Foto: F64

Šogad jau 15. reizi notiks starptautiskais informātikas un algoritmiskās domāšanas konkurss "Bebr[a]s", kurā līdz 8. novembrim ir aicināti pieteikties 5.-12. klašu skolēni. Izmantojot loģisko un algoritmisko domāšanu, skolēni risinās aizraujošus uzdevumus.

Konkursā piedalīsies vairāk nekā divi miljoni skolēnu no 61 valsts, arī Latvijas. Pagājušā gadā no Latvijas piedalījās rekordliels skolēnu skaits – 13 027, kas ir desmit reizes vairāk nekā 2015. gadā.

Konkursu Latvijā jau ceturto gadu organizē Ziemeļvalstu lielākais IT uzņēmums "Visma". Pirmo reizi konkurss "Bebr[a]s" notika Lietuvā 2004. gadā, un bebra vārdā tas tika nosaukts, jo šie dzīvnieki ir neatlaidīgi un sistemātiski sava darba darītāji. Latvijas konkursa nosaukumā, par godu lietuviešu valodai, ir pievienots papildu burts "a".

Arvien vairāk profesijās ir nepieciešama izpratne par tehnoloģiju darbību, tāpēc konkursa "Bebr[a]s" mērķis ir iepazīstināt skolēnus ar algoritmiskās domāšanas principiem, parādīt, "kā domā dators". Turklāt programmēšanas pamatu un algoritmiskās domāšanas integrēšana skolēnu ikdienas izglītībā ir viens no veidiem, kā ilgtermiņā veicināt skolēnu interesi par matemātiku.

"Konkursa mērķis nav noskaidrot labākos algoritmiskos domātājus, bet gan iesaistīt pēc iespējas vairāk skolēnu, kuri ikdienā ar programmēšanu nesaskaras un netic, ka tas viņiem ir pa spēkam," stāsta Laura Brīvība-Dzenuška, SIA "Visma Enterprise" Mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja.

"Pagājušajā gadā ļoti daudzi skolēni piedalījās "Bebr[a]s" konkursā. Uzdevumi nav pārāk sarežģīti – lai veiksmīgi tos atrisinātu, ir nepieciešama loģiskā domāšana, ko skolēni apgūst arī programmēšanas nodarbībās. Pēdējos gados skolēnu vidū programmēšana kļūst aizvien populārāka. Bieži vien pietiek tikai ar programmēšanas pamatu apgūšanu, lai skolēnam atklātos neierobežotas iespējas īstenot pat vispārdrošākās ieceres: robotus, videospēles, mājaslapas un lietotnes," uzskata Pirmās programmēšanas skolas skolotājs un grāmatas "Programmēšanas pamati" autors Raivis Ieviņš.

Lai piedalītos konkursā, nav vajadzīgas specifiskas terminu un programmēšanas priekšzināšanas. Katrs uzdevums ir par kādu ikdienišķu un vienkārši saprotamu problēmu, ir atrisināms vienas līdz piecu minūšu laikā, un nav vajadzīgi nekādi papildlīdzekļi un programmas. Dalībniekam jāliek lietā metodes, ko parasti izmanto datori: informācijas grupēšana, strukturēšana, algoritmu pielietošana un citas.

Par pieteikšanos un piedalīšanos konkursā

Pieteikšanās konkursam notiek līdz 8. novembrim konkursa mājaslapā. Piedalīties var gan individuāli skolēni, gan klases. Arī pieaugušie var pārbaudīt savus spēkus, taču necīnīsies par balvām. Konkursā var piedalīties ikviens, kam skolā vai mājās ir pieejams dators un interneta pieslēgums. No 12. līdz 23. novembrim pieteikušies dalībnieki risinās uzdevumus, ko saņems e-pastā.

Katras klašu grupas 25 labākie dalībnieki saņems uzaicinājumu uz konkursa otro, klātienes kārtu, kas notiks nākamā gada 19. janvārī Rīgā. Otrajā kārtā noskaidros un apbalvos konkursa uzvarētājus katrā klašu grupā. Uzvarētāji saņems balvas, kuras pašiem būs jāuzbūvē, reizē izprotot ierīču uzbūvi un darbības principus: saliekamo radio, saliekamo fotoaparātu un ierīci, lai programmētu gaismu un veidotu savas spēles, animācijas un mākslas darbus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!