Foto: Publicitātes foto
Ēriks Mahotkins izvēlējās studēt elektroniku, jo bija dzirdējis, ka šāda speciālista darbs varētu būt saistīts ar automašīnām. Viss, kas saistīts ar auto, viņam ļoti interesē. Studējot pēdējā kursā, puisim bija iespēja doties mēnesi ilgā komandējumā uz "Porsche" rūpnīcu Vācijā. Tur Ēriks guva gan profesionālo pieredzi, gan pirmo reizi tik ilgi pabija ārvalstīs. Tagad jaunietim ir plašas iespējas sadarboties ar lieluzņēmumiem visās pasaules malās.

Nejauša izvēle


Pirmo praktisko darba pieredzi Ēriks ieguva, strādājot Transporta un sakaru institūta (TSI) Telekomunikāciju, elektronikas un robotikas centra (TERC) laboratorijās. Tostarp pildīja dažādus uzdevumus, izmantojot universālo robotu UR3, tajā skaitā robota mašīnredzes iespējas. Acīmredzot aktīvā studenta panākumi tika pamanīti, jo pēc kāda laika viņu uzaicināja strādāt uzņēmumā "RoboLogic GmbH", kas ir daļa no "Robologic" grupas.

Kompānija specializējas industriālo robotu, elektrotehnikas, automatizēto ražošanas līniju apkalpošanas jomā un piedāvā savus pakalpojumus klientiem visā pasaulē. "RoboLogic" daudzus gadus cieši sadarbojas ar TSI, kur profesionālā bakalaura programmas "Elektronika" piektajā kursā studē arī Ēriks.

Puisim jau kopš bērnības patikuši "Lego" konstruktori, citas rotaļlietas, kuras varēja izjaukt un izpētīt, bet sapņa tieši par inženiera karjeru elektronikas jomā nebija. Ēriks atzīst, ka skolas laikā viņa panākumi fizikā nebija visai spoži. Viņam bija paziņa, kurš absolvēja TSI studiju programmu "Elektronika", un jaunietis izlēma pamēģināt iet šo ceļu. Palīdzēja arī doma par to, ka nākotnē var būt iespēja strādāt automašīnu industrijā.

Jau studiju sākumā es sapratu, ka mana izvēle bija pareiza – mācīties ir interesanti. Jo vairāk pūļu tu pieliec, jo aizraujošāks studiju process.
Ēriks Mahotkins

Jaunietis ir lepns un gandarīts, ka viņa jaunais darba devējs ir "RoboLogic", viens no daudzajiem "Porsche" apakšuzņēmējiem. Strādāt slavena auto zīmola rūpnīcā esot patīkami.

No kļūdām mācās

Tā pagājušā gada rudenī Ēriks aizbrauca savā pirmajā ārvalstu komandējumā – uz "Porsche" rūpnīcu Leipcigā, Vācijā. Tur viņa uzdevums bija apkalpot PLK – programmējamus loģiskos kontrolierus (Programmable Logic Controllers). PLK pēc būtības ir speciāls dators, kas kontrolē kādas robotu grupas darbu. Tā programmēšanai neizmanto populārās "teksta" programmēšanas valodas kā C++ un līdzīgas, bet gan pielieto īpašu programmēšanas valodu, kuras pamatā ir tā saucamā releju loģika. Pastāv, piemēram, speciāla PLK programmatūra no "Siemens". Releju loģika ir labāk piemērota elektrisko tīklu darbības principiem, tajā ir ērtāk modelēt un izvērtēt situācijas, kad elektriskā ķēde noslēdzās vai pārtrūkst, skaidro Ēriks. Šī programmēšanas valoda tiek izmantota PLK, jo tur ir ļoti svarīga gan darba precizitāte, gan drošība.

Foto: Publicitātes foto

Visa lielā ražotne ir sadalīta zonās, kur katrā tiek ražota kāda automašīnas detaļa. Vienā nodalījumā ietilpst roboti, darba stacijas, citas nepieciešamas komponentes un sistēmas, un to visu parasti vada viens PLK. Par īpatnībām, strādājot ar industriāliem robotiem, stāstījām arī rakstā "Izvēlējušies pareizo profesiju: talantīgie brāļi Vilki pēta industriālo robotu pasauli".

Ērika komanda komandējuma laikā "RoboLogic" atbildēja par vairākām zonām, kurās tika ražotas detaļas auto apakšējai daļai, tostarp, riteņu arkas. "Pirmajās dienās bija grūti iekļauties darba procesā un saprast, ko tieši priekšniecība un kolēģi no manis sagaida, biju nedaudz apmulsis. Bet ātri vien tas pārgāja," sajūtās dalās jaunietis. Viņš atzīst, ka, kaut jau iepriekš bija strādājis ar PLK laboratorijā, reālā ražotnē atbildība bija lielāka: "Kad pats taisi projektu laboratorijas darbam, tur visu no sākuma saproti. Bet kad atnāc pie termināļa, kurš jau iepriekš saprogrammēts un iekļauts lielā sistēmā, tā ir pavisam cita lieta, vajadzīgs laiks, lai saprastu, kas notiek."

Tajā pašā laikā ražotnē viss izveidots tā, ka ir "muļķu drošs", proti, pat ja kāds speciālists pieļauj kļūdu, darbs konkrētā zonā vienkārši apstāsies, kamēr kļūdu programmā izlabos.
"Man bija gadījums, kad kopēju kodu no viena PLK uz otru un pieļāvu vienu kļūdu. Tur bija jāskatās un jāiegaumē, un es kaut ko sajaucu. Rezultāts bija tāds, ka vienkārši viena konveijera daļa pārstāja strādāt, bet nekas nesaplīsa. Pieredzējušie kolēģi uzreiz pamanīja, ka kaut kas atgadījies, un palīdzēja izlabot manu kļūdu," stāsta Ēriks. Viņš uzsver, ka strādāt kopā ar zinošiem cilvēkiem bija ļoti vērtīga pieredze.

Nākotnē – daudz darba un ceļojumu

Ēriks studē pēdējā kursā, kur ir daudz praktisko darbu, jo citādi apgūt elektroniku nav iespējams. Puisis atzīst, ka nācies daudz improvizēt, lai apvienotu jauno darbu ar studijām, kaut gan attālināto nodarbību iespējas ļoti palīdzēja. Eksāmenu sesijā janvārī viņš atradās Latvijā, tāpēc kārtot pārbaudījumus bijis vieglāk. Priekšā pēdējais studiju semestris: prakse, kvalifikācijas eksāmens un diploma darbs. Ērikam arī jau zināms, ko darīs pēc absolvēšanas – piedalīsies citos aizraujošos projektos dažādās pasaules valstīs. "RoboLogic" puisi uzreiz pabrīdināja, ka komandējumu būs daudz. Iespējams, nākamais Ērika uzdevums būs kādā "Audi" rūpnīcā.

Foto: Publicitātes foto

Topošais PLK speciālists stāsta, ka dzīve ārvalstīs nebija īpaši grūta. Darba devējs sarūpējis vietu, kur dzīvot. Blakus bija kolēģi, kuri dalījās ar informāciju gan par darbu, gan par sadzīves jautājumiem, gan vienkārši bija atvērti sarunām par dzīvi. No kolēģiem Ēriks uzzināja, ka "RoboLogic" komanda piedalījusies arī projektos ASV un Ķīnā. Nekad nevari zināt, kurā valstī nāksies strādāt tālāk, ar kādu kompāniju būs jāsadarbojas, bet ģeogrāfija ir maksimāli plaša. "Kad es uzzināju par šādiem projektiem, godīgi sākot, biju pārsteigts. Nebiju iedomājies, ka neliels uzņēmums no mazās Latvijas var izveidot sadarbību ar pasaulslaveniem lieluzņēmumiem", saka Ēriks.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!