Izdegšanas sindroms mammai: 8 veidi, kā sev palīdzēt
Foto: Shutterstock

Dažreiz pienāk tāds brīdis, kad mammai beidzas resurss – būt mammai. 24 stundu un septiņu dienu režīmā rūpēties, ārstēt, mācīt, iedziļināties problēmās. Šķiet, ka spēki ir galā. Un tu – slikta māte, kura nav tikusi galā ar saviem pienākumiem. Kas tas ir par stāvokli un kā ar to tikt galā?

Kā portālā "Parents" skaidro psiholoģe Oļesja Garaņina, pirmo reizi izdegšanas sindromu 1974. gadā pieminēja amerikāņu izcelsmes psihiatrs Herberts Freidenbergers. Pēc būtības, tas ir nervu izsīkums, ko izsaukusi pārslodze. Šis sindroms ir visai raksturīgs arī cilvēkiem, kuri strādā profesijās, kas saistītas ar palīdzības sniegšanu citiem – skolotājiem, ārstiem, medicīnas māsām, sociālajiem darbiniekiem un mācītājiem. Izpaužas tas tā, ka cilvēki zaudē interesi par savu nodarbošanos un motivāciju kaut ko darīt.

Arī mamma savā ziņā ir pieskaitāma pie šīm profesijām. Tikai viņai nav pacientu vai skolēnu, bet pašas bērns, par kura dzīvi viņa ir pilnībā atbildīga. Katrai mammai ir sava "sliktā diena", kura atkārtojoties un atkārtojoties, kādudien kļūst par "pēdējā salmiņa dienu". Kādai ir grūti, ka nav iespēju nodarboties ar sev mīļām lietām, kāda skumst pēc darba, kādai ir ļoti svarīgi dažreiz pabūt vienatnē vai, gluži pretēji, satikties ar draugiem. Var būt arī tā, ka visas šīs lietas gribas vienlaicīgi.

Emocionālās izdegšanas riska grupā atrodas visi vecāki, bez izņēmuma, uzsver psiholoģe, taču visvairāk tam pakļauti ir vecāki bērniem ar īpašām vajadzībām, ģimenes, kurās ir vairāki bērni, kuri jaunāki par pieciem gadiem, vientuļie vecāki – gan mammas, gan tēti, vecāki, kuru bērni bieži slimo un tie, kuri bērnus audzina bez vecmāmiņu un vectētiņu vai aukļu palīdzības.

Sākuma mehānismi

Šāda pastāvīga spriedze, bez iespējas atpūsties un atjaunot spēkus, neviens ilgi nevar izturēt. Un tad iestājas emocionālā izdegšana. To provocē:

Nepieciešamība izdarīt visu un uzreiz. Būt mammai, kura visur paspēj – tas ir sapnis. Bet realitātē jaunās mammas reti spēj palepoties ar labi nostrādātām pašaorganizācijas prasmēm. Un sekas ir mūžīgā steiga un nervu spriedze.

Atteikšanās no personīgajām vajadzībām. Atkal mamma nav izgulējusies, aizmirsusi paēst, nav spēka aiziet līdz zobārstam salabot zobu... Agri vai vēlu organisms to neiztur un dod par sevi zināt. Un papildus fiziskām kaitēm rodas izmisums un grūtsirdība.

Dzīšanās pēc ideālā. Gribas būt, kā mammām no "Instagram" – vienmēr enerģijas pilnām, skaisti ģēbtām, gudrām un jautrām, spēlējoties ar saviem bērniem. Šīs "ainiņas" daudzas sievietes iedzen lamatās. Tur viņas jūtas tā, it kā kāds viņas visu laiku novērotu, un ar kaut kādām tiesībām teiktu: "Nē, tu nederi ideālās mammas lomai".

Iztrūkstošā atbalsta pieredzē no savas mātes puses. Ja tu bērnībā esi kritusi un sāpīgi sasitusies, bet mamma par to ir rājusies un nav pažēlojusi, tad, visticamāk, tieši tāpat tu rīkosies arī attiecībā uz savu bērnu. Turklāt vēlme būt ideālai mātei radīs vainas sajūtu un bērns ar savām nebēdnībām un neizbēgamiem kritieniem, pārvērtīsies objektā, kurš mūžīgi kaitina.

Jebkurš no iepriekš minētajiem faktoriem, atsevišķi izdalīts, var un arī nevar izraisīt izdegšanas sindromu. Viss sarežģījas uz mūžīgā noguruma, pārslodzes un stresa fona. Problēmas uzgāžas, kā sniegs uz galvas, bet te vēl sezonālā gripa un augšējo elpošanas ceļu slimības, automašīnai izlādējies akumulators un pazaudēti mīļie auskariņi... Un pati nemaz nepamanīji, kā jau atrodies uz vienas no izdegšanas stadijām. Atliek saprast, kura stadija tā ir.

  • Vēl par to, kā atpazīt un novērst izdegšanas sindromu, lasi šajā rakstā.

Source info

Calis.lv


Copyrights

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Lasi vēl

Pregnancy widget logo Pregnancy widget logo
Aprēķināt
Norādi pēdējo mēnešreižu
pirmo dienu
Kļūda!
Lūdzu, norādiet korektu
datumu pagātnē.
Iesaisties sarunā!