Kopš pirmdienas visiem vecākiem par pienākumu kļuvusi tiešsaistes mācībstundu organizēšana karantīnā izolētajiem bērniem. Vairums mammu un tētu ir apjukuši: kā piespiest bērnus mācīties, tajā pašā laikā neliekot ciest pašu darbam? "Delfi" aptaujāja vecākus, kas tālmācību izvēlējušies jau sen un apzināti, lūdzot dalīties savā pieredzē un ieteikumos, kā organizēt mācības, motivēt bērnus, kādi izaicinājumi jāpārvar un kā palīdzēt atvasēm. Iespējams, ilgākas karantīnas rezultātā daudziem šāds mācību process iepatiksies un viņi arī turpmāk izvēlēsies šādu skološanos.

Latvijā izsludinātā ārkārtējā stāvokļa laikā DELFI publikācijas par jaunā koronavīrusa izraisīto slimību Covid-19 pieejamas bez maksas.

Pēdējos gados pāreja uz tālmācību kļuvusi par ļoti izplatītu tendenci – īpaši vecāko klašu skolēniem. Tāds mācību formāts jauniešiem ļauj brīvi rīkoties ar savu laiku, apvienojot mācības ar darbu un gūstot labāku vidējo atzīmi, kas ļauj veiksmīgi tikt pie budžeta vietas augstskolā.

Mēdz jokot, ka slīcēju glābšana ir pašu slīcēju rokās, tādēļ Covid-19 izraisītā "ieslodzījuma" laikā vecāki aktivizējas sociālajos tīklos, veidojot domubiedru grupas un daloties padomos un pieredzē, kā veiksmīgāk pielāgoties jaunajam izglītības formātam.

"Delfi plus" nolēma sniegt savu artavu vecāku darbā, daloties pieredzē par tālmācību. Turpinājumā aktīva tēta Konstantīna Rukina un aktīvas skolnieces Patrīcijas Palijčukas padomi dažādām situācijām. Iespējams, šim eksperimentam noslēdzoties, daudzi nemaz negribēs atgriezties parastajā skolā...

Meitas mācības kā otrs darbs

Uzņēmējam Konstantīnam Rukinam ir trīs bērni – 7, 11 un 16 gadus veci. Vīrietis ir pārliecināts, ka jaunāko klašu audzēkņiem jāapmeklē skola. Savukārt vidusskolā vispiemērotākais variants ir mācības tiešsaistē: "Pedagoģija un bērnu psiholoģija vairs nav tik svarīga. Jaunieši ir guvuši pamata socializāciju un informācijas kopumu, sākas specializācija, savukārt tiešsaiste ir lielisks veids, kā padziļināti apgūt to, kas konkrētajam bērnam interesē."

Viss sakārtojies pats no sevis: Konstantīna meita Ksenija ar tēva atbalstu 7. un 8. klasi pabeigusi attālināti. Izrādījās, ka, atbilstoši organizējot procesu, mājās mācību programmas apguve notiek ātrāk nekā skolā. Pēc devītās klases beigšanas ģimene uz pusgadu pārcēlās uz Barselonu, kur Ksenija gāja privātskolā – mācības notika angļu valodā. Pēc atgriešanās mājās ģimene nolēma meitu pārcelt no parastas divvalodu skolas uz spēcīgāku ģimnāziju un... vīlās: "Gigantisks materiālu apjoms, lērums mājasdarbu, pārguruši skolotāji un pilnīgi viss mācību process latviešu valodā (tas bija vēl pirms izglītības reformas). Divus mēnešus vēlāk bērnam bija nervu sabrukums, nolēmām turpināt mājmācībā."

Izpētījis visdažādākos izglītības variantus tiešsaistē un izvēlējies labāko, Konstantīns meitai radīja veselu sistēmu. "Šo projektu uztvēru kā savu otro darbu: izvirzīt mērķi, noskaidrot iespējas un resursus, izveidot programmu. Milzu priekšrocība šādai izvēlei ir tajā, ka programmu var pielāgot konkrētam bērnam, ņemot vērā, kas viņam interesē, ir svarīgi un patīk." Tēvs un meita jau gadu virzās pēc pašu izveidotās shēmas, nepieciešamības gadījumā procesa gaitā to koriģējot.

"Formāli mēs esam tālmācībā, Ksenija iegūs atestātu par pilnu vidējo izglītību. Lai izpildītu skolas programmu, oficiāli katrā mācību priekšmetā semestrī jānokārto divi kontroldarbi – trīs stundas tiešsaistē – un galu galā jānokārto valsts eksāmeni. Tādēļ matemātikas, fizikas un ķīmijas programma jāpiedzen skolas standartam. Viss pārējais – brīva izvēle. Jābūt ļoti neattapīgam, lai netiktu galā ar absolūto minimumu," stāsta Konstantīns.

Bērna motivācija

Pirmkārt, jābūt motivētiem vecākiem. Daudzi izvēlējušies taktiku: kas nu izaugs, tas izaugs. Mūs kaut kā iemācīja, arī viņi iemācīsies. Tā tomēr nenotiks. Lai sistēma strādātu, tai jāvelta ļoti daudz laika.

Toties bērnam nav jāceļas septiņos no rīta. Viņš var gulēt kaut līdz desmitiem – priekšā ir vesela diena, kurā organizēt sev sešas mācību stundas. Četras stundas līdz pulksten 15, divas – vakarpusē, tas ir laiks, kad skatīties video un lasītu grāmatas.

Bērnam nav jākomunicē ar nepatīkamiem pasniedzējiem.

Tāpat izveidota arī stipendiju sistēma – kabatas nauda tiek izsniegta tad, ja bērns ir sešas stundas mācījies. Ksenijai ir tabula, kurā viņa raksta plusiņus pēc pabeigta darba, – vecāki meitai uzticas. Tā kā tētis lielākoties strādā no mājām, viņam ir iespēja uzraudzīt procesu.

Tiešsaistes skolas trūkumi un priekšrocības

Atšķirībā no ierastās shēmas (palaist bērnu uz skolu un pēc tam gaidīt mājās) tālmācībā vecākiem jāiegulda vairāk laika. Bet ar laiku bērns kļūst patstāvīgāks, progress ir acīmredzams.

Vecākiem ir iespēja pārliecināties, ka mācību materiāli ir kvalitatīvi: pieejami, saprotami un labā līmenī. "Skolā šādu iespēju nav. Tur tu atdod bērnu "melnajā kastē" un tad saņem atpakaļ. Skolotāju satiec, lielākais, divreiz gadā atvērto durvju dienās."

Socializāciju un kontaktus ar vienaudžiem bērns var gūt ārpusskolas nodarbībās. Konstantīna meita Ksenija dejo un draudzējas ar grupas meitenēm. "Ari skolas laikā viņa vairāk sazinājās ar draudzenēm no deju grupas. Mūsdienās bērniem lielākā daļa komunikācijas notiek sociālajos tīklos. Ja kontaktu loks ir izveidots, nav nekādu problēmu to uzturēt tiešsaistē."

Padomi tiem, kas sāk mācīties tiešsaistē tagad

Kontrolei ir nozīme. "Sākumā mums bija tā, ka meitai devām programmu nedēļai – mācies, kā tev ērti!" stāsta Konstantīns. "Galu galā bērns centās apmānīt sistēmu – atlikt uz vēlāku to, kas ne pārāk patīk, bet pēc tam, svētdienas vakarā, mocījās. Katrai dienai nepieciešama strikta programma, un jākontrolē padarītais. Jo jaunāks bērns, jo lielāka kontrole."

Nekādas mācīšanās pidžamā un gultā. "Fiziku nevar iemācīties, guļot zem siltas segas. Ir jānosaka mācību laiks, kad bērns ir normālā apģērbā un sēž speciāli mācībām ierīkotā vietā. Rakstāmgalds, zona ap to – tā ir skola."

Izskaidrot specifisko. "Pie tiešsaistes mācībām nepieradušiem bērniem ir grūti. Ja nodarbības ir videokonferences formātā, turklāt ar izslēgtu kameru (lai taupītu datu plūsmu), grūti koncentrēties. Diezin vai skolas spēs ātri pārslēgties uz mūsdienīgāku mācību stundu formātu. Bērns var aizskatīties uz plaisu griestos vai pat aizlavīties uz otru istabu pie telefona. Vecākiem jāizskaidro bērnam – tagad skola ir šāda, ir jāmācās!"

Visas ierīces – citā telpā. "Jānovāc viss, kas var novērst uzmanību. Jo īpaši – izklaidējošās ierīces. Kāds atsūta ziņu "Snapchat" vai "Whatsapp" – viss, uzmanība ir novērsta!"

Vecākie rāda piemēru un palīdz jaunākajiem. "Maniem jaunākajiem bērniem mācības tiešsaistē nebūs nekas neparasts – viņi redz ikdienā vecāko māsu. Un viņa palīdzēs jebkurā laikā."

Ksenijas programma

Konstantīns ir pārliecināts, ka vislabāk mācību vielu apgūt dzimtajā valodā, tādēļ meitai izvēlējies resursus krievu valodā, bet, ja tādu nav bijis, tad – angļu. "Izvēlējos maksimāli efektīvus resursus, no kuriem Ksenija izmanto gan mācību programmai nepieciešamo, gan papildu informāciju," stāsta vīrietis.

Tā, piemēram, fizikā Ksenija klausās Odesas Rišeljē liceja pasniedzēja Pāvela Viktora lekcijas "Youtube". Gan fizikas, gan matemātikas, gan ķīmijas apguvei meitene izmanto arī vairākus citus Krievijas interneta resursus, kas lietotājiem pieejami bez maksas.

Daļu matemātikas zināšanu Ksenija apgūst angļu valodā, platformās "Udemy.com" un "Khanacademy.org".

Angļu valodas zināšanas pilnveido, "Skype" sarunājoties ar tiem, kam šī valoda ir dzimtā.

Īpaša uzmanība tiek veltīta nodarbībām, kas palīdz paplašināt redzesloku un izprast iespējamo nākotnes nodarbošanos. Tiek izmēģināti dažādi virzieni. Šobrīd Ksenija apguvusi:

  • 3D modelēšanas programmas "Sculptris", "Blender";
  • mūslaiku estētisko zinību teorijas kurss;
  • divi tiešsaistes lekciju kursi par medicīnu: "21. gadsimta medicīna" un "Slimību kaleidoskops" ("IEsaku "Foxford.ru", lielisks resurss – video lekciju laikā var tiešsaistē uzdot jautājumus pasniedzējiem un saņemt atbildes! Katrai lekcijai ir savs pārbaudes darbs – uzdevumi, testi."
  • ik nedēļu "Ted.com" – īsi video par dažādām tēmām, par kuriem pēc tam jāuzraksta eseja angļu valodā;
  • Juvāla Noasa Harari grāmata "Cilvēces īsā vēsture" – grāmata tika lasīta un analizēta pa nodaļai;
  • Arhitektūras kurss;
  • Kritiskās domāšanas kursi;
  • vairāki citi eksperimenti, piemēram, izpētīt brīvprātīgo darba būtību vai apgūt mārketinga pamatus tēva vadībā.

"Ļoti daudz brīvā laika"

Patrīcija Palijčuka gadu mācījās Rīgas Komercskolas tālmācības vidusskolā. Lai gan pieredze bija pozitīva, viņa tomēr atgriezās pie mācībām klātienē Rīgas 40. vidusskolā. Sarunā ar "Delfi" meitene stāsta par savu pieredzi, mācoties tiešsaistē.

Visi uzdevumi tika sūtīti, izmantojot programmu "MyKoob". Piektdienās tomēr nācās apmeklēt skolu un iesniegt mājasdarbus. Kā norāda Patrīcija, ar jebkuru pasniedzēju varēja vienoties par papildu nodarbībām, izmantojot "Skype". Tā, piemēram, Patrīcijai reizi nedēļā bija viena latviešu valodas stunda papildus.

Teorija galvenokārt bija no daudziem skolēniem zināmās vietnes "Uzdevumi.lv", tāpat viņiem tika sūtītas darba lapas, ko varēja aizpildīt elektroniski vai ar roku un piektdienā nogādāt skolā. "Skype" konsultāciju laikā tika pildīti uzdevumi dažādās vietnēs. Nereti tie bija pašu skolotāju gatavoti. Piektdienās notika obligāto mācību priekšmetu stundas – matemātika, angļu, latviešu valoda, dabas zinības, reizi divās nedēļās – pasaules vēsture un Latvijas vēsture. Reizēm notikušas arī krievu valodas konsultācijas, ko Patrīcija neapmeklēja.

Vairumā vietņu par reģistrāciju ir jāmaksā. Mājaslapā "Uzdevumi.lv", kā uzskata Patrīcija, vislabāk darboties kopā ar skolotāju: "Ir grūti pašam noteikt savu līmeni, atrast vajadzīgos uzdevumus un motivāciju. Latvijas interneta vidē ir daudz mazu un slikti izveidotu mājaslapu, tajās ir grūti orientēties, lai gan uzdevumi ir interesanti un vērtīgi. Atsevišķas krievu lapas ir labāk veidotas, taču tās nesakrīt ar Latvijas programmu."

Tiešsaistes skolas plusi un mīnusi

Priekšrocības:

  • Ļoti daudz brīvā laika. Dažos priekšmetos programmu var apgūt daudz ātrāk un virzīties uz priekšu – nav jāgaida pārējie klasesbiedri.
  • Mājas apstākļos mācību vielu ir vieglāk iegaumēt, nekas nenovērš uzmanību, nav kņadas un stresa.
  • Pietiek laika izlasīt visu obligāto literatūru, nav jāsteidz viss īsā periodā.


Trūkumi

  • Nepieciešama liela pacietība un spēja organizēt savu darbu, galu galā – šī ir skola un var saņemt sliktu vērtējumu.
  • Lai gan dažus priekšmetus var apgūt ātrāk un virzīties tālāk, ir arī tādi, kas nav tik vienkārši. "Man tāda ir matemātika!" Nav iespējas ātri pajautāt skolotājam padomu un nekavējoties saņemt atbildi.
  • Jaunā viela jāapgūst pašam bez skolotāju un klasesbiedru palīdzības.
  • Mājās ir grūtāk veltīt daudz laika sarežģītākiem priekšmetiem, jo gribas atpūsties.
  • Grūti atrast kopīgu valodu ar skolotājiem, ja viņus neredzi.
  • Ļoti liels mīnuss – nebija sporta, mūzikas un zīmēšanas, darbmācība pa visu gadu notika tikai vienu reizi.

Padomi tiem, kas sāk mācības tiešsaistē tikai tagad

Lai uzlabotu pašorganizētību, darba vieta jāiekārto līdzās datoram, jāsagādā datoraustiņas un pierakstu lapas. Svarīgs ir arī ērts apgaismojums.

Reģistrējies "Skype" un citās nepieciešamajās platformās!

Svarīgi, lai nekas nenovērstu uzmanību. Neiesaku, pildot skolas uzdevumus, ēst vai skatīties telefonā.

Labāk ievērot striktu grafiku – ieplānot noteiktu laiku mācībām, maltītēm, atpūtai.

Lai nodibinātu labas attiecības ar skolotājiem, biežāk rakstiet viņiem, norunājiet konsultācijas "Skype" – dzīva saruna nāk par labu.

Ja nesaprotat kādu uzdevumu, nav vērts tērēt pārāk daudz laika, labāk izpildīt pārējo, bet pēc tam lūgt padomu skolotājam.

Radošo mācību priekšmetu iztrūkums nav problēma – tālmācībā ir daudz brīvā laika, ko var veltīt interešu izglītībai. Arī tiešsaistē.

Mazākiem bērniem nepieciešama vecāku palīdzība (pieskatīt, kā tiek ievērots dienas režīms un pildīti uzdevumi). Tāda vajadzīga arī tiem, kam atsevišķos mācību priekšmetos ir grūtības. "6. klasē mammai un tētim palīdzību lūdzu ļoti reti. Lielākoties palīdzēt vajadzēja ar datoru un programmām, savukārt mājasdarbus pildīju pati – tas nav grūti!"

Tagad brīvpieejā ir dažādi izglītojoši kursi un lekcijas. Materiālus var atrast par jebkuru mācību priekšmetu, ko vajag vai grib apgūt padziļināti.

Svarīgi, lai bērns regulāri sportotu un izkustētos (pašlaik tas nav vienkāršs uzdevums, bet vismaz vēdiniet telpas un izejiet pagalmā)!

Tev jau ir aktīvs abonements!

Šis ir maksas raksts.

Lai turpinātu to lasīt, lūdzu, lejupielādē jaunāko DELFI aplikāciju vai turpini lasīt rakstu, izmantojot pārlūkprogrammu.

Lasīt rakstu.
Lai turpinātu lasīt rakstu, nepieciešams iegādāties DELFI plus abonementu:
  • Ik mēnesi vairāk nekā 80 rakstu un video materiālu
  • Analītisko rakstu sērijas un stāstniecības projekti
  • DELFI bez komercreklāmas
  • Videolekcijas un apjomīgs rakstu arhīvs
Abonē DELFI plus
par 2,99 eiro uz 4 nedēļām:
Kāpēc abonēt DELFI plus?
Esi DELFI plus abonents?

Tags

Kritiskā domāšana Paliec mājās Koronavīruss Covid-19 DELFI plus Lasāmgabali Skola
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form