Foto: Reuters/Scanpix/LETA
Caur Rīgas lidostu iziet tūkstošiem tonnu sūtījumu interneta veikalu "Aliexpress" un "Alibaba" pircējiem. Kā un kāpēc Rīga kļuvusi par tiešsaistes tirdzniecības giganta "Alibaba Group" tranzīta mezglu? "Latvijas Pasta" valdes priekšsēdētājam Mārcim Vilcānam ir teju vai kino scenārija cienīgs stāsts, kurā ir nedaudz blefa, 100 "Boeing" lidaparātu ar sūtījumiem un, protams, koronavīruss.

Kamēr Latvijas tranzīts meklē veidus, kā izdzīvot, un mēģina iekļauties Jaunā zīda ceļa tranzīta plūsmā, valsts akciju sabiedrībai "Latvijas Pasts" jau pirms diviem gadiem izdevies piesaistīt ķīniešu kravas. Pasts kļuva par "Alibaba Group" partneri, un Māris Vilcāns uzskata, ka tas ir liels sasniegums.

"Alibaba Group" ir Ķīnas interneta tirdzniecības kompānija, kam pieder tādi servisi kā "Aliexpress" (pēc "Kantar TNS" rīkotās aptaujas datiem, Latvijas iedzīvotāju iecienītākais interneta veikals), "Alibaba.com", "Taobao.com", "Tmall" utt. 2019. gadā pārdošanas apgrozījums "Alibaba" grupas portālos bija ap 900 miljardiem dolāru. "Forbes Global 9000" veidotajā lielāko publisko kompāniju sarakstā 2019. gadā "Alibaba" bija 59. vietā, turklāt tā bija septītā lielākā pēc tirgus kapitalizācijas, 54. vietā pēc tīrās peļņas, 239. vietā pēc aktīviem, 170. vietā pēc apgrozījuma.

Latvijas mērogā "Latvijas Pasts" arī nav nekāds mazais uzņēmums – 600 pasta nodaļu, 3500 darbinieku, 2018. gadā apgrozījums bija 85 miljoni eiro. Turklāt 20 miljoni no tā – pateicoties tieši tranzīta pakalpojumiem. Kopš 2017. gada, kad Latvijā nolaidās pirmā Ķīnas tranzīta lidmašīna ar kravu, kas paredzēta citām valstīm, pagājuši nedaudz vairāk nekā divi gadi. Šajā laikā "Latvijas Pasts" apkalpojis gandrīz 80 miljonus tranzīta sūtījumu, šī gada janvārī pie mums nosēdās simtā – jubilejas – lidmašīna no Ķīnas.

Kā viss sākās?

Informācija par to, ka "Latvijas Pasts" kļuvis par pilnvērtīgu "Alibabas" partneri, pirmoreiz publiski izskanēja 2017. gada septembrī. "Latvijas Pasts" kļuva par vienu no preču piegādes kanāliem uz valstīm, kas nav Eiropas Savienībā. Pasta tiešais partneris ir kompānija "Cainiao", kas gādā par loģistiku konglomerātā "Alibaba".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!