Foto: Publicitātes attēls
Raimonds Kulbergs Latvijas jaunuzņēmu vidē ir zināms kā "Funderful" dibinātājs. Šī jaunuzņēmuma izstrādātā risinājuma misija bija iespējami efektīvi palīdzēt vākt naudu ziedojumu veidā dažādiem mērķiem. Raimonda vadībā "Fuderful" piedzīvoja pārdošanas darījumu 2019. gadā.

Pārāk ilgi gan Raimonds uz lauriem nav sēdējis, pievēršoties savam nākamajam projektam "Klix.app". Šoreiz viņš savas jaunuzņēmumā iegūtās zināšanas piedāvā korporācijām. Turklāt jaunais produkts tiek izstrādāts "Citadele" banka paspārnē.

"Klix.app" ir universāla reģistrēšanās jeb "log-in" sistēma e-komercijas risinājumiem pirkuma izdarīšanas brīdī. Jebkura e-komercijas lapa internetā, kas piedāvā kaut ko iegādāties, var integrēt šo risinājumu. Turklāt "Klix.app" nodrošina iespēju atkārtoti izmantot jau vienreiz un citā lapā ievadītos datus, arī maksājumu informāciju un piegādes adresi.

Aprunājāmies ar Raimondu gan par šo viņa jauno produktu, gan arī par motivāciju tik ātri pievērsties jauniem izaicinājumiem.

Tu nule esi sācis veidot savu otro jaunuzņēmumu. Pastāsti par to.

Es ilgi nevarēju nosēdēt mierā pēc pirmā uzņēmuma pārdošanas. Jaunais uzņēmums veido risinājumu e-komercijas pakalpojumu sniedzējiem, un es ticu, ka mēs veidojam jaunu nozares standartu visā reģionā.

Mūsu misija ir atvieglot produktu iegādi internetā, taupot pircēja laiku. Tieši laiks mūsdienu apstākļos ir viens no svarīgākajiem resursiem. Pat pasaulē, kur jau eksistē paroļu saglabāšanas rīki. Mūsu rīcībā esošās statistikas dati liecina, ka 80% pirkumu tiešsaistē Latvijā tiek veikti bez reģistrācijas konkrētajā resursā.

Man tas ir par katru jaunu uzņēmumu – saprast, vai es kaut kā varu kaut ko atrisināt un vai vispār procesu ir iespējams organizēt citādāk. Šajā gadījumā tas ir tieši tāpat. E-komercija jeb pirkumi internetā ir aptuveni 9% no kopējās mazumtirdzniecības, taču drīzumā šis skaitlis varētu sasniegt 40%.

Šis ir īstais brīdis, kad risināt eksistējošu problēmu, jo mēs redzam, ka šī problēma tikai kļūs aizvien aktuālāka. To parāda arī mūsu partneru pieredze, kuri piekrīt – lielākā daļa pirkumu tiek veikti, nereģistrējoties konkrētajā vietnē. Kad mēs aptaujājām e-komercijas lapu klientus, viņi saka – jā, viņi ir informēti, ka var izmantot iespēju reģistrēties, un, iespējams, viņiem pat ir konts jau izveidots konkrētajā lapā, taču viņi neatceras, ar kuru e-pasta adresi reģistrējās, un nereģistrēties ir vienkāršāk.

Taču tas viss ir arī saprotams no pircēja perspektīvas – vidēji reģistrācijas procesā ir jāveic 23 soļi! 95 sekundes! Tas ir ilgs laika posms, kad var pārdomāt un pirkumu tomēr neveikt. Mēs vēlamies ar mūsu risinājumu palīdzēt arī pārdevējiem ar konversiju uzlabošanu par 10 – 30 procentiem. Un nekaitināt e-komercijas veikalu lietotājus.

Šobrīd mēs sākam Latvijā. Nākamgad ir plāns paplašināties Baltijas valstīs. Un mērķis mums ir aptvert visu šo laika joslu.

Kāpēc tev tas bija vajadzīgs – sākt darbu pie vēl viena jaunuzņēmuma veidošanas?

Pēc šiem "amerikāņu kalniņiem"... Es pat teiktu, ka šis apzīmējums ir pārāk maigs. Drīzāk – pīķis augšā un tad lejā. Es domāju, ka jebkurš uzņēmuma dibinātājs man piekritīs, ka ir sastapies ar stāvokli tuvu nāvei, tad atkal lielām uzvarām un pēkšņiem milzu pārbaudījumiem, kurus neesi gaidījis.

Es domāju, ka man nekad nebūs nepieciešams atkārtoti uzlādēt savu akumulatoru. Taču kaut kādā ziņā es to daru šobrīd. Produkta veidošana un "palaišana" tirgū pati par sevi ir sarežģīta. Un vienkāršāk to ir darīt ar spēcīgu partneri, kāds šajā gadījumā ir banka "Citadele".

Kādas tad ir tavas attiecības ar banku? Kā jūs esat noformējuši savu sadarbību?

Esmu uzņēmuma vadītājs, un ideja tiek inkubēta bankā. Šoreiz tā bija pareizā izvēle šādam produktam, jo ir jāievēro daudz nosacījumu, licenču, apstiprinājumu. Šobrīd "Citadele" ir produkta īpašnieks, kamēr ideja ir inkubācijas procesā. Kad risinājums tiks palaists tirgū, tad tas būs atsevišķs uzņēmums.

Vai tad vispār "Klix.app" var nosaukt par jaunuzņēmumu, ja tik cieša ir bankas iesaiste?

Es to sauktu par riska kapitāla jaunuzņēmumu – tas ir hibrīds. Jebkurā gadījumā – korporatīvajā pasaulē bieži šādu pieeju inovatīvu ideju realizēšanai neredzēt. Tajā pat laikā ļoti daudzi runā par inovācijām un kā nenovecot.

Man šķiet, ka lieliem uzņēmumiem ir bail, ka viņu nozarē kāds varētu ielausties ar jaunu risinājumu. Viņiem ir bail, jo viņi nezina, kā īstenot inovācijas. Viņi redz, ka jaunuzņēmumi veido inovācijas, un nolemj, ka viņiem ir jārīkojas tieši tāpat. Viņi veido akseleratorus un organizē inovāciju dienas.

Taču, ja paskatās uz visu no malas, lieli uzņēmumi varētu atļauties jaunuzņēmumus noslaucīt no zemes virsas, bet viņi nezina, kā inovācijas realizēt. Viss cits viņiem ir – klienti, kas nav jaunuzņēmumiem, infrastruktūra, piegādātāji, komanda, nauda... Visi resursi, kas jaunuzņēmumiem nav pieejami.

Tātad lieliem uzņēmumiem bieži pietrūkst tikai viens elements. Jauna produkta izveidošanai ir nepieciešamas tādas kompetences un prasmes, kuru parasti darbiniekiem lielā uzņēmumā nav. Tāpēc jaunu produktu nevajadzētu veidot esošas komandas ietvaros. Un šī iemesla dēļ "Citadele" vērsās pie manis.

Man šī vide nav sveša – savu karjeru sāku tādos milzīgos uzņēmumos kā "EY" un "Deloitte". Tāpēc man ir paveicies – esmu strādājis gan korporācijās, gan jaunuzņēmumā. Tā ir lieliska priekšrocība – mācēt savienot šīs abas pasaules, lai ieguvēji būtu visi.

Kā sākās jūsu sadarbība?

"Citadele" izvirzīja mērķi veikt dažus drosmīgus soļus un pārskatīt to, kā viņi apkalpo tirgu. Viņiem var būt lieliska ideja un stratēģija, taču, kad pienāk laiks to realizēt, ir nepieciešama komanda ar uzņēmējdarbības domāšanu, kas arī iepriekš ir radījusi jaunus produktus. Turklāt, ja produkts ir tik ambiciozs kāds ir šis konkrētais risinājums, tad ir nepieciešama kareivīgi noskaņota komanda, kas uzdod jautājumu: "Kāpēc mums ir jāiet tieši šāds ceļš?" Šī komanda nedrīkst būt mierā ar atbildi: "Tāpēc, ka mēs tā esam darījuši jau gadiem." Komandai ir jāspēj izaicināt "status quo".

Banka ar mums sazinājās un jautāja, vai mēs būtu ieinteresēti. Viņi pastāstīja par vīziju – mainīt uztveri par to, kas ir banka. Attīstīt banku ārpus eksistējošām robežām.

Man tā bija iespēja uzlādē akumulatoru pēc trakā ceļojuma, kuru kā uzņēmuma dibinātājs virzīju viens. Te man vienlaikus nav jāuztraucas gan par produktu, gan finansējumu. Tāpēc tas ir daudz baudāmāks process – darīt to, kas mani patiešām aizrauj.

Un komanda, ko man ir izdevies izveidot "Klix.app" ietvars, ir lieliska. Kopā mēs esam jau 10. Pievienojās arī Kristaps Berzinskis, kurš bija viens no pirmajiem darbiniekiem "Infogram". Viņš ir atbildīgs par dizainu. Satiku viņu "500 Startups" akseleratorā Sanfrancisko.

Mums ir lielisks produktu vadītājs Eduards Timofejevs, kurš iepriekš strādāja TET. Talantīgs izstrādes vadītājs Edgars Matisāns no "4Finance". Un pagājušajā nedēļā mums pievienojās Bertrams no "Infogram", kurš ir atbildīgs par pārdošanu un partnerību veidošanu. Kā redzams, komanda ar jaunuzņēmuma domāšanu.

Ko mēs varam sagaidīt no "Klix.app" tuvākajā laikā?

1. fāze: mēs veidojam produktu.Mēs gribam cilvēkiem atdot to laiku, ko viņi patērē, iepērkoties tiešsaistē. Mēs gribam būt tik ērti, ka, ja tu pārdod tiešsaistē, tad izmanto "Klix.app".

2. fāze: produktam pievienot dalītos maksājumus. Pētījumu rezultātā esam secinājuši – pat tie cilvēki, kas var atļauties maksāt pilnu cenu, labprāt maksājumu sadala sešās vai 12 daļās, lai kontrolētu savu naudas plūsmu.

Pirmo reizi izmēģināt "Klix.App" varēs, izmantojot "Forum Cinemas" pakalpojumus. Drīzumā izziņosim arī nākamos partnerus.

Šis un līdzīgi materiāli ir atrodami inovāciju un tehnoloģiju mājaslapā Labsoflatvia.com. Portāla mērķis ir informēt, iedvesmot un iedrošināt uzņēmējus, zinātniekus, investorus, biznesa uzsācējus un citus interesentus meklēt attīstības iespējas, sadarboties un kopīgi attīstīt inovāciju un tehnoloģiju vidi Latvijā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!