Foto: Publicitātes foto

Ziemassvētki nepavisam nav vienīgie svētki gadā, kuru ietvaros vecāki saviem bērniem dāvina rotaļlietas. Tūktošiem "Salaveči" katru dienu steidzas uz veikaliem meklēt dāvanas savām atvasēm: Lego konstruktorus, Barbie lelles, transformerus vai bruņurupučus Ņindzjas. Tādējādi ir svarīgi pārdomāt, ko un kāpēc mēs pērkam, kā arī, kā tā vai cita rotaļlieta var ietekmēt bērnu.

Spēles un rotaļlietas attīsta bērnu fantāziju, stimulē kognitīvo attīstību un sociālo iemaņu rašanos. Lomu spēles, kad meitenes, kuras spēlējas ar lellēm, izdomā, kādu lomu spēlē viņas lelle, māca bērniem kontrolēt impulsus, prast paskatīties uz visu ar otra cilvēka acīm, izteikt savus sapņus un vēlmes. Tieši tāpēc zinātnieki vecākiem, kuri nekā nevar izlemt, ko tad dāvināt savam bērnam, neiesaka vismazākajiem pirkt elektroniskas rotaļlietas, kas visu dara bērna vietā: sunītis pats rej, robots pats iet utt. Tādas rotaļlietas grauj bērna radošās spējas un traucē viņam patstāvīgi domāt.

No otras puses, jāatzīst, ka visi vecāki saviem bērniem vēl tikai to labāko, vēlas izaudzināt viņus par labiem un veiksmīgiem cilvēkiem, tāpēc, pat pērkot rotaļlietas, cenšas pasargāt savu atvasi no reālās pasaules ļaunajām pusēm, piemēram, nepērk dēlam rotaļu ieroci, jo tas mudina uz vardarbību, meitenēm nepērk Barbie lelles, jo tās it kā simbolizē izkropļotu skatījumu par sievietes ķermeni. Tomēr ceļš uz elli ir labiem nodomiem bruģēts. Pēc zinātnieku vārdiem militārās rotaļlietas nekādā veidā neietekmē bērnu agresiju, bet meitenes, kuras spēlējas ar Barbie lellēm, nekad nekļūs par izkāmējušām anoreksiķēm. Mēģinājums pasargāt bērnus no realitātes nākotnē var rūgti atsaukties pašiem vecākiem, kad atvase, kuru centīgi sargāja no visām pasaules nelaimēm, mēģinās spert pirmos soļus patstāvīgajā dzīvē. Nav tādas lietas, kā sliktas vai labas rotaļlietas. Daudz svarīgāk ir tas, kādas vērtības un attieksmi mēģina ieaudzināt vecāki.

Vecākiem ir jāatceras vairāki svarīgi punkti:

  • Saprotiet, kā domā bērns. Kamēr bērni spēlējas, vecāki atpūšas vai dara mājas darbus, bet vajadzētu nedaudz izrauties no rutīnas un pievienoties bērnam. Kopīgas rotaļas laikā Jūs varēsiet saprast viņa skatījumu par to vai citu priekšmetu un pastāvīgi maigi atgādināt, ka jautri ir tikai iedomāties vai spēlēt karu, bet realitātē ierocis cilvēkiem nenes labas emocijas un nedrīkst darīt pāri citiem cilvēkiem. Bet, ja bērnu rotaļās parādās seksuālas fantāzijas, ir pienācis tas laiks, kad vecākiem savām atvasēm ir jāpaskaidro, kā rodas bērni. Tajā pašā laikā meitenēm vajadzētu atgādināt, ka cilvēki neizskatās kā lelles, un ne visi lāči ir tādi labi draugi kā Vinnijs Pūks.
  • Ļaujiet bērniem runāt par savām vajadzībām, vēlmēm vai nemieru. Spēlējoties bērni izsaka savas domas skaļi. Piemēram, ja meitenes rotaļājoties bieži iedomājas, ka viņu lelle – tā ir balerīna, vajadzētu padomāt par deju nodarbībām. Atklāti parunājiet ar savu bērnu – uzziniet, ko viņš grib un par ko sapņo, tā Jūs ļausiet viņam saprast, ka viņš ar Jums var brīvi sarunāties.
  • Uzmanīgi ar datorspēlēm. Bērns, kuram ir tikai 8-9 gadi, jau var palūgt dāvanā spēļu konsoli vai datorspēli. Atšķirībā no parastajām rotaļlietām, datorspēles tiešām ietekmē bērna agresivitāti, pieaugošo niknuma līmeni un apātiju attiecībā pret citu darbību. Turklāt bērniem tādā vecumā ir ārkārtīgi grūti atrast piemērotas datorspēles, kas rosina viņus domāt. Tomēr, ja vecāki nav noturējušiem pret tādu savas atvases vēlmi, vajadzētu iepriekš noteikt noteikumus: cik ilgi spēlēt, vispirms – mājas darbi, bet pēc tam – spēles, utt.
  • Nebaidieties no savu bērnu fantāzijām. Spēlējoties bērns reproducē dažādas situācijas un mēģina atrast labāko izeju no tā vai cita stāvokļa. Ja Jūs sāksiet viņam skaidrot, ka šī spēle ir laba, bet tā, lūk, – slikta, nākotnē viņš var vienkārši neprast risināt savas problēmas. Var novērot bērnu rotaļas, un tikai tajā gadījumā, ja spēle pārvēršas par ņirgāšanos vai vardarbību, vajadzētu bērnam paskaidrot, kāpēc tā nedrīkst rīkoties.
  • Neuzstādiet saviem bērniem stereotipiskus rāmjus. Pierasts uzskatīt, ka meitenēm ir jāspēlējas ar plīša rotaļlietām, lellēm, poniju vai sunīšu figūriņām. Tai pašā laikā zēniem jābūt sajūsmā par supervaroņiem, jāspēlējas ar automobiļu modeļiem vai jāpatīk lego konstruktoram – jebkura novirze no šīs normas tiek uzskatīta par nepieņemamu. Tomēr realitātē zēniem patīk saimniekot virtuvē, bet meitenēm – turēt rokās rotaļu zobenu, un tajā nav nekā slikta, tā bērni vienkārši pēta apkārtējo pasauli. Tas nenozīmē, ka pieaudzis dēls būs ļoti sievišķīgs, bet meita – neirotiska feministe.

Tādējādi rotaļlietas ir tikai tādā mērā bīstamas, cik bīstama ir audzināšana vai nevērība. Tādā veidā, atbildot uz sākumā uzdoto jautājumu, var pārliecinoši apgalvot, ka lielākā daļa rotaļlietu māca bērniem fantazēt, sarunāties, meklēt problēmu risināšanas veidus, bet neietekmē audzināšanu, jo to mērķis – sagādāt bērnam prieku. Viss pārējais ietilpst vecāku pienākumos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!