Divi studenti radījuši jaunuzņēmumu un met izaicinājumu pasaulē populārajiem ziņnešiem, tostarp "WhatsApp", izstrādājot fotodokumentācijas risinājumu loģistikas uzņēmumiem. Kā studentiem radās šī ideja un kā sokas ar tās īstenošanu – par to šajā rakstā.

Inovāciju un uzņēmējdarbības centrs "iDEAHUB" tika izveidots Transporta un sakaru institūtā (TSI), lai atbalstītu studentus un vidusskolēnus, kuri vēlas uzsākt zinātņietilpīgus jaunuzņēmumus. Šeit savus projektus izstrādā jau septiņas studentu un skolēnu komandas. Viena no tām ir "APDoc". Komandā ir divi trešā kursa studenti, kuri sadarbībā ar ekspeditoru kompāniju izstrādā risinājumu, kas varētu būt pieprasīts loģistikas nozarē jebkurā pasaules valstī.

Kā uzvarēt populāros ziņnešus?

"APDoc" komanda izstrādā lietotni darbam ar fotodokumentāciju kravu pārvadājumu uzņēmumiem. Komandas dalībnieki Ņikita Mickevičs un Mihails Kica tagad studē dažādās augstskolās, taču pazīst viens otru jau sen, jo iepriekš bija klasesbiedri. Ņikita uzsāka studijas trešajā kursā TSI programmā "Transporta un biznesa loģistika", savukārt Mihails studē programmatūras inženieriju Latvijas Universitātē.

Produkta ideja radās Ņikitam, kad viņš stažējās ekspeditoru kompānijā "Relyon Shipping". Jaunais cilvēks strādāja ar fleksitankiem. Fleksitanks ir maiss, kas tiek uzstādīts transporta konteineros. Tas ļauj sausā konteinerā pārvadāt lejamās kravas: dzērienus, motoreļļu, benzīnu, naftu un citas preces. Viss uzstādīšanas process tiek fotografēts, lai būtu pierādījumi, tajā skaitā apdrošināšanas kompānijām, ka darbs tika veikts kvalitatīvi.

"Fotogrāfija vislabāk atspoguļo kravas stiprinājuma precizitāti, tā stāvokli un daudzumu. Katrai kompānijai, kas nodarbojas ar konteineru pārvadājumu organizāciju, ir obligāti jāuzņem un jāsaglabā liels konteineru un kravu fotogrāfiju apjoms. Piemēram, fleksitanka uzstādīšanas procesā un rūpnieciskās eļļas iepildīšanas laikā darbinieks uzņem 14 bildes. Tas ir ļoti daudz, ņemot vērā, ka dienā kompānija var strādāt ar vairākiem desmitiem konteineru," stāsta Ņikita.

Ņikitu izbrīnīja tas, kādus instrumentus uzņēmumi izmanto visas šīš fotodokumentācijas apmaiņai un uzglabāšanai, piemēram, "WhatsApp" un "Telegram" lietotnes.
"Šīs platformas nav paredzētas šādiem uzdevumiem. Tā strādāt ir ļoti neērti, tas ir roku darbs, kas aizņem daudzas vērtīgas darba stundas. Es padomāju – kaut kas ar to ir jādara," atceras Ņikita.

Viņa kolēģis Mihails piekrīt, ka ir, pie kā strādāt: "Šīs fotogrāfijas jāglabā mēnešiem vai pat gadiem ilgi. To glabāšana ziņnešos ir neefektīva un nedroša. Un aizņem darbinieku viedtālruņu atmiņu. Iedomājieties, ka jums ir jāpārbauda konteinera fotoattēls, kas tika uzņemts pirms diviem gadiem. Cik daudz jums būs jāritina "WhatsApp"?".

Puiši satikās ar "Relyon Shipping" pārstāvjiem un pārliecinājās, ka arī uzņēmums ir ieinteresēts rast risinājumu šai problēmai un ir gatavs sadarboties ar studentiem. Tad Ņikita un Mihails pieteicās "iDEAHUB". Savu komandu nosauca "APDoc" — saīsinājums no "Automatic Photo Documentation" (automātiskā fotodokumentācija).

APDoc Flexi App

"APDoc" komandas mērķis ir izveidot lietotni, kas varētu automātiski kārtot uzņemtās bildes. "Mūsu projektā izstrādājam mobilo lietotni un interneta vietni," atklāj detaļas Ņikita. "Lietotne spēs atpazīt konteineru numurus un pievienot fotogrāfijas izveidotajam konteinera profilam. Interneta vietne savukārt veiks arhīva funkciju, kurā tiks glabātas visas fotogrāfijas, lai jebkurā brīdī būtu iespēja tikt pie tām."

Reālajā dzīvē tas izskatīsies šādi – uzņēmuma darbinieks, kas strādā ostā, savā viedtālrunī atvērs aplikāciju "APDoc Flexi" un skenēs konteinera unikālo numuru. Lietojumprogramma automātiski izveidos mapi, kurā cilvēks pievienos nepieciešamās fotogrāfijas: visas konteinera malas, tā iekšpusi, fleksitanka instalēšanas procesu. Darbiniekam nospiežot pogu "Saglabāt", viņa kolēģi uzņēmuma birojā uzreiz varēs redzēt visas fotogrāfijas konteinera profilā, kur norādīts tā numurs un bildes uzņemšanas datums. Visa informācija būs ērti sakārtota, turklāt glabāsies uzņēmuma, nevis korporāciju serveros, kurām pieder tādi ziņneši kā "WhatsApp" vai "Telegram".

Foto: Publicitātes foto

"APDoc" projekts oficiāli sākās jūnija vidū. Tāpat kā visas "iDEAHUB" komandas, puiši saņēma atbalstu uz sešiem mēnešiem. Šajā periodā viņiem tiek nodrošināts finansējums aprīkojumam un materiāliem, stipendijas katram komandas dalībniekam, apmācības uzņēmējdarbības pamatos un mentoru atbalsts. Notiek aktīvs darbs, puiši raksta kodu, testē, zīmē lietotnes koncepcijas. Darba procesā notika atkārtota tikšanās ar partneruzņēmumu, lai pārliecinātos, ka viss iet pareizajā virzienā.

Viens no sarežģītākajiem uzdevumiem, pēc Mihaila teiktā, bija noregulēt atpazīšanas algoritmu tā, lai lietotne automātiski nolasītu konteinera numuru: "Ar fotogrāfiju ir nepieciešams ļoti rūpīgs darbs – attīrīt to no trokšņiem un traucējumiem, izgaismot, pievienot kontrastu, lai visas rakstzīmes būtu skaidri redzamas. Pēc tam nāk darbs ar OCR bibliotēku."

Mēs vēlējāmies nodrošināt, lai lietotne atpazīst konteineru numurus ar vismaz 70% precizitāti, šobrīd sasniedzām jau 80-90%.
Mihails Kica

Ņikita atzīst, ka darba procesā rodas daudzas problēmas, kuru risināšana prasa daudz vairāk laika, nekā studenti sākotnēji plānojuši. Tomēr viņi ir noskaņoti optimistiski un plāno iekļauties projekta termiņos.

"Mēs esam pārliecināti, ka "Relyon Shipping" palīdzēs mums izveidot produktu, kuram būs visas nepieciešamas funkcijas un kurš atbildīs visām ekspeditoru kompāniju prasībām," tā Nikita. Šajā projektā "APDoc" koncentrējas uz to, lai izstrādātu vislabāko risinājumu konkrētam partneruzņēmumam. Taču, ja viss ies pēc plāna, un decembrī viņiem uz rokas būs kvalitatīvs un praksē pārbaudīts produkts, varēs domāt par nākošajiem soļiem. Tie varētu būt citu partneruzņēmumu un papildus darbinieku meklēšana, kā arī dalība vēl vienā "iDEAHUB" uzsaukumā, lai turpinātu produkta attīstīšanu un pārdošanas stratēģijas izstrādi.

Foto: Publicitātes foto

Nākotnē "APDoc Flexi App" varēs izmantot arī citi uzņēmumi, kas saskaras ar fleksitankiem. Kā arī, izmantojot līdzīgu ideju, komanda varētu izstrādāt lietotni jebkurai konteineru loģistikas jomai. Piemēram, termināļa darbinieki konteinerus pārbauda tikai ārēji, bet sīkāk par tiem neko nezina. Ja terminālī tiks izmantota līdzīga sistēma, katrs darbinieks sava mobilajā tālrunī varēs noskenēt konteinera unikālo numuru un iegūt informāciju par to: uz kurieni dodas, kam pieder, kas ar to jādara. Varēs arī uzrakstīt komentāru, ja konteineram ir kādi bojājumi. Puiši stāsta, ka lielajām kompānijām un kravu termināļiem, iespējams, ir izstrādātas līdzīgas lietotnes. Bet nav produktu, kuriem jūs varat iegādāties abonementu vai iegādāties "Play Market" sistēmā.

"Tagad mēs galvenokārt veicam pētniecisko darbu. Tas ir liels "iDEAHUB" pluss, ka pirmajā posmā studentiem ļauj nedomāt par peļņu, bet gan koncentrēties pēc iespējas labāka produkta izgatavošanai. Un kad mums būs skaidrs priekšstats, ka šāds produkts patiešām ir vajadzīgs un konkrēti kam, varam iet tālāk," secina Ņikita.

Pievienojies "iDEAHUB"

Abi komandas dalībnieki atzīst, ka bez "iDEAHUB" atbalsta viņi vai nu vispār nevarētu īstenot savu projektu, vai arī tas būtu daudz grūtāk un lēnāk. Protams, svarīgs ir finansiālais atbalsts – gan stipendijas (200 eiro mēnesī katram), gan aprīkojuma un materiālu izmaksas (līdz 11 tūkstošiem eiro). Taču ne mazāk svarīga ir nefinansiālā palīdzība, novērtē studenti. Tā ietver TSI laboratoriju izmantošanu, individuālas konsultācijas ar mentoriem un "iDEAHUB" vadītāju Jāni Volbertu, kā arī lekcijas par uzņēmējdarbības pamatiem un inovatīvu produktu izstrādi. Fakts, ka komanda izturēja ideju konkursu un saņēma "iDEAHUB" atbalstu, palielina tās projekta uzticamību no potenciālo partneru puses. Jo īpaši tāpēc, ka "iDEAHUB" aktīvi palīdz komandām izpētīt tirgu un veidot biznesa attiecības.

Studenti atzinīgi novērtē iespēju īstenot savu ideju un atrisināt kādu problēmu, pielietot savās augstskolās iegūtās zināšanas, kā arī uzzināt daudz jauna, veidot noderīgus kontaktus ar dažādiem Latvijas uzņēmumiem un speciālistiem. Mihails Kica uzsver: "Mums tika dota iespēja radīt to, kas nozarē patiešām ir nepieciešams."

Nākošais "iDEAHUB" inovatīvu projektu uzsaukums tiek plānots 2023. gada janvārī. Piedalīties var jebkuras Latvijas augstskolas vai tehnikuma studenti, kā arī 10.–12. klašu skolēni. Iepriekšējos uzsaukumos divas komandas izveidoja arī vidusskolēni no Valmieras un Daugavpils. Ja vēlies uzsākt savu jaunuzņēmumu, nāc ar savu ideju vai izvēlies to no "iDEAHUB" ideju bankas. Izmanto atlikušo laiku, lai sagatavotos. Jebkurus jautājumus par konkursu un piedāvāto atbalstu droši uzdod iDEAHUB komandai. Uzdrīksties un kļūsti par jaunuzņēmuma dibinātāju!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!