Sulīgai dzīvei jeb Kā un vai svaigās sulas stiprina veselību?
Foto: Shutterstock

Ierastie dārzeņi, kas ne vienmēr šķiet gardi svaigā veidā, kļūst interesantāki, ja no tiem pagatavo sulu.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Gatavojot svaigi spiestas sulas, uztura speciāliste Inga Pūce aicina ievērot augļu un dārzeņu saderību, jo nepareizā kombinācijā tie zaudē labās īpašības. Piemēram, kopā sader pētersīļi, selerijas saknes, brokoļi un spināti. Lai atgūtu mundrumu, lieliska kombinācija ir citrusaugļi, ananasi, granātāboli un dzērvenes. Ja neizdodas aizmigt, ieteicama ķirbja un ingvera silta sula, bet, ja ikdienā ir liela emocionālā slodze, var dzert kokteili no bietēm, burkāniem, āboliem un laima.

Sulām izmanto tikai svaigus, nesavītušus augļus, kas tikko izņemti no ledusskapja, un lieto uzreiz pēc pagatavošanas.

Tiem, kuri ikdienā aktīvi nodarbojas ar sportu, īpaši ieteicamas svaigās sulas aptuveni pusstundu pirms vai pēc treniņa. Tās palīdz uzņemt un atjaunot nepieciešamās enerģijas rezerves, jo sulām ir augsts glikēmiskais indekss un tās satur t.s. ātros ogļhidrātus.

Burkānu sula

Satur daudz bēta karotīna, kā arī B grupas vitamīnus, kāliju un kalciju. Īpaši ieteicama cilvēkiem ar pavājinātu redzi un ādas problēmām.

Lai bēta karotīns uzsūktos organismā, sulai jāpiepilina eļļa vai jāpievieno nedaudz krējuma, vai jālieto reizē ar treknu uzturu, piemēram, uzdzerot dārzeņu salātiem, kam pievienota eļļa.

Nav vērts lietot daudz sulas, jo organisms nespēs izmantot visu bēta karotīnu, turklāt tas radīs pārslodzi aknām. Pārmērība iekrāso dzeltenīgu ādu un izraisa čūlas slimības saasināšanos un diareju. Tāpēc organismam pietiek pat ar pusglāzi burkānu sulas dienā.

Ķirbju sula

Sastāvā ir saharoze, kālijs, kalcijs, dzelzs, C un E vitamīns, B grupas vitamīni un par T vitamīnu saukta viela.

Ķirbju sula normalizē kuņģa un zarnu trakta darbību un palīdz nieru (nierakmeņu) un aknu slimību gadījumā. Šajos dārzeņos, tāpat kā burkānos, ir daudz bēta karotīna, kas uzlabo vielmaiņu, stiprina zobus un kaulus. Reti sastopamā, par T vitamīnu dēvētā viela veicina trombocītu veidošanos, tāpēc ķirbju sula ieteicama, ja asiņo smaganas. Turklāt sulā ir daudz dzelzs, kas noder, ja izkrīt mati vai ir pamanāma ādas novecošana.

Ja ir aknu vai nieru slimības, dienā ieteicams izdzert pa pusglāzei sulas, bet, ja pastāvīgi nomoka bezmiegs, vakarā der ķirbju sulas un medus kokteilis.

Ja dzēriena garša šķiet nepatīkama, vērtīgas īpašības iespējams uzņemt, ja to sajauc ar jebkuru ogu un lielāko daļu citu dārzeņu sulām.

Biešu sula

Vērtīgākās minerālvielas ir kālijs, dzelzs, magnijs, jods, betaīns, B grupas vitamīni un C vitamīns.

Betaīns uzlabo aknu darbību, bet jods noder vairogdziedzera slimību gadījumā. Biešu sula ir labs profilakses līdzeklis pret aizcietējumiem, jo uzlabo zarnu darbību. Tā ir arī lielisks antidepresants, jo magnijs mazina nogurumu un palīdz atbrīvoties no stresa un bezmiega.

Biešu sulā gan ir dažas kaitīgas vielas, kas, par laimi, zūd saskarsmē ar gaisu. Tāpēc tikko izspiesto šķidrumu vēlams dažas stundas uzglabāt ledusskapī. Vēl viens trūkums ir spēcīgā koncentrācija, kas mēdz izraisīt sliktu dūšu un reiboņus. Lai no tā izvairītos, sula jāatšķaida ar ūdeni, un ieteicams sevi pie tās pieradināt pakāpeniski, sākot ar pāris karotēm dienā vai atšķaidītu ar burkānu, kāpostu, ābolu, plūmju vai ķirbju sulu.

Biešu sulu neiesaka lietot, ja ir nieru saslimšanas, nierakmeņi vai žultsakmeņi, čūlas slimība.

Kāpostu sula

Sastāvā ir viegli sagremojami ogļhidrāti, C vitamīns, aminoskābes, kalcijs, dzelzs un Smetilmetionīns, ko mēdz dēvēt par U vitamīnu un iesaka lietot pret kuņģa čūlu. Lai slimība nesaasinātos, vērts dzert siltu sulu. Ar to var skalot muti, ja ir stomatīts vai smaganu iekaisumi. Noder arī novājēšanas diētas laikā, jo kavē ogļhidrātu pārvēršanos taukos.

Kāpostu sulu vislabāk dzert vairākas reizes dienā aptuveni pusstundu pirms maltītes.

Der ielāgot, ka šī sula gan dziedē kuņģa gļotādu, taču gastrīta vai čūlas saasinājuma laikā tā nav vēlama.

Tomātu sula

Sastāvā ir glikoze un fruktoze, A un C vitamīns, dzelzs, kalcijs, magnijs un bēta karotīns.

Tomātu sula stimulē vielmaiņu un sagatavo kuņģi barības uzņemšanai, tāpēc to vērts dzert pusstundu pirms maltītes. Turklāt samazinās onkoloģisku saslimšanu risks, jo sastāvā ir daudz likopēna – vielas, kas spēj aizsargāt šūnas no DNS bojājumiem. Sulā ir maz kaloriju, tāpēc tā piemērota cilvēkiem, kuri rūpējas par savu svaru. Tomēr Latvijas Lauksaimniecības universitātes Pārtikas tehnoloģijas fakultātes pētniece Solvita Kampuse iesaka pārlieku neaizrauties – organismu ar daudzām vielām diennaktī var nodrošināt, izdzerot 1–2 glāzes.

Šai sulai nevajadzētu pievienot sāli, jo tā mazinās vērtīgās īpašības. Garšai var piebērt sasmalcinātas dilles.

Tomātu sulu nevajadzētu dzert gastrīta, čūlas slimības, pankreatīta un holecistīta saasinājuma laikā.

Zaļais enerģijas kokteilis ar kale kāpostu un augļiem

Sulīgai dzīvei jeb Kā un vai svaigās sulas stiprina veselību?
Foto: Aikāgaršo!

Šefpavāra Normunda Baranovska recepte - veselīgs mundruma kokteilis ar lapu kāpostiem, augļiem un gurķiem.

Lasīt vairāk

Burkānu un citronu sulas kokteilis 'Svaigais minimālisms'

Sulīgai dzīvei jeb Kā un vai svaigās sulas stiprina veselību?
Foto: Aikāgaršo!

"Oranžam" dienas sākumam - burkānu un citronu sulas kokteilis.

Lasīt vairāk

Dārzeņu kokteilis ar Aloe sulu un kviešu zelmeni rīta mundrumam

Sulīgai dzīvei jeb Kā un vai svaigās sulas stiprina veselību?
Foto: Aikāgaršo!

Lasīt vairāk

Svaigi spiestas dārzeņu sulas kokteilis

Sulīgai dzīvei jeb Kā un vai svaigās sulas stiprina veselību?
Foto: Aikāgaršo!

Svaigi spiesta dārzeņu sula ne tikai stiprinās organismu un atjaunos vitamīnu, kā arī minerālvielu rezerves, bet arī uzlabos pašsajūtu un palīdzēs cīnīties ar nogurumu.

Lasīt vairāk

Zaļais kokteilis 'Superfood'

Zaļais kokteilis ar rīsu pienu un spinātiem
Foto: Aikāgaršo!

Zaļš enerģijas lādiņš visai dienai vai naktij!

Lasīt vairāk

Kokosriekstu, piparmētru un zaļumu kokteilis 'Otrā elpa'

Sulīgai dzīvei jeb Kā un vai svaigās sulas stiprina veselību?
Foto: Aikāgaršo!

Neparasts kokteilis, kas palīdzēs cīnīties ar pavasara nogurumu.

Lasīt vairāk

Mango - avokado brokastu smūtijs

Sulīgai dzīvei jeb Kā un vai svaigās sulas stiprina veselību?
Foto: Shutterstock

Veselīgs, gards un zibenīgi ātri pagatavojams mango-avokado kokteilis, kurš ir tik sātīgs, ka noteikti var aizstāt brokastu siermaizes vai omleti. Ja vēlies, vari tam pievienot arī jogurtu vai pienu.

Lasīt vairāk

Apelsīnu un godži ogu smūtijs

Sulīgai dzīvei jeb Kā un vai svaigās sulas stiprina veselību?
Foto: keepitsimpleandfit.com

Annija Sauka un Anna Dzene no www.keepitsimpleandfit.com piedāvā gardā apelsīnu supersmūtija recepti. Par tādu to padara godži ogas, kas Ķīnas medicīnā tiek izmantotas jau tūkstošiem gadu un tiek uzskatītas par ogām, kuras pagarina dzīves ilgumu. No minētā produktu daudzumu sanāks 1 litrs dzēriena.

Lasīt vairāk

Avokado, laima un žāvētu plūmju smūtijs ar sojas pienu

Sulīgai dzīvei jeb Kā un vai svaigās sulas stiprina veselību?
Foto: Aikāgaršo!

Steidzīgajā ikdienas ritmā, kad organismam tik ļoti nepieciešams uzņemt papildus enerģijas rezerves, ieteicams pārskatīt savu ēdienkarti, papildinot to ar augļiem un dārzeņiem.

Lasīt vairāk

Ābolu smūtijs ar ingveru

Sulīgai dzīvei jeb Kā un vai svaigās sulas stiprina veselību?
Foto: mosfood

Atsvaidzinošs, vienkārši un ātri pagatavojams brokastu kokteilis, kas pozitīvi uzlādēs dienai.

Lasīt vairāk

Seko "Delfi" arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

Veselīgs dzīvesveids
0
C vitamīns
0
Veselīgs uzturs
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form