Foto: LETA

Ne čiku, ne grabu – Bērnu klīniskā universitātes slimnīca (BKUS) pavisam klusiņām jau kādu laiku nesniedz atsevišķus maksas pakalpojumus, taču par to informācijas nav nedz Veselības ministrijai (VM), nedz pacientiem un viņu vecākiem, jo ziņas par to nav atrodamas nedz Bērnu slimnīcas mājaslapā, nedz arī, aizpildot pieteikuma formu, lai pieteiktos konsultācijai vai izmeklējumam. Tieši otrādi, tur pat atrodams mudinājums – atzīmēt, ka pacients gatavs saņemt arī maksas pakalpojumu, apzinoties, ka uz valsts apmaksātiem izmeklējumiem rindas ir mēnešiem garas.

(Pievienotas trīs iepriekšpēdējās rindkopas ar vēl kādas mammas komentāru.)

Portāls "Cālis" par maksas pakalpojumu pārtraukšanu uzzināja nejauši, kad kāda mamma pastāstīja par saņemtu atbildi e-pastā. Viņa bija aizpildījusi pieteikuma formu, lai bērnu pieteiktu rindā uz maksas ultrasonogrāfiju (USG), bet atbilde bija šāda:

"Ņemot vērā to, ka esošais pieraksts uz USG ir aizpildīts un jauns nav pieejams, pierakstu Jums piedāvāt nevaram; maksas pakalpojumus pašlaik nesniedzam.

Mūsu iestādē uz USG izmeklējumu ir ļoti garas rindas, paredzamais gaidīšanas laiks – virs pieciem mēnešiem. Izmeklējumu varat veikt arī citās medicīnas iestādēs. Iekļaut Jūs gaidītāju rindā vai veiksiet pierakstu citā medicīnas iestādē?"

Konkrētā mamma, saņemot šādu vēsti, bijusi neizpratnē. Pirmkārt, nekādu ziņu nav BKUS mājaslapā, otrkārt, izmeklējumi bērnam atšķiras no pieaugušajiem un nav nemaz tik daudz medicīnas iestāžu, kurās pieņem bērnus. Risinājums gan tika atrasts, pierakstīties maksas izmeklējumam izdevās, taču visai ievērojami atšķiras naudas summas. Piemēram, saskaņā ar BKUS maksas cenrādi, konkrētais USG izmeklējums tur maksā 35 eiro, bet citās iestādēs cenas svārstās no 40 līdz pat 58 eiro. Uzklausot mammas stāstījumu, vērsāmies BKUS un Veselības ministrijā (VM).

Lūk, šorīt, 18. augustā saņemta atbilde no ministrijas pārstāves: "Sveicināti! BKUS sniedz maksas pakalpojumus. Ja nepieciešams par šo aspektu noskaidrot sīkāk, lūdzu, sazinieties ar BKUS. Ja vēlaties saņemt informāciju par to, kur Latvijā un kādi pakalpojumi bērniem ir pieejami, cik ilgs ir gaidīšanas laiks uz tiem utt., lūdzu, vērsieties Nacionālajā veselības dienestā."

Gandrīz vienlaikus saņemta atbilde arī no BKUS: "Bērnu slimnīca sniedz arī maksas pakalpojumus un arī USG. Vienīgais periods, kad tas tika pārtraukts, ir ārkārtas situācija valstī."

Vēlreiz sazinoties ar BKUS, viņiem tika nosūtīta e-pasta atbilde, ko no slimnīcas saņēma jau pieminētā mamma.

Tikmēr pienāk otra elektroniskā vēstule no ministrijas: "Konkrēto gadījumu var komentēt pati slimnīca – viņi Veselības ministrijai apliecina, ka maksas pakalpojumus sniedz, bet konkrēto gadījumu var komentēt tikai viņi paši. Līdz ar to Veselības ministrija nevar komentēt detaļas, kāpēc konkrētajā gadījumā bijusi tāda atbilde utt."

Kā redzams no sarakstes, ministrijai arī nav informācijas, ka Bērnu slimnīcās atsevišķi maksas pakalpojumi netiek sniegti.

Pēc neilga laiciņa BKUS Komunikācijas daļas vadītāja, Pacientu pieredzes vadītāja Vita Šteina apliecina jau pavisam citu informāciju: "Tā kā ārkārtas situācijas laikā Bērnu slimnīcā tika pārtraukta lielākā daļa ambulatoro izmeklējumu pacientiem, kuriem nav steidzamas vai akūtas veselības problēmas, pēc ārkārtas situācijas Bērnu slimnīcas Klientu apkalpošanas daļas speciālisti organizēja visas nenotikušās vizītes tiem, kuriem vizītes tika atceltas. Tas ietekmēja gaidīšanas laiku tiem, kuri vēlējās pierakstīties uz izmeklējumiem pēc ārkārtas situācijas beigām.

Šobrīd ir izdevies sniegt visus plānotos izmeklējumus tiem, kuriem tie tika atcelti ārkārtas situācijas laikā un šobrīd tiek piedāvāti pieņemšanas laiki, tajā skaitā uz USG izmeklējumu, tiem, kuri vēlējās pieteikties pēc ārkārtas situācijas beigām. Kopumā līdz vakardienai USG izmeklējumu gaidīja 950 ambulatori pacienti. Prognozētais gaidīšanas laiks uz šodienu ir trīs mēneši.

Lai pēc iespējas ātrāk piedāvātu bērniem saņemt USG izmeklējumu, pagaidām maksas pakalpojums netiek piedāvāts. Kad situācija (rindu garums) normalizēsies, maksas pakalpojumu pieejamība tiks pārskatīta."

Pāris stundas vēlāk, kad rīta pusē BKUS tika uzdota virkne jautājumu, tostarp, kādus maksas pakalpojumus tā nesniedz, Šteina vēlreiz atbild visai īsi: "Ārkārtas situācija tiešām bija līdz šim nebijusi situācija un vēl šobrīd vairums veselības nozares iestādes organizē savu darbu tā, lai spētu nodrošināt pakalpojumu pieejamību tiem, kuriem tika atcelti ambulatorie pakalpojumi, kā arī tiem, kuri pēc ārkārtas situācijas vēlas pieteikt ambulatoro vizīti.

Bērnu klīniskā universitātes slimnīca primāri piedāvā ambulatoros pakalpojumus tiem, kuriem tika atteiktas vizītes ārkārtas situācijas laikā, kā arī tiem pacientiem, kam pakalpojums nepieciešams steidzami.

Maksas pakalpojumi šajā laikā netika sniegti, lai primāri nodrošinātu valsts apmaksātus pakalpojumus bērniem.

Mēs atsākam sniegt maksas pakalpojumus tajās specialitātēs, kur vairs nav ārkārtas situācijas dēļ izveidojušās rindas un visi saņēmuši atceltos ambulatoros pakalpojumus.

Prognozējam, ka septembrī maksas pakalpojumu pieejamība varētu atgriezties vairākās specialitātēs."

Neilgi pēc šī raksta publicēšanas, epastā saņēmām vēstulīti: "Labdien! Ieraudzīju rakstu "Delfi" par to, ka BKUS ir atcēlusi maksas pierakstus pie speciālistiem. Man ir bērns pusaudzis, kuram ir nepieciešams psihiatrs pašnāvības draudu dēļ. Un šādu atbildi saņēmu no BKUS: "Labdien! Pieraksts pie psihiatriem notiek caur gaidītāju rindu. Varam iekļaut Jūs gaidītāju rindā un līdz ko pieraksts būs pieejams, sazināsimies ar Jums!

Informējam, ka gaidītāju rinda ir gara. Gaidīšanas laiks gan pirmreizējiem, gan atkārtotiem pacientiem ir vidēji seši mēneši.

Psihiatru konsultācijas pieejamas tikai BKUS Gaiļezers novietnē, Juglas ielā 20. Uz pirmreizēju vai uz atkārtotu konsultāciju, ja ir pagājis vairāk kā viens gads, būs nepieciešams ģimenes ārsta vai speciālista (noslēgts līgums ar NVD) nosūtījums. Informējam, ka pierakstu iespējams veikt arī citās medicīnas iestādēs." Mamma portālam "Cālis" atklāj savas sajūtas: "Tie taču ir bērni. Vai tiešām man ir jāgaida visļaunākais? Pilnīgs izmisums..."

Labā roka nezina, ko dara kreisā un otrādi... Tikmēr neatbildēti ir tik daudzi jautājumi, un pacientu vecākiem atliek vien noplātīt rokas, meklējot alternatīvas savu atvašu veselības aprūpei, un piesakoties vizītei BKUS, zīlēt – pierakstīs rindā vai nē, nemaz nerunājot par to, cik ilgi var nākties tajā gaidīt.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!