Ventspils Starptautiskais radioastronomijas centrs (VSRC) ir biedrs Eiropas ļoti garas bāzes interferomijas tīklā (EVN), kurā, sadarbībā ar citiem radioastronomijas institūtiem, veikts nozīmīgs pasaules mēroga atklājums –spirālveida galaktikā, kas ir līdzīga mūsu galaktikai, novēroti atkārtoti Ātrie radio uzliesmojumi (Fast Radio Burst, FRB).

Ātrie radio uzliesmojumi ir īsi starojuma zibšņi radio diapazonā, kas nāk no liela attāluma ārpus mūsu galaktikas un var atkārtoties. Līdz šim tikai četriem no simtiem novēroto Ātro radio uzliesmojumu bija zināma precīza atrašanās vieta. Novērotais uzliesmojums ir zemei vistuvāk reģistrētais. Atklājums maina pētnieku pieņēmumus par šo noslēpumaino ārpusgalaktisko notikumu izcelsmi.

Novērojumi tika veikti EVN tīklā, kas sniedz atbalstu, īsteno vadošos pētījumus un virzās uz tehnisko attīstību radioastronomijas jomā.

Novērojumu sesijā piecu stundu laikā konstatēti četri atkārtoti uzliesmojumi. Tieši šī interferometrijas metode ļāva precīzi noteikt astronomiskā signāla atrašanās vietu debesīs. Sekojoši novērojumi ar "Gemini" redzamās gaismas teleskopu Havaju salās atklāja, ka uzliesmojums nāk no zvaigžņu veidošanās rajona Piena ceļa tipa spirālveida galaktikā pusmiljarda gaismas gadu attālumā.

"Atkārtotie uzliesmojumi, kurus mēs redzējām pirmajā pētījumā, radās no ļoti īpašiem un ekstremāliem apstākļiem, ļoti niecīgas (punduru) galaktikas iekšienē," skaidro Benito Markote no apvienotā institūta Nīderlandē, šī pētījuma galvenais autors. "Šis atklājums bija pirmais puzles gabaliņš ātro radio uzliesmojumu mīklas atrisināšanā."

EVN ir visjutīgākais ļoti garā pamata interferometrijas radioteleskopu tīkls pasaulē, kas ļauj pētniekiem veikt unikālus, augstas izšķirtspējas radioastronomijas novērojumus kosmiskajos radio avotos. Iegūtie dati tiek apstrādāti starptautiskā pētniecības infrastruktūrā, kas atrodas Nīderlandē.