Foto: Privātā arhīva foto

Sestdien, 30. martā, pulksten 16.30 Rīgas modes nedēļas ("Riga Fashion Week") pasākumu programmā iekļauta arī bērnu modes skate. Ir vecāki, kurus īpaši neuztrauc, vai bērnu apģērbs iegādāts kādā no lielāko ķēžu veikaliem, taču citiem ir svarīgi, lai viņa atvase atšķirtos, lai staigātu tērpos ar odziņu, kā mēdz sacīt. Ja ne ikdienā, tad vismaz svētku reizē.

Šogad bērnu modes rādīs trīs pašmāju zīmolu pārstāvji – "Zaza Couture", "Rock and Mouse" un "Aristocrat Kids". Lai radītu iespaidu, kā top šie tērpi un kas pamudinājis pievērsties mazu meiteņu un puiku drēbju darināšanai, uz sarunu aicinājām visus trīs modes skatē pieteiktos zīmolus, taču "Aristocrat Kids" nevēlējās sev publicitāti, tāpēc nolēmām, ka iepazīstināsim ar citu Latvijā radītu bērnu modes zīmolu, kas skatē nepiedalās, bet arīdzan bērniem piedāvā skaistus tērpus, kas tapuši Latvijā.

Kā informē RFW pārstāvji, pirmā bērnu modes skate notika 2016. gada pavasarī, kopš tā laika, tā ir kļuvusi gan par skaistu tradīciju, gan veidu, kā iepazīstināt vietējo un starptautisko sabiedrību ar Latvijas bērnu modes zīmolu panākumiem. "Toreiz mēs secinājām, ka Latvijā ir vairāki bērnu modes zīmoli, kuri rada ļoti augstas kvalitātes un augsta līmeņa dizaina apģērbus bērniem, un kuri tiešām ir ļoti pieprasīti ārzemēs, bet kurus pašu mājās tolaik maz, kurš zināja. Mēs gribējām gan palīdzēt šiem zīmoliem attīstīties tālāk, gan iepazīstināt Latvijas sabiedrību ar viņu sasniegumiem, ar ko vietējā modes industrija var lepoties. Kā piemērs – zīmola "Aristocrat Kids" kolekcijas, tiek pārdotas vienā no prestižākajām pasaules tirdzniecības centriem – "Harrods Londona", par ko sapņo ikviens dizaineris," stāsta Modes nedēļas organizatori.

Bērnu modes skate Rīgas modes nedēļā ir ne tikai zīmolu jauno kolekciju prezentācija, bet arī skaisti svētki gan pašiem bērniem (gan tiem, kuri piedalās kā modeļi, gan tiem, kas skatās no zāles), gan vecākiem. Šī ir īpaši emocionāls notikums, kuru turpinām organizēt tagad katru sezonu, stāsta RFW pārstāvji.

Lūk, zemāk arī vari iepazīties ar trīs nelieliem stāstiem par pašmāju bērnu modes zīmoliem!

'Rock and Mouse' – stilīgi, jautri un komfortabli

Foto: Publicitātes attēli

Kad Ieva Trumpekoja laida pasaulē savu pirmo meitiņu, viņa saprata, ka trūkst ērtu, atšķirīgu bērnu apģērbu "ar odziņu". Jā, veikali pilni, taču īsti nav izdevies atrast to, ko gribētos. Atrodoties bērna kopšanas atvaļinājumā, Ievas galvā domas riņķoja, riņķoja, kustinot prātu, kā paaugstināt "mājās sēdēšanas" lietderību, līdz aizķērusies ideja par bērnu modes zīmola radīšanu. Taču no idejas līdz reāliem darbiem pagāja kāds laiciņš, taču tas notika – 2016. gadā tapa Ievas izlolotais sapnis – "Rock and Mouse" – bērniem radīti apģērbi un aksesuāri. "Sākumā tas bija neliels projekts, un darbus darīju no mājām. Iesākumā tapa apģērbi pašiem mazākajiem, taču idejas arvien dzima no jauna, un šo trīs gadu laikā jau esam diezgan attīstījušies, nu jau katru gadu piedāvājam divas jaunas kolekcijas, izmantojot pašu radītas auduma apdrukas bērniem no dzimšanas līdz aptuveni sešu gadu vecumam," stāsta Ieva.

Ievai ir maģistra grāds uzņēmējdarbībā, bet papildus viņa beigusi arī "Burda" šūšanas skolu. Lai gan šūt prot arī pati, tomēr šo darbiņu viņa tagad atstājusi profesionāļu rokās. Ieva savā uzņēmumā nodarbojas ar ideju ģenerēšanu, vīziju radīšanu nākotnei, kā arī attiecību veidošanu ar sadarbības partneriem un māksliniekiem, kuri veido apdrukas un izšuvumus audumiem, kuri tiek iepirkti no vairākiem piegādātājiem Eiropā.

"Rock and Mouse" vēl ir salīdzinoši jauns bērnu modes zīmols, bet jau tagad top pasūtījumi mazumtirdzniecības uzņēmumiem Lielbritānijā. Ieva ar savā uzņēmumā radītajiem apģērbiem šā gada februārī piedalījusies izstādē Londonā, kur arī ieguvusi pirmos nopietnākos ārvalstu klientus, bet šogad pirmo reizi startēs "Riga Fashion Week".

Pagaidām lielākā daļa uzņēmuma klientu ir tepat Latvijā, taču Ievas lielais mērķis ir iekarot arī ārzemju tirgu. Ieva apzinās, ka Latvijā var novērot mierīgus, latviski piezemētus toņus bērnu modē, un viņas radīto tērpu galvenā doma ir, lai šādu apģērbu gribētu izvēlēties pats bērns. "Prioritāte ir ērtums, lai apģērbs būtu labi kopjams, dizains bez multfilmu varoņiem, bet pietiekami jautrs un interesants," tā par bērnu apģērbu radīšanu saka Ieva.

"Rock and Mouse" tiek ražoti apģērbi no dzimšanas līdz sešu gadu vecumam. Ja darbības sākumā tapuši apģērbi pašiem mazākajiem – zīdaiņiem, nākamais solis bijis tos radīt jau līdz sešu gadu vecumam. Kas zina, vēl nākamais varbūt būs arī tērpu radīšana skolas vecuma bērniem.

Ievas ikdiena ir intensīva, viņa audzina trīs meitiņas Luīzi, Adeli un Katrīnu – četrus, divus un gadu vecas. Lai gan tieši meitas ir galvenās Ievas iedvesmotājas, viegli nav. Bet kā saka Ieva, izraušanās no mājām palīdz saglabāt līdzsvaru, tā ir iespēja atslēgties no mājsaimnieces lomas, novirzīt domas. "Katra grūtniecība atver radošumu vēl vairāk – atkal gribas izpausties, kaut ko jaunu pamēģināt," atzīst Ieva.

Lūk, zemāk skati fotogrāfijas, kurās Ieva pozē ar savām meitiņām, un mazie modeļi rāda "Rock and Mouse" tērpus!

'Zaza Couture' – dzīvesprieks, krāsas un kvalitāte

Foto: Publicitātes attēli

Bērnu apģērbu modes zīmolu "Zaza Couture" pirms 17 gadiem radīja Amerikā dzīvojošā latviešu māksliniece Terēze Gruntmane. Uzņēmums iekarojis vairāku valstu tirgu, bet šogad pieņēmuši uzaicinājumu piedalīties arī pašmāju modes skatē – "Riga Fashion Week". Ar uzņēmuma vadītāju Mariju Razinu un dizaineri Evitu Staģīti tiekos šūšanas fabrikā. Šajā ēkā atrodas arī veikals, kur pieejams plašs apģērbu piedāvājums. Tiesa, tikai pieci procenti no visa saražotā apģērba paliek Latvijā, viss pārējais tiek importēts uz citām valstīm. Vislielākais "Zaza Couture" preču apjoms nonāk ASV, arī Lielbritānijā, Īrijā, Austrālijā un Japānā. Plāni tuvākajā laikā ir iekarot vēl citas valstis, tostarp Krievijas tirgu.

Ērtība, komforts, kvalitāte – trīs pamatlietas, kas raksturojot zīmola apģērbus. Un, protams, košums, priecīga noskaņa ikvienā apģērbā. Kolekcijas veidotas tā, lai katram klientam ir iespēja atrast sev piemērotāko krāsu salikumu. Apģērbi tiek radīti, ņemot vērā klientu prasības un vēlmes. Viena sezona sastāv no septiņām kolekcijām meitenēm vecumā no 12 mēnešiem līdz 12 gadiem, zēniem no trīs mēnešu vecuma līdz četriem gadiem. Atsevišķa apģērbu līnija "Roki Zoi" – mazuļiem no trīs mēnešiem līdz četriem gadiem.

Zīmolam ir ilgstoši sadarbības partneri tekstilnozarē. Audumi tiek pirkti Spānijā, Francijā un Polijā. Šo fabriku piedāvātie materiāli ir ar augstu kvalitāti. "Latvieši nemaz nav tikai pelēkās krāsas cienītāji. Mums tik daudzi saka – cik labi, ka jums ir kaut kas dzīvespriecīgs un krāsains," klientu atsauksmes atstāsta Evita.

"Bērniem patīk vienkāršas un saprotamas lietas. Galvenais, lai apģērbs labi valkājas, lai to var droši mazgāt un tas nezaudē nedz formu, nedz krāsu košumu. Katru sezonu cenšamies radīt ko jaunu – detaļās, aplikācijās, krāsu salikumos," stāsta Marija.

Patlaban uzņēmums strādā pie 2020. gada vasaras kolekcijas. Pie sienām sakārti lekāli. Plauktos un baķos it visur atrodas košas apdrukas audumi. Ar ko atšķirsies šā gada un 2020. gada vasaras mode? Ar audumiem, ne mirkli nedomājot atrauc Evita, skaidrojot, ka audumu ražotāji pasaules modes tendences skata kopainā jau vairākus gadus uz priekšu.

Darbs rit kā bišu stropā. Ražotnē darbojas profesionāla komanda. Zīmols lepojas ar to, ka pilnībā visi apģērbi ir tapuši Latvijā, 15 cilvēku kolektīvā, kurš esot jau kā otra ģimene. Ceļš no auduma baķa līdz gatavai produkcijai esot gana garš, atbildības un optimisma pilns. Katrs kolēģis tajā ir svarīgs ķēdes posms.

Šī zīmola atšķirīgo novērtējot arī daudzi bērnu interešu izglītības pulciņi, tostarp arī sporta deju studijas. Ir izveidojusies sadarbība ar bērnu vokālajiem ansambļiem Rīgā "Kukaiņi", "Knīpas un Knauķi", bet Ķekavā – "Cīrulītis".

Rīgas modes nedēļā būs redzama "Zaza Couture" rudens/ziemas kolekcija 2019/2020. Skates modelītes ir bērni, kuru jau no sešu mēnešu vecuma fotografējušies zīmola katalogam. Kā arī bērni, kuriem "Zaza" ir koša ikdiena.

Te mazs foto ieskats, kā top apģērbi šajā uzņēmumā, taču plašāk ar produkcijas klāstu vari iepazīties šeit.

'Petra' – koši, interesanti un, pats galvenais, ērti

Foto: Publicitātes attēls

"Petra" ir viens no latviešu bērnu modes zīmoliem, kura mērķauditorija ir meitenes. "Mūsu stāsts ir ļoti līdzīgs citiem stāstiem, kuros jaunā māmiņa pēc bērniņa piedzimšanas izlemj neatgriezties iepriekšējā darbavietā, bet gan radīt savu uzņēmumu," stāsta modes zīmola vadītāja Katrīna Pastore Ozoliņa. Viņa ir ne tikai bērnu modes zīmola "Petra" vadītāja, bet arī divu bērnu māmiņa.
Katrīna stāsta, ka tieši tāpēc, ka viņa vēlējās koncentrēties tieši uz meitenēm, prātojot par to, kāds būs modes zīmola nosaukums, viens bija skaidrs – tam jābūt draiskam un skanīgam meitenes vārdam. Arī vārda skaidrojums nebija maznozīmīgs. Tā nu tika izlemts par labu meitenes vārdam Petra, kas nozīmē stipra klints. Gluži kā modes preču zīmols tika nosaukts meitenes vārdā, arī katram izgatavotajam produktam tiek piešķirts savs meitenes vārds.

Šis modes zīmols koncentrējas ne tikai uz konkrētu bērnu dzimumu, bet arī apģērbu veidu – kleitām. "Mēs esam par kvalitāti, par to ka apģērbam ir jāsēž ideāli un jāļauj meitenei brīvi kustēties. Pieturamies pie principa ražot vienu, bet kvalitatīvu un laika gaitā pieslīpētu produktu, nevis "sagrābt" no visa kā pa drusciņai," skaidro Katrīna. Viņa gan piebilst, ka katru sezonu kolekcijā ir arī bikses, legingi, topi un cepures. Tāpat arī skolas sezonai pēc veikalu pasūtījumiem tiek ražotas baltās blūzes, svārki un sarafāni. Taču, neskatoties uz to, viņu top produkts ir kleita. "Mūsu klients zina, ja viņam būs nepieciešama kleita, to vienmēr varēs atrast pie mums," piebilst Katrīna.

"Petra" zīmola kolekcijām raksturīgi audumi ar košām un interesantām apdrukām. Lielākoties apģērbu izstrādei tiek izmantota kokvilna, sevišķi kokvilnas trikotāža. Savukārt vasarā priekšroka tiek dota linam. "Visi audumi tiek izvēlēti no Eiropas audumu ražotāju jaunākās kolekcijas," piebilst Katrīna. Viņa stāsta, ka katra kolekcija, sākot no paraugu un piegriežņu izstrādes un beidzot ar gatavās produkcijas saražošanu, tiek veikta pašu spēkiem. Uz jautājumu, kur tiek meklēta iedvesma jaunām kolekcijām, "Petra" vadītāja atbild, ka pēc tās tālu nav jāmeklē, jo viņas komandā ir radoši cilvēki, kuriem ideju netrūkst.

Šosezon "Petra" liek uzsvaru uz vieglumu un gaisīgumu, kas papildināts ar volāniem un rišām. Savukārt krāsās šosezon dominē debesu un jūras zilie ar koraļsārto. Kā īpašs akcents detaļās iemirdzas arī neona rozā.

Atšķirībā no daudziem citiem Latvijas bērnu preču zīmoliem, "Petra" lielāko daļu apģērbu kolekcijas pārdod tepat Latvijā. Katrīna atklāj, ka neliela daļa tiek eksportēta arī mūsu kaimiņiem Igaunijā un Lietuvā. "Esam gājuši arī to ceļu, kurā tiek apmeklētas izstādes, nodibināti kontakti un atrasti klienti arī ārvalstīs, taču šobrīd to vairs nedarām. Nekur nav tik labi kā mājās," piebilst "Petra" vadītāja.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!