Foto: Publicitātes attēli
Pagājušajā nedēļā vēju pilsētā Liepājā, Oskara Kalpaka Liepājas 15. vidusskolā, norisinājās Latvijas dzelzceļa (LDz) rīkotās "KonkurētSPĒJĪGS" sarunas, kuru laikā dziedātāja un digitālā satura veidotāja Paula Dundere pastāstīja skolēniem, kas kopīgs mūzikai un fizikai.

Paula Dundere skolēniem demonstrēja, kā fizikas zināšanas palīdz izprast notiekošo mūzikā: "Vienmēr šķiet, ka mūzika ir tikai radoša nodarbe, reti kurš aizdomājas, ka pat mūzikā saskaramies ar vienu no eksaktajiem mācību priekšmetiem – fiziku. Es pati nebiju par to aizdomājusies līdz brīdim, kad pievērsos mūzikai profesionāli. Piemēram, spēlējot ģitāru, ir jāņem vērā, ka katra ģitāras stīga ir cita biezuma, līdz ar to katra veido citādu vibrāciju. Tieši šī iemesla dēļ no katras stīgas rodas citāda skaņa. Mūzikā lielu lomu spēlē arī citi fizikas termini – frekvence, skaņas viļņi, tonis un atbalss."

Mūziķe arī atklāja, ka vieta, kur ļoti noder fizikas zināšanas, ir tieši ierakstu studija. "Lai nodrošinātu kvalitatīvu ierakstu, vajag izveidot tādu telpu, kur visi fona trokšņi tiek izolēti un atbalsis tiek "savāktas", lai ieraksta laikā izceltos tikai ierakstāmā balss/instruments."

Foto: Publicitātes attēli

"Savulaik ierakstos galvenie bija orķestri, instrumentālisti vai kori. Kad attīstījās mikrofoni un tos sāka izmantot ierakstos, pasaulē parādījās jaunas zvaigznes – solisti. Pateicoties fizikai un tam, ka skaņas viļņus varēja pārvērst elektriskajos signālos, uzlēca jaunas zvaigznes – individuālie vokālisti. Beidzot viņu balsis tika izceltas uz orķestru un grupu fona," skaidroja Dundere.

Sarunu cikls "KonkurētSPĒJĪGS" tiek rīkotas ar mērķi veicināt skolēnu interesi padziļināti apgūt STEM jeb eksaktos priekšmetus.

LDz korporatīvās komunikācijas projektu vadītāja Ieva Kārkliņa Oskara Kalpaka Liepājas 15. vidusskolas skolēnus iepazīstināja arī ar vietni STEaMup, kas ir palīgs ne tikai skolēniem, bet arī vecākiem un skolotājiem: "Nereti skolēniem STEM priekšmetu apgūšana sagādā grūtības. Iemesli ir dažādi – varbūt trūkst intereses, motivācijas, neredz saikni un nesaprot, kur varēs pielietot iegūtās zināšanas. Tas nozīmē, ka mācību procesam jāpieiet no citas puses. Mājaslapā STEaMup ir pieejama informācija par to, kāpēc jāapgūst STEM priekšmeti un kādās profesijās var tos pielietot."

Pasākuma laikā skolēnus gan izglītoja, gan izklaidēja fiziķis Arvīds Viesturs Vimba, kurš STEaMup laboratorijā demonstrēja dažādus eksperimentus.

Foto: Publicitātes attēli
Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!