grūtniecība
Foto: Scanpix

Vairums sieviešu grūtniecības laikā fizioloģisko pārmaiņu un emocionālo pārdzīvojumu dēļ saskaras ar miega traucējumiem, piemēram, bezmiegu. Rīgas Dzemdību nama speciālisti uzsver, ka ne vienmēr ar šo problēmu var cīnīties, tomēr ir vairākas metodes miega uzlabošanai, kas var atvieglot situāciju. Vienlaikus jāatceras, ka visas ar grūtniecību saistītās neērtības ir pārejošas.

Pirmais trimestris

Grūtniecības pirmajā trimestrī sievieti parasti pārņem izteikta miegainība. Par to rūpējas hormons progesterons, kura iedarbība ir līdzīga nomierinošiem līdzekļiem. Paralēli varētu parādīties biežāka urinēšana, arī naktīs.

Otrais trimestris

Otrais trimestris ir "ligzdas vīšanas" periods, kad sievietei parādās enerģija, vēlme iekārtot mājvietu, gaidot mazuli. Topošā māmiņa fizioloģisko pārmaiņu dēļ var saskarties ar biežāku urinēšanu naktī, arī krākšanu, kas ir pilnīgi normāla parādība. Šo iemeslu dēļ var saasināties problēmas ar miegu.

Trešais trimestris

Visizteiktākie miega traucējumi parasti novērojami tieši trešajā trimestrī, kad var parādīties dedzinoša sajūta kuņģī jeb grēmas, arī muskuļu krampji. Sievietei varētu būt grūtības atrast ērtu pozu gulēšanai, un problēmas iemigt varētu sagādāt arī spēcīgas augļa kustības. Pēdējā trimestrī izteikta ir arī bieža urinēšana naktī.

Spilgti sapņi un murgi

Bieži grūtniecības laikā sievietes sūdzas par izteikti spilgtiem sapņiem, pat murgiem, tomēr par to nevajadzētu uztraukties. Sievietes arī miegā izdzīvo savas domas, uztraukumus, bailes un raizes par grūtniecību, dzemdībām un gaidāmā bērna veselību. Sliktos sapņus nevajadzētu tulkot un par tiem nav jāsatraucas, bet jākoncentrējas uz pozitīvām lietām.

Kā grūtniecei tikt galā ar murgiem un citiem miega traucējumiem
Foto: Shutterstock

Ja ir grūtības iemigt:

  • Izej lēnā vakara pastaigā;
  • Aktīvas fiziskas aktivitātes ieplāno dienas pirmajā pusē, ne vēlāk kā četras stundas pirms naktsmiera;
  • Ieej siltā dušā, kas atslābinās muskuļus;
  • Iedzer glāzi silta piena ar medu vai nomierinošu tēju;
  • Pēdējo ēdienreizi ieplāno ne vēlāk kā divas stundas pirms miega, tomēr, ja esi izsalkusi, izvēlies vieglas uzkodas;
  • Kārtīgi izvēdini guļamistabu (miegam vislabākā temperatūra ir +18-20 grādi pēc Celsija);
  • Aptumšo istabu – aizvelc aizkarus un izslēdz gaismas, jo miega hormons melatonīns rodas tumsā.

Grūtības pozas izvēlē

  • Lai atvieglotu gulēšanu trešajā trimestrī, sieviete pagalvī var nolikt augstāku spilvenu, guļot gandrīz pussēdus;
  • Guļot uz sāniem, starp augšstilbiem un gar vienu sānu var ielikt spilvenu vai īpašu grūtnieču pakaviņu. Sānu izvēlei nav nozīmes;
  • Topošā māmiņa droši var gulēt uz muguras, ja neizjūt diskomfortu un speciālists, kas uzrauga grūtniecību, nav īpaši piekodinājis tā nedarīt;
  • Topošā māmiņa pirmajā trimestrī var gulēt arī uz vēdera, ja tā šķiet ērtāk;
  • Topošās māmiņas bieži saskaras ar bezmiegu nakts vidū. Ja iemigt neizdodas, laiks jāvelta patīkamām nodarbēm, piemēram, labas grāmatas lasīšanai. Bieži vien miegainība uznāk dienas laikā, un tad ieteicams ļauties diendusai;
  • Topošai mammai un tētim jāatceras, ka sarežģītu (sadzīvisku, attiecību) problēmu risināšanu labāk atstāt uz nākamo rītu.

Tags

Bezmiegs Grūtniece Grūtniecība Miegs Rīgas Dzemdību nams Grūtniecība Veselība un sports grūtniecības laikā Miega traucējumi

Comment Form