Daži knifi uzvedības regulēšanai bērniem ar autiskā spektra traucējumiem
Foto: Shutterstock

Tavam bērnam ir noteikta diagnoze – autiskā spektra traucējumi (AST)? Pilnīgi iespējams, ka vismaz sākumā tu pat īsti nezini, kā ar bērnu sadzīvot. Nereti viņa uzvedība tev šķiet neizturama, bet jāsaprot, ka bērns patiesībā pie tā nav vainojams. Jums abiem jeb, pareizāk būtu teikt, ģimenei tagad jāsāk dzīvot citādāk, izprotot, kas ar bērnu notiek, un cenšoties palīdzēt.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Speciālisti izveidojuši nelielu uzvedības programmu, lai palīdzētu vecākiem tikt galā ar savu bērnu, kuram ir AST. Pirms jebkādu darbību uzsākšanas, lai tieši iejauktos izaicinošā uzvedībā, ko izrāda bērni ar AST, ir ļoti svarīgi, lai tu noteiktu, ka uzvedībai nav pieņemama mērķa un to neizraisa problēmas, kas saistītas ar AST galvenajiem simptomiem. Ja uzvedība nav pieņemama vai vēlama, tev var būt nepieciešams sākt strādāt pie tā, lai mainītu uzvedību, uzsver "Autismsberniem" veidotāji.

Ieviešot kādu biheiviorālu pieeju, atceries principu: ja apbalvosi uzvedību, tu redzēsi to vairāk.

Tas darbojas gan uz pozitīvu, gan negatīvu uzvedību, piemēram, ja tu apbalvosi bērnu par pozitīvu uzvedību ar gardumu, būs lielāka iespēja, ka bērns atkārtos uzvedību. Tomēr, ja tev ir bērns, kuram nepatīk skola, un tu atlīdzināsi agresiju, nosūtot bērnu mājās no skolas, bērns, visticamāk, atkārtos darbību, lai iegūtu šo "atlīdzību".

Dažreiz "atlīdzība" par uzvedību ir tā uzmanība, kuru tu tai pievērs. Tas ietver sevī negatīvu uzmanību, kā kliegšanu, norādījumus, ka esi vīlies un sarūgtināts, vai ilgstoši mēģini risināt problēmu.

Indivīdiem ar AST situācija var būt vēl mulsinošāka, piemēram, ja viņš dod priekšroku laika pavadīšanai vienatnē, "taimauta" (pauzēšana) kā soda izmantošana varētu īstenībā būt atlīdzība. Tādēļ ir svarīgi ņemt vērā individuālās īpašības, pieņemot lēmumu, kā dot vai noņemt atlīdzību par uzvedību.

Daži knifi uzvedības regulēšanai bērniem ar autiskā spektra traucējumiem
Foto: Shutterstock

Pārvaldot personu ar AST uzvedību, ir svarīgi, lai tu pielāgotu savu komunikāciju, kā tas bija apspriests iepriekšējā sadaļā.

Mēģinot samazināt nevēlamu uzvedību, ir svarīgi, lai tu vienlaicīgi mācītu jaunu veidu, kā uzvesties pieņemami. Tas novērsīs citas negatīvas uzvedības attīstību. Lai to izdarītu, tev būs jānoņem visas atlīdzības no nevēlamās uzvedības un jāmeklē veidi, kā apbalvot vēlamo uzvedību.

Piemēram, ignorē bērnu, kad viņš tevi pārtrauc sarunas vidū, lai palūgtu kaut ko, bet nekavējoties atbildi, ja viņš saka "atvaino". Šajā situācijā bērns iemācās, ka viņš saņems atbildi tikai tad, ja vispirms pateiks "atvaino".

Izmanto ABC tabulu (tabulas aprakstu skatīt zemāk – red.), lai palīdzētu saprast nevēlamo uzvedību, un pārliecinies, vai tev viss ir skaidrs pirms sākšanas. Daudzi uzvedības veidi ir sagrupēti kopā, un tev ir jāpārliecinās, ka tu strādā tikai ar vienu veidu vienlaicīgi. Piemēram, ja bērns bieži atsakās pildīt norādījumus un sit citiem atteikuma laikā, vai tu vēlies strādāt ar bērnu pie norādījumu izpildes? Vai pie agresijas samazināšanas?

Apzinies savas domas un sajūtas par šo problēmu un pārliecinies, ka tās neietekmē tavu pieeju bērna uzvedībai.

Lai palīdzētu apgūt jaunus uzvedības veidus, ir svarīgi, lai tava atbilde būtu skaidra un pastāvīga, tev katru reizi jāatbild tādā pašā veidā un jānodrošina, ka arī citi ievēro to pašu plānu.

Plānot biheiviorālas (ar uzvedību saistītas) intervences bērniem ar AST var būt sarežģīts process, un tā īstenošana var būt izaicinājums. Vecākiem un aprūpētājiem vajadzētu meklēt profesionālu padomu un atbalstu, lai nodrošinātu, ka programmas tiek pienācīgi izstrādātas un īstenotas.

Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form