Kā izvēlētā poza ietekmē miegu, un kura saucama par vislabāko
Foto: Shutterstock

Mums katram ir sava mīļākā poza, kurā likties uz auss – viens pieradis iemigt uz muguras, cits iemīļojis gulēšanu uz vēdera, kamēr vēl kāda nakts paradumos dominē tā sauktā "embrija" poza. Skaidrs, ka šis aspekts ir gaumes jautājums, taču – kura poza dēvējama par vispiemērotākā naktsmieram? Kā norāda "Live Science", izvēlētā poza ir ne tikai viens no pamata balstiem miega kvalitātes nodrošināšanā, kas palīdz ķermenim atpūsties un atjaunoties pēc garas dienas, bet arī panākuma puzles gabaliņš ceļā uz dzīvi bez muguras sāpēm.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Atbilde uz jautājumu, kura poza ir vispiemērotākā naktsmieram, ir pavisam vienkārša – tā, kura nekādā veidā nedeformē mugurkaulu, raksta portāls. Lai gan dažas pozas mugurkaula veselībai ir draudzīgākas par citām, cilvēka izvēles pamatā lielākoties ir individuālie apstākļi. Piemēram, ir cilvēki, kuri ir spiesti izvairīties no vienas vai otras pozas, lai neierosinātu konkrētu veselības problēmu saasināšanos. Tāpat nevar izslēgt iespējamību – konkrētā poza cilvēkam piemērota viņa vecumam vai ķermeņa uzbūves dēļ.

Kā "Live Science" skaidrojusi "London Bridge Sleep Centre" vadošā klīniskā psiholoģe Samanta Brisko, diviem cilvēkiem viena "recepte" var nepalīdzēt. "Kura ir labākā miega poza? Vienkāršākā atbilde – tā, kurā ir visērtākā tev un tavai situācijai," skaidrojusi speciāliste. "Tomēr dažas pozas var izraisīt vai saasināt muguras un kakla problēmas, taču tas ir ļoti individuāli un var atšķirties no laika, arī grūtniecības periodā, vai citu veselības stāvokļu ietekmē."

Naktsmiers uz sāniem


2017. gadā "Nature and Science of Sleep journal" publicētajā pētījumā norādīts, ka 60 procenti cilvēku izvēlas un pieturas pie gulēšanas uz viena sāna. Un tieši šī iemesla dēļ tā dēvējama par vispopulārāko miega pozu.

Skaidrot šīs pozas popularitāti nav grūts darbiņš. Guļot uz sāniem, samazinās ne tikai krākšanas iespējamība, bet arī uzlabojas gremošanas sistēmas darbība (ko nevarētu teikt par gulēšanu uz muguras). Tāpat gulēšana uz kreisā sāna ieteicama grūtniecēm, kuras, nedaudz saliecot ceļus, var uzlabot asins pieplūdi auglim un dzemdei. Šāda pozīcija nodrošina maksimālu asins cirkulāciju un barības vielu piegādi placentai, uzlabo nieru funkciju, kas palīdz mazāk pietūkt pēdām, potītēm un roku pirkstiem.

Kļūstot vecākiem, sāna poza paliek aizvien populārāka, portālam skaidrojis miega speciālists Enguss Nizbets. Iemesls meklējams tajā, ka ar gadiem stabilā veselība mēdz saļodzīties, kā rezultātā negaidīti piezogas arvien vairāk kaišu. "Piemēram, ja kādā no gūžām ir artrīts, cilvēks loģiski gulēs uz otra sāna, kas nesagādā sāpes."

Taču, vai šī ir labākā poza miegam? Tik viennozīmīgi teikt nevar. Ja pārāk ilgi gulēsi vienā pozā, ļoti iespējamas ir sāpes plecos. Tāpat vērts piebilst, ka ilgstoša gulēšana uz viena sāna, attiecīgi – sejas vienai pusei, nemitīgi atrodoties spilvenā, var veicināt grumbu veidošanos konkrētajā rajonā, norāda "Healthline". Ja tu esi ieradis gulēt uz sāniem, iespējams, Ziemassvētkos ir īstais brīdis, lai iepriecinātu sevi un savu veselību ar spilvenu, kurš pārmērīgi nenoslogo kaklu un muguru. Taču jebkuram, kurš iemīļojis šo pozu, vajadzētu paturēt prātā – ja apstākļi to ļauj, puses nakts laikā tomēr ieteicams vairākkārt pamainīt.

Gulēšana uz muguras


Izvēloties tā saukto "zaldātu pozu", mugura un kakls tev būs pateicīgi, jo šī poza tiem ir vispateicīgākā. "Live Science" norāda, ka gulēšana uz muguras nodrošina visvienmērīgāko ķermeņa svara sadalījumu, kā arī palīdzēs izvairīties no iepriekš minēto grumbiņu veidošanās.

Gulēšana uz muguras nav ieteicama gados vecākiem ļaudīm un cilvēkiem ar lieko svaru. Dakteris Nizbets skaidro – naktsmiers uz muguras šiem cilvēkiem palielina risku saskarties ar miega apnoju, jo rīkles zona aiz mutes sašaurinās. Miega apnoja ir elpošanas apstāšanās miegā uz laiku, kas ilgāks par 10 sekundēm, kuras viens no simptomiem ir arī krākšana. Tā rezultātā cilvēks neizbēgami būs spiests pamosties, bet par kārtīgu izgulēšanos var nesapņot. Kā diagnosticē un ārstē šo slimību, lasi šeit.

Lai gan mugura lielā daļā gadījumu par šīs pozas izvēli būs pateicīga, smeldzošu sāpju izjušana nav pilnībā izslēgta. Ja arī tu to reizēm izjūtu, bet iemīļoto pozu mainīt negribas, noliec nelielu spilventiņu vai sarullētu dvieli zem ceļiem. Tas palīdzēs mugurkaula lejasdaļā saglabāt tā dabisko izliekumu, un, pateicoties tam, mugura jutīsies labāk.

Starp citu, gulēt uz muguras grūtniecēm nav ieteicams otrajā un trešajā trimestrī, jo šādā pozīcijā uz muguras gulstas viss augošās dzemdes un augļa svars, slodzi uzliekot arī iekšējiem orgāniem un vēnai, kas transportē asinis no ķermeņa lejasdaļas uz sirdi.

Naktsmiers uz vēdera


Kas attiecas uz naktsmieru, guļot uz vēdera, rezultāts pozas mīļotājiem labi zināms. Par to no rītiem lielākoties liecina stīvs kakls. Slikta kakla un tā skriemeļu aprūpe nakts laikā var pārtapt galvassāpēs, kas var pārvilkt strīpu pilnvērtīgam miegam, raksta "Live Science".

Ja nevari izvairīties no šīs pozas, izvēlies pēc iespējas plānāku un stingrāku spilvenu, lai kakls nav jānovieto pārāk augstu un mugurkaula izliekums nav pārāk liels. Tāpat neaizmirsti zem iegurņa novietot spilvenu, kas palīdzēs mugurkaulam ieņemt labāku pozīciju un attālināt iespējamās problēmas. Neaizmirsti, ka nozīme ir arī labam un kvalitatīvam matracim.

Lai gan dakteris Nizbets piekrīt un saprot – katram cilvēkam ir savi gulēšanas paradumi –, no šīs pozas speciālists tomēr iesaka izvairīties. Roku rokā ar gulēšanu uz vēdera iet stīva mugura, stīvs kakls un diskomfrota sajūta no rītiem.

Gulēšana "embrija" pozā


Šī poza sevī ietver vairākus plusus, tostarp samazina iespēju saskarties ar krākšanu un miega apnoju. Tāpat pētījumā noskaidrots, ka šī poza ir ieteicama cilvēkiem, kas mēdz izjust dedzināšanos sajūtu pakrūtē, kas ir viens no galvenajiem gastroezofagālā refluksa (GERS) jeb atviļņa slimības simptomiem.

Jāteic gan, ka mugurai šis variants īsti varētu nepatikt. "Embrija" pozā mugurkaula izliekums ir ļoti izteikts, kā rezultātā pēc šāda veida papildu slodzes var veidoties sāpes. Savelkoties ciešā bumbiņā, tu apgrūtini diafragmas un plaušu darbību, tāpēc ieteikumu saraksta augšgalā minama izvairīšanās no pārspīlētas kāju pievilkšanas pie krūtīm.

Iespējami labākās pozas izvēle ir solis ceļā uz pilnvērtīgu izgulēšanos. Kādas veselības problēmas var izraisīt nepietiekams miegs, uzzini šajā rakstā.

Tags

Miegs veselības problēmas
0
Bezmiegs
0
Muguras sāpes
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form