Ātrā palīdzība grēmu gadījumā! Kā atvieglot dedzinošo sajūtu
Foto: Shutterstock

Ja kādreiz esi piedzīvojis dedzinošu sajūtu rīklē un aiz krūšu kaula, tev labi zināms – šo sajūtu noteikti gribam redzēt ejam, nevis nākam. Iemesli grēmām ir daudz un dažādi, taču visbiežāk pie vainas ir gremošanas traucējumi. Kas var palīdzēt mazināt netīkamo sajūtu, kādi profilaktiski pasākumi varētu līdzēt dedzināšanas atvieglošanā un kuros gadījumos jau vajadzētu konsultēties ar speciālistu, skaidrojis portāls "Very Well Fit".

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Grēmas var būt viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc veidojas dedzinoša sajūta rīklē un vēdera augšējā daļā, ko bieži pavada arī skāba garša mutē. Dedzinošās sajūtu pakrūtē parasti izraisa gremošanas traucējumi, un visbiežāk šī sajūta parādās pēc brangu maltīšu ieturēšanas vai guļus pozas ieņemšanas. Tieši šis ir populārākais gastroezofagālās refluksa slimības, ko dēvē arī par GERS, simptoms, sacījis "Gastro Health" gastroenterologs Kevins Kronlijs, taču grēmas var veidoties arī bez šīs slimības klātbūtnes.

Kāpēc rodas grēmas?

Kā zināms, barības vads ir tāda kā caurulīte, pa kuru pārtika sasniedz kuņģi. Sfinkters – gredzenveida muskulis, kas atrodas starp barības vadu un kuņģi, parasti "sastopams" noslēgtā stāvoklī, tādējādi nodrošinot ēdiena palikšanu kuņģī. Sfinkters atveras gadījumos, kad pēc norīšanas nepieciešams kuņģī ieslīdēt pārtikai vai siekalām, bet pēc tam darbiņš ir atgriezties sākotnējā stāvoklī.

Ja sfinkters strādā vāji, viss apēstais lēnā garā atgriežas barības vadā, veidojot augstāk minēto refluksu jeb atvilni. Kuņģa skābe var kairināt barības vada gļotādu, izraisot sāpes, dedzinošu sajūtu vai nopietnus gļotādas bojājumus. Vēstīts, ka dedzinošā sajūta var saasināties grūtniecības laikā, un pie vainas ir hormons progesterons. Tas palēlina kuņģa un zarnu trakta kustības. Savukārt grūniecības otrajā pusē un beigās palielinātā dzemde sāk spiest uz kuņģi un citiem iekšējiem orgāniem. Grūtniece sajūt grēmas, dedzinošu sajūtu aiz krūšu kaula un skābuma sajūtu mutē, kas visbiežāk izpaužas, guļot vienā stāvoklī vai noliecoties.

"Nē" dedzināšanai!

Dedzināšana pakrūtē un visas tālāk izrietošās sekas nav nekāda joka lieta. Ja situācija nav novesta līdz stāvoklim, kad vienīgais palīgs ir ārsta izrakstīti medikamenti, mūsu pašu spēkos ir dedzināšanas sajūtu nepieļaut. Taču, ja reiz tā piezagusies, ir vairāki veidi, kā ar ledusskapī un virtuves plauktos atrodamajiem labumiem pašsajūtu nedaudz uzlabot.

Izvairies no "skābes draugiem"

Daži produkti vairāk nekā citi izraisa kuņģa atvilni, kam seko nepatīkamā sajūta. Izvairīšanās no šiem produktiem un pārtikas produktu grupām palīdzēs samazināt skābes daudzumu, tādējādi atvieglojot dedzināšanu. Paturi prātā – ja dedzināšana atkārtojas ar neapskaužamu regularitāti, noteikti konsultējies ar speciālistu, taču kuņģis un arī veselība kopumā būs ieguvēja, ja divas nedēļas izvairīsies uzturā lietot zemāk minētos produktus. Tas palīdzēs kuņģim un barības vadam atkopties.

Ātrā palīdzība grēmu gadījumā! Kā atvieglot dedzinošo sajūtu
Foto: Pixabay

Savukārt, ja rodas nepatīkama, kuras iemesls varētu būt saistīts ar gremošanas sistēmu, pieraksti, kādu pārtikas produktu pirms brīža liki vēderā un konkrētos simptomus. Tas palīdzēs gan pašam, gan arī ārstam nepieciešamības gadījumā konstatēt, ko organisms jo īpaši neņem pretī.

Problēmu var pasliktināt:

  • Kofeīns
  • Gāzēti dzērieni
  • Šokolāde
  • Citrusaugļi un produkti uz to bāzes
  • Kafija
  • Ķiploks un sīpols
  • Pārtika ar augstu tauku saturu, cepti un taukaini ēdieni
  • Piparmētra
  • Pikanti ēdieni
  • Tomāti un produkti uz to bāzes

Košļājamā gumija

Kad nepatīkami dedzina, ļoti iespējams, būsi gatavs darīt visu iespējamo, lai netīkamā sajūta kaut nedaudz atkāptos. Izrādās, skābes atviļņa mazināšanā var līdzēt košļājamā gumija. Lūk, kāpēc!

Šī staipīgā konditorejas izstrādājuma lietošana veicina rīšanu, bet tas savukārt palīdz ātrāk likvidēt barības vadā "dzīvojošo" skābi. Šo faktu apstiprina arī kāds pētījums – pēc maltītes košļājot gumiju, kas nesatur cukuru, aptuveni 30 minūtes, iespējams mazināt netīkamo dedzināšanu.

Tāpat vērts piebilst, ka košļāšana veicina siekalu ražošanos, kas arī var būt labs palīgs skābes neitralizēšanas cīņā. Taču noteikti neaizmirsti atslēgas vārdus – bez cukura un aizvietotājiem, bez citrusiem un bez piparmētras klātbūtnes, jo pretējā gadījumā iespējama pat situācijas saasināšanās.

Izvairies no grādīgajām dzirdām

Alkohola lietošana var veicināt skābes veidošanos, līdz ar to arī ievērojami pastiprināt skābes atviļņa simptomus, tostarp dedzināšanu. Lai gan katrs sīkums par alkohola un skābes atviļņa "attiecībām" vēl nav izpētīts, skaidrs ir viens – grādīgie dzērieni var radīt barības vada bojājumus. Un tas noteikti nav scenārijs, ko gribas piedzīvot, ja jau tā regulāri cīnies ar dedzināšanu pakrūtē.

Ar grādīgajiem dzērieniem ir tāpat kā ar skābei draudzīgajiem produktiem – tie katru organismu ietekmēs nedaudz citādi. Tieši tāpēc padoms ir ļoti līdzīgs iepriekš minētājam – piefiksē, pēc kuru dzērienu lietošanas nelūgtās sajūtas parādās vai saasinās. Monitorēšana palīdzēs saprast, kas ķermenim nebūt neiet pie sirds.

Tieši tāpat izvairies no alkohola "miksēšanas" ar citiem dzērieniem, taisot kokteiļus. Piemēram, apelsīnu sula un gāzētie dzērieni var veicināt un pastiprināt atvilni, līdz ar to arī dedzinošo sajūtu. Lai gan alkohola lietošana nav rekomendējama, ja reiz grādīgie dzērieni lietoti, nogaidi vismaz divas stundas un tikai tad liec galvu uz spilvena. Pretējā gadījumā skābes atvilnis var pastiprināties.

Vēl kāds padoms – tiklīdz jūtams grēmu sākuma signāls, ieteicams izdzert lielu glāzi ūdens, noskalojot skābi no barības vada.

Ātrā palīdzība grēmu gadījumā! Kā atvieglot dedzinošo sajūtu
Foto: Shutterstock

Gulēšanas poza

Pamosties nakts vidū nepatīkamās dedzināšanas dēļ, ļoti ticams, ir viena no nepatīkamākajām sajūtām pasaulē. Situāciju noteikti neuzlabos nepareizā poza, piemēram, gulēšana uz muguras kuņģa satura virzīšanos augšup pa barības tikai veicina. Variants ir dažādos veidos pacelt galvgali augstāk, piemēram, ar spilvenu vai paaugstinājumu zem matrača. Tas palīdzēs skābei palikt tur, kur tai ir īstā vieta.

Tāpat cilvēkiem, kas saskaras ar dedzināšanu, ieteicams daudz rūpīgāk plānot ēdienreizes – pēdējo maltīti vajadzētu ieturēt ne vēlāk kā trīs stundas pirms kāpšanas "sapņu laivā". Jo mazāk ēdiena vēderā, jo mazāka iespēja pamosties nakts vidū dedzināšanas dēļ.

Ja augstāk minētie padomi nelīdz, pieraksties pie speciālista – sākumā ģimenes ārsta vai gastroenterologa, kurš palīdzēs sakārtot paradumus, uzturu un citus dzīves aspektus, kas var ietekmēt dedzināšanu. Tāpat paturi prātā, ka augstāk minētie veidi var būt arī tikai īstermiņa risinājumi. Par retiem grēmu uzliesmojumiem nevajadzētu satraukties, savukārt periodiskas grēmas var liecināt par atviļņa slimību, kas var izraisīt barības vada čūlu un hronisku klepu. Ja dedzināšana atkārtojas regulāri, tas arī ir signāls, ka nepieciešama speciālista konsultācija.

Tāpat atceries, ka dedzināšana aiz krūšu kaula ne vienmēr ir saistīta ar GERS, tādēļ, ja pacientam ir tā saucamie "sarkanā karoga" simptomi, piemēram, sāpīga rīšana vai grūtības norīt pārtiku, asiņošana no kuņģa-zarnu trakta, dzelzs deficīta anēmija, progresējošs neizskaidrojams ķermeņa masas zudums, nekavējoties būtu jāvēršas pie ārsta.

Tags

Grūtniece Grūtniecība Veselīgs dzīvesveids
0
Gastroezofagālais reflukss (GERS)
0
Veselīgs uzturs
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form