Foto: Publicitātes attēli
Privātais bērnudārzs "Putnu dārzs" ir unikāls ar to, ka izvēlējies savu darbību balstīt Redžio alternatīvās pedagoģijas principos un īstenot svešvalodu apguvi jau jaunākajās grupās. Bērnudārza mērķis ir palīdzēt bērniem augt kā brīvām un radošām personībām. "Putnu dārza" skolotāji tic, ka bērnam jau no dzimšanas piemīt milzīgs potenciāls, kuru ir jāpalīdz apzināties un pilnveidot.

Alternatīvās pedagoģijas pieeja, kuru šodien īsteno arvien vairāk pirmsskolu daudzās valstīs, nosaukta Reggio Emilia pilsētas vārdā, kur tā radusies. Otrā pasaules kara beigās izpostītas Itālijas pilsētas iedzīvotāji no pieejamiem materiāliem sāka veidot bērniem tik ļoti nepieciešamo skolu. Kopienai pievienojās pedagogu dzimtas pārstāvis Loris Malaguzzi (1920–1994) un izveidoja skolas metodiku, kuras pamatdomu ietvēra sešos principos. (Plašāk ar tiem var iepazīties "Putnu dārza" mājas lapā.

"Putnu dārzs" pieejas principus apguvis gan studiju ceļā, gan pieredzes apmaiņā ar kolēģiem "Terake" Tartu (Igaunijā), kuri Redžio pieeju īsteno jau sešus gadus.

Pārdomāta vide jaunā cilvēka izaugsmei

Redžio principi paredz, ka bērna apkārtējā vide un nodarbes ir pietuvinātas patiesajai dzīvei vietējā kultūrā un klimata apstākļos. Malaguzzi uzsvēra, ka bērnam jānonāk pie zināšanām pašam, ļaujot darboties, jo tā var efektīvāk attīstīt viņa prasmes un daudzpusīgas zināšanas, tāpēc grupās ierīko dažādas darbnīcas (atlier): virtuvi, saimniecisko stūri, frizētavu, ārstu kabinetu, pasaku mājas u.c.

Bērnudārzā veido jauktās grupas pa vecuma posmiem: no pusotra līdz trīs gadu vecumam un no trīs līdz sešu gadu vecumam. Jauktajās grupās bērns daudz veiksmīgāk izkopj iemaņas brīvi veidot saziņu starp dažāda vecuma bērniem, kas īpaši svarīgi bērniem, kuri ģimenē ir vienīgās atvases.

Mācības organizē dažādos attīstības centros un īsteno bērna interesēs balstītu projektu metodi, katru dienu izzinot ko jaunu par projekta tēmu. Bērnam ir izvēle, vai dienā strādāt abos centros vai veikt darbu ilgāk tikai vienā centrā. Svarīgi, ka bērns koncentrējas darbam, veltot pietiekamu laiku priekšmetu izpētei, detaļu izzināšanai, kā arī pabeidz savu darbu.

Pavasarī bērnudārza pagalmā veidos dobes, kur bērni paši sēs, laistīs un rudenī novāks garšaugu un dārzeņu ražu. Pavisam drīz, 27. janvārī, sadarbībā ar Jauno Arhitektu savienību norisināsies pagalma iekārtojuma plānošanas nodarbība. Interesenti vēl var pagūt tai pieteikties. Vairāk par nodarbību lasiet te.

Katram savs portfolio

Redžio pieeja paredz aktīvu bērna darbību dokumentēšanu un vecāku līdzdalību bērna attīstības procesā, lai palīdzētu bērnam mājās nostiprināt bērnudārzā apgūto. Katram bērnam ir savs portfolio jeb žurnāls, kuru skolotājs papildina ar bērna izaugsmes ziņojumiem, ar kuriem vecāki iepazīstas dienas beigās. Kā papildinājums izaugsmes ziņojumiem dienas beigās ir arī bērnu darbu izstāde. "Putnu dārzs" aicina vecākus iesaistīties bērnudārza dzīvē – kā viesim nodarbībās, kopā ar bērnu iesaistīties vides veidošanā, pulcēties kopīgās tikšanās reizēs, lai pārrunātu aktuālos jautājumus, uzklausītu speciālistu padomus.

Nepabeigtās rotaļlietas

Grupās kā rotaļlietas ir ne tikai mantas, bet arī dažādi sadzīves priekšmeti, kurus lielākoties izmanto tieši pieaugušie – grāmatas, kalendāri, kalkulatori, skrūves, virtuves un saimnieciskie priekšmeti. Gan kā rotaļlietas, gan attīstības centru nodarbībās izmanto dabas materiālus (akmeņus, smiltis, sūnas, kastaņus), sadzīves priekšmetus.

Viens no iemesliem, kāpēc vide piepildīta ar dažādiem materiāliem un priekšmetiem, kurus dēvē par nepabeigtajām rotaļlietām, ir radošuma un patstāvības audzināšana. Bērns pastāvīgi pieņem lēmumu – piešķir nosaukumu, paredz un realizē priekšmeta funkciju. Koka zars var tikt izmantots gan kā klucis konstrukcijā, gan kā čūska, izspēlējot dzirdētu stāstu vai izdomājot savu. Vienlaicīgi telpās atstāta brīva vieta kustībai.

Krāsas un tautu dažādība

Redžio pieeja ārpus Itālijas saglabā saulainu un priecīgu noskaņu telpās, gaumīgi pildot tās ar košām krāsām. Izmantojot spoguļu virsmas panāk vēl košāku krāsu un gaismu spēli. Spoguļus izmanto arī attīstības centros nodarbību laikā, lai palīdzētu bērnam veidot telpas izjūtu, apzināties sevi apkārtējā vidē. Tos izvieto vietās, kur bērns nevilšus tajā var ieskatīties, piemēram, burtu rotaļās kā pamatni darbam ar burtiem.
Bērnudārzā pamatvaloda ir latviešu, tomēr bērniem ir iespēja apgūt arī citas valodas – angļu, vācu, itāļu un, pēc pieprasījuma, krievu. Bērnu grāmatu plauktos ir grāmatas dažādās valodās, programmā ietverta īsu multfilmu skatīšanās svešvalodās, lai bērni jau no mazotnes pierod brīvi justies dažādu valodu vidē. "Putnu dārzs" uzņem dažādu tautību bērnus, jo saredz to kā iespēju bērniem jau rotaļās papildināt vienam otra zināšanas par citu tautu valodu un kultūru.

Kāpēc "Putnu dārzs"?

Bērnudārzā uzņem dažādu tautību bērnus, jau jaunākajā grupā uzsāk svešvalodu apguvi un īsteno starpkultūru mācību.

Iespējams bērnus atstāt arī uz pāris stundām uzraudzības grupā, bet vakaros var apmeklēt kustību vai valodas nodarbības, kuras paredzētas arī pieaugušajiem. Bērnudārzs darbadienās atvērts no pulksten 8 līdz 23.

"Putnu dārzs" atrodas jaunā, gaumīgi renovētā koka ēkā Pārdaugavā, netālu no Vanšu tilta, kurp var ērti nokļūt arī ar sabiedrisko transportu.

Šobrīd "Putnu dārzam" ir bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzēja statuss, bet iestāde ir uzsākusi ceļu, lai no 2016. gada 1. aprīļa iegūtu privātās pirmsskolas izglītības iestādes statusu un nodrošinātu licences piedāvātajām nodarbībām. Regulāriem pilna laika dienas grupas apmeklētājiem pieejams valsts un katras pašvaldības piešķirtais līdzfinansējums.

Plašāk par "Putnu dārzs" darbību lasi te.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!