Varavīksnes efekts jeb kāpēc bērniem jāēd dažādu krāsu dārzeņi un augļi
Foto: PantherMedia/Scanpix

Nereti vecāki bērniem piedāvā zaļos dārzeņus, domājot, ka tie ir paši labākie. Tomēr pētījumi atklājuši, ka ir svarīgi dažādot lietotās pārtikas krāsu. Sarkana, dzeltena, balta, violeta un sārta pārtika reizēm ir bagātāka ar barības vielām nekā ikdienišķie zaļumi. Bērniem veselīgs uzturs jāpiedāvā visās varavīksnes krāsās, uzskata speciālisti.


Tikai zaļie augi vien mums dod ierobežotu barības vielu klāstu, vienlaikus liedzot organismā nokļūt vai pat atņemot tam citas vielas, kas tāpat nepieciešamas pilnvērtīgai veselībai un augšanai. Dzīvību nerada un neuztur tikai kāds viens elements. Tā ir daudzu neatkarīgu elementu savstarpēja saspēle organismā.


Cilvēka organismā nemitīgā plūsmā muzicē vesels ķīmisko vielu orķestris. Tikai smalks to savstarpējais līdzsvars veido nevainojamu saskaņu.

Katra augļos un dārzeņos atrodamā krāsa ir paredzēta kādas cilvēka organisma sistēmas veidošanai. Ir svarīgi saņemt visu krāsu augļus, lai bērnu uzturā būtu pilna fitoķīmiskā (īpaši nozīmīgu augu ķīmisko vielu) palete. Ir vairāk nekā 12 000 fitoķīmisko vielu, un daži produkti satur līdz pat 180 dažādu vitamīnu un minerālvielu, kas ik dienas nepieciešamas mūsu organismam.

Dažādās krāsas augļos un dārzeņos palīdz organisma sistēmām pareizi reaģēt uz daudzveidīgajiem ikdienas dzīves pārbaudījumiem. Tāpēc ir vērts iepazīties ar dažādām krāsām bērna uzturā. Sekojiet, lai tajā būtu visas uzskaitītās krāsas. Tas ir viens no veidiem, kā uzzināt, ka dodat viņam visu nepieciešamo.

Sarkanā pārtika - tomāti, arbūzi, sarkanie kāposti

Sarkanā pārtika satur daudzas fitoķīmiskās vielas, kas samazina brīvo radikāļu postošo iedarbību. Fitoķīmiskā viela likopēns, kas rada daudzu augļu sarkano krāsu, ir īpaši noderīgs smadzenēm.

Oranžā pārtika - burkāni, ķirbji, saldie kartupeļi, aprikozes, melones

Oranžie pārtikas produkti satur karotīnus, kas palīdz labot DNS. Ir pierādīts, ka burkāni un cita oranžā pārtika ir īpaši laba acīm un palīdz labāk redzēt tumsā. Koši oranžie pārtikas produkti piegādā mūsu ķermenim A vitamīnu, kas, kā pierādīts, regulē dažādus nervu sistēmā un endokrīnajā sistēmā notiekošos procesus.

Zaļdzeltenā pārtika - dzeltenā kukurūza, zaļie zirnīši, zaļie kāposti, avokado un melones

Zaļdzeltenā pārtika satur karotinoīdus luteīnu un zeaksantīnu, kas ievērojami uzlabo smadzeņu darbību. Ir atklāts, ka šie pārtikas produkti jauniešiem atjauno atmiņu un koncentrēšanās spēju.

Oranždzeltenā pārtika - apelsīni, ananasi, mandarīni, persiki, papaija, nektarīni

Šie pārtikas produkti ir oranžā un dzeltenā krāsā un satur daudz antioksidantu - it īpaši C vitamīnu-, kā arī palīdz uzlabot gļotādu un saistaudu veselību. Šie elementi organismā piedalās katras šūnas iekšējos procesos, bet visvairāk to ir smadzeņu šūnās, jo šīs vielas palīdz saglabāt šūnu membrānu šķidrumu, elastību un gatavību uzņemt nepieciešamās barības vielas.

Baltā un zaļā pārtika - sīpoli, ķiploki, selerijas, bumbieri, maurloki

Pārtikas produkti, kuros apvienota baltā un zaļā krāsa, satur dažādas fitoķīmiskās vielas. Ķiplokos un sīpolos ir alicīns - viela, kurai piemīt pretvīrusu, antibakteriāla un pretsēnīšu iedarbība, un tos var lietot pat kā antibiotikas. Pievienojot ķiplokus un sīpolus maltītēm, jūs samazināsiet treknas pārtikas iespējamo toksisko ietekmi. Selerijas satur daudz minerālvielu, it īpaši oragnisko nātrija savienojumu, kas palīdz saglabāt veselīgu locītavu šķidrumu. Šos pārtikas produktus pamatoti dēvē par "jaunības avotu" smadzenēm.

Sarkanā, zilā un purpurkrāsas pārtika - sarkanie āboli, bietes, mellenes, zemenes, dzērvenes, žāvētas plūmes, tumšās vīnogas, kazenes.

Šie tumšsarkanie/zilie/purpurkrāsas pārtikas produkti satur daudz spēcīga antioksidanta antociāna, kas uzlabo asinsriti. Šajos produktos ietilpstošās barības vielas dažās kombinācijās burtiski pārvērta vecas laboratorijas žurkas, kuras sāka uzvesties kā jauni dzīvnieki. Kā teica viens no galvenajiem pētniekiem, "tie lika tām dejot makarenu". Pētījums uzskatāmi pierādīja šo produktu ietekmi uz smadzenēm.

Zaļā pārtika - brokoļi, kāposti, lapu un romiežu salāti, spināti, kāposti un Briseles kāposti

Zaļā pārtika īpaši labvēlīgi ietekmē asinsrites sistēmu. Tā satur daudz minerālvielu un B grupas vitamīnu. Dažām zaļajos pārtikas produktos atrastajām fitoķīmiskajām vielām - sulforafānam un indoliem - piemīt ļoti spēcīga pretvēža iedarbība. Pētnieki centās izmantot tās katru atsevišķi, bet konstatēja, ka šīs vielas pilnvērtīgi darbojas tikai kopā ar citām fitoķīmiskajām vielām dabiskā neapstrādātā pārtikā. Pierādīts, ka šie pārtikas produkti labvēlīgi ietekmē audu atbildes reakciju uz iekaisumu un spēj būt efektīvi antioksidanti.

Gatavojot bērnam nākamo maltīti, pārliecinieties, ka jums ir dažādas krāsas dārzeņi. Centieties ik dienas sarūpēt viņa organismam vismaz piecas krāsas. Lai radītu krāsu balansu, izmantojiet dažādus augļus. Tā tuvosieties ideālajam uzturam, kas nepieciešams sekmīgai augšanai un garīgo spēju attīstīšanai.


Raksta sagatavošanā izmantota Amitabha Panditas un Minnijas Panditas grāmata "Superuzturs bērna prātam" (izd. Zvaigzne ABC).

Comment Form