Foto: Shutterstock
Izglītības iestādēs ar mazu skolēnu skaitu psihologa funkcijas būs jānodrošina klases audzinātājiem kopā ar pašvaldības algotajiem sociālajiem pedagogiem, liecina Ministru kabinetā (MK) iesniegtais informatīvais ziņojums par priekšlikumiem psihologu pieejamības nodrošināšanai izglītības iestādēs nepieciešamajiem normatīvo aktu grozījumiem un finanšu resursiem.

Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) izstrādātajā informatīvajā ziņojumā norādīts, ka psihologa pakalpojumu pieejamības un finansēšanas jautājums vispārējās izglītības iestādēs risināms saskaņā ar jauna pedagogu darba samaksas modeļa ieviešanu, jo, tikai nodrošinot papildu finansējumu, iespējams piesaistīt skolas psihologus pēc studiju beigšanas strādāt atbilstošā profesijā.

Normatīvo aktu projektos noteikts, ka finansējumu atbalsta personāla, tai skaitā psihologa, darba samaksai saņems pašvaldība, lai tā varētu koordinēt psihologu darbu dažādās izglītības iestādēs vai pašvaldības izveidotos atbalsta centros, un psihologa atalgojums par vienu mēneša darba likmi jeb 30 stundām nedēļā būs 680 eiro.

Psihologu atalgojuma palielināšana valstij papildus izmaksās aptuveni 1,4 miljonus eiro. 2015./2016. gadā 400 izglītības iestādēs bija tarificētas 363 izglītības psihologu mēneša darba algas likmes un 25 novados psihologa nebija vispār.

IZM uzsver, ka skolās ar mazu skolēnu skaitu valsts nevarēs nodrošināt psihologa amata vienību, un šādā situācijā jāizmanto ikkatra pedagoga augstskolu pedagoģijas izglītības programmās apgūtais psiholoģijas mācību saturs. Vairākas izglītojamo adaptācijas problēmas var risināt klases audzinātājs, sadarbojoties ar pašvaldības algotu sociālu pedagogu. Turklāt lielu atbalstu šajā ziņā var sniegt Latvijas skolu psihologu asociācija.

Tāpat IZM norāda, ka psihologu pakalpojumu pieejamību mazajām skolām iespējams paplašināt, ja psihologs strādā pašvaldības veidotā struktūrvienībā un sniedz pakalpojumus vairākām izglītības iestādēm.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!