Foto: Shutterstock

Kādiem vārdiem mierināt bērnu, ja nav izdevies nokārtot vidusskolas centralizēto eksāmenu matemātikā? Ar šādu jautājumu "Cālis" redakcijā vērsās kāda mamma, lūdzot padomu. Tas nav pasaules gals, un vecākiem obligāti šī sāpe jāizrunā ar bērnu, domājot un atrodot risinājumu, kā situāciju labot, tā norāda krīzes centra "Skalbes" psiholoģe, psihoterapeite Inese Lapsiņa.

Sāp bērnam un vecākiem, atzīst psiholoģe, jo jaunietim gan jau bijuši kādi tālāki mērķi, piemēram, iestāties augstskolā, bet nu tam visam svītra pāri. "Pārdzīvojums tas ir jebkuram, varētu būt gana liela vilšanās sajūta. Tā varētu teikt, ka ir krīzes situācija, ko pavada dusmas, apjukums, ko darīt tālāk? Un tā ir normāla reakcija," apliecina Lapsiņa.

Ko var darīt vecāki? Bērnam dot zīmi, ka tas vēl nav pasaules gals. Visas kļūdas var labot, un tev ir dots vesels gads, tādēļ jāizdomā, kā šo gadu izmantot lietderīgi.

"Svarīgi, lai vecāki sniedz emocionālo atbalstu, parādot, ka saprot bērna izjūtas. Jāskaidro, ka ikviena cilvēka dzīvē gadās kādi pārbaudījumi. Un noteikti jāizvairās no pārmetumiem – ko tu nepareizi izdarīji?! No tirpināšanas, nopratināšanas jāizvairās, bet tā vietā bērnam kopā ar vecākiem jāizanalizē, kādēļ notika tā, kā notika," skaidro psiholoģe.

Ja bērnam ir grūti ar matemātikas apgūšanu, arī vecākiem jāpadomā, kā sniegt atbalstu, piemēram, sameklējot kādus kursus vai privātskolotāju. Tas, protams, attiecas uz gadījumiem, kad bērns patiešām it kā apzinīgi ir mācījies, bet kaut kas līdz galam nav izdevies.

Foto: Shutterstock

Savukārt, ja nenokārtots eksāmens ir kā atgriezeniskā saite skolēna slinkumam visus iepriekšējo, vai pat vairākus mācību gadus, arī tad vecākiem nevajadzētu pārlieku moralizēt, bet norādīt uz to, kā strādā šī saite – šis nu ir iznākums tam, ko redzējām – tu eksāmenam pienācīgi negatavojies. Katrā ziņā, visām iesaistītajām pusēm ir jāizvērtē, kādēļ tā ir noticis.

Lapsiņa atzīmē, ka patiesībā vecākiem jau savlaicīgi būtu jāveic arī preventīvais darbs, jau mācību gada laikā ik pa laikam atgādinot – ja tu sistemātiski nemācīsies, tad visai loģisks iznākums var būt nenokārtots eksāmens.

"Lai kādu iemeslu dēļ bērnam nebūtu izdevies nokārtot kādu no centralizētajiem eksāmeniem, ir svarīgi izdomāt, kā tiks pavadīts gads, kad pienāks laiks, kad varēs kļūdu labot. Vecākiem savām atvasēm ir jāiemāca, ka kļūdas pieļaut ir normāli, un tās var labot, un šāda iespēja tiek dota visu laiku. Noteikti bērnam nepieciešams šis vecāku iedrošinājums, kā norādes, kura ir bērna atbildības daļa, kura – pašu vecāku. Nereti šķiet, ka 12. klases skolēns jau ir gana liels, lai spētu pats visu atrisināt, bet patiesībā jau tas briedums vēl nav pienācis, tādēļ vecākiem jāpalīdz ar šo situāciju tikt galā," uzsver Lapsiņa.

Tehniskās lietas, ja netiek nokārtots centralizētais eksāmens

Kā skaidro Valsts izglītības satura centra sabiedrisko attiecību speciāliste Alise Bērziņa, ja skolēns nav nokārtojis centralizēto eksāmenu, proti, eksāmenā iegūtais vērtējums ir mazāks nekā pieci procenti, tad attiecīgajā mācību gadā viņš nevar saņemt atestātu.

Skolēnam izsniedz liecību par vispārējās vidējās izglītības programmas apguvi un ar direktora rīkojumu atskaita no skolas.

Nākamajā mācību gadā skolēns var stāties tajā pašā vai citā skolā kā eksternis un kārtot centralizēto eksāmenu.

Eksternis ir pilngadīga persona, kas pašizglītības veidā gada laikā apgūst atbilstoši valsts vispārējās izglītības standartu prasībām noteikto izglītības satura daļu, lai:

  • iegūtu vai uzlabotu vērtējumus vispārējās pamatizglītības mācību priekšmetos, iegūstot dokumentu par vispārējās pamatizglītības apguvi;
  • iegūtu dokumentu par vispārējās vidējās izglītības apguvi vakara (maiņu) vai neklātienes (tai skaitā tālmācības) izglītības programmā;
  • kārtotu valsts pārbaudījumus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!