Foto: Shutterstock
Neatkarīgi no tā, vai tu pārliecini savu priekšnieku finansēt tavu projektu vai pirmsskolas vecuma bērnu uzvilkt kurpes, pārliecināšana ir prasme, kas ir svarīga jebkādiem panākumiem dzīvē. Pārliecinošiem cilvēkiem ir pārdabiskas spējas panākt, lai tu atbalstītu viņu idejas. Kā viņiem tas izdodas? Viņu slepenais ierocis ir patīkamība. Viņi panāk ne tikai to, ka tev patīk viņu idejas, bet arī viņi paši.

Emocionālās inteliģences pētnieks Treviss Bredberijs savā ''LinkedIn'' profilā skaidro, ka pārāk daudz cilvēku pakļaujas kļūdainai pārliecībai, ka patika izriet no dabiskām, neiemācāmām īpašībām, kas piemīt tikai dažiem laimīgajiem – izskatīgajiem, ļoti sabiedriskajiem un neticami talantīgajiem. Un ir viegli kļūt par šī nepareizā priekšstata upuri. Patiesībā būt patīkamam ir tavā kontrolē, un tas ir emocionālās inteliģences jautājums.

UCLA veiktā pētījumā tā dalībnieki novērtēja vairāk nekā 500 īpašības vārdu, novērtējot to līdzību ar īpašību – patīkams. Visaugstāk novērtētajiem īpašības vārdiem nebija nekāda sakara ar draudzīgs, inteliģents vai pievilcīgs (iedzimtas īpašības). Tā vietā galvenie īpašības vārdi bija sirsnība, pārredzamība un spēja saprasties. Šie īpašības vārdi un citi tiem līdzīgie raksturo cilvēkus, kuri ir apguvuši emocionālo inteliģenci.

Bredberijs ir veicis nelielu izpēti, lai izzinātu emocionāli inteliģentu cilvēku galvenos ieradumus, kas viņus padara pārliecinošus. Lūk, pārdošanas triki, kurus ārkārtīgi pārliecinoši cilvēki izmanto savā labā:

Viņi izdabā. Pārliecinoši cilvēki vienmēr piekāpjas un dara lietas citu cilvēku labā, lai viņi justos laimīgi. Pārliecinoši cilvēki zina, ka tādējādi ilgtermiņā iegūs cilvēku uzticību, tādējādi pārvilinot viņus savā pusē. Viņi zina, ka labāk ir gūt panākumus, nekā pierādīt savu taisnību.

Viņi nav uzstājīgi. Šādi cilvēki savas idejas izsaka nepārprotami un pārliecinoši, tai pat laikā neesot agresīvi vai uzstājīgi. Šķiet, piekritīs visi, ka uzstājīgi cilvēki nav patīkami, un no tādiem vēlamies turēties pa gabalu. Turpretim pārliecinoši cilvēki neprasa daudz un neuzstāj uz savu nostāju, jo zina, ka tā iespējams iegūt cilvēku uzticību.

Ja tev ir tendence izskatīties agresīvai un uzstājīgai, koncentrējies uz pārliecību un saglabā mieru. Neesi nepacietīga un pārāk neatlaidīga. Zini, ka, ja tava ideja patiešām ir laba, cilvēki tev pievienosies, ja dosi viņiem laiku. Ja to nedosi, tev nebūs neviena sabiedrotā.

Viņi pazīst savu auditoriju. Pārliecinoši cilvēki ļoti labi pazīst savu auditoriju, un viņi izmanto šīs zināšanas, lai runātu savas auditorijas valodā. Neatkarīgi no tā, vai tas paredz nedaudz samazināt savu pašpārliecību, kad sarunājies ar kādu kautrīgu cilvēku, vai nostiprini savu neapgāžamību, runājot ar ļoti enerģisku cilvēku, jāņem vērā, ka visi cilvēki ir atšķirīgi, un šādu smalku nianšu izmantošana palīdz panākt, lai viņi sadzirdētu tavu viedokli.

Viņi ''glezno'' vīzijas. Pētījumi rāda, ka daudz biežāk cilvēkus pārliecina kaut kas tāds, kam ir vizuāls elements, kas palīdz ideju atdzīvināt. Un pārliecinoši cilvēki izmanto spēcīgus vizuālus attēlus savu ideju atdzīvināšanai. Ja attēli nav fiziski ieraugāmi, šie cilvēki savas idejas izstāsta tik spilgti, ka citi tās sāk saredzēt. Labi stāsti palīdz prātā ''uzgleznot'' vīzijas, ar kurām ir viegli asociēties un kuras ir grūti aizmirst.

Viņi izmanto pozitīvu ķermeņa valodu. Izprotot savus žestus, izteicienus un balss toni un pārliecinoties, ka tie ir ar pozitīvu noskaņu, tas palīdzēs citus dabūt tavā pusē. Entuziasma pilns tonis, roku nesakrustošana, acu kontakta saglabāšana un noliekšanās pret runātāju – tie visi ir pozitīvas ķermeņa valodas veidi, kurus pārliecinoši cilvēki izmanto, lai iegūtu citu uzticību. Pozitīva ķermeņa valoda piesaista tavu auditoriju un to pārliecina par to, ka tas, ko tu viņiem saki, ir saprātīgs un vērtīgs. Runājot par pārliecināšanu, tas, kā tu kaut ko saki, var būt svarīgāks par to, ko tu saki.


Viņi smaida. Cilvēki dabiski un neapzināti atspoguļo tā cilvēka ķermeņa valodu, ar kuru viņi runā. Ja vēlies, lai tu cilvēkiem patiktu un lai viņi tev ticētu, sarunas laikā uzsmaidi otram, un viņi neapzināti atbildēs ar to pašu un jutīsies labāk. Pārliecinoši cilvēki daudz smaida, jo viņiem ir patiess entuziasms par viņu idejām. Tam ir lipīga ietekme uz visiem, ar kuriem viņi sastopas.

Viņi atzīst tavu viedokli. Ārkārtīgi spēcīga pārliecināšanas taktika ir otra viedokļa un savu kļūdu vai nepilnību atzīšana. Tas parāda, ka tu esi atvērta un gatava veikt korekcijas, nevis spītīgi turēties pie sava mērķa. Tu vēlies, lai tava auditorija zinātu, ka tev rūp viņu intereses. Pārliecinoši cilvēki ļauj citiem veidot un paust savu viedokli, un viņi pret šiem viedokļiem izturas kā pret pamatotiem un spēcīgiem. Viņi to dara, jo tas izrāda cieņu, kas arī palīdz iegūt otra uzticību.

Viņi uzdod labus jautājumus. Lielākā kļūda, ko cilvēki, ieklausoties citos, pieļauj, ir nesadzirdēt, ko otrs saka, jo pie sevis nemitīgi domā, ko teikt tālāk vai kā otra teiktais ietekmē tieši viņus. Vārdi ir skaidri un saprotami, bet to nozīme netiek uztverta. Vienkāršs veids, kā no tā izvairīties, ir jautājumu uzdošana. Cilvēkiem patīk zināt, ka tu klausies, un kaut kas tik vienkāršs kā precizējošs jautājums parāda ne tikai to, ka tu klausies, bet arī to, ka tev rūp otra teiktais. Tu būsi pārsteigta, cik lielu cieņu un atzinību iegūsi, ja tikai uzdosi jautājumus.

Viņi uzrunā tevi vārdā. Tavs vārds ir būtiska tavas identitātes sastāvdaļa, un ir lieliska sajūta, ja citi cilvēki tevi uzrunā vārdā. Pārliecinoši cilvēki mēģina ikreiz uzrunāt cilvēkus viņu vārdos. Un otra vārds nav jānosauc skaļi tikai tad, kad atņem sveicienu. Pētījumi rāda, ka cilvēki jūtas atzīti, ja viņus sarunas laikā uzrunā vārdā.

Viņi veido saikni. Kādā pētījumā Stenforda Universitātes studentiem lūdza lekcijas ietvaros panākt savstarpēju vienošanos. Bez jebkāda veida norādījumiem 55 procenti studentu veiksmīgi tika ar uzdevumu galā. Savukārt, kad studenti vispirms tika lūgti iepazīties viens ar otru un dalīties savās personīgajās pieredzē, 90 procenti studentu pēc tam spēja veiksmīgi panākt savstarpēju vienošanos. Pētījuma rezultāti parāda, ka, neatkarīgi no tā, cik pārliecinošs ir tavs arguments, ja tev ar otru neizdodas izveidot personīgu saikni, otrs, visticamāk, apšaubīs to, ko saki.

Viņi ir patiesi. Nevienam nepatīk mākslīgi cilvēki. Un citi dabiski tuvinās tiem, kas ir patiesi, jo zina, ka var viņiem uzticēties. Ir taču grūti noticēt kādam, ja nezini, kas viņš patiesībā ir un kā viņš patiešām jūtas. Līdz ar to ārkārtīgi pašpārliecināti cilvēki ļoti labi apzinās, kas viņi ir, un nebaidās to izrādīt arī citiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!