Somijā bērni uz skolu brauc ar divriteņiem pat - 17 grādos

Somijā bērni uz skolu brauc ar divriteņiem pat - 17 grādos
Foto: twitter.com/pekkatahkola

Velosipēds ir lielisks pārvietošanās līdzeklis, taču lielākā daļa no mums, iestājoties ziemas periodam, to noglabā garāžā vai citā vietā, un izvelk ārā tikai, iestājoties pavasarim. Taču Somijas pilsētā Oulu velosipēds kā pārvietošanās līdzeklis tiek izmantots visa gada garumā, un sevišķi to ir iecienījuši bērni, kuri brauc ar riteni uz skolu pat -17 grādos pēc Celsija, vēstīts portālā "Mmn".

Ziemas Riteņbraukšanas federācijas viceprezidents, riteņbraukšanas koordinators un pilsētvides inženieris Peks Tahkols, kurš mitinās Somijas pilsētā Oulu, savā tvitera kontā ievietoja attēlu, kurā ir redzami vairāki desmiti divriteņu, kas novietoti pie vietājās skolas. Kā Tahkols min savā ierakstā, 1000 no 1200 bērniem, kas mācās Metsokangas pamatskolā, ik rītu dodas turp ar divriteni, 100 līdz 150 no tiem uz skolu iet kājām, bet pārējie ceļu mēro ar slēpēm, vai viņus uz skolu ar automašīnu nogādā vecāki. Kā komentāros zem Tahkola ieraksta min kāda mamma, viņa savu bērnu uz skolu ved pie divriteņa aizmugures piesietās ragavās.

Dienā, kad šis foto ticis uzņemts, ārā esot valdījis -17 grādu liels sals. "Metsokangas pamatskolas skolēni ir vieni no aktīvākajiem velosipēdu izmantotājiem ziemā, taču arī citās skolās bērni ikdienā pārvietojas ar kājām vai brauc ar divriteni," stāsta Takhols. Portāls "The Guradin" vēsta, ka 30 procenti no Oulu dzīvojošajiem bērniem vecumā līdz 12 gadiem uz skolu brauc ar riteni visa gada garumā.

Lai gan daudzi vecāki Latvijā un, iespējams, arī citās valstīs šausminās par Somijas vecāku bezatbildību, ļaujot bērniem ziemas aukstumā pārvietoties pa apsnigušiem ceļiem, šajā pilsētā tā ir normāla parādība. Riteņbraukšana ziemā šeit tiek uzskatīta par veselīgu aktivitāti. Kā portālam "Mmn" atklāj Takhols, viņu šāda vecāku un bērnu pārvietošanās līdzekļu izvēle neizbrīna: "Tas tā vienmēr ir bijis. Es atceros, ka pats ziemas laikā braucu uz skolu ar riteni pat -30 grādos."

Kamēr Latvijā Ministru kabineta noteikumi paredz, ka bērni vecumā līdz 12 gadiem uz skolu var neiet, ja gaisa temperatūra ir zemāka par -20 grādiem pēc Celsija, bet bērni vecumā no 13 gadiem – ja gaisa temperatūra ir zemāka par -25 grādiem pēc Celsija, tikmēr Somijā šāds vai līdzīgs aizliegums nav noteikts, līdz ar to bērni uz skolu iet vai brauc ar riteņiem pat -25 grādos.

  • Somijā dzīvojošie vecāki ne tikai ļauj saviem bērniem ziemā braukt uz skolu ar riteni, bet arī ļauj mazuļiem gulēt pusdienlaiku ārā temperatūrā, kas sasniedz pat -10 grādus pēc Celsija. Vairāk par to lasi te.

Ar velosipēdu ziemā pārvietojas ne tikai bērni un vecāki, bet arī studenti. Marolija Hazele, kura devās apmaiņas programmā uz Somiju, zem Tahkola ieraksta tviterī komentēja, ka līdzīgu situāciju ziemā var novērot arī pie universitāšu riteņu novietnēm. "Tās vienmēr bija pilnas," viņa raksta. "Arī es, iespaidojoties no apkārtējiem, noīrēju riteni un ar to devos uz universitāti."

Oulu ziemā sniega kārta uz zemes saglabājas no novembra līdz pat aprīlim, taču tas neapgrūtina pārvietošanos ar divriteni, jo pilsētā ir tik labi uzturēti ceļi, ka velosipēdisti pa tiem var pārvietoties ar vasaras riepām, atklāj Tahkols. Tāpat pilsētā ir vairāki ceļi, kas paredzēti tikai gājējiem un riteņbraucējiem.

Daudzi vecāki un bērni izvēlas doties uz skolu ar velosipēdu ne tikai tāpēc, ka tas ir veselīgi, bet arī tāpēc, ka bieži vien šādi ceļš uz skolu gan attāluma, gan laika ziņā ir īsāks un palīdz ietaupīt līdzekļus. Ziemas Riteņbraukšanas federācija piemin arī to, ka daudzi vecāki un bērni iespaidojas no draugiem un paziņām, kuri ikdienā pārvietojas ar velosipēdu. Tas nozīmē, ka šāds pārvietošanās veids viņiem palīdz būt daļai no kopienas.

Tahkols gan atzīst, ka tik liels ziemas velobraucēju skaits nav novērojama pie visām Somijas skolām: "Daudzās pilsētās mēs vēl aizvien cenšamies pārliecināt vecākus, kuri ved savus bērnus uz skolu ar auto, ka velosipēds ir labāka izvēle."

Savukārt Latvijā ziemā, pārvietojamies ar velosipēdu, var redzēt tikai drosmīgākos riteņbraucējus, kuru starpā nav skolēni. Kā portālā "Divritenis" atzīst pieredzējuši velobraucēji, Rīgā ar divriteni ziemā pārvietoties ir nedaudz sarežģīti, un, to darot, jābūt ļoti uzmanīgam. Hristina Šatalova, kas brauc ar divriteni arī ziemā portālam atklāj: "Ja vasarā es braucu pa brauktuvi, tad ziemā cenšos pārdomāt savu braukšanas taktiku. Ja redzu, ka brauktuve izskatās slidena un mašīnām būs grūti mani apbraukt, tad izvēlos pārvietoties pa ietvi, protams, ja tā ir notīrīta. Sāpīgs jautājums ir arī brauktuves tīrīšana. Gandrīz vienmēr sniegu "sastumj" brauktuves labajā malā, līdz ar to, vieta, kur velosipēdists varētu droši pārvietoties, ir bezjēdzīgi noklāta ar sniega kaudzēm. Principā, braukt ziemā ar velosipēdu ir tas pats, kas vasarā – galvenais, lai ceļi ir notīrīti."

Source info

Calis.lv


Copyrights

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Lasi vēl

Pregnancy widget logo Pregnancy widget logo
Aprēķināt
Norādi pēdējo mēnešreižu
pirmo dienu
Kļūda!
Lūdzu, norādiet korektu
datumu pagātnē.
Iesaisties sarunā!