Kaitīgi uzskati, ko neapzināti uzspiež zēniem un meitenēm
Foto: Shutterstock

Kāpēc tad, kad zēns uzkāpj kādā augstā rotaļlaukuma kalniņā, mēs viņu slavējam par drosmi, bet meitenēm iesakām kāpt lejā un nesasmērēt kleitu? Vai mēs to darām objektīvu iemeslu pēc vai, esot stereotipu varā, kuri mums tik cieši iegūluši apziņā, ka tos nemaz nepamanām? Tēma par dzimumu stereotipiem ir sarežģīta un raisa daudz domstarpību, bet šoreiz pamēģināsim nedaudz vairāk uzzināt par to, kā mūsu uzskati var ietekmēt bērnu audzināšanu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Portāls "Adme" iepazīstina ar dažiem pētījumiem, kuru rezultāti uzvedinājuši uz domu, ka mēs bieži zēniem un meitenēm piedēvējam vienas vai citas īpašības, atkarībā no dzimuma, turklāt dažreiz pat tā, ka bērni paši sāk tās apzināties.

Vecāki nemudina meitenes interesēties par eksaktajām zinātnēm

Inženierzinātņu un tehnoloģijas institūta (IET) veiktais pētījums parādīja, ka novecojušo stereotipu dēļ par darbu, kas ir piemērots vīriešiem un sievietēm, vecāki nemudina meitenes nākotni saistīt ar zinātnes, tehnoloģiju un matemātikas jomām. Vecāki biežāk meitenēm iesaka veidot karjeru izglītības jomā.

Tomēr sievietes taču lieliski var darboties eksakto zinātņu jomā! Lūk, te un te piemēri par to, kā sievietes Latvijā tik veiksmīgi darbojas zinātnē!

Vecāki mazāk komunicē ar zēniem

Pētījums par mammu un mazuļu mijiedarbību parādīja, ka mātes vairāk sarunājas ar meitenēm, lai gan zēni ne mazāk aktīvi reaģē un atsaucas uz komunikāciju. Turklāt, runājot par bērna valodas spēju un intelekta attīstību, vecāku sarunāšanās abu dzimumu bērniem ir pat svarīgāka par izglītību vai sociāli ekonomisko stāvokli.

  • Šeit atradīsi vēl vienu rakstu par to, kā dzimumu atšķirības ietekmē bērnu audzināšanu.

Kāda pētījuma par dzimumu aizspriedumiem laikā vecākiem bija jānovērtē savu bērnu aktivitāte, rāpošanas spējas un motoriskās prasmes. Vienkārši sakot, mātēm tika lūgts paredzēt, kā viņu 11 mēnešus vecie bērni tiks galā ar rāpošanas uzdevumu stāvās un zemās nogāzēs.

Izrādījās, ka mātes par zemu novērtēja meitu spējas, bet pārvērtēja dēlu iespējas. Patiesībā – abu dzimumu bērni uzrādīja vienādu fizisko aktivitāšu līmeni.

Stereotipi tiek uzspiesti kopš agrīnas bērnības

Vēl kādā pētījumā tika aplūkota attieksme pret dzimumu, ko translē meitenēm bērnudārzos. Tā caurvij burtiski visu: izglītības trajektorijas izvēli, lomu spēles, pastaigas, miegu, ārējo izskatu.

Piemēram, meitenēm saka, ka viņām jābūt skaistām, pakļāvīgām, viņām jāpatīk noteiktām spēlēm un aktivitātēm. Un, ja meitenes spēlē dzimumlomu spēles (piemēram, "māte-meita"), tad zēni šādās spēlēs nepiedalās vai to dara ļoti reti.

  • Ja zēns spēlējas ar lellēm – tā ir norma vai kļūda audzināšanā? Atbildi uz jautājumu meklē te.

Vecāki zēnos neattīsta empātiju

Vecāki dēliem lasa retāk nekā meitām, un pat tērē mazāk naudas grāmatu iegādei nekā meitenēm. Un tas ietekmē ne tikai to, vai bērnam radīsies patika lasīt. Kad vecāki kopā ar bērnu lasa daiļliteratūru, tas bērniem palīdz attīstīt empātiju. Un šī prasme tiek uzskatīta par vienu no vissvarīgākajām veiksmes īpašībām.

  • Kā bērnu iedrošināt būt empātiskas, lasi šeit.

Ko tu domā par dzimumu stereotipiem izglītībā? No kura aizsprieduma tu visvairāk vēlētos paglābt bērnus?

Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form