Krievijai plāni par atkārtoti izmantojamu raķeti – visai līdzīgu Maska 'piekūniem'
Foto: AP/Scanpix/LETA

Krievijas kosmosa aģentūra "Roscosmos" nupat paziņojusi, ka līdz 2026. gadam plāno izmēģināt atkārtoti izmantojamās raķetes. Nav pārāk grūti pamanīt Krievijas iecerētās "Amur" vizuālu līdzību ar Īlona Maska kompānijas "SpaceX" atkārtoti izmantojamajām raķetēm "Falcon 9" (titulbildē), ar kurām kravu orbītā nogādā jau vairākus gadus, kā arī šogad pirmo reizi uz Starptautisko kosmosa staciju ar "SpaceX" raķeti un kapsulu "Dragon" tika nogādāti astronauti. Uz vizuālajām līdzībām norādījuši arī lietotāji "Twitter", taču, ja spriež pēc pašlaik pieejamās informācijas, funkcionāli "Amur" vis nebūtu tieša "Falcon 9" kopija.

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Tehnoloģiju vietnes "Ars Technica" kosmosa izpētes tematu eksperts Ēriks Bergers tviterī rakstīja: "Krievija ar savu jauno atkārtoti izmantojamas raķetes dizainu acīmredzami nolēmusi – ja nevari konkurentus "pārsist", pievienojies viņiem," atsaucoties uz līdzībām ar "SpaceX" raķetēm.

Krievijai ambīcijas ir visai iespaidīgas – "Roscosmos" plānojot, ka katru "Amur" varēs izmantot pat simts reižu. Šobrīd viena un tā pati "Falcon 9" raķetes pirmā pakāpe nav atkārtoti izmantota vairāk par sešām reizēm – rekordiste ir "Falcon 9 Block 5" pakāpe ar sērijas numuru B1049. Nākamgad "SpaceX" plāno sasniegt 10 atkārtotu startu slieksni. Vēl dažas raķetes pirmās pakāpes ir izmantotas piecas vai četras reizes. Tāpēc Krievijas plāni vienu un to pašu raķetes pakāpi izmantot 100 reižu nudien ir ļoti ambiciozi, izsakoties pieticīgi.

Video: "Falcon 9" pirmā pakāpe nosēžas uz mobilās platformas.

Kaut vizuāli "Amur" attēlā ir ļoti līdzīgs "Falcon 9" – gan kravas nodalījums, gan izbīdāmie stabilizatori, kas kalpo kā atbalsta punkti, pakāpei nosēžoties, gan raķetes forma kopumā –, funkcionāli ir gana daudz atšķirību.

Piemēram, "Amur" būs krietni mazāka par "Falcon 9". Šobrīd "SpaceX" izmantotās "Block 5" raķetes augstums ar kravas nodalījumu var sasniegt pat 70 metrus, bet "Amur" sliešoties 55 metru augstumā.

Arī kravnesība būs mazāka – "Amur" Zemes zemajā orbītā varēs nogādāt ap 10,5 tonnām kravas, bet "Falcon 9" – vairāk nekā 22 tonnas, raksta "Space.com".

Ja "Falcon 9" pirmajā pakāpē ir deviņi "Merlin" dzinēji, tad "Amur" izlīdzēsies ar pieciem (jāpiebilst – vēl neuzkonstruētiem) "RD-169" raķešdzinējiem, kas tiks darbināti ar metānu un šķidru skābekli. "SpaceX" raķetes dzinējus darbina ar raķešdegvielu "RP-1" un šķidru skābekli.

Plānots, ka "Amur" nestartēs no Baikonuras kosmodroma, bet gan no Austrumu kosmodroma Amūras reģionā. Savukārt vietas, kur raķetes atkārtoti izmantojamā pirmā pakāpe nosēdīsies, būs vairākas – tās vēl plānos tiks precizētas.

Kamēr Krievija vēl tikai izstrādā konceptus un plāno izmēģinājumus pēc sešiem gadiem, "SpaceX" "piekūni" jau kļuvuši par industrijas darba zirgiem un regulāri nogādā orbītā kravu. "SpaceX" jau kaļ daudz lielākus plānus, turpinot darbu pie nākamās paaudzes raķetes "Starship", kas plānota kā pilnībā atkārtoti izmantojama, kurpretī "Falcon 9" raķetēm izmantot atkārtoti var tikai pirmo pakāpi. Tāpat plānots, ka "Starship" orbītā varēs nogādāt iespaidīgi smagu kravu – līdz pat 100 tonnām.

Tags

Kosmoss Roskosmos SpaceX Inženierzinātnes
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form