Labāk ieēst nedaudz, nekā neēst nemaz – uztura ieteikumi jauniešiem
Foto: Shutterstock

Jauniešiem veidojas savi uztura paradumi, kas ne vienmēr atbilst speciālistu ieteikumiem. Daži izdomā kādā periodā neēst nemaz, citi nespēj atteikties ik dienas apēst pa kādam burgeram vai frī kartupeļiem. Ne viena, ne otra izvēle nav īsti piemērota veselīgam dzīvesveidam. Piedāvājam iepazīties ar Veselības ministrijas izstrādātajiem ieteikumiem tieši jauniešu auditorijai.

Ēd regulāri


Lai uzņemtu nepieciešamo enerģiju un uzturvielas, tev ir jāēd regulāri, vēlams, noteiktā laikā, četras piecas reizes dienā, uzņemot gan ogļhidrātus, gan olbaltumvielas, gan taukus, kā arī vitamīnus un minerālvielas. Tā kā trīs ēdienreizēs nepieciešamos uzturvielu daudzumus ir grūti uzņemt, ir nepieciešamas otrās brokastis un launags.

Jāatceras, ka šokolāde, konfektes, konditorejas izstrādājumi un čipsi nevar aizstāt pilnvērtīgu ēdienreizi.

Ēdienu porcijas lielums ir piemērojams katram cilvēkam individuāli. Katrs pats jūt, cik daudz ēst, tāpēc nevajadzētu censties apēst visu, kas ir uz šķīvja. Neievērojot šo principu, var tikt izjaukta sāta sajūta, līdz ar to rodas pārēšanās. Tāpēc arī labāk ir ēst nelielām porcijām, bet četras piecas reizes dienā, nevis vienu reizi, bet vienu lielu porciju. Pastāvīga pārēšanās var novest pie aptaukošanās.

Neēd vienveidīgi, dažādo uzturu


Ēdienkarti ik dienas vajadzētu dažādot un censties ēst nesteidzoties. Lai pilnvērtīgi augtu un attīstītos, ir nepieciešams daudzveidīgs, uzturvielām bagāts ēdiens.

Ēdienkartē jāiekļauj ēdieni no dažādām pārtikas produktu grupām:

  • maize, putraimi un makaroni, kartupeļi;
  • dārzeņi, zaļumi, augļi un ogas;
  • piens un piena produkti;
  • dzīvnieku vai putnu gaļa vai zivis, olas, pākšaugi un rieksti.

Neaizmirsti par ēšanas kultūru

  • pirms ēšanas nomazgā rokas;
  • ēd, sēžot pie galda, nevis skrienot vai stāvot kājās;
  • uz šķīvja liec tik daudz ēdiena, cik vari apēst, nepieciešamības gadījumā uzliekot papildporciju;
  • pie galda ar ēdienu nespēlējies un nerisini problēmas;
  • ēd nesteidzoties, kārtīgi sakošļājot katru kumosu;
  • ja ēdienreizē piedalās arī tavi tuvinieki vai draugi, pagaidi, kamēr visi ir beiguši ēst un tikai tad dodies projām no galda.

No rīta neizej no mājas nepaēdis


Ar brokastīm tev jāuzņem tik daudz enerģijas, lai pietiktu spēka darboties līdz pusdienām. Tā kā organisms brokastu laikā vēl tikai mostas, tad to nevajadzētu stipri pārslogot. Visieteicamākie produkti brokastīm ir maize, dažādu graudu pārslu maisījumi, biezputras, svaigi dārzeņi, augļi, biezpiens, olas, gaļa un zivis. Silts dzēriens, sula, piens, kefīrs vai jogurts ir neatņemama brokastu sastāvdaļa.

Ieteikumi brokastojot:

  • ja nav ēstgribas, atceries, ka labāk ir ieēst nedaudz, nekā neēst nemaz;
  • ēd brokastis katru rītu un mēģini tās dažādot;
  • ja nav daudz laika, ēd augļus vai sviestmaizi;
  • atceries par šķidruma uzņemšanu – augļu sulu, pienu, ūdeni, tēju vai kakao;
  • brokastīm paredzētos produktus vēlams tikai uzkarsēt un nevis sacept uz pannas.

Tags

Jaunietis Pilnvērtīgs uzturs Veselības ministrija Aptaukošanās Veselīgs uzturs Skolēns
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form