Ielikti pamati spēcīgai programmēšanas skolotāju kopienai
Foto: Luca Bravo / cc

Nupat noslēgušās programmēšanas pasniedzēju mācības, kas ļaus 31 programmu apguvušajam pedagogam pasniegt augstākā līmeņa programmēšanu vidusskolas vecuma skolēniem pēc "Skola2030" izstrādātā vidusskolas pilnveides modeļa, "Campus" informēja nodibinājuma "IT Izglītības fonds Start(IT)" vadītāja Evija Celma. Visi programmu apguvušie pedagogi saņēma fonda apliecības.

Mācības plānots turpināt arī nākamajos gados, lai Latvijā attīstītu un nostiprinātu spēcīgu programmēšanas skolotāju kopienu. Mācību laikā pedagogi papildināja zināšanas tematos, kas jau no nākamā mācību gada būs būtiski, lai vidusskolas vecuma skolēniem aizraujošā un interesantā veidā pasniegtu programmēšanas mācību stundas, vienlaikus praktiski parādot, kā iegūtās iemaņas var noderēt reālajā dzīvē.

Mācības četrās kārtās organizēja "IT Izglītības fonds Start(IT)", kas ir izstrādājis bezmaksas materiālus datorikas un programmēšanas pamatu apguvei skolās. Mācību saturu sagatavoja un pasniedza zinoši mentori un lektori no "Skola2030", "Accenture", "MAK IT", "Printful", "Codelex" un Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas.

"Ņemot vērā aktuālo situāciju Latvijā un pasaulē, arī fonds pielāgojas, un ceturtā augsta līmeņa programmēšanas mācību kārta divos posmos norisinājās tiešsaistē. Kaut gan lektoriem bija jāpielāgojas jaunajai situācijai, tajā skaitā jāpārstrādā sagatavotie mācību materiāli, lai tie būtu piemēroti tiešsaistes formātam, mācības bija veiksmīgas.

Programmēšanas skolotāji atzina, ka pozitīvā iezīme mācībām tiešsaistē ir iespēja pēc tam atkārtoti noskatīties lekciju videoierakstus, vēlreiz patstāvīgi iedziļinoties tēmā.

Tāpat daļu no konkrētās dienas skolotāji var veltīt darbam skolā, tādējādi pagūstot gan mācīties paši, gan arī komunicēt ar saviem skolēniem. Mācību dalībnieki uzsvēra, ka viņiem pietrūkst iespējas satikties klātienē, komunicēt un pārrunāt aktuālos jautājumus gan savā starpā, gan ar "Start(IT)" mentoriem un lektoriem. Ļoti gaidām, kad varēsim tikties klātienē, organizējot jau nākamo programmēšanas mācību līmenī," stāsta fonda vadītāja Evija Celma.

Mācību pirmajā posmā skolotāji papildināja zināšanas par datubāzēm un SQL sintaksi, tajā skaitā ieguva idejas uzdevumiem un projektu darbiem, ko šajā tematā izstrādāt kopā ar skolēniem.

Savukārt otrajā posmā pedagogi iedziļinājās tādā aktuālajā tematā kā dizaina domāšana. Skolotāji tika iepazīstināti ar dizaina domāšanas konceptu, kā arī vairākiem projektu piemēriem, kur dizaina domāšanas process kāda produkta attīstībā ir īstenots globālā, Latvijas un skolas līmenī. Izskanēja piemēri no "Uber", LMT, "Infogram" un Siguldas pilsētas vidusskolas pieredzes.

Noslēdzošajā mācību posmā ikvienam dalībniekam bija iespēja dzirdēt kolēģu pieredzes stāstus par augsta līmeņa programmēšanas ideju un satura īstenošanu skolās jau šobrīd. Savā pieredzē dalījās programmēšanas skolotājas no Zentas Mauriņas Grobiņas novada vidusskolas un Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas. Skolotāju stāsti apliecināja, ka jauniešiem patīk strādāt ar mūsdienīgām tehnoloģijām un metodēm, kas ir līdzīgas vai tādas pašas, ko pielieto praktiskajā darbībā tehnoloģiju uzņēmumos. Tā ir laba motivācija skolotājam, lai viņš ieguldītu papildu laiku, radošumu un izdomu, lai radītu sev un skolēniem arvien jaunus izaicinājumus.

"Apliecības par augsta līmeņa programmēšanas mācībām pedagogi saņem 100 klātienes stundu apjomā, taču vēlos uzsvērt, ka skolotāji patstāvīgi un grupu darbu izstrādē iedziļinājās un kopumā ir ieguldījuši daudz vairāk laika. Mēs ļoti lepojamies ar mācību dalībnieku paveikto un ceram, ka daļa no šīs grupas dalībniekiem kļūs par mentoriem nākamajai grupai," papildina Celma.

"Start(IT)" augsta līmeņa programmēšanas mācībās skolotāji ir apguvuši IT projektu izstrādes principus, programmēšanas pamatus "Python", "JavaScript", HTML un CSS. Mācību dalībnieki ir apguvuši pamata prasmes darbā ar serveriem un to savienošanu ar tīmekļa risinājumiem, kā arī nostiprinājuši zināšanas par datubāzēm un guvuši idejas dažādiem projektu darbiem.

Mācībās piedalījās pedagogi no Ādažu vidusskolas, Aizkraukles novada vidusskolas, Andreja Eglīša Ļaudonas vidusskolas, Babītes vidusskolas, Cēsu Valsts ģimnāzijas, Draudzīgā aicinājuma Liepājas pilsētas 5. vidusskolas, Jāņa Eglīša Preiļu Valsts ģimnāzijas, Jelgavas Valsts ģimnāzijas, Ķekavas vidusskolas, Liepājas Valsts 1. ģimnāzijas, Līvānu 1. vidusskolas, Lizuma vidusskolas, Ludzas pilsētas ģimnāzijas, Madonas Valsts ģimnāzijas, Mārupes Valsts ģimnāzijas, PIKC Ogres tehnikuma, Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskolas, Riebiņu vidusskolas, Rīgas 10. vidusskolas, Rīgas Angļu ģimnāzijas, Rīgas Ostvalda vidusskolas, Rīgas Valsts 2. ģimnāzijas, Rīgas Valsts 3. ģimnāzijas, Rīgas Valsts vācu ģimnāzijas, Rīgas Zolitūdes ģimnāzijas, Rūjienas vidusskolas, Saldus vidusskolas, Tukuma 2. vidusskolas, V. Plūdoņa Kuldīgas vidusskolas, Valmieras Valsts ģimnāzijas, Zentas Mauriņas Grobiņas novada vidusskolas.

Mācības tika organizētas pedagogiem ar priekšzināšanām programmēšanā un tiem, kuri potenciāli varētu pasniegt augstākā līmeņa programmēšanu vidusskolas vecuma skolēniem.

Tags

Programmēšana Informācijas tehnoloģijas Datorzinātne Skola 2030 STEM Tehnoloģijas
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form