Šī gada aprīlī asteroīdam Nr. 567580 par godu Latvijas Universitātei (LU) piešķirts nosaukums "Latuni", kas ir saīsinājums no vārdiem "Latvijas Universitāte", portālu "Delfi" informēja LU Astronomijas institūts.

Nosaukuma piešķiršanas pamatojumā teikts: "Jau vairāk nekā 100 gadus Latvijas Universitāte ir populārākā augstskola Latvijā. Desmitiem astronomu un desmitiem tūkstošu jauniešu citās studiju jomās ir pateicīgi universitātei par sniegtajām zināšanām."

Asteroīdu "Latuni" 2017. gada 23. oktobrī Baldones Astrofizikas observatorijā atklāja LU Astronomijas institūta vadošais pētnieks Ilgmārs Eglītis, bet tā orbītu aprēķināja lietuviešu astronoms Kazimirs Černis.

Jaunais ar Latviju saistītais debess ķermenis atrodas galvenajā asteroīdu joslā. Tā vidējais attālums no Saules ir 3,15 astronomiskās vienības (viena astronomiskā vienība ir Zemes attālums līdz Saulei, tādējādi 3,15 astronomiskās vienības ir apmēram 471 miljons kilometru). Vienu apriņķojumu ap Sauli tas veic 5,59 gados. Spriežot pēc asteroīda spožuma un iespējamās gaismas atstarošanas spējas, "Latuni" diametrs ir aptuveni 1,5 kilometri. Atklāšanas brīdī asteroīds atradās Perseja zvaigznājā un bija 21 zvaigžņlieluma objekts.

"Šādu nosaukumu atklātajam asteroīdam rosināju dot pateicībā visiem LU pedagogiem, kuri man un daudziem citiem jauniešiem devuši savas zināšanas turpmākajam pētniecības darbam," uzsver Eglītis.

--

LU Astronomijas institūts ir zinātniskais institūts, kas veic starptautiska līmeņa fundamentālus un lietišķus pētījumus astronomijā, ar to saistītajās starpnozarēs, kā arī veic pētījumus, kuri ir saistīti ar Zemes mākslīgo pavadoņu jeb satelītu lāzermērījumiem un ar to saistītām tehnoloģijām. Institūtam ir divas observatorijas – Astrofizikas observatorija Baldonē, Riekstukalnā, un Fundamentālā Ģeodinamiskā stacija Rīgā, LU Botāniskā dārza teritorijā.

Baldones Astrofizikas observatorijā ir Šmita sistēmas teleskops ar galveno spoguli 1 metra diametrā, bet Ģeodinamiskajā observatorijā – teleskops LS-105 ar 1 metra galveno spoguli. Observatorijas ir apgādātas ar modernu aparatūru un sekmīgi piedalās starptautisku projektu realizācijā.