Foto: Junior Achievement Latvia

Lai gan veikalu plaukti ir pārpilni dažādām mūsdienīgām galda spēlēm, "zolīte", "cūkas", "ēzeļi" un "acīte" vēl aizvien ir lieliski izklaidētāji visdažādāko vecumu ballītēs, saviesīgos un ģimeniskos pasākumos. Skolēnu uzņēmums "Karcho" saredzēja, ka kārtis – tā nav izklaide vien, caur tām varam izglītot gan paši sevi, gan arī cilvēkus mums līdzās. Šī iemesla dēļ viņi nākuši klajā ar ideju – radīt spēļu kārtis, ko rotā daiļliteratūras tēli.

Skolēnu mācību uzņēmumā katram dalībniekam ir iedalīta sava loma – Keita Krūmiņa ir uzņēmuma vadītāja, Rainers Adriāns Andrejevskis ir finanšu vadītājs, Herta Eglīte ir ražošanas speciāliste un Viktorija Greidāne ir mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja.

Ikdienā jaunieši zinības apgūst divās galvaspilsētas skolās – Rīgas Franču licejā un Rīgas Valsts 2.ģimnāzijā. Šādā sastāvā komanda darbojas kopš pagājušā gada rudens, tāpēc, kā saka paši, labi iepazinuši viens otru kā darbojoties uzņēmumā, tā arī ārpus tā.

Foto: Junior Achievement Latvia

Apsmadzeņojot idejas, jaunieši sapratuši, ka produktam, ko veidos, jābūt ne tikai inovatīvam, bet arī lietderīgam. Tā, kādu vakaru spēlējot kārtis, nonākuši pie līdzšinējās idejas. "Klasisko spēļu kāršu kavu rotā latviešu daiļliteratūras tēli, lai atgādinātu mums un citiem spēlētājiem par pasaku un lugu tēliem, par kuriem mācīja skolā. Veicot aptauju ar vairāk kā 200 cilvēkiem, secinājām, ka 97 procenti respondentu – jauniešu – spēlē kāršu spēles, taču tieši šī vecuma grupa zina vismazāk par latviešu daiļliteratūru. Tā nu idejai tika atrasta mērķauditorija – jaunieši, un arī skaidrs mērķis – izklaidēt un izglītot," stāsta Viktorija.

Ar digitālo grafiku darbojusies Herta, kura ir autore visiem zīmējumiem. Vērts piebilst, ka tēli stilizēti pēc to apraksta, iztēlojoties, kā tie varētu izskatīties mūsdienās. "Tēli, kurus atpazīst gandrīz vai katrs, ir Sprīdītis ar lāpstiņu uz pleca un Lāčplēsis ar zīmīgajām lāča ausīm," viņa stāsta. Lai izdomātu, kuram tēlam piestāvētu būt karalim, dāmai vai kalpam, rūpīgi pārlasītas gan lugas, gan arī eposs. "Tie, kas redzējuši kārtis un pārzina pasakas un lugas, no kurām tēli nākuši, uzreiz saprot, kāpēc Antiņš ir karalis, bet Lutausis – tikai kalps."

Jāatzīmē, ka skolēni izvēlējušies uz kārtīm attēlot ne tikai tā dēvētos "labos" spēkus un galvenos varoņus, bet arī "ļaunos" un otrā plāna tēlus, lai tie arī netiktu atstāti ēnā.

Taujāta pastāstīt vairāk par izstrādes procesu un lielākajiem izaicinājumiem, Viktorija stāsta – pirmais posms bijusi varoņu izvēle un to atdzīvināšana digitālajā skicē, kam sekojusi tipogrāfijas meklēšana un materiālu, papīra biezuma un krāsu intensitātes izvēle.

"Šādu produktu veidojām pirmo reizi, un nācās apgūt jaunu lietotņu izmantošanu, meklēt sadarbības un cilvēkus, kas var mums palīdzēt, un galvenokārt, kā rīkoties ātri, bet pārdomāti. Protams, sekoja arī finanšu pārskatu veidošana, pieprasījuma novērtēšana, lai zinātu, cik daudz komplektus izgatavot. Nemitīgi uzlabojam produktu, piemēram, pašlaik meklējam jaunu alternatīvu kāršu kastītei." Skolniece uzsver, ka daļa no produkta arī ir tā mārketings – kāršu bildes, ieraksti un video sociālajos medijos u.c.

Foto: Junior Achievement Latvia

Savukārt viens no lielākajiem izaicinājumiem esot laika faktors, kurā visu augstāk minēto realizēt. "Pagājušā gada novembris bija īpaši ražīgs, kad ne tikai veidojām reklāmas video, izgatavojām komplektus un kalām plānus, bet arī gatavojāmies pirmajam klātienes tirdziņam "Cits Bazārs". Pūles atmaksājās, jo tikām nominēti trīs kategorijās – "Biznesa potenciāls", "Gatavs starptautiskajam biznesam" un "Labākā pārdošanas komanda" – un pārdevām visus komplektus, kurus bijām sagatavojuši. Ar gandarījumu varējām pārliecināties, ka ieguldītais darbs ir bijis tā vērts," tā Viktorija.

Meitene turpina stāstot, ka šobrīd ir vairāki virzieni, kuros gribētos attīstīties. Liels prieks būtu kārtis redzēt kādas grāmatnīcas sortimentā vai suvenīru veikaliņā, kur tūrists varētu paņemt sev līdzi daļiņu Latvijas kultūrmantojuma. "Ne tikai Latvijā, bet arī ārvalstīs, kur uzturas latviešu diaspora, kāršu spēle būtu lielisks veids, kā izglītoties spēlējot. Mērķis ir sasniegt pēc iespējas lielāku loku cilvēku, kuri būtu ieinteresēti mūsu kārtīs."

Arī katram komandas dalībniekam ir sava mīļākā kārts. Keitas favorīts ir Sprīdītis, kuram atbilst teiciens – mazs cinītis gāž lielu vezumu. "Jo mazi cilvēki, kas sākotnēji var likties nespējīgi, patiesībā var izdarīt lielus darbus! Lai arī mēs esam mazs skolēnu uzņēmums, tas nenozīmē, ka nevaram izveidot labu biznesu," teic Viktorija, kuras pašas iecienītāko kārti rotā Tumšais bruņinieks. "Kā jau Džokers, viņš spēj uzveikt visas pārējās kārtis."

Rainera mīļākā kārts ir Velns, kurš ir izveicīgs un viltīgs, un, kā teic komandas pārstāve, arī šī īpašība dažreiz mēdz noderēt uzņēmējdarbībā. Tas ir kā simbols negaidītiem pavērsieniem, ar kuriem jāmāk tikt galā un dažreiz pieņemt zaudējumu. "Hertas mīļākais tēls ir Lutausis, kas pēc izskata ir liels un bailīgs, taču īstenība viegli uzveicams," stāsta Viktorija.

Skolēnu mācību uzņēmums "Karcho" darbojas otro gadu un izveidots "Junior Achievement Latvia" programmas ietvaros. 18. februārī jauniešus varēs sastapt tirdziņā Valmierā, tirdzniecības centrā "Valleta".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!