Foto: Shutterstock
Visi vecāki saviem vēlas tikai to vislabāko. Pieaugušie baidās izaudzināt neveiksmīgu bērnu, turklāt daudzi apkārt to vien kladzina, ka "pēc trīs jau būs par vēlu".

Bērnu psiholoģe Kristīna Kisiļenko portālā "Detimail" skaidro, kā patiesībā bērnam var kaitēt šī pēdējos gados tik populārā agrīnā bērna attīstība.

Nevis attīstība, bet vecāku patmīlības apmierināšana

Galvenā pirmsskolas vecuma bērnu darbošanās ir spēle – brīva, emocionāla, radoša. Tieši ar spēļu palīdzību bērns mācās fantazēt, izdarīt izvēli un vadīt savu uzvedību. "Upurēt" laiku attīstošo spēļu nodarbēm nekādā gadījumā nedrīkst, taču arī pavisam atteikties no šāda veida mācīšanās nevajadzētu.

Ir svarīgi pareizi izvēlēties attīstošo metodiku. Piemēram, daudzi vecāki tiecas bērnam sniegt iespēju pirms laika apgūt prasmes, ko parasti apgūst skolā (lasīšanu, rakstīšanu, rēķināšanu), kā arī bērnā "iedzīt" enciklopēdisku zināšanu uzkrāšanu.
Foto: Shutterstock

Bērnu neiropsiholoģijas un pedagoģijas speciālisti runā par to, ka šādas metodes bērnā neveicina attīstību šī vārda izpratnē. Te vairāk tiek runāts par bērna "staipīšanu" konkrētu darbību izpildei un lai šos bērna panākumus varētu demonstrēt apkārtējiem.

Labākajā gadījumā bērns vienkārši "norīs" savam vecumam neaktuālo informāciju. Piemēram pirmsskolas vecuma bērns pilnīgi mierīgi spēj atcerēties dažu desmitu valstu karogus. Cita lieta, cik ļoti šādas zināšanas patiesībā attīsta viņa intelektu? Visticamāk, tas ir visai nekaitīgs veids, kā apmierināt vecāku patmīlību.

  • Šeit atradīsi interesantu skatījumu par to, kā iespējams bērnu veidot par ģēniju jeb, kādēļ ir svarīgi "normāli barot" smadzenes.

"Darbs pie kļūdu labošanas" maksās ļoti dārgi

Pastāv arī diezgan bīstamas sekas šādai agrīnai apmācībai, kas neatbilst konkrētā vecumposma iespējām. Liela intelektuālā slodze noved pie bērna nervu sistēmas enerģētiskās un informatīvās apzagšanas.

Veidus, kā jau zīdaini audzināt par īstu intelektuāli, atradīsi šeit.

Spilgts piemērs – cenšanās divus gadus vecam bērnam iemācīt lasīt. Tādā vecumā galvas smadzeņu centri, kuri atbild par burtu apzīmējumu atpazīšanas mehānisma darbību, vēl nav nobrieduši. Uzdevums bērnam var izrādīties pārlieku sarežģīts. Lai ar to tiktu galā, smadzenes izmanto tos resursus, kuri parasti ir virzīti uz citu funkciju attīstību.
Foto: Shutterstock

Piemēram, vecumā no gada līdz trīs gadu vecumam tā ir kustību koordinācija (lielā motorika), vides apzināšana, valodas attīstība. Sanāk, ka vecāki, pirms laika apmācot bērnu lasīšanā, ko viņš apgūs tāpat, tikai vēlāk, kavē to prasmju attīstību, kurām jāveidojas tieši šajā laikā. Un aizpildīt šo robu vēlāk būs pietiekami sarežģīti.

Pēc dzimšanas mazuļa smadzenes attīstās ļoti strauji un pirmo divu gadu laikā tās palielinās trīskārši. Šis ir ļoti dinamisks, kā arī kritisks laika periods, kurā vide ietekmēs nepieciešamo smadzeņu nervu attīstību, lai izprastu un reaģētu uz ārējiem signāliem. Mazuļa smadzenēm nepieciešama adekvāta stimulācija, lai attiecīgās smadzeņu šūnas attīstītos un funkcionētu. Vide ir tā, kas nosaka smadzeņu attīstību, funkcionalitāti, piemēram, valodas pareizu attīstību, tās prasmes, tā uzsver pediatrs Egils Zālītis, bet plašāk par to lasi šajā rakstā.

Bērnam nav vajadzīgas tikai zināšanas

Kā vecākiem izvairīties no šādām kļūdām? Pirmkārt, tā vietā, lai mācītu kādu konkrētu prasmi, labāk likt akcentu uz psihisko funkciju attīstību, uz galveno, uz kā pamata arī šīs prasmes veidojas.

Tā vietā, lai agrīni mācītu lasīt, rēķināt, rakstīt – labāk izmantot spēles un vingrinājumus, kas virzīti uz uzmanības, atmiņas, iztēles un domāšanas attīstīšanu.

Tā vietā, lai bērnam liktu atcerēties lielu informācijas daudzumu, mācīt, kā apstrādāt un izmantot svarīgu informāciju.
Foto: Shutterstock

Ir svarīgi bērnam sniegt ne tikai zināšanas, bet gan iemācīt, ar kādu rīku palīdzību viņš patstāvīgi var iegūt informāciju, glabāt un izmantot to.

  • Vai bērna intelekts ir noteikts jau dzimšanas brīdī? Atbildi uz jautājumu meklē te.

Atrast universālo attīstības metodiku, kura sasniegtu visus mērķus, ir neiespējami. Tomēr ir pieejams milzum daudz dažādu spēļu, kas virzītas tieši uz izzināšanas procesu attīstīšanu. Starp tām – populārās, kas ir teju ikvienas ģimenes mājās, – loto, atmiņu kartītes, puzles u.c., un ir ari mazāk zināmās, kuras savā darbā izmanto logopēdi, psihologi un pedagogi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!