Foto: Privātais arhīvs

Pedagoģiskās izaugsmes centru (PIC) Rīgas Stradiņa universitāte (RSU) izveidoja vēl "miera laikos", pirms pandēmija pārnesa mācīšanos un mācīšanu ekrānu priekšā. Taču tieši šis "zūmoto" un "tīmoto" lekciju zīmē aizvadītais gads ļāvis apzināties, cik būtiski, ka augstskola jau savlaicīgi investē savu mācībspēku pedagoģiskajās prasmēs un digitālajā kompetencē.

Kā īpaša pilnveides platforma mācībspēkiem ar īsāku pedagoģisko pieredzi PIC paspārnē ar Eiropas Sociālā fonda palīdzību nodibināta Jauno docētāju skola, kuras trešā sezona nupat sākusies. Jauno docētāju skola attīstās, audzē pieredzes muskuļus un nākotnē plāno savas durvis vērt arī kolēģiem no citām augstskolām. Lai izvaicātu, kā tieši strādā šis prasmju un kompetenču tramplīns augstskolas pedagogiem, kā vedies ar pedagoģiskās meistarības izkopšanu pandēmijas apstākļos un ko no visa šī iegūst studenti, uzrunājam Jauno docētāju skolas virzītājus un absolventus.

Būt interesantai studentu acīs

Jauno docētāju skola RSU tapusi, izvērtējot 17 valstu pieredzi un aptverot vairāk nekā 30 zinātnisku pētījumu rezultātus par līdzīgu jauno docētāju atbalsta programmu īstenošanu Eiropā. Pasaulē gūtās atziņas tapa saskaņotas ar RSU mācībspēku vajadzībām, rezultējoties Latvijas mērogā unikālā intensīvā atbalsta platformā, kurā ik gadus tiek uzņemti 25 mācībspēki.

Viena no šī gada absolventēm ir Farmācijas fakultātes lektore Inga Sīle (raksta titulbildē), kuru dalībai motivēja vēlme būt interesantai un zinošai docētājai studentu acīs, padarot viņu mācību procesu dažādāku. Šogad viņa iecerējusi aizstāvēt promocijas darbu par ārstniecības augiem latviešu tautas ticējumos, taču, neskatoties uz šo pētniecisko noslodzi, Inga bija gatava ik nedēļu veltīt laiku Jauno docētāju skolas lekcijām un nodarbībām, kā arī veikt intensīvu patstāvīgo darbu.

Foto: Publicitātes attēli

"Jauno docētāju skola man devusi stimulu izglītot sevi – lasīt ne tikai to, ko docēju vai pētu, bet arī vairāk pievērst uzmanību mācīšanas metodēm," stāsta Inga. Lai arī Jauno docētāju skolas satura apguve nav nekāda pastaiga parkā, Inga pēc absolvēšanas atzīst – viņa šo pieredzi ieteiktu ne tikai pavisam jauniem, bet arī jau pieredzi uzkrājušiem kolēģiem. "Mācības ilgst pusgadu un, iesākušās klātienē pērn augustā, tās drīz pārgāja uz attālinātu formātu, kas ļāva man gūt tādu pašu pieredzi un saskarties ar visiem tiem pašiem izaicinājumiem kā maniem studentiem," Inga iezīmē attālinātā formāta pozitīvos aspektus.

"Kopumā mācībspēki apguva ne tikai augstskolas pedagoģijas pamata zināšanas un prasmes, bet arī ļoti specifiskas kompetences, kas nepieciešamas kombinēta mācīšanās procesa īstenošanā. Apgūtais palīdz veidot interaktīvas un studentus aktīvi iesaistošas lekcijas un nodarbības gan klātienē, gan tiešsaistē," stāsta Jauno docētāju skolas vadītājs Raimonds Strods.

Dalībnieki arī devās novērot citu kolēģu vadītās nodarbības, sadarbojās ar pirmās JDS absolventiem un RSU Studējošo pašpārvaldes pārstāvjiem, kā arī apguva dažādas izglītības tehnoloģijas un tehnoloģiskos risinājumus savu e-studiju kursu modernizēšanai, tostarp, guva ieskatu digitālu simulāciju scenāriju veidošanā, gan arī apguva tādus brīvpieejas IT rīkus kā "Mentimeter" un "Miro". Lai dalībnieki vēlāk savos studiju kursos spētu praktiski īstenot pierādījumos balstītu mācīšanās un mācīšanas procesu, ļoti nozīmīga daļa nodarbību veltīta jaunāko augstskolas pedagoģijas zinātnes tendenču praktiskai apguvei.

Vide, kur ir droši kļūdīties

Jauno docētāju skolas vadītājs uzteic lielo kolēģu iesaisti satura nodrošināšanā. "Šogad satura izstrādē un vadīšanā iesaistījās kopumā 31 docētājs un students galvenokārt no RSU, bet arī no citām augstskolām un organizācijām. Ja ņem vērā, ka Jauno docētāju skola uzņem 25 dalībniekus, šāda "studentu" un mācībspēku skaita attiecība nav novērojama pat labākajās pasaules augstskolās," lepojas Strods.

PIC direktore asociētā profesore Nora Jansone-Ratinika papildina, ka Jauno docētāju skola tiek mērķtiecīgi veidota par vidi, kurā dalībnieki jūtas droši kļūdīties, atzīt savas neveiksmes un lielos izaicinājumus. Kļūdu-drošo vidi un koleģiālās attiecības Jauno docētāju skolā novērtē arī tās absolvente, RSU Dermatoloģijas un veneroloģijas katedras docētāja Alise Balcere: "Tā bija vērtīga pieredze, kas stiprināja koleģialitāti, sniedza pārliecību par manām docētāja spējām, kā arī deva redzējumu par augstskolas nākotnes attīstību un to, kā es varu tai pielāgoties."

Augstskolu docētāji ir savu nozaru profesionāļi un, kā uzsver Nora Jansone-Ratinika un Raimonds Strods, mācībspēkiem ir ļoti nepieciešams gūt regulāru, sistēmisku un saturā pēctecīgu atbalstu. Tas veicina docētāju kompetenci un spēju pielāgoties izaicinājumiem augstākās izglītības telpā, lai studējošie gūtu maksimāli vērtīgu un jēgpilnu mācīšanās pieredzi. Arī darba tirgus attīstības tendences norāda uz mūžmācīšanās prasmju nepieciešamību, tādēļ ir tik svarīgi, ka gan docētāji, gan studenti gūst tādu mācīšanās pieredzi, kas dos iedvesmu un praktiskus rīkus mācīties visa mūža garumā.

--

Par RSU Pedagoģiskās izaugsmes centru

Rīgas Stradiņa universitātes Pedagoģiskās izaugsmes centrs jau no 2014. gada organizē un īsteno docētāju vajadzību izpētē balstītas mācīšanās aktivitātes, lai veicinātu mācībspēku profesionālo meistarību darbā ar studējošajiem, modernizētu studiju programmas un kopumā stiprinātu studiju kvalitāti RSU. Dažādās PIC īstenotās tālākizglītības aktivitātēs 2020. akadēmiskā rudens semestrī piedalījās 505 RSU docētāji un ik semestri docētāju iesaistei mācībās ir augoša tendence.

Par projektu

Jauno docētāju skola tiek īstenota SAM projektā "Rīgas Stradiņa universitātes akadēmiskā personāla kapacitātes stiprināšana" (Nr. 8.2.2.0/18/A/013)

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!