grūtniecība
Foto: PantherMedia/Scanpix

Grūtniecei nav jāēd par diviem, bet jāēd veselīgi un uzturvielām bagātu ēdienu. Bet, ne vienmēr visas nepieciešamās vielas var uzņmt vien ar pārtiku. nereti dakteri grūtniecēm iesaka lietot arī vitamīnus. Te nu gan jāielāgo, ka grūtnieces var lietot tikai viņām paredzētos vitamīnus.

Palielināt uzņemto vērtīgo vielu daudzumu, nevis negaisīgi ēst

Bieži esam dzirdējuši, ka grūtniecei ir jāēd "par diviem", ar to domājot divreiz lielāku ēdiena apjomu. Tomēr, gaidīt bērniņu nenozīmē atļauties vairāk ēst saldumus, čipšus, burgerus vai divreiz lielāku ierastā ēdiena porciju. Šāds ēšanas režīms var izraisīt tikai pārāk lielu svara pieaugumu, kas, savukārt, apdraud gan mātes, gan gaidāmā mazuļa veselību. Bērnam veselības problēmas var rasties ne tikai uzreiz pēc dzimšanas, bet, pat, ja pirmajā brīdī viss šķiet labi, ir pierādīts, ka bērniem, kuru mātes grūtniecības laikā pieņēmušās par daudz svarā, ir palielināts sirds- asinsvadu slimības risks un aptaukošanās, norāda valsts portāls grutnieciba.lv

Patiesībā droši varam apgalvot, ka teiciens "ēst par diviem" nozīmē to, ka sievietei gaidību laikā ir jāpalielina uzņemto vērtīgo vielu daudzums. Grūtniece sevī iznēsā jaunu dzīvību, tāpēc īpaši palielinās organisma nepieciešamība pēc olbaltumvielām, minerālvielām un vitamīniem. Īpaši svarīgs ir B grupas vitamīns folskābe (0,4 g dienā). Tās nepietiekamība var izraisīt dažādas gaidāmā bērna iedzimtas patoloģijas. Labai grūtniecības norisei ir nepieciešami arī visi citi B grupas vitamīni, kā arī mikroelementi, kā piemēram, mangāns (svarīgs enerģijas vielmaiņai, asins un kaulu veidošanai, nervu sistēmas darbībai), magnijs (ietilpst kaulaudos, nepieciešams nervu un muskuļu darbībai) un jods (palīdz bērna smadzeņu attīstībai). Protams, visas minētās uzturvielas ir atrodamas veselīgā ēdienkartē.

Ēst veselīgi -  četras galvenās uztura grupas:

Dārzeņi, ogas un augļi (aptuveni piecas porcijas dienā, kur porcija ir aptuveni tik daudz, cik ietilpst viena cilvēka plaukstā). Labāk, lai tie ir svaigi, jo tā var uzņemt vairāk vitamīnus un minerālvielas.
Cieti saturoši produkti, kas ir kartupeļi, maize, rīsi un makaroni. Ideāli, ja tiek izvēlēti pilngraudu produkti.
Ēdieni, kas bagāti ar olbaltumvielām, piemēram, zivs, liesa gaļa, soja, lēcas rieksti.

Piena produkti – liess jogurts, siers, piens.
Mūsdienās diemžēl ne vienmēr mēs varam uzņemt visas nepieciešamās uzturvielas tikai ar pārtiku. Tas tādēļ, ka bieži nākas ēst ārpus mājas, jo arī gaidību laikā sievietei ir jāstrādā. Pārtikā tiek bieži ir iekļauti pusfabrikāti, jeb ātri pagatavojami ēdieni, par kuru izcelsmi daudz neko nezinām. Veikalos nopirktie dārzeņi un augļi tiek apstrādāti ar dažādām vielām, kas kavē to bojāšanos, bet nav garantijas, ka tajos ir tikpat daudz vitamīni, cik paša dārzā audzētam ābolam vai tomātam. Savukārt, līdz pavasarim glabātā dārzenī vērtīgas vielas jau ir pavisam maz. Ir sievietes, kurām ir specifiskas alerģijas un nākas izslēgt kādu no uzturvērtīgiem produktiem no savas ēdienkartes (piemēram, glutēna nepanesamība). Dažkārt cilvēki izvēlas ēst tikai veģetāru ēdienu, vai pat vispār pilnībā izvairās no dzīvnieku izcelsmes produktiem un kļūst par vegāniem.

Ar vitamīniem uzmanīgi

Visi nosauktie iemesli var kalpot par iemeslu tam, ka sievietes uzturā grūtniecības laikā var pietrūkt kādas vērtīgas uzturvielas mātes un bērna labas veselības uzturēšanai. Lai aizpildītu šo iespējamo vitamīnu un minerālvielu trūkumu, ārsti bieži vien grūtniecēm iesaka lietot speciālus grūtniecēm domātus kompleksos vitamīnus. Protams, tie neaizvieto pilnvērtīgu un veselīgu uzturu. Drīzāk tas ir kā palīglīdzeklis, kas nodrošina, lai sieviete gaidību laikā saņemtu visas tās minerālvielas un vitamīnus, kas ir būtiski gan mātes, gan bērna veselībai.

Ja sieviete izvēlas gaidību laikā lietot aptiekā nopērkamos vitamīnus, ir svarīgi, lai tie būtu paredzēti tieši grūtniecēm, nevis kādi citi kompleksie vitamīni. Tas tādēļ, ka grūtnieču vitamīnu sastāvā parasti nav A vitamīna, jo tā pārdozēšana var apdraudēt gaidāmo bērnu. Grūtnieču vitamīni no parastiem atšķiras arī to, ka tie satur vairāk folskābes (0,4 g) un dzelzi. Tieši dēļ folskābes ārsti bieži iesaka sievietēm lietot grūtniecēm paredzētos vitamīnus pāris mēnešus pirms gaidāmā bērniņa ieņemšanas, lai pilnībā izvairītos no iespējamām problēmām, ko var izraisīt šī vitamīna trūkums.

Būtu pareizi, ja sieviete bērna gaidīšanas laikā izvēlētos vitamīnus saskaņojot ar savu grūtniecību uzraugošo speciālistu. Ārsts vai vecmāte izvērtēs grūtnieces uztura paradumus un kopējo veselības stāvokli, lai noteiktu vai un kādi papildus vitamīni un minerālvielas būtu nepieciešami. Dažkārt sievietes sūdzas, ka vitamīni mēdz izraisīt nelabumu, vai pat vemšanu kā arī alerģiskas reakcijas. Lai izvairītos no šādām blaknēm, ir ieteicams pavērot, kā šie vitamīni tiek lietoti. Iespējams, nelabumu palīdzēs novērst, ja tos iedzer uzreiz pēc ēšanas. Ja tomēr nepatīkamas sajūtas nepāriet, konsultējoties ar ārstu var izvēlēties citus grūtniecēm paredzētos vitamīnus.

Tags

Veselīgi produkti Veselīgs uzturs Grūtniecība Veselība un sports grūtniecības laikā
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form