Foto: Kadrs no video

Raķešu starti ir dārgi. Ļoti, ļoti dārgi. Protams, raķetes pašas ir dārgas, taču šīs izmaksas var samazināt ar atkārtoti izmantojamām tehnoloģijām, kā to lieliski pierādījusi vispirms jau "SpaceX", bet nu arī vairākas citas kompānijas, piemēram, Jaunzēlandes "Rocket Lab". Taču nemainīga izmaksu komponente šajā gadījumā ir lielais degvielas patēriņš. Te risinājums rokā ir ASV kompānijai "SpinLaunch", kas plāno nelielas kravas kosmosā burtiski "uzlingot" un nupat veiksmīgi aizvadīja desmito izmēģinājumu.

Kompānija, kurai jau ir sadarbības līgums ar NASA, savā pēdējā izmēģinājumā 27. septembrī pirmo reizi gaisā uzsvieda trešo pušu satelītus. Palaišanas iekārtā bija gan Kornela Universitātes, gan "Airbus" un citu sadarbības partneru iekārtas. Nolūks – pārbaudīt, vai tehnika spēj izturēt milzīgo slodzi, ar ko jārēķinās, izmantojot "SpinLaunch" metodi.

Tas ir kinētiskais akselerators jeb paātrinātājs, kur objekts – šajā gadījumā īpašs nelielai raķetei vai pat artilērijas lādiņam līdzīgs objekts – sākumā tiek iegriezts uz riņķi gluži kā lielā karuselī. Sasniedzis milzu ātrumu, tas tiek izsviests ārā pa palaišanas cauruli. Sasniegtais ātrums ar šo metodi ir apmēram 8000 kilometri stundā. Ar "SpinLaunch" gan nebūs pietiekami, lai pa taisno uzsviestu satelītus orbītā, taču gana, lai būtiski samazinātu degvielas patēriņu – krava tiktu nogādāta gana augstu virs blīvākajiem atmosfēras slāņiem, lai pietiktu vien ar samērā nelielu raķešdzinēju atlikušajam ceļam līdz orbītai.

Detalizēta informācija par šo izmēģinājumu netiek atklāta, bet ir zināms, ka trajektorija un sasniegtais augstums bijis līdzīgs kā iepriekšējos testos – nepilni 10 kilometri.

Kompānija savu palaišanas iekārtas prototipu – 33 metru diametra "Suborbital Mass Accelerator" – izstrādā kopš 2015. gada un pirmo reizi izmēģināja pērn rudenī. Komerciāliem nolūkiem plānotā versija būs daudz lielāka – ap 100 metru diametra iekārta, kuru "SpinLaunch" cer sākt izmantot 2026. gadā. Komānija apgalvo, ka ar šo palaišanas metodi būs iespējams satelītu palaišanā izmantotās degvielas patēriņu samazināt pat par 70 procentiem, kas būs ne tikai lētāk, bet arī daudz draudzīgāk videi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!