Pusaudžu miega ilgums kā sabiedrības veselības problēma ir identificēta jau 19. gadsimtā. Mūsdienās dažādu pētījumu dati liecina, ka nepietiekams pusaudžu miegs saistīts ar sliktāku dzīves kvalitātes novērtējumu un var veicināt tālāku psihisku un/vai somatisku veselības problēmu attīstību, kā arī atstāj ietekmi uz veselību pieaugušā vecumā.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Pēc ASV Nacionālā miega fonda datiem pusaudžiem tiek ieteikts gulēt vismaz septiņas stundas, bet vislabāk, ja šajā vecumā nakts miegam atvēl astoņas līdz desmit stundas.

"Jāteic, ka pēdējo 100 gadu laikā pusaudžu miega ilgums vidēji ir sarucis par vairāk nekā stundu," video komentāra sākumā saka RSU lektore, profesionālās bakalaura studiju programmas "Sabiedrības veselība" direktore un sabiedrības veselības speciāliste Solvita Kļaviņa-Makrecka. Tas noticis tāpēc, ka pusaudži iet gulēt arvien vēlāk, bet celšanās laiks ir palicis relatīvi nemainīgs.

Vidējais pusaudžu miega ilgums Eiropā svārstās no nepilnām astoņām līdz deviņām stundām, bet Latvijas pusaudžiem ir vidēji otrs īsākais miega ilgums, kas vidēji ir septiņas stundas un 53 minūtes.

Satraucoša ir vēl viena tendence – Latvijā piektā daļa pusaudžu neguļ pat minimālās septiņas stundas. Solvita Kļaviņa-Makrecka

Ir daudz faktoru, kas pusaudzim rada grūtības vakaros iemigt, veicina pamošanos nakts laikā vai pārlieku agru pamošanos no rīta, radot kopumā būtisku miega trūkumu, galvenokārt, skolas dienās. Tie ir neveselīgi elektronisko mediju lietošanas paradumi, dažādi stresori skolā un attiecībās, arī brīvā laika pavadīšanas paradumi, tostarp fiziskās aktivitātes paradumi u.c.

Ir vairākas norādes, kas liecina, ka pusaudzim ir nepietiekams miegs. Tā ir ne tikai miegainība dienas laikā, bet arī vieglāka aizkaitinātība, agresivitāte, nomāktība, sūdzības par sliktu pašsajūtu vai somatiskām sāpēm. Ir vērts iegaumēt, ka atsevišķos gadījumos nepietiekama nakts miega sekas var būt sekmju pasliktināšanās skolā.

"Ir svarīgi laikus pamanīt un risināt pusaudžu miega problēmas, un lielākajā daļā gadījumu miega higiēnas paradumu pārskatīšana būs pietiekams un efektīvs risinājums šai problēmai," iesaka sabiedrības veselības speciāliste Kļaviņa-Makrecka.

Tags

Ģimenes veselība Bērna veselība Bezmiegs Garīgā veselība Miegs Pusaudzis Stress
0
RSU
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form