Vai jāēd 'par diviem': cik kilogramus drīkst pieņemties svarā grūtniece
Foto: PantherMedia/Scanpix

"Kad vēl, ja ne tagad, varēšu ēst cik gribu!?", paliekot stāvoklī, domā sieviete un sāk ēst visu, kas iekārojas. Protams, grūtniecība ir gandrīz vienīgais laiks sievietes dzīvē, kad klāt nākošie kilogrami iepriecina. Tomēr liekais svars ir neveselīgs grūtniecības laikā, tāpēc arī šajā dzīves periodā vajadzētu ievērot dažus veselīgas ēšanas principus, iesaka portāla "Parents.com" eksperti.

Ginekologi pēdējos gados uz svara izmaiņām skatās daudz mazāk strikti kā agrāk, tomēr joprojām ir robežas, kuras iesaka ievērot:

Ja pirms grūtniecības jums bija:

  • pazemināts svars, tad bērniņa gadīšanās laikā var pieņemties svarā par 12 – 20 kilogramiem;
  • normāls svars pirms grūtniecības – 11,5kg līdz 15,9 kg grūtniecības laikā;
  • nedaudz paaugstināts svars pirms grūtniecības - 6,8 kg līdz 11,5 kg grūtniecības laikā;
  • aptaukošanās pirms grūtniecības – 6,8 kg grūtniecības laikā;
  • gaidot dvīņus, svarā iesaka neieņemties vairāk par 22 kilogramiem.


Pirmais trimestris

Pirmajos trīs mēnešos ik mēnesi svara pieaugums ir 0,5 – 0,7 kilogrami, bet triju mēnešu laikā kopā tie ir apmēram 2,3 kilogrami. Tas nozīmē ik dienu apēst par 200 kalorijām vairāk nekā pirms grūtniecības. Faktiski tas nozīmē papildus glāzi piena ik dienas vai papildus tītara vai vistas filejas gabaliņu pusdienās vai launagā.

Otrais trimestris

Otrajā grūtniecības trimestrī svars sāk augt arvien straujāk un ik nedēļu klāt nāk 0,5 – 1 kilograms. Dienā apēdamo papildus kaloriju apjoms ir 300 kkal, jeb, piemēram, papildu glāze burkānu sulas vai trauciņš ar augļu jogurtu.

Grūtnieces otrajā trimestrī īpaši izjūt bada sajūtu, jo to veicina hormona estrogēna pieaugumu. Tas ir normāli, bet svarīgākais šajā posmā ir izvēlēties pareizos ēdienus – nevis baltmaizi un bulciņas, kas pārvērtīsies taukos, bet gan pilngraudu maizi, augļus, dārzeņus, biezpienu, kas dod ilgstošāku sāta sajūtu.

Trešais trimestris

Pēdējos trīs mēnešos ik nedēļu svara pieaugumam nevajadzētu būt lielākam par 0,5 kilogramiem nedēļā, bet kopējam svara pieaugumam nevajadzētu pārsniegt 4,5 – 6,4 kg trijos mēnešos. Turklāt pēdējās nedēļās ir normāli, ja svars pat nedaudz samazinās.
Ik dienu papildus ikdienas kaloriju normai jāuzņem 300 – 500 kkal.

Kur paliek svars pēc dzemdībām

Daļa uzkrāto kilogramu pazūd uzreiz pēc dzemdībām

  • mazuļa svars – vidēji 3,6 kilogram;
  • placenta - līdz 1 kg;
  • samazinās tūska un pazūd uzkrātais šķidrums - 0,9 - 1,4 kg;
  • samazinās asins apjoms ķermenī - 1,4 – 1,8 kg;
  • augļūdeņi - līdz 1 kg;
  • samazinās dzemde - 0,9 kg.

Uzkrātie tauki un papildus olbaltumvielas ir nepieciešamas veiksmīgais mazuļa barošanai ar krūti un tie ir atlikušie 6 – 8 kilogrami nosacīti "liekā svara". Barojot ar krūti, ik dienas mazulis noēdīs 500 kalorijas papildus tām, kas iztērēsies ikdienas darbību veikšanai.

Nepietiekams svars grūtniecības laikā draud ar nepietiekamu svara pieaugumu arī auglim, tāpēc badošanās ir bīstamāka nekā pārāk daudz lieko kilogramu. Turklāt nepietiekams svars samazina estrogēnu izstrādi, kas ir risks izsaukt priekšlaicīgas dzemdības.

Savukārt pārāk liels kilogramu pieaugums var veicināt tā saukto gestācijas diabētu, augstu asinsspiedienu un pre-eklampsiju, bet nākotnē arī veicināt tendenci uz aptaukošanos pašam bērnam. Grūtniecības laikā īpaši nevēlams ir straujš svara pieaugums, jo tas rada krasas asinsspiediena svārstības.

Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form