Foto: Shutterstock

Visi vecāki vēlas, lai viņu bērns augtu veselīgs jau no pašas dzimšanas līdz pat pilngadības sasniegšanai. Māmiņas un tēti bieži satraucas par to, kā vislabāk palīdzēt savam bērnam attīstīties, kādus produktus labāk piedāvāt, kādas nodarbības izvēlēties bērna attīstības veicināšanai. Piedāvājam vairākus ieteikumus bērna veselīgai attīstībai un diētas ārsta Anda Brēmaņa komentāru.

Viens no galvenajiem bērna veselīgas attīstības pamatnoteikumiem ir pareizs un veselīgs uzturs. Bērna uzturam jābūt pilnvērtīgam, lai nodrošinātu optimālu garīgu un fizisku attīstību. Ļoti svarīgi ir veidot regulāru ēšanas režīmu, ievērojot ēdienreizes. Bērnam parasti vajadzīgas četras, piecas ēdienreizes dienā, ļoti nozīmīgi arī tās ievērot, neēdot starp ēdienreizēm.

Dažkārt bērnam tomēr gribas ēst biežāk un starp ēdienreizēm moka izsalkums, kas bieži vien īpaši raksturīgs maziem puikām, kuri strauji aug un aktīvi pavada savu laiku. Tādā gadījumā papildus nepieciešamas otrās brokastis vai launags. Ja arī tas nelīdz, bērnam ēdienreižu starplaikos var piedāvāt dārzeņus, augļus vai riekstus. Tomēr ļoti svarīgi ēst noteiktos laikos, lai bērnam veidotos pareizi ēšanas paradumi.

Ja pašā sākumā mazulis ēd galvenokārt mātes pienu, kurā ir visas nepieciešamās barības vielas, kā arī attīstībai nozīmīgās nepiesātinātās taukskābes, piem., linolēnskābe, tad vēlāk, bērnam paaugoties, viņam nepieciešams daudzveidīgs, uzturvielām bagāts ēdiens. Bērnam ar uzturu ir jāuzņem gan ogļhidrātus, gan olbaltumvielas, gan taukus, kā arī vitamīnus un minerālvielas.

Diētas ārsts Andis Brēmanis uzsver: "Bērnam nepieciešams pilnvērtīgs, sabalansēts uzturs, kas satur visas nepieciešamās barības vielas, arī taukus. Tauki palīdz nodrošināt fiziski aktīva un augoša bērna organismu ar nepieciešamo enerģiju. Tomēr jāatceras, ka ir t.s. "labie", ar polinepiesātinātām taukskābēm bagāti tauki (augu izcelsmes tauki, zivju tauki u.c.) un t.s. "sliktie" jeb piesātinātie tauki (galvenokārt, dzīvnieku izcelsmes tauki). Svarīgi, lai ikdienā uzņemto tauku sastāvā būtu pārstāvētas visas tauksskābju grupas. To nodrošinās ēdienkartes daudzveidība – piena produkti, gaļa zivis, pākšaugi, olas, rieksti, sēklas, augu eļļas."

Nepiesātinātās taukskābes, kas atrodas "labajos" taukos (augu eļļās, zivīs, olas dzeltenumā) ir nepieciešamas bērna attīstībai, jo palīdz organismam veidot jaunas šūnas un ir šo šūnu sastāvdaļa. Šīs tauksābes organisms pats izstrādāt nespēj, tāpēc tās ir nepieciešams uzņemt ar uzturu, turklāt tauki ir nepieciešamas tādu vitamīnu kā A, D, E un citu vitamīnu labākai uzņemšanai organismā.

Svarīgākie šo nepiesātināto jeb "labo" taukskābju avoti ir zivis, graudaugi, rieksti, augu eļļas (svaigā veidā). Tāpat uzturā nepieciešams iekļaut arī:

  • maizi, putraimus, makaronus, kartupeļus;
  • dārzeņus, zaļumus, augļus un ogas;
  • pienu un piena produktus;
  • dzīvnieku vai putna gaļu vai zivis, olas, pākšaugus.
  • Bērniem nepieciešami arī vitamīni un minerālvielas. Liesa gaļa ir labākais dzelzs avots, bet tās uzsūkšanai organismā nepieciešams C vitamīns, kas ir dārzeņos un augļos. Tikpat nozīmīgs bērna uzturā ir piens, kurš ir svarīgs stipru kaulaudu veidošanā. Jāatzīmē, ka tieši pienā ir vislabākās kalcija un fosfora procentuālās attiecības.

    Protams, ka bērniem garšo saldumi, kurus šad tad arī vēlams ļaut bērnam ēst, tomēr svarīgi ievērot mērenību. Ja bērns ir fiziski aktīvs, ar saldumiem iegūtā papildu enerģija tiks ātri vien patērēta, savukārt ne tik fiziski aktīviem bērniem lieki uzņemtā, nepatērētā enerģija pārvērtīsies taukos. Vislabāk būtu bērnam ļaut ēst saldumus pēc ēdienreizes, nevis starp ēdienreizēm, jo tad netiks jaukts vispārējais bērna ēšanas režīms.

    Svarīgākā bērna ēdienreize ir brokastis, kuras nekādā gadījumā nevar aizstāt ar saldumiem, konditorejas izstrādājumiem vai ātrām uzkodām pa ceļam uz skolu vai starpbrīdī. Pat ja bērnam negribas ēst, labāk ieēst kaut nedaudz, jo brokastis palīdz koncenrēties mācībām skolā un rotaļām bērnudārzā vai mājās. Brokastīm jānodrošina 25% no dienā nepieciešamā enerģijas daudzuma, tāpēc ieteicams ēst dažāda veida putras, pārslas ar pienu vai jogurtu, maizītes, papildinot ēdienreizi ar sieru, augļiem, dārzeņiem un sulām. Papildus pareizam un veselīgam uzturam nepieciešamas arī aktivitātes – gan ķermenim, gan prātam. Bērniem nozīmīgas ir fiziskās aktivitātes – regulāra izkustēšanās, vislabāk svaigā gaisā, ieteicama arī dažādu sporta veidu apgūšana, kas palīdz nostiprināt ne tikai fizisko izturību, bet arī attīstīt domāšanu, ko veicina atmiņas un uzmanības attīstīšana, jo jāiemācās un jāatceras spēļu noteikumi. Tikpat nozīmīgas ir arī aktivitātes atmiņas un domāšanas trenēšanai. Šeit ļoti labas ir dažādas "atmiņas" spēles, radošas nodarbes, piemēram, zīmēšana, muzicēšana, dažādu "pužļu" likšana, arī grāmatu lasīšana. Dažādiem vecumiem var piemeklēt dažādas interesantas nodarbes - ar mazākiem bērniem var kopā lasīt pasakas, aicināt bērnu pastāstīt stāstu, aplūkojot kādu zīmējumu vai pašam kaut ko uzzīmēt, lielākiem bērniem noteikti interesantākas jau būs puzles, pieejami arī dažādi saliekami vai salīmējami modelīši, vēl lielākiem jau pieejamas dažādas galda spēles. Vislabāk būtu darboties kopā ar bērnu, tādējādi veicinot viņa interesi par notiekošo, ieteicams arī ģimenes lokā spēlēt galda spēles, kas ne tikai palīdzēs bērniem attīstīt domāšanu, bet arī ļaus ģimenei pabūt kopā, interesanti pavadot laiku.

    Kaut arī televizora skatīšanās kļuvusi par gandrīz vai katras ģimenes ikdienu, tomēr vajadzētu ierobežot tā skatīšanos, jo televizors pavisam noteikti neveicina bērna iztēli un radošo domāšanu. Bērnam būtu vēlams noteikt raidījumus vai laikus, kad viņš var skatīties televizoru, pārējā laikā būtu vēlamas citas interesantas nodarbes, jo televizors nekad nevarēs aizstāt kopīgu darbošanos ar vecākiem.

    Tātad, svarīgi ir pavadīt laiku kopā ar savu bērnu, radoši darbojoties, kā arī sekot līdzi bērna uzturam, lai tas būtu daudzveidīgs, pilnvērtīgs un ietvertu visas bērnam nepieciešamās uzturvielas.

    Source

    DELFI sievietēm
    Pamanījāt kļūdu?
    Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

    Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

    Sludinājumi

    Comment Form