Foto: Shutterstock
Pieaugušajiem domātu testu laika kavēšanai un izklaidei ir gana daudz – psiholoģiskie, intelektuālie, astroloģiskie, joku utt. Tomēr pēdējos gados arvien vairāk parādās dažādi testi bērniem. Kam tie nepieciešami? Vai tiem var ticēt? Bet pats galvenais – kā tos pareizi pielietot? Tām ģimenēm, kas labprāt pavada laiku mājās un meklē radošāku izklaidi, piedāvājam pārbaudīt sava bērndārznieka zināšanas.

Mēģināsim tikt skaidrībā. Pirmkārt, ir jāielāgo, ka testi notiek spēļu veidā. Mazi bērni nespēj ilgi noturēt uzmanību, tādēļ uzdevumam jābūt kā interesantam un jautram piedzīvojumam, norāda speciālisti portālā Parents.ru.

Kāpēc testi nepieciešami

Ar šādu testēšanu var noskaidrot bērna emocionālo stāvokli (trauksmes līmeni, pašpārliecinātību vai gluži pretēji – zemu pašvērtējumu), atmiņas attīstības līmeni, iztēli, redzes un dzirdes uztveri, loģisko domāšanu utt. Šādi attīstošie testi-spēles atšķiras no psiholoģiskajiem variantiem arī ar to, ka tie virzīti ne tikai uz nepieciešamās informācijas iegūšanu, bet arī uz pirmsskolas vecuma bērna uzmanības un pacietības trenēšanu, runas un sīkās motorikas attīstību, kā arī matemātisko un loģiskās domāšanas prasmju attīstību.

Kontrolpārbaude


Nav nekas pārsteidzošs, ka testi-spēles visbiežāk tiek izmantotas, lai pārbaudītu bērna gatavību skolai. Tos vēlams veikt ik pa laikam, lai negaidīti neizdarītu sev kādu nepatīkamu atklāsmi, ka bērndārzniekam ir sliktas koncentrēšanās spējas, ka viņš nav gatavs vēl rakstīšanai un savstarpējai sadarbībai.

Eksperti iesaka testēšanu veikt nevis mēnesi vai divus pirms iešanas skolā, bet vismaz pusotru gadu vai vismaz pusgadu pirms iespējamās došanās uz 1. klasi. Tādā gadījumā pie jebkuriem rezultātiem tev būs pietiekami daudz laika, lai veiktu korekcijas topošā skolēna vājajām pusēm, vai atrast veidu, kā maksimāli izmantot viņa stiprās puses (piemēram, izvēlēties skolas programmu atkarībā no individuālajām spējām).

Pēc konsultācijām vienmēr labāk vērsties pie attiecīga speciālista: viņam būs daudz dažādu testu-spēļu, un viņa testēšanas rezultāti būs daudz objektīvāki, nekā vecāku veikts tests.

Starts!

Foto: Shutterstock

Ir daudz testu-spēļu, ko var veikt mājas apstākļos. Daudz laika šī procedūra neaizņems, bet tai sagatavoties gan ir ieteicams.

Lūk, kādus noteikumus tev jāievēro, testējot bērnu:

  • Testi-spēles jāveic tikai ar bērna piekrišanu: piespiest bērnu veikt kādus uzdevumus vai atbildēt uz kādiem jautājumiem – nedrīkst.
  • Pievērs uzmanību bērna garastāvoklim: rezultāti var būt nepatiesi, ja bērns uztraucas, baidās, dusmojas vai ir noguris. Ja tu testēšanu veic mājas apstākļos, pacenties bērnu uzvedināt uz "darba režīmu": pati nomierinies un bruņojies ar pacietību, citādi tavs uztraukums un trauksme momentā pāries uz bērnu.
  • Nav vērts salīdzināt sava bērna testēšanas rezultātus ar citiem bērniem, piemēram, draudzenes vai kaimiņu. Katrs bērns attīstās tikai sev individuālā tempā. Pēc tā paša principa ir izveidoti arī ieteikumi pēc vecuma (testi bērniem vecumā no diviem līdz trim gadiem, no četriem līdz pieciem vai no sešiem līdz septiņiem gadiem. Tu vari bērnam piedāvāt uzdevumu pēc tā intelektuālā līmeņa, kādu, tavuprāt, viņš jau ir paguvis sasniegt.
  • Piefiksē rezultātus. Dari to nevis tādēļ, lai pārliecinātos, ka tava bērna "rādītāji" ir normas robežās, bet ar mērķi sekot izmaiņu dinamikai (piemēram, novembrī bērns vienā minūtē izlasīja 25 vārdus, bet janvārī – jau 45). Lai to izdarītu, laiku pa laikam atkārto vienu un to pašu testu vai vingrinājumu.

Īsi testiņi, kā pārbaudīt savu bērnu

Foto: PantherMedia/Scanpix

Lūk, te būs pāris testu bērniem vecumā no četriem līdz sešiem gadiem! Tie neaizņems ilgu laiku, tie nav pārāk sarežģīti, un tie orientēti uz zināšanu pārbaudi par apkārtējās pasaules pazīšanu. Paņem papīra lapu, pildspalvu un rezervē nedaudz brīva laika!

Tests "Nosauc vārdus" – runas attīstības pārbaudei

Tā mērķis: noteikt bērna vārdu krājumu.

Norises gaita: nosauc bērnam vienu vai vairākus vārdus no kādas tematiskas grupas (piemēram, dzīvnieki, augi, transports, formas, priekšmeti, gadalaiki utt., tā izveido astoņas grupas) un lūdz šo vārdu rindiņu papildināt ar jauniem vārdiem. Ja bērnam ir grūtības ar atbildēšanu, tad palīdzi viņam, pasakot priekšā pirmo vārdu no kādas grupas, ar lūgumu turpināt tālāk pašam.

Vērtēšana:

  • 10 balles (bērns nosaucis 40 un vairāk vārdu no visām grupām) – augsts runas attīstības līmenis;
  • 8-9 balles (no 35 līdz 39 vārdiem) – augsts līmenis;
  • 6-7 balles (no 30 līdz 34 vārdiem) – vidējs līmenis;
  • 4-5 balles (no 25 līdz 29 vārdiem) – vidējs līmenis;
  • 2-3 balles (no 20 līdz 24 vārdiem) – zems līmenis;
  • 0-1 balle (ne vairāk kā 19 vārdu) – ļoti zems līmenis.

Tests "Apjukums" – zināšanas par pasauli

Testa mērķis: novērtēt bērna priekšstatus par apkārtējo pasauli, spēju loģiski spriest un pareizi izteikt savas domas.

Norises gaita: parādi bērnam kādu attēlu, kurā var redzēt kaut ko neloģisku un nepareizu, piemēram, kājām gaisā apgriezta māja, vēzis kokā, kaķis ezerā utt. Palūdz bērnu ielūkoties attēlā un pateikt, vai viss tajā pareizi attēlots un atrodas savās vietās, bet, ja nē, tad lai bērns paskaidro, kas tieši nav pareizi. Testa izpildei velti 3-4 minūtes laika – šajā laikā bērnam jāatzīmē iespējami vairāk nepareizu situāciju un jāsniedz savs viedoklis.

Rezultātu vērtēšana:

  • 10 balles – noteiktajā laika periodā bērns ir pamanījis un izskaidrojis visas aplamās vietas – augsts loģiskās domāšanas un apkārtējās pasaules izpratnes līmenis;
  • 8-9 balles – atradis visas aplamības, bet vienu, divas vai trīs lietas nespējis izskaidrot – augsts līmenis;
  • 4-7 balles – nepaguva izskaidrot 3-6 aplamības, lai gan paguva tās atrast – vidējs līmenis;
  • 2-3 balles – nepaguva atrast un paskaidrot 1-4 nepilnības – zems līmenis;
  • 0-1 balle – bērns paspēja atrast mazāk par četrām no septiņām aplamībām – ļoti zems līmenis.

Uzmanības tests "Atrodi paslēptos priekšmetus"

Testa mērķis: novērtēt bērna vizuālās uztveres spēju un iedomāties attēlus, lai tos sasaistītu ar izrunātiem vārdiem.

Norise: parādi bērnam divus vai trīs zīmējumus, kuros "paslēpti" daži labi atpazīstami priekšmeti (šādus zīmējumus atradīsi interneta vidē vai arī tādus var iegādāties grāmatnīcās). Palūdz bērnam atrast un nosaukt visus priekšmetus. Uzdevuma veikšanai dod vienu minūti laika. Ja redzi, ka bērns steidzas un neatrodot visus priekšmetus zīmējumā, pāriet pie nākamā, apstādini viņu un palūdz pameklēt rūpīgāk. Kopumā jābūt apslēptiem 10 -14 priekšmetiem.

Vērtēšana:

  • 10 balles – bērns ir atradis un nosaucis visus apslēptos priekšmetus, un tam iztērētas vien 20 sekundes – ļoti augsts vizuālās uztveres līmenis;
  • 8-9 balles – no 21 līdz 30 sekundēm – augsts līmenis;
  • 4-7 balles – no 31 līdz 50 sekundēm – vidējs līmenis;
  • 2-3 balles – no 51 līdz 60 sekundēm – zems līmenis;
  • 0-1 balles – uzdevums nav izpildīts minūtes laikā – ļoti zems līmenis.

Tests "Taisnais celiņš" – rakstītprasmes pārbaudei

Mērķis: novērtēt bērna sīko motoriku un roku kustību veiklību, kā vizuālais "iet kopā" ar roku kustībām.

Norise: uz baltas papīra lapas apakšpusē uzzīmē trīs četras mašīnītes, bet augšpusē – mājiņu. No mašīnām uz mājiņu zīmē dažāda platuma "celiņus" (piemēram, viens ir divus centimetrus plats, viens – puscentimetru utt.). Celiņi var būt gan taisni, gan līkumoti. Tad palūdz bērnu "aizvest" mašīnu līdz mājai, virzoties tieši pa celiņa vidu, velkot strīpiņu un neatraujot zīmuli no papīra, kamēr vien nav sasniegts galamērķis.

Vērtēšana: celiņiem nav pārkrāsots pāri, līnija ir taisna, labi izteikta, zīmulis no papīra lapas nav ticis atrauts ne vairāk kā trīs reizes – laba rakstītprasmes gatavības pakāpe. Trīs un vairāk švīkas ārpus celiņa, līnija saraustīta un zīmulis vairākkārt vilkts pāri vienā un tajā pašā vietā – rakstītprasme vēl nav labi attīstīta.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!