
Gribam to vai nē, jaunākās tehnoloģijas arvien vairāk ienāk mūsu dzīvē, bet, kas attiecas uz to došanu pavisam maziem bērniem, te nu ir jārunā tikai un vienīgi par vecāku atbildību. Protams, ir daudz vienkāršāk mazajam iedot kādu gadžetu, kura ekrānā mainās krāsainas bildītes, tomēr ir vērts aizdomāties, vai tas ir tas, ko tu novēli savam mazulim.
Lūk, piedāvājam ielūkoties ASV Pediatrijas akadēmijas ieteikumos vecākiem par to, kas būtu jāzina par jaunāko tehnoloģiju lietošanu. Ar jaunākajiem pētījumiem portāla "Cālis" un veselības centra "Vivendi" kopīgi organizētās Vecāku skolas lekcijā topošās un jaunās mammas iepazīstināja pediatrs Egils Zālītis.
Par ko pediatriem būtu jāinformē vecāki saistībā ar tehnoloģiju lietošanu bērniem
Jāizglīto vecāki par mazuļa smadzeņu kognitīvo spēju attīstību un jāinformē par vajadzību pavadīt laiku kopā ar mazuli netraucētā komunikācijā, runājot, spēlējoties vienam ar vienu.
Līdz divu gadu vecumam vajadzētu atturēt mazuli no tehnoloģiju lietošanas. Vienīgais izņēmums – vecāku klātbūtnē video saruna uz ekrāna ar citiem ģimenes locekļiem (sākot no 18 mēnešu vecuma).
Pētījumi rāda, ka gan televizora, gan mobilo telefonu vai datora ekrāna lietošana pirms divu gadu vecuma bērnam ir kaitīga. Tehnoloģijās vizuālais temps ir pārāk ātrs, pārstimulējošs, sirreāls, kura rezultātā mazulis nespēj izprast saturu un to, kā tas attiecas uz viņa apkārtējo reālo dzīvi. To lietošana agrīnā vecumā kaitē mazuļa valodas attīstībai, turpmākajām lasīšanas iemaņām, īstermiņa atmiņai, kā arī veicina uzmanības un miega traucējumus.
No 2 gadu vecuma – ja vecāki vēlas sākt lietot digitālo saturu, tam ir jābūt augstas kvalitātes, piemērotam bērniem, pamācošam materiālam.
Vienmēr lieto to kopā ar mazuli, izskaidrojot saturu, veicinot bērna jautājumus par redzēto. Video laikā atkārto burtus, vārdus, skaņas, pamācoši sauc dzīvnieku vārdus, dziedi līdzi dziesmām. Tas mazulim veicinās izpratni par redzēto, dzirdēto. Šajā vecumā neļauj bērnam vienam pašam skatīties izvēlēto materiālu.
No divu līdz piecu gadu vecumam var atļaut bērnam lietot tehnoloģijas, bet ne vairāk kā vienu stundu dienā. Vecākiem vienmēr jānoskatās materiāls kopā ar bērnu, paskaidrojot to un veicinot bērna komentārus par redzēto.