"Uzņēmumi, kas uz digitalizāciju skatījās kā uz hipsteriem domātu lietu, bija daudz neizdevīgākā pozīcijā, kad sevi pieteica Covid-19 pandēmija. Ar ilgtspēju būs tas pats, tikai jautājums, kas būs tas "patiesības moments", kas to pieteiks," uzskata "Swedbank" ilgtspējas attīstības vadītāja Adriāna Kauliņa.

Kauliņa atzīst – izpratne par ilgtspēju daudzu Latvijas uzņēmumu vidū vēl tikai veidojas, taču dati liecina, ka par konkrētu, ar ilgtspēju saistītu jautājumu ieviešanu praksē, darbinieki ir gatavi maksāt jau šodien. "Mēs "Swedbank" veicām aptauju, kurā vaicājām, cik nozīmīgi tev kā darbiniekam ir strādāt uzņēmumā, kuram rūp daba, cilvēki, sabiedrība. Rezultātā 48% aptaujāto apgalvoja, ka viņiem šādā uzņēmumā ir svarīgi strādāt.

35% atzina, ka ir pat gatavi saņemt mazāku algu, lai tikai strādātu šādā uzņēmumā.

Kopumā jāteic, ka Latvijas uzņēmēju izpratnē ilgtspēja tiek saistīta ar uzņēmuma ilglaicīgu pastāvēšanu. Lai arī ilgtspējai var atrast labāku definīciju, tā tomēr ilustrē ideju, ka ilgtermiņa pastāvēšana nozīmē spēju pielāgoties dažādiem attīstības scenārijiem," norāda Kauliņa. Tas liek domāt, ka bez sociālajām garantijām un atalgojuma, darbiniekus motivējošs aspekts ir uzņēmuma atvērtība un atbildība, savukārt pati ilgtspēja uzņēmuma dienaskārtībā var nonākt dažādos veidos – gan kā proaktīvas rīcības, gan reaģējot uz apkārt notiekošajām izmaiņām.

Ražo tikai tad, kad apmaksāts

"Printful" ir apdrukāšanas, šūšanas un piegādes ārpakalpojumu uzņēmums. Savulaik "Draugiem Group" izveidoja interneta veikalu, kur tirgoja plakātus ar pasaulslavenu uzņēmēju iedvesmojošiem citātiem. Stāsta "Draugiem Group" runasvīrs Jānis Palkavnieks: "Mēs meklējām kādu, kas var nodrošināt fizisko darbu ārpakalpojumā – plakātu nodrukāt, aizsūtīt klientam, izdarīt visu šo tehnisko pusi. Ļoti daudz meklējām šādus risinājumus. Vieni labi ražoja, citi labi sūtīja, bet kompleksa risinājuma īsti nebija. Patiesībā "Printful" radās kā platforma mūsu pašu vajadzībām, vienam no mūsu jaunajiem projektiem."

"Printful" tiešie klienti ir interneta veikali. Raugoties no ilgtspējas aspekta, "Printful" darbības princips ir ļoti vienkāršs – prece tiek saražota tikai tad, kad tā ir pasūtīta un apmaksāta. "Kad prece tiek ražota konkrētam cilvēkam vienā eksemplārā, ir ļoti liela varbūtība, ka viņš to uzvilks, nēsās vai lietos, nevis nometīs kaut kur plauktā. Tas ir būtiski arī tāpēc, ka mēs neražojam lielus daudzumus ar precēm, neglabājam tās noliktavās, nav nekādu atlikumu un pat ražošanas procesā radušies auduma atlikumi tiek nodoti pārstrādei."

"Printful" centrālais birojs atrodas Rīgā, bet ražotnes ir teju visā pasaulē. Prece tiek saražota un piegādāta no tās ražotnes, kas ir vistuvāk klientam. Uzņēmuma galvenie darbības principi –saražot pasūtīto preci maksimāli ātri ar maksimāli zemu ietekmi uz vidi, izmantojot energoefektīvas iekārtas, dabai draudzīgāku tinti un citas izejvielas. "Printful" komandai ir svarīgi līdzīgi domājoši sadarbības partneri, kuru ar katru gadu kļūst aizvien vairāk. Palkavnieks uzsver, ka "Printful" ļoti seko līdzi saviem piegādātājiem: "Kā viņi veic šo ražošanas procesu, cik viņu ražošanas process atstāj lielu vai mazu ietekmi uz vidi. To galu galā prasa ne tikai mūsu klienti, kas ir interneta veikali, bet arī viņu klienti, kas ir ikdienas pircēji."

Ilgtspējas principi atver durvis uz pasaules tirgu

Uzņēmuma "Lat Eko Food" partneru darbības principi ir viens no būtiskākajiem aspektiem visā ražošanas procesā. Likumdošana prasa, ka uzņēmumam jāizmanto tikai un vienīgi bioloģiski sertificētu saimniecību produkcija – no pamata izejvielas līdz pat pēdējai garšvielai un piparam. Gan zīdaiņu pārtikas, gan bio produkcijas ražošanas noteikumi ir skrupulozi un stingri. Uzņēmuma dibinātāja Egija Martinsone stāsta, ka katru saņemto izejvielu, kas jau izgājusi kontroli pie audzētāja, zīmola "Rūdolfs" ražotāji pārbauda vēlreiz: "Tālāk iet visa ražošanas procesa laikā ievērotās kvalitātes prasības, lai mūsu produktos nenonāktu svešķermeņi. Lai mūsu izejvielas būtu vienmēr svaigas un atbilstošas tam, ko mēs ražojam. Ir jāpārbauda gatavais produkts, ir jāpārbauda iepakojums, materiāli. Darbiniekiem pašiem ir jāievēro ļoti stingra kārtība un higiēnas prasības."

Mango, banānus un citus eksotiskos augļus "Rūdolfs", protams, ieved no ārzemēm. Lai arī Latvijai raksturīgos augļus un dārzeņus galvenokārt ražotāji cenšas iegādāties no vietējām bioloģiskajām saimniecībām, samērā nestabilais Latvijas klimats nereti mēdz ietekmēt kādas konkrētas kultūras ražu, tādēļ allaž jābūt plānam "B". Zīmola "Rūdolfs" bio produktu ražotājs ir sertificēts ar vairākiem starptautiskiem pārtikas kvalitātes standartiem, kas atvēruši "Rūdolfam" durvis uz pasaules tirgu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!