Foto: Shutterstock

Zinātnieku darbs var šķist neizprotams un noslēpumains: formulas, skaitļi, tumšas un ne tik tumšas laboratorijas, kur notiek eksperimenti. Balti halāti, koncentrēts zinātnieka skatiens, pārdomas un pieraksti. Darbs ir noslēpumains? Varbūt, bet lai nebūtu neizprotams, Eiropas Komisija jau 17 gadus rīko Zinātnieku nakti, kurā durvis ver augstskolas un zinātniskie institūti, arī Latvijā. "Delfi Campus" izpētīja šā gada "Zinātnieku nakts" programmu un iesaka saistošākos pasākumus.

Kā ierasts, Zinātnieku nakts notiek septembra pēdējā piektdienā, šogad — 30. septembrī. Šajā vakarā durvis vērs dažādi zinātniskie institūti gan Rīgā, gan citās Latvijas pilsētās, tā kā iepazīties ar zinātnieku darbu un varbūt piedalīties eksperimentos varēs daudz kur.

Dabas un dārzu cienītājiem

Ja esat no tiem, kuru interesē, kāpēc un kā viss aug, zaļo un nobriest, jums jādodas uz institūtiem, kas specializējušies tieši šajā jomā!

"Zinātnieku nakts" Priekuļu pētniecības centrā
Norises laiks: 15.00-19.00

Programmā: "Chill-out" ar vēstures aromātu, laukaugu šķirņu izstāde, praktiski lauku un prāta darbi, lekcijas, sarunas un citas aktivitātes.

"Zinātnieku nakts" Dārzkopības institūtā Dobelē
No augsnes līdz garšīgam un veselīgam produktam
Norises laiks: 14.00-21.00

Programmā: dažādos interaktīvos veidos varēs iepazīties un atpazīt augļus, dārzeņus, garšaugus, ārstniecības augus. Iepazīšanās ar viedo dārzkopību un citas aktivitātes.

"Zinātnieku nakts" Latvijas Valsts Koksnes ķīmijas institūtā
Zaļā domāšana
Norises laiks: 17.00-22.00

Apmeklētājiem būs iespēja iepazīt produktus, kurus pēta Koksnes ķīmijas institūtā, apskatīt laboratorijas un šogad atklāto pilotiekārtu angāru, būs arī spēles un dažādi uzdevumi.

Piedāvājums Rīgā

Galvaspilsētā durvis un laboratorijas vērs visas lielākās augstskolas un institūti — atliek tikai izvēlēties sirdij tīkamāko vai pašam visneizprotamāko tēmu, lai iegūtu skaidrību! Un varbūt veikt liktenīgo izvēli par savu nākotnes profesiju un dzīves virzienu!

Ceļojums pa cietvielu fizikas "klintīm"
Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūts (Ķengaraga iela 8)
Norises laiks: 17.00-21.00

Vai cietvielu fizika ir tikai "cieta"? Ko un ar ko pēta institūtā? Viedi zinātnieki un dedzīgi jaunieši parādīs reālas iekārtas, pastāstīs, ko ar tām dara un ko pēta. Būs viktorīnas, spēles, elektronu fitnesa nodarbības un daudz kas cits!

Baltijas jūra zem lupas
Latvijas Hidroekoloģijas institūts (Voleru ielā 4)
Norises laiks: 17.00-22.00

Visi taču ir peldējušies Baltijas jūrā, vai ne? Un varbūt redzējuši tur peldam zivis, izskalotus gliemežvākus vai kādu kuģa vraku piekrastē. Mūsu jūra ir kā milzīga, joprojām neizpētīta grāmata, ko zinātnieki aizrautīgi "lasa". Zinātnieku naktī Latvijas Hidroekoloģijas institūtā uzzināsiet daudz ko jaunu par pārsteidzošo Baltijas jūras pasauli: neparastas jūras pētīšanas ierīces, krāsaino zemūdens pasauli, caurspīdīgo zooplanktonu un mikroskopisko aļģu pasauli, zivju vecumu noteikšanu, plastmasas piesārņojuma izplatību Baltijas jūrā un okeānā un daudz ko citu.

Kā izgudro zāles
Latvijas Organiskās sintēzes institūts (Aizkraukles iela 21)
Norises laiks: 18.00-22.00

Ķīmija visā tās krāšņumā un aizrautībā! Zinātnieku naktī Latvijas Organiskās sintēzes institūtā uzzināsiet, kā top jaunas zāles un kāds ir to ceļš līdz aptiekas plauktam! Programmā: ekskursijas pa dažādām ķīmijas laboratorijām, Biofarmācijas centrā varēs labāk iepazīt savas smadzenes, Zirnekļa tīkla laboratorijā pētīs zirnekļa tīkla īpašības un, protams, eksperimenti! Varbūt kaut kas degs un sprāgs!

Citur Latvijā

Cēsis

Ja pabūts Priekuļu pētniecības centrā, varbūt vēl atliks laiks apmeklēt Zinātnieku nakts pasākumus "Kosmosa universitātē" turpat netālu Cēsīs, Piebalgas ielā 3! RTU kopā ar Cēsu Kosmosa izziņas centru būs sarūpējuši dažādus uzdevumus, lai dienas beigās varētu iegūt īpašo Kosmosa universitātes absolventa statusu. Savukārt skolas pagalmā NBS Zemessardzes 27. kājnieku bataljons aicinās apgūt prasmes 2040. gada militārajā aizsardzībā. Norises laiks 19.00-22.00.

Jelgava

Gribi izbraukt ar solāro katamarānu? Vai iejusties kāda auga lomā un ļaut, lai tevi dakterē īpaši "augu dakteri"? Vai ieskatīties zinātnes sasniegumos, kas ir mainījuši mūsu ikdienu un uzzinātu, cik interesanta būs pasaule tuvākajā nākotnē? Tad 30. septembra vakarā lai jūsu ceļš ved uz Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti Jelgavā, Lielā iela 2. Norises laiks 17.00-23.00.

Daugavpils

Interaktīvas nodarbības, radošās darbnīcas, demonstrējumi, intelektuālās spēlēs, bet galvenais — īsti eksperimenti! Jo kā tad vēl kaut ko atklāt, ja ne caur eksperimentiem! Daugavpils Universitāte (Parādes iela 1) Zinātnieku naktī iepazīstinās ar visām pārstāvētajām zinātņu nozarēm. Norises laiks 17.00-21.00.

Ventspils

Zinātne ir praktiska! Zinātnieku naktī Ventspils zinātnes centrā "Vizium" (Rūpniecības iela 2) varēs izgatavot noderīgas lietas — diožu aproci, laternu vai cukura varavīksni! Sadarbībā ar Ventspils augstskolu, pasākuma apmeklētājiem būs iespēja noklausīties populārzinātniskus vēstījumus par astronomiju, bet starplaikos starp vēstījumiem un līdz to beigām, ja debesis tovakar būs skaidras, apmeklētājiem ar teleskopa palīdzību būs iespēja aplūkot Mēness krāterus un planētas. Norises laiks 20.00-23.00.

Liepāja

Liepājas Universitāte liepājniekus un pilsētas viesus Zinātnieku naktī sola izklaidēt ar vērienu un lepoties ar pašu sasniegto un izpētīto: "Zinātne un mēs: radīts Liepājā" — aļģu papīrs, roboti, tradīciju vēsture Liepājā, Liepājas Universitātes studentu radītais elektromobilis un vēl daudz kas cits. Apmeklētājus gaidīs gan Kūrmājas prospektā 13, gan Lielā ielā 14. Norises laiks 18.00-23.00.

Par visām Zinātnieku nakts norises vietām var uzzināt pasākuma mājaslapā!