Ar neapbruņotu aci veroties apmēram tur, kur debesīs redzams Strēlnieka zvaigznājs, neko pārsteidzošu un neredzētu nepamanīsim – ierasto zvaigžņoto ainavu, kas, protams, tumšās naktīs tāpat izskatās krāšņa. Ar teleskopiem, kas darbojas redzamās gaismas spektrā, skats būs jau krāšņāks, taču ne tuvu neatklāj to, ko astronomi spējuši ieraudzīt, vērojot Piena ceļa centrālo daļu ar radioteleskopiem un rentgenstaru observatoriju. No datiem radītais kompozītattēls ir gan vizuāli ļoti krāšņs, gan pētniekiem atklājis šo to iepriekš neredzētu, vēsta "Live Science".

Novērojumos izmantots Dienvidāfrikas Republikā esošais "MeerKAT" radioteleskops un Zemes orbītā esošā observatorija "Chandra", kas Visumā veras rentgenstarojuma diapazonā. Kompozītattēls tapis, kombinējot datus no 370 atsevišķiem novērojumiem, un atklāj rentgenstaru emisijas (attēlā iekrāsotas rozā, oranžā un zaļā krāsā), un radiostaru emisijas (pelēkā un zilā krāsā).

"Šī jaunā galaktikas centra panorāma ir turpinājums iepriekš ar "Chandra" un citiem teleskopiem veiktajiem novērojumiem. Jaunākā galaktikas centra "portreta" versija ir ar plašāku kadrējumu, vairāk iekļaujot arī tos apgabalus, kas ir virs un zem galaktikas plaknes," paziņojumā raksta pētnieki, kuru darbs publicēts pirmsdrukas resursā "arXiv" un lasāms, klikšķinot šeit.

Foto: Q. Daniel Wang / NASA

Piena ceļa centra jaunais foto atklāj veselu plejādi dažādu objektu un notikumu – gan mūsu galaktikas centrālo melno caurumu "Saggitarius A*", gan citus mazākus melnos caurumus, gan magnētiskos laukus, gan eksplodējošas zvaigznes un dīvainus gāzu veidojumus. Viena no jaunatklātajām struktūrām, kas iepriekš nav novērota, ir vizuāli šķēpu atgādinoša rentgenstaru un radiostarojuma emisiju kombinācija, kas šajā attēlā iekrāsota violetā krāsā (rentgenstarojumam) un zilā krāsā (radiostarojumam). Šis veidojums stiepjas aptuveni 20 gaismas gadu garumā.

Foto: Q. Daniel Wang / NASA

Vizuāli vislabāk izskatās krāšņais kompozītattēls, bet dažas no struktūrām labāk var saskatīt, aplūkojot izolētus attēla slāņus – uzņemtus vai nu ar "Chandra", vai ar "MeerKAT". Tā, piemēram, apakšā redzamajā attēlā saskatāmās radiostarojuma emisijas – divi milzu radiostarojuma "burbuļi", kas katrs stiepjas 700 gaismas gadus virs un zem galaktikas centra plaknes.

Foto: Q. Daniel Wang / NASA

Tie varētu būt saistīti ar daudz lielākajiem Fermi burbuļiem, kuri arī saskatāmi vienīgi rentgenstarojuma un radiostarojuma diapazonā un stiepjas iespaidīgu 25 tūkstošu gaismas gadu attālumā no galaktikas centra. Iespējams, gan mazākie radiostarojuma burbuļi, gan Fermi burbuļi saistīti ar vienu un to pašu kataklizmisko notikumu Piena ceļa centrālā melnā cauruma "Sagittarius A*" tuvumā.

Kamēr astronomi turpinās šķetināt šajā kompozītattēlā (un datos, kas palīdzēja to radīt) apslēptos jaunumus, mēs varam arī vienkārši papriecāties par nudien krāšņo attēlu. Kompozītattēlu ar paskaidrojumiem par tajā redzamo meklē, klikšķinot šeit.