bērni
Foto: PantherMedia/Scanpix

Ļoti daudzi vecāki ir ievērojuši, ka mazi bērni uzmanīgi skatās televīzijas reklāmas, vecākie no tiem labprāt atkārto teicienus un intonācijas. Dabiski, vēlāk veikalā palūdz nopirkt reklāmā ieraudzīto produktu! Kāpēc tas tā notiek, un vai tas nekaitē bērna psihiskajai attīstībai? To skaidro bērnu neiroloģe Arina Bingeliene.

Jau agrīnā vecuma bērni uztver reklāmu kā informāciju, turklāt tā ir aizraujoša un viegli saprotama, vienlaikus – dinamiska, krāsaina, un galvenais, liekas pazīstama. Piemēram, iet "garlaicīga, nesaprotama" filma, un pēkšņi – reklāma – kā tikšanās ar labo, veco draugu: viss ir skaidri un jautri! Bērnam patīk sižeta atkārtošana, jo tā to ir vieglāk atcerēties. Šajā brīdī viņš priecājas, jo zina, kas būs tālāk, viņš ir gudrs un viņam ir pieredze.

Svarīgi ir pieminēt to faktu, ka agrīnā vecumā bērna apkārtējā vide ir diezgan ierobežota: gultiņa, ratiņi, tuvākie radinieki, kas mazulim nav pietiekami. Tieši vecumā no sešiem mēnešiem līdz diviem gadiem sākas pasaules iepazīšana, bērna galvas smadzenes, līdzīgi sūklim, pieņem visu informāciju, it sevišķi tik košu, kāda ir reklāma. Vecākie bērni vēl neapzinās reklāmas savtīgo mērķi, un atšķirībā no pieaugušajiem tic ekrāna pārdevējam, ja viņš saka, ka minētais produkts ir vislabākais un absolūti nepieciešams. Viņi uzskata televizorā ieraudzīto pasauli par reālu, un grib līdzināties tiem skaistajiem un laimīgajiem cilvēkiem, kuri ēd pārsvarā šokolādi un, ja arī aiziet uz darbu, tad, lai iedzertu tēju.

Vecumā no četriem līdz sešiem gadiem bērns jau labi jūt arī seksuālo mājienu, kas ir vairāk nekā pusē reklāmas klipu. Visa šī līdz galam nesaprotamā informācija uzkrājas un var novest pat līdz neirozēm un tādiem veselības traucējumiem, kā nakts slapināšana un stostīšanās.

Pusaudžu vecumā aktuāls kļūst ārējā izskata jautājums. Dzirdot par blaugznām, pinnēm un dzelteniem zobiem, viņi to visu atrod sevī, un ja viņiem nesanāk līdzināties reklamētajam ideālam, tas ar laiku var izpausties kā nepilnvērtības komplekss. To vēl vairāk veicina fakts, ka reālajā dzīvē nav tik viegli iegūt jaunu automašīnu vai dzīvokli. Vienlaikus jaunie cilvēki kļūst ļoti atkarīgi no mantām un naudas, kas var kļūt arī par nopietnu atkarību no alkohola u.tml.

Ņemot vērā visu teikto, dabiski, ka uz jautājumu par reklāmas kaitīgumu, mediķi atbild apstiprinoši. Reklāma, tāpat kā televīzija lielos daudzumos, ļoti kaitē bērna veselībai, tostarp redzes, ēšanas ieradumiem, vielmaiņai, kā arī mentālai (psihiskai) attīstībai, uzsver ārste.

Kā mazināt reklāmas ietekmi uz bērnu

Vienīgais, ko var ieteikt vecākiem sakarā ar šo problēmu, ierobežot televīzijas skatīšanos. Jārūpējas, lai televizors nebūtu ieslēgts fonā, nodarbojoties ar mājas darbiem. Labi, ja bērns zina, ka viņš skatās televīzijā noteiktus raidījumus noteiktā laikā. Bet no televīzijas brīvais laiks ir jāaizpilda, lasot grāmatas, spēlējoties ar attīstošām rotaļlietām vai vienkārši palīdzot mammai mājas darbos. Būtu labi regulāri doties ārā, pastaigāties parkā vai bērnu laukumiņā, iesaka neiroloģe.

Kā vienu no ģimenes tradīcijām var ievest interesantu svētdienas pasākumu: apmeklēt teātri, cirku, muzeju, varbūt aizbraukt uz zooparku vai ciemos. Ļoti svarīgi ir sarunāties ar bērnu no dzimšanas, tad turpmāk viņam nevajadzēs aizpildīt tukšumu savā dvēselē. Bērnam ir jāizskaidro, kas īstenībā ir reklāma. Vecāki praktiski ir vienīgie cilvēki, kas to var izdarīt!

Source

Cālis.lv
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form