Foto: Publicitātes foto
Organiskās sintēzes institūta (OSI) zinātnieki liela starptautiska konsorcija ietvaros izstrādājuši jaunu kombinētās terapijas pieeju bakteriālās rezistences apkarošanai un tādu akūtu infekcijas slimību efektīvai ārstēšanai kā sepse, pneimonija un urīnceļu iekaisumi, portālu "Delfi" informēja institūtā.

Kombinētās terapijas pamatā ir medicīnā plaši izmantojamu antibakteriālo līdzekļu vienlaicīga lietošana ar īpašām zāļvielu molekulām, kuras nomāc baktēriju rezistenci pret antibiotikām. Jaunā terapijas pieeja izstrādāta cīņai ar īpaši bīstamiem multirezistentajiem patogēnajiem mikroorganismiem, kuri ir nejūtīgi praktiski pret visiem medicīnā izmantotajiem antibakteriālajiem līdzekļiem.

Pasaules Veselības organizācija (PVO) ir brīdinājusi, ka bakteriālā rezistence drīzumā var kļūt par vienu no pasaulē aktuālākajiem izaicinājumiem sabiedrības veselības jomā.
Jau pašlaik pasaulē bakteriālās rezistences dēļ mirst ap 700 tūkstošiem cilvēku gadā, taču tiek lēsts, ka 2050. gadā šis skaits palielināsies līdz pat 10 miljoniem cilvēku, pārsniedzot ļaundabīgo audzēju izraisītās mirstības rādītājus.

Meropenēms ir beta-laktāmu klases antibiotika, kuru parasti izmanto kā "pēdējās izvēles" terapiju tādu nopietnu infekciju gadījumos, kad citas antibiotikas vairs nepalīdz. Taču virkne patogēno mikroorganismu ir izveidojusi rezistenci arī pret meropenēmu, atņemot ārstiem pēdējo līdzekli rezistento baktēriju izraisīto infekciju ārstēšanai. Rezistentās baktērijas evolūcijas ceļā ir radījušas īpašus enzīmus – metalo-beta-laktamāzes, kas iznīcina beta-laktāmu klases antibiotikas pirms tās paspējušas iedarboties uz baktēriju.

Foto: Publicitātes foto

Apjomīgajā pētījumā, ko veica Oksfordas Universitātes un vairāku Eiropas pētniecisko institūciju, tai skaitā Latvijas Organiskās sintēzes institūta, zinātnieki, tika atklāta jauna savienojumu klase – indolilkarboksilāti, kas aptur metalo-beta-laktamāžu darbību, tādējādi novēršot rezistenci un nodrošinot antibiotiku darbībai labvēlīgu vidi. Preklīniskajos pētījumos jaunās klases pārstāvju kombinācija ar meropenēmu samazinātās devās uzrādīja piecas reizes augstāku terapeitisko efektivitāti nekā meropenēms viens pats. Daudzsološi, ka potenciālās zāļvielas dzīvnieku modeļos neuzrāda nopietnas blaknes.

Pētījums uzsākts 2018. gadā Eiropas Komisijas "Innovative Medicines Initiative" programmā "New Drug for Bad Bugs" (ND4BB). ND4BB ir unikāla programma, kuru atbalsta un kopīgi īsteno akadēmiskās vides un farmaceitiskās industrijas partneri. Programmas ietvaros ir izveidota starptautiska antibakteriālo zāļvielu izstrādes platforma ENABLE, kurā Latvijas Organiskās sintēzes institūts ir vadošais partneris ķīmijas un farmakoloģijas jomās.

Pētījumu ir publicējis viens no prestižākajiem zinātniskajiem žurnāliem – "Nature Chemistry".