Vingrinājums, lai pabeigtu kādu neatrisinātu situāciju no pagātnes
Foto: Shutterstock

Visiem ir kādas rētas no pagātnes, citādi mēs neciestu no nepabeigtām situācijām pagātnē. Šis ir vienkāršs vingrinājums, kas pamatojas metodē, lai atgrieztos domās neatrisinātā konflikta situācijā, pārnestu to tagadnē un pabeigtu.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Šī metode savieno divas pieejas: geštaltpraksi un Erika Berna transakcionālo analīzi. Taču metodiku izmanto arī citu psihoterapija virzienu pārstāvji, portālā "Live and learn" stāsta psiholoģes Natālija Jakovļeva un Jeļena Nazarenko.

Vingrinājumu var nosaukt dažādi – "Uzticamais pavadonis" vai "Perspektīvu paplašināšana". To var izmantot arī vienatnē, bez terapeita.

Ja iemācīsies vingrinājumu izpildīt tikpat viegli kā zvanīt pa mobilo telefonu, tas ieslēgs pašdziedināšanās mehānismus.

Pati skaistākā skolas meitene vai zēns lauku ciematā uztaisīja vigvamu un saaicināja tajā visus ciemata bērnus, izņemot tevi.

Tātad – iedomājies situāciju, kuru piedzīvoji pagātnē. Tai jābūt tādai, ko izjūti kā psiholoģisku traumu, taču ne ļoti nopietnu – lai tā nebūtu fiziskā vardarbība, mājas nodegšana, liktenīga pievilšana ar sekojošu šķiršanos. Izvēlies kaut ko vieglāku, piemēram:

  • situāciju no peldbaseina, kur tevi aizveda bērnībā pildīt normatīvus, tev attaisījās krūšturis vai nošļuka bikses un visi skolēni par tevi smējās, ieskaitot tavu labāko draudzeni vai draugu.
  • tu ciemojies pie klasesbiedra un viņa vecāki tevi pieķēra sīkā zādzībā.
  • pati skaistākā skolas meitene vai zēns laukos uztaisīja štābiņu un saaicināja tajā visus ciemata bērnus, izņemot tevi.
  • uzstājoties tu aizmirsi dzejoļa vārdus...
  • tu netīšām dzirdēji, kā divi tavi klasesbiedri tevi aprunā un par tevi smejas.


Tagad ļoti labi iedomājies sevi tajā situācijā un it kā atrodies tajā.

Tu vari just visdažādākās jūtas: dusmas, bailes, kaunu, skaudību, aizvainojumu...

Tā tu nosaki sevī bieži esošas nepārstrādātas jūtas.

Tagad paņem pildspalvu un papīru, un pabeidz trīs frāzes.

Viņi............................
Es................................
Dzīve – ir ...................

Tikai, kad esi izpildījis šo daļu, pildi uzdevumu tālāk.

Zini, ko tu uzrakstīji?

Tas, ko uzrakstīji par citiem, par sevi un dzīvi, ir tas pats lēmums, kā dzīvot, scenārijs, kuru tu pieņēmi tajā situācijā.

Neirotiķa raksturu veido nevis lieli notikumi, bet "sīkumi", kā augstāk minētie.

Tagad sāc jaunā veidā izdzīvot šo situāciju, lai no tās izietu kā uzvarētājs.

Neirotiķa raksturu veido nevis lieli notikumi, bet "sīkumi".

Galvenais – nevajag mainīt citus! Ja kāds rīkojās riebīgi vai sadistiski, viņš tā arī paliek maita vai sadists. Jaunajā lugā lomu maini tu.

Terapeiti, kas izmanto šo metodi, vaino neveiksmēs sekojošu mūsu uzstādījumu:

  • mēs bieži vien nevaram iziet no sāpīgām situācijām, jo visu laiku gaidām, kad kāds cits sāks mainīties...
  • mēs vēlamies, lai TAD visi būtu uzvedušies citādāk. Tieši tas nav iespējams. Citādi jāuzvedas būs tev.


Un tā – iedomājies sev ideālu pavadoni, draugu – tādu, uz kuru tu vari pilnībā paļauties. Šajā lomā vari izvēlēties Romas pāvestu, vecāko brāli, ideālo draudzeni, psihoterapeitu u.tml.

Kad esi izvēlējies palīgu, iedomājies atkal iepriekšējo situāciju. Tagad lai tavs palīdz tev palīdz! Tikai tam jābūt izspēlētam maksimāli reālistiski: kā tieši viņš palīdz iziet no situācijas vai sadot pāridarītājiem? Padomā par to labi. Izspēlē domās ainas ar vārdiem, uzraksti scenāriju.

Tu uzvarēji? Ja tā, viss ir lieliski. Ja nē – kāpēc ne?

Te ir divi varianti: tu joprojām uzstājīgi gaidi, kad mainīsies citi un neesi iegājis pa īstam spēlē. Tā nu ir ierasta rigiditāte. Ar treniņiem un piepūli tas pāriet.

Vai arī – tu izvēlējies nepareizo pavadoni. Padomā kārtīgi par tā izvēli – tādu, kurš tev noderētu tieši tajā situācijā.

Pēdējais etaps

Ja viss izdevies, kā nākas, pienācis laiks izspēlēt nākamo etapu.

Izanalizē visus viņa (vai viņas) vārdus un rīcību attiecībā pret taviem pāridarītājiem. Kādas īpašības un prasmes ir tavam palīgam? Tagad piešķir tās sev pašam.

Tagad atgriezies situācijā bez palīga, bet ar viņa īpašībām un prasmēm, kuras viņš tev "uzdāvināja". Izspēlē to pašu situāciju no jauna, savā veidā un izrādies uzvarētājs.

Un uzvarētājus netiesā.

Ja šādi izstrādā visas savas traumatiskās pagātnes situācijas, var ieraudzīt, ka tās atkārtojas, ir stereotipiskas.

Tu pats vari ieraudzīt saknes un sakarības, un pieņemt dzīvē jaunus lēmumus. Tieši šādā veidā domu un fantāzijas vingrinājumu maina mūsu reālo pieredzi.

Galvenais – pildīt vingrinājumu un darīt to kvalitatīvi. Ja tā darīsi, tev gluži vai jānosvīst! Tik sirsnīgi un iedziļinoties tas jādara!

Pēc vingrinājuma pabeigšanas, vari svinīgi sadedzināt lapiņu ar pirmajiem pierakstiem. Jaunās nostādnes uzraksti uz cita papīra.

Tags

Toksiskas attiecības Attiecības Attiecības ģimenē Psiholoģija Skolēns
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form

Luminor biznesam