embedded_article_video:50729705

Esiet sveicināti, cienījamie "Delfi TV" skatītāji, 2019.gadā! Šodien šeit, studijā, ir labklājības ministra amata kandidāte potenciālajā Krišjāņa Kariņa valdībā — Ramona Petraviča. Viena no ministru amata kandidātiem, kuri ir ļoti maz publiski līdz šim publiski iztaujāti un dzirdēti, un redzēti, tostarp, nebija kā partiju pārstāvji arī šeit tematiskajās debatēs "Delfi TV" studijā. Līdz ar to šī būs viena no intervijām, kur mēs mēģināsim parādīt sabiedrībai, kādas nu ir kandidātu atbildes uz tiem jautājumiem, kas sabiedrību varētu uztraukt vai pat uztrauc, jo, jāsaka, šodien gan komentāros, gan e-pastos gana daudz jautājumu bija iesūtīti. Labdien, Petravičas kundze!

Labdien!

Sāksim ar to, ka ir pienākusi diena līdz kurai, tātad, līdz trešdienas vakaram bija Kariņa kunga noteiktais termiņš, ka katrai katras nozares ministra amata kandidātiem jāsagatavo deklarācijas projekts, jāiesniedz viņam, nu, un tad viņi tur kopā tur liks visus šos nozaru variantus. Ir? Labklājības ministra amata kandidāte ir iesniegusi labklājības nozares deklarācijas sadaļu?

Tā ir, jā, tas bija jāizdara līdz vakarvakara pulksten 18.00 Bet tā kā man jau otrdien bija pārrunas un vienošanās, par cik es tika nominēta par šī labklājības ministra amata kandidāti otrdien pēcpusdienā, tad ir vienošanās, ka es deklarāciju iesniegšu līdz šim vakaram.

Jums iedeva pagarinājumu?

Jā.

Vienīgajai.

Tā ir tāda pretimnākšana, es nezinu, kā ir citiem, vai visi pārējie ir iesnieguši vakar vakarā, to es nevaru pateikt, bet par cik tiešām tas nav pāris stundu laikā uzrakstāma deklarācija...

Nu, tad jūs pabeigsiet dažas stundas pēc mūsu sarunas?

Jā!

Nu tad kaut kam ir jābūt, kaut kādam skeletam ir jābūt. Cik tālu jūs esat tikusi?

Ir. Var teikt — melnraksts. Pirms nākšanas uz šejieni man bija tikšanās ar pārējo partiju deleģētajiem pārstāvjiem, kas piedalās arī deklarācijas izstrādē, no katras partijas ir viens pārstāvis, viens vai divi, kas arī nāk ar saviem priekšlikumiem, un tad mēs mēģinām to visu likt kopā un salikt to vienā deklarācijā.

Īsas esences līmenī, nu, kas ir vadmotīvi valdībā, kur it kā vadīs vecie un nāks jaunie pārmaiņu politiķi.

Ir jau ir iestrādātas tā kā šie vadmotīvi, kurus mums vajadzētu pārņemt kā pēctecības nodrošināšanai, tas, kas jau ir plānots, līdz ar to es... arī vakar man bija tikšanās gan ar Labklājības ministrijas valsts sekretāru, lai saprastu, kas tad ir šīs lietas, kas ir iesāktas un kas mums būtu jāpārņem un pie kā jāvadās.

Būs kaut kas jauns, nu, tāds būtiskākais jaunums, ko jūs plānojat?

Tas, kas, varētu teikt, būs jauns, ko mēs gribētu, tas ir nekustamā īpašuma nodokļa atcelšana pensionāriem vienīgajam mājoklim. Bet, protams, tas ir arī jāskatās tādās saprātīgās robežās, cik šim pensionāram ir liela tā pensija un kādā mājoklī viņš dzīvo.

Neiesim detaļās, to mēs sarunas otrajā daļā. Izpreparēsim labklājības nozari pa detaļām, tātad...

Un vēl pensijas mantošanas iespēja, tas ir tāds jauns, kas ir ielikts deklarācijā. Tas nozīmē, ja viens no dzīvesbiedriem dodas aizsaulē, otrs tad var izvēlēties, ja aizgājējam pensija ir bijusi lielāka, tad viņš var izvēlēties un saņemt šo aizgājēja pensiju. Tas ir tāds...

Un par to jūs esat jau vienojušies pieci?

Jā, mēs esam vienojušies, iebildumu nav bijis, jā. Bet, protams rīt no rīta 10.00 ir pie Kariņa kunga tikšanās un tad...

Jā. Pirms mēs ejam detaļās par labklājību, parunājam drusku par kopējo politisko ainavu un par jūsu straujo politisko karjeru, nosauksim to tā. Jūs neesat slēpusi un esat atzinusi, ka tajā mirklī, kad notika pirms nedēļas, jā, pirms nedēļas, kad "KPV LV" tikai paziņoja, ka, nē, mēs tomēr turpināsim runāties par dalību, ka jūs esat balsojusi "pret" savā frakcijāneturpināt. Tagad tad iznāk kā, jūs piedalāties tā kā pasākumā, negribot piedalīties viņā?

Nē, tas nebūt nav tā, jo ir frakcijas viedoklis, un ir katram savs personīgais viedoklis.

Jā.

Un mans personīgais viedoklis ne vienmēr ir frakcijas viedoklis.

Protams, jūs pildat frakcijas viedokli?

Par frakcijas viedokli komentē mūsu frakcijas vadītājs Atis Zakatistovs, un mans personīgais viedoklis, par ko es jau esmu ļoti daudziem komentējusi un teikusi, kāds ir mans personīgais viedoklis.

Jā, bet tāpēc es runāju par to iekšējās motivācijas sajūtu, jūs vienkārši pakļaujaties vairākuma gribai, bet jūsu iekšējais viedoklis, jūsu personiskais viedoklis, nav mainījies.

Mans, ja man jākomentē šis, tad es teikšu tā, ka tomēr vēlētāji izdarīja savu izvēli, un viņu tomēr tā izvēle bija par labu jaunajām partijām, kas ir mūsu partija "KPV LV".

Relatīvi, nu relatīvi.

Mēs gan esam tā kā jauni.

Nu, nē, nē, tas, ka jūs esat vairāk vai mazāk, kā nu kurš, jauni, jā, bet, vai vēlētāju vairākums to ir pateicis, nu, nē.

Tomēr pirmā vieta bija "Saskaņai"...

Nu labi.

Otro, trešo vietu dalām mēs, un tā kā demokrātiskā sabiedrībā tomēr būtu tā, ka vadībā premjera partijai būtu jābūt kādai no šīm partijām. Protams, tika dota iespēja, un par to es arī tā kā visu cieņu valsts prezidentam, ka viņam bija šī drosme un viņš to izdarīja, un tika dota iespēja gan Bordāna kungam, gan Gobzema kungam. Bet viņiem katram bija divas nedēļas dots šis laiks. Pašlaik mazākajai partijai "Vienotībai", viņi jau tā kā ar to procesu nodarbojas vairāk kā mēnesi īstenībā.

Tas jums nepatīk. Jums, kam ir pagarināts laiks rakstīt pirmo melnraksta versiju.

Man ir pagarinājums 24 stundas, varētu teikt, bet šeit tomēr tas ir vesels mēnesis.

Bet, īsāk sakot, jūsu iekšējā sajūta ir duāla. Vai arī ir iepaticies kandidēt uz ministra amatu?

Nē, es šeit nenācu... partijā vispār nestājos iekšā kaut kāda krēsla dēļ. Arī tajā brīdī, kad es kandidēju uz Saldu, Saldū un iekļuvu Saldus domē, man pat tajā brīdī nebija nekādas domas par kādu kandidēšanu kaut kur tālāk, jo es sapratu, ka man Saldū ir tā vieta, ko es tur varētu darīt.

Pirms pieķeramies pie Saldus un to, ko jūs varat tur darīt vai varējāt darīt, pabeidzam par to partijas iekšieni. Tas, ko mēs vērojam "KPV LV" pēdējā mēneša laikā, ir tas, ka, nu, vieni, vai viņi ir optimisti vai pesimisti, kā nu kurš paskatās, vieni saka, ka tā partija šķeļas, viņa jau teorētiski ir sašķēlusies. Otri saka, ka, nu, tur ir vismaz divi grupējumi. Kā jūs varētu komentēt, vienprātīga tā partija un frakcija tiešām vairs nav, kas tur iekšā notiek?

Es esmu dzirdējusi pat par trīs grupējumiem un vēl visādus variantus , bet es atzīstu, ka mums ir viedokļu atšķirības kādos jautājumos un, protams, katram deputātam ir savs viedoklis.

Kāpēc šī lieliskā komanda pēkšņi ir sašķēlusies dažādos viedokļos?

Nē, tā nav sašķelšanās, un es neatzīstu to ka, kāds saka, ka mēs šķeļamies. Mēs esam vienota partija, bet, protams, tas, ka mums ir katram savs viedoklis un tas jau arī normāli...

Jūsuprāt, tas ir normāli.

...katrs varam izpaust savu viedokli.

Tas nozīmē, ja "KPV LV" iet valdībā, paužot dažādos viedokļus, tas nozīmē, ka mums jārēķinās, ka tās balsis, kas ir no 51.66. katru dienu var dalīties dažādi. Nopietni?

Nē, jo, kā jau es saku, katram ir tiesības paust savu viedokli, un frakcijā mēs katrs varam paust, mums nav tāda dzelžaina disciplīna, ka mums jātur mutes ciet un mēs nedrīkstam izteikties, uzdot jautājumus par lietām, par ko mēs esam varbūt runājuši. Tā kā tā ir demogrāf...demokrātiska izpausme, ka mēs drīkstam runāt, strīdēties, strīdos varbūt iegūt patiesību, vienoties par kaut ko, bet katrs var izteikt savu viedokli, un ar to es arī cienu mūsu partiju un neesmu nožēlojusi vēl nevienu brīdi, ka es esmu iestājusies šajā partijā.

Par ko, jūsuprāt, ir lielākās domstarpības starp Artusu Kaimiņu un Aldi Gobzemu?

Es domāju viņiem ir tas, pat nesauktu par domstarpībām, bet tās ir tiešām viedokļa atšķirības.

Par ko ir lielākās viedokļa atšķirības starp Artusu Kaimiņu un Aldi Gobzemu?

Tas droši vien ir jājautā viņiem pašiem.

Jums nav versijas?

Jo viņi to droši vien vislabāk varētu komentēt, jo man tagad ielīst viņu ādā nokomentēt, kāpēc...

Nekomentēsiet. Labi. Atgriežamies pie jūsu ne pārāk garās politiskās karjeras. Jūs nonākat politikā 2017. gada vasarā, kļūdama par... no "KPV LV" par Saldus novada domes deputāti. Neejot detaļās, nu, kas ir tas, ko jūs tur paveicāt vairāk kā gada laikā, jūsuprāt, svarīgāko?

Jā, vispār, pirms es kandidēju droši vien, ka iemesls arī bija pats Saldus, kāpēc es vispār nolēmu pievērsties politikai, un tas bija, ka Saldū slēdza 1. vidusskolu. Vidusskolu, kurā mācījās vairāk kā 300 skolnieki. Protams, tā bija ļoti liela neapmierinātība visā Saldus novadā gan skolniekos, gan vecākos.

Ko jūs esat izdarījusi vairāk nekā gada laikā?

Pirmkārt, mēs mainījām, nomainījām valdību, līdz ar to mēs tajā brīdī teicām, ka dome kļūst atvērta iedzīvotājiem, jebkuri lēmumi tiek pieņemti, var teikt, caurspīdīgi un iedzīvotāji var piedalīties lēmumu pieņemšanā, un arī tas tiek turpināts, vienreiz mēnesī tiekoties ar iedzīvotājiem, un viņi var uzdot savus jautājumus domes vadībai.

Demokrātiskāk un atklātākes tā dzirdu šo atbildi.

Jā, jo iepriekš es arī, kad braukāju priekšvēlēšanu kampaņā, aizbraucām un runājām ar cilvēkiem un viņiem jautājām, kad jūs esat redzējuši kādu deputātu, kad pie jums ir bijis, un tā kā...

Tagad jūs atbraucāt, nu malači.

...un atbilde bija — nē, nekad.

Nu ja, tagad ieraudzīja.

Tagad, protams, ir citas lietas.

Petravičas kundze, jūs nesākat atbildi, ka jūs esat izdarījusi kaut ko labklājības vai sociālās aizsardzības jomā. Jūs kandidējat uz labklājības ministra amatu, jums nav izglītības šajā nozarē. Nosaukums ir tālajā 1992. gadā... tehnisko universitāti... bioloģiski aktīvo savienojumu ķīmiskā tehnoloģija, kas ir jūsu deklarētā specialitāte. Jūs pēc tam esat strādājusi ģimenes uzņēmumā SIA "Monēta" un vadījusi finanses, kas arī nav nekāda labklājības darbība, un nav manīts arī, ka jūs būtu ļoti aktīva un ilgstoši strādājusi labklājības nozarē. Vai tas ir normāli Latvijas Republikā, ka uz vienas ļoti sāpīgas un lielas, komplicētas nozares izpildvaras pirmās personas amatu pretendē cilvēks ar šādu te iepriekšējo biogrāfiju?

Sākot par Saldu un manu darbību Saldus novadā, Saldus novada pašvaldībā, pašvaldībā nav atsevišķi, varētu teikt, tas tik strikti izdalīts — sociālās sfēra vai tās ir finanses. Tur tomēr deputātiem ir jāpārzina visas šīs lietas un tiek lemts par visām šīm lietām sēdē, izrunāts komisijās, komitejās. Un, protams, es Saldū vairāk pievērsos finansiālām tā kā lietām, es biju...

Vai jūsu biogrāfija un karjera ir pietiekama bāze, lai kļūtu par labklājības ministri?

Es domāju, kad nav cilvēkam jābūt varbūt tieši ar to profesiju, kaut vai ņemsim Satiksmes ministru — viņam droši vien ka nav jābūt ieguvušam ceļa būvētāja specialitāti. Jo, redziet, dažkārt ir, cilvēki strādā tajā specialitātē un viņi tur jau visu zina, viņiem viss jau ir salikts un viņi zina, kā viņiem ir labāk, ērtāk, un viņi neko negrib mainīt.

Vai jūs nāksiet tagad ar nezinātāja skatu, ja?

Cilvēks, atnākot no malas, viņš tā paskatās, izvērtē un varbūt viņam tomēr tas viedoklis varētu būt savādāks.

Runājot par to malu, bioloģiski aktīvo savienojumu ķīmiskā tehnoloģija, jūs tur tajā jomā esat arī kaut ko strādājusi, jums ir arī kaut kādu karjera vēl pirms tam?

Es šajā specialitātē mācījos kopā ar aizsardzības ministru Raimondu Bergmani, mēs esam kursa biedri.

Ķīmiskie tehnologi.

Jā, mēs abi esam ķīmiskie tehnoloģi.

Par ko jums bija diplomdarbs?

Diplomdarbu es arī izstrādāju Olainē, bet es šajā specialitātē nenostrādāju nevienu dienu, jo tajā brīdī, kad es tā kā beidzu studijas, es gaidīju bērniņu un līdz ar to, tas bija apdraudējums manai veselībai.

Sapratu. Olainē diplomdarbspar ko?

Tas bija saistīts ar medicīniskajām tā kā...medikamentiem.

Saistīts ar medikamentiem, bet konkrētāk vairs pat neatceraties, tik sen tas bija.

Tas jau bija gadus...

Bija, bijagadsimta ceturksni un drusciņ atpakaļ.

Tas bija tas laiks arī, kad varēja uzsākt privāto biznesu

Jā, un pēc tam tā jūsu karjera, nu, paskatoties uz tiem kaut vai pārskatāmiem pēdējiem gadiem, ir šis ģimenes uzņēmums SIA "Monēta" Saldus novadā. Kolēģi Latvijas Televīzijā pirms vēlēšanām jau bija pievērsuši uzmanību, ka pie gandrīz 1,9 miljoni apgrozījuma, pie 26 darbiniekiem šajā uzņēmumā sociālās apdrošināšanas iemaksas, nu, kas tā kā ir bāze labklājības nozarei, iemaksas iznāk vidēji 128 eiro mēnesī, kas nozīmē minimālās algas. Un jūs bijāt pateikusi, komentējot šo lietu, ka tur nav pilnas darba slodzes cilvēkiem un, ka jūs dodat goda vārdu, ka netiek maksātas aplokšņu algas. Gribēju drusku paturpināt šito tematu. Tie ir veikali, es pareizi saprotu?

Un transporta bizness.

Un transporta bizness.

Tie ir veikali, kas zem franšīzes vai kā nu viņi tur funkcionē, tie ir tā kā "Elvi" veikali vietējie.

Jā, "Elvi" un "Baltstor".

Cik no tiem 26 cilvēkiem strādā tajos veikalos par minimālo algu nepilnās slodzēs un cik kaut kur citur?

Tā kā, ja vispirms komentējot par apgrozījumu, tad transporta biznesa apgrozījumu vispār nevar sasaistīt kopā ne ar darbiniekiem, ne ar peļņu, jo tur tas pavisam ir savādāk. Lieluma tā frakts var būt 5 tūkstoši varbūt vērta, bet tas pārvadājuma ilgums var aizņemt varbūt dienas, es nezinu, kaut vai nedēļu.

Ko jūs ar to gribat teikt, ka no tiem 1,9 miljoniem transports nesastāda lielu daļu?

Transports apmēram pusi sastāda. Varētu būt.

Nav slikti.'

Apmēram, tā rēķinot, bet, jā, par lauku veikaliem. Lauku veikalos darba laiks ir no 9 līdz 18, un tie ir ciematiņi. Principā, mums lauki izmirst, un šeit tiešām tie veikali, kas turas, turas vairāk gandrīz vai tas ir labdarības, sociālais darbs.

No 26 cilvēkiem, cik strādā veikalos?

Ir 4 mazie veikaliņi, kur strādā pa diviem cilvēkiem, un "Elvi" veikalā, nu, es jau tā kā tur esmu projām gan no šī...

Nu, pirms dažiem mēnešiem jūs to zinājāt.

...bet tur bija...2, 4, 6...6 cilvēki.

Tātad 6 un 2x4=8, 14 cilvēki no 26 strādā veikalos, būtībāpuse no darbiniekiem.

Tā apmēram.

Un otra puse strādā transportā.

Mh..

Un šie cilvēki, kas strādā veikalos, visi, strādājot no 9.00 līdz 18.00, saņem minimālo vai zem minimālās tad iznāk alga?

Viņu alga ir atkarīga no viņu darba laika, no summētā darba laika par stundām, bet es domāju, ka tas droši vien arī nekādā veidā nav saistīts ar manu politisko darbību.

Kāpēc jums tā šķiet?

Tāpēc, kad es strādāju šeit uzņēmumā, un uzņēmuma politika, droši vien, ka nav saistīta ar manu politisko darbību.

Es jums ar pieredzi vēl ilgāku nekā kopš jūsu diplomdarba Olainē par lietām, kas ir saistītas ar medicīnu, ar pieredzi žurnālistikā, pateikšu, ka viss, ko jūs esat darījusi, tieši viss, ko jūs esat darījusi, ir saistīts ar jūsu politisko karjeru.

Bet uzņēmums nepieder man.

Uzņēmums pieder jūsu vīram, un jūs tajā uzņēmumā vadījāt finanses.

Jā.

Tas ir vienīgais jūsu deklarētais amats, un jūs līdz ar to esat diezgan atbildīga persona par to, kas tur ir bijis, neatkarīgi no tā, kas ir īpašnieks šim uzņēmumam. Tātad, atgriežoties pie tā jautajuma, vai tie 13 vai 12 cilvēki, jo darbinieku skaits 3 gadu laikā, kā liecina pārskati, nav mainījies, vai arī tie cilvēki, kas strādā starptautiskos pārvadājumos, saņem minimālās algas?

Nē, nē.

Cik viņi saņem?

Tas ir atkarīgs no reisiem, no tā arī ,cik viņi strādā, jo tur arī nevar nodalīt...

Nu, vidēji?

Jo, piemēram, viņi reisā ir, piemēram, pusotru mēnesi, līdz ar to viņi pēc tam tur ir divas nedēļas vai vēl vairāk...

Vidēji. Petravičas kundze, nu vidēji? Vidēji, cik viņi saņem?

Tā kā šīs algas ir pat augstākas nekā vidēji Kurzemē.

Kādas vidējās algas Kurzemē?

Vidēji transportā tas ir kaut kur 600 eiro.

Bruto, neto?

Protams, viņiem vēl nāk klāt arī komandējuma nauda. Un komandējuma nauda neapliekas ar sociālo nodokli, neapliekas ar iedzīvotāju ienākumu nodokli, līdz ar to šo daļu jūs neredziet, un tā neparādās arī sociālā nodokļa atskaitēs. Komandējuma nauda ir pat pa dienu, tas atkarīgs no, kurā valstī, Francijā tie ir 57 eiro un pārējās valstīs apmēram 46 eiro dienā. Tā ir komandējuma nauda, kas nāk klāt algai.

Jā. Kā jums šķiet, starptautiskie pārvadājumi, transporta pārvadajumi, par ko mēs runājam, ir starptautisks bizness, kā jums šķiet, viņš tiešām var tikt izdalītsKurzemes tirgus, Latgales tirgus un Polijas tirgus? Vai tas jau sen ir starptautisks tirgus, kur ir reālas cenas visā Eiropā?

Nē, tiek salīdzinātas Latvijā tās algas, tiek salīdzinātas tā kā apmēram pa reģioniem. Tur, kur šīs kompānijas ir reģistrētas, un tādā veidā.

Tas nozīmē, ka, ja tie cilvēki, kas man saka un raksta, ka viens šoferis-tālbraucējs, kas ir jūsu tājā skaitā šajā nozarē un kurš brauc ar Scania, jā? Scania tie pārvadātāji ir, ja?

Jā.

Kurš tur brauc, viņš bez četr-cipara skaitļa mēnesī vispār sarunu par strādāšanu nesāk.

Var jau prasīt, ja ir, kas maksā.

Bet jūs nemaksājat.

Var prasīt ļoti daudz, bet man ir arī tomēr jāplāno un jārēķina, jo tomēr jebkura uzņēmējdarbība ir ar mērķi gūt peļņu.

Mh!

Jo nav iespējams strādāt ar zaudējumiem.

Jā, jā!

Lai gan ir arī ar to.

SIA "Monēta" to nedara, viņi strādā ar peļņu.

Bet, jā, strādājot ar peļņu, man ir tomēr jārēķina, cik es saņemšu, jo man ir tomēr arī, kā zināms, Scania mašīnas nav lētas gan degvielas izmaksas, gan viss pārējais, un man ir jāplāno šīs izmaksas, lai mēs tomēr vismaz ar kaut kādu peļņas procentu no šī izietu vai pretējā gadījumā jau, tas pie bankrota novedīs.

Nē nu, skatoties tās bildes, kas ir jūsu sociālajos tīklos, tajā skaitā Scania pagājuša gada jubilejā, nu, neizskatās, ka jūs tur velkat uz bankrotu, izskatās jums tur ir diezgan labi.

Nu, tā nav, mans Scania autobuss tas nav.

Es saprotu, ka tas nav jūsējais, tā ir bilde no notikuma, bet tas nozīmē, ka jūs man sakāt, ka lai jūsu ģimenes kompānija, lai varētu strādāt ar peļņu, pie jums strādā pārdesmit šoferi, kuri pelna 600 eiro + komandējuma naudas, lielākas vai mazākas un paliek pie trīs-cipara skaitļa, un tas nozīmē, ka tie veikalos strādājošie...

Tur nesanāk trīs-cipara, jo ja viņš mēnesi nostrādā, 30 dienas un 40, 50 eiro ir komandējuma nauda, tas jau, cik jau ir jau... 30x50 jau ir 1500 + vēl alga, tā kā...

Labi, bet atgriežoties pie sociālām iemaksām, tas nozīme, ka veikalos strādājošie visi vidēji nesaņem pat minimālo.

Nē, viņi saņem. Es nevaru maksāt mazāk nekā ir noteikta minimālā stundu likme, to nosaka likumdošana, un tas likums nav apejams.

Tā ir matemātika, pie 40 tūkstošu sociālās apdrošināšanas iemaksām gadā, vienkārši neļauj samaksāt vairāk.

Bet jūs iedomājaties, ja jums, piemēram, apkopēja ir uz divām stundām, jūs taču nevarat maksāt..

Tāpēc es saku, ka viņi strādā visi nepilnas slodzes.

Man ir jāsaplāno tas darbs tā, lai tas būtu tiešām produktīvs darbs, es nevaru tikai tāpēc vien, ka es nevaru varbūt nodrošināt to slodzi cilvēkam... Lauku veikalos man ir izšķiršanās, vai es atstāju divas pārdevējas, jo viņas strādā mēnesī, var teikt, 15 dienas katra, tā to ņemot. Es jau varētu atstāt vienu pārdevēju, tad, kas notiks, man ir vismaz divas dienas nedēļā veikals jātur ciet, un vai tad tā būs izeja. Visticamāk, ka tas ļoti ātri novedīs pie šo veikalu slēgšanas, lai gan es domāju, ka pie tā mēs nonāksim pat ļoti drīz, jo šajos pagastos cilvēki izmirst, cilvēki ir izbraukuši, ir palikuši pensionāri, ir palikušas dažas māmiņas ar bērniem, jo darba vietu nav.

Vai šajā brīdī, kad jūsu statuss ir mainījies un jūs kandidējat uz ministres amatu, kas prasa pilnīgi citu reputācijas līmeni, pat salīdzinoši nekā atrodoties listē deputāta kandidāta sarakstā, tās daudzās balsis, kas saka, ka SIA "Monēta", kuras finanses jūs vadījāt, ir ilgstoši maksājuši aplokšņu algas, tie visi ir nelabvēļi, kas jums ir uzsūtīti šobrīd?

Nu, jūs ziniet, kā ir, gan jau arī jums ir sūtīti nelabvēļi...

Es nezinu, kā ir.

..gan man ir sūtīti. Ja cilvēks kaut ko dara un viņš strādā, un, pasarg dievs, viņš ir uzņēmējs, viņš jau tajā brīdī jau nokļūst bezmaz tādā pelēkajā zonā tiek ielikts — viņš droši vien ir krāpnieks, viņš dara kādas nelikumības. Tas tā diemžēl ir, bet es pat neturu ļaunu prātu uz tiem cilvēkiem, kas to dara un saka, jo, protams, redzot, kāda ir šī situācija valstī un kā cilvēki dzīvo, tiešām, pat zem iztikas minimuma, tad ir, protams, saprotama arī tā negativitāte, kas nāk no cilvēkiem.

Ā, tāpēc vienkārši, viņi dēļ nabadzības ir tik negatīvi, ja?

Ne tikai dēļ nabadzības, ir varbūt arī daudz visādu citātu viedokļu, kāpēc, bet, ja palasa sociālos tīklos, tad komenti iet par pilnīgi jebko, vai tu dari vai tu nedari kaut ko, vai ģērbies tā vai ne tā.

Mh, par visiem, ja, vienādi, nu, varbūt es tā neesmu par visiem pamanījis.

Es vakar pašķirstīju kaut vai feisbuku, man bija pāris minūtes laika, un tad komenti ir ne tikai par manīm, ne tikai par partijas biedriem, it sevišķi. Ja cilvēks kļūst tāds redzamāks, droši vien, kamēr es nekandidēju, diez vai tur kāds par manīm kaut kur gāja un kaut ko teica, bet tajā brīdī, kad es tā kā parādos uz politiskās skatuves, tad, protams, tam tiek pievērsta saasināta uzmanība...

Jā un pamatoti.

Un katrs droši vien komentē un izsaka savu viedokli, kā viņš to pats saprot.

Rezumējot šo jūsu līdzšinējā biznesa vēsturi, tātad man ir jāsaprot, ka jūs man sakāt, ka iepretīm vidējām algām tirdzniecībā valstī, iepretim vidējām algām Kurzemes reģionā, kuras ir drusciņ augstākas, ne tā, ka ļoti, mēs varētu tur iet statistiski pa gadiem, iespējams, vēl kolēģi paies, iepretīm vidējām algām transportā, šoferiem un tam līdzīgijums ir izdevies nomenedžēt, novadīt firmu, kurā cilvēki saņem mazāk un tur strādā, un būtiski mazāk.

Man ir izdevies, ka šī kompānija vēl joprojām strādā, viņi nav nobankrotējuši.

Jā, jums tas ir izdevies, pašai arī saņemot minimālo algu?

Jā.

Kāpēc jūs, vadot finanses, nesaņēmāt vairāk?

Es nestrādāju arī uz pilno slodzi, bet, par cik zināms, uzņēmums var izmantot dividendes, izņemt dividendes un arī par dividendēm maksājot nodokļus. Un tā kā, protams, es esmu laulībā, un uzņēmums pieder, kā jau jūs teicāt, manam vīram, tad, protams, viņš ņem ārā dividendes.

Kad viņš pēdējoreiz, cik daudz izņēma dividendes?

Šogad.

Šogad?

Šogad jau vairs nē, tas gan jau iznāk pagājušais gads.

Nu, būtu ļoti interesanti, redzi, ir tāda gada pārskatā, ko ir parakstījis jūsu vīrs, ir iepriekšējos gados uzkrātā nesadalītā peļņa, neizņemtā637 tūkstoši.

Tas ir no uzņēmuma dibināšanas pirmsākumiem.

Lūk, tas nozīmē, ka tikai šogad pirmo reizi izņēmāt peļņu?

Nē, nē, tas nav šogad pirmoreiz, nē nē, mēs esam katru gadu ņēmuši, tā ņemot, katru gadu dividendes ārā, tas nav šogad. Ne katru gadu, bet tā kā mūsu kompānija reģistrēta, jau dibināta 93.gadā, tad 25, 26 gadi ir kompānijai, un tā kā tas viss, bilances dati jau krājas no pirmās dibināšanas dienas.

Nu, jā, tas nozīmē, ka jūs turpināt dzīvot no gada uz gadu uz peļņu, un vīrs jūs tā kā uztur, nosauksim to tā? Nu, daļēji.

Ģimenē tas tā kā notiekās, un vīrieši tā kā varbūt tomēr varētu uzturēt sievietes.

Ā, jā. Nē, nu vienkārši, tas, es domāju, jūs pieminējāt tos sociālos tīklus, kur cilvēki to ļaunumu izgāžot vai apmēram tā jūs mēģinājāt...

Nav tikai ļaunums, ir arī labas lietas..

Bet, jūs saprotiet, ja cilvēki skatās uz to jūsu aizvadīto gadu, es teiktu, labklājīgo dzīvi, nu, piemēram, šo bildīti, Dubaija, 2015.gads, pareizi?

Jā.

Jā, smuka bildīte.

Es neatceros kurš gads, bet...

Nē, nu, tik daudz ārzemju ceļojumi, kurš tad visu var atcerēties un saskaitīt, loģiski. Tad vienkārši tā runa ir par to, ka jūs, nu, tā kā no šādas diezgan tomēr labas dzīves, lai cik grūti tajā Saldus novadā nebūtu, tagad esat izšķīrusies, nu, tā kā nomest visu šo skaisto dzīvi pie malas...

To jau es esmu izdarījusi.

..un iet kalpot tautai, tā iznāk?

Jā.

Izbraukājāties pa pasauli, pietiek.

Nezinu vai pietiek, bet, protams, jā, es esmu ceļojusi, es to nenoliedzu, un man tiešām tas ir gandrīz hobijs, var teikt, un man tiešām ļoti patīk ceļot, redzēt citas zemes, viņu to kultūru un iepazīt cilvēkus. Jā, esot politikā, es, protams, ceļot vairs nevaru, un es pat neplānoju un esmu pat tās domas nolikusi malā, nezinu, kad es kur varēšu aizbraukt. Jo, protams, šeit ir cits darba režīms un cits dzīves ritms, tā ka ceļošana ir jānoliek pie malas, jo šajā brīdī es, aizejot politikā, jau vairs pat īsti nepiederu savai ģimenei un pat īsti nepiederu sev.

Es domāju, ka tiem cilvēkiem...un es tiešām, goda Dieva vārds, domāju, ka viņi nav žultaini un ļauni...

Nē, ir ļoti pozitīvi cilvēki.

...kuri skatās šīs bildes un skatās uz to minimālo algu jūsu vadītajā uzņēmumā, viņi redz to, par ko mēs gadiem ilgi runājam Latvijas politikā un sabiedrībāpar nevienlīdzību, par milzīgu nevienlīdzību. Vakar Satversmes tiesas priekšsēdētāja, starp citu, arī uzsvēra, ka vienai no prioritātēm jābūt ir valstī nevienlīdzības mazināšanai. Un tagad mēs atgriežamies atpakaļ caur šo pie nozares. Jūs redzat to kā augstu prioritāti un jūs redzat, kā to varētu darītmazināt nevienlīdzību Latvijā?

Protams, mums ir nevienlīdzība Latvijā, un tā izpaužas ne tikai algās, bet tā izpaužas arī pensijās. Un šis ir tas darba lauciņš, jā, lai mazinātu šo nevienlīdzību. Protams, tas jau arī... kaut vai minimālajām algām šis neapliekamais minimums, tagad viņš ir piemērots katram cilvēkam individuāli un divreiz gadā mainās, bet, ja minimālā alga ir kaut vai tie 430, nu, pēc manas saprašanas arī tam neapliekamajam minimumam būtu jābūt vismaz tik lielam, ja zemo algu saņēmēji...

Šajā jūsu projektā tas ir ierakstīts?

Šeit ir par pensionāriem, šeit ir vairāk uzsvars uz to, kā mazināt šo nevienlīdzību pensionāriem.

Tātad ne-pensionāriem tur nekas nebūs rīt no rīta 10.00 pie Krišjāņa Kariņa?

Pie šī vēl šovakar tiks strādāts, vēl iziesim detaļiņās cauri, bet katrs varēs vēl piekoriģēt un padomāt vēl, droši vien kāds priekšlikums nāks, ko mēs liksim. Bet, protams, nevar solīt, ka mēs tagad šajā viena vai četru gadu laikā izmainīsim visu tik krasi, ka tagad visi mēs dzīvosim ļoti labi un nevienlīdzība būs zudusi.

Es neprasu tik krasi, lai visi dzīvo, es runāju, kas ir soļi, lai samazinātu.

Jā, tāpēc es saku, tas solis jau ir, lai palielinātu, pirmkārt, minimālo pensiju, jo cilvēks ar minimālo pensiju nevar ne tikai izdzīvot, ne paēst viņš nevar.

Labi, jūsu tātad akcents ir celt minimālās pensijas.

Jā, man tā ir tiešām tāda prioritāte, un tie ir pensionāri. Un pārskatīt šo pensiju aprēķināšanu. Ir šobrīd cilvēki, kas ir strādājuši padomju laikos, un viņiem principā tie gadi ir gājuši, var teikt, zudumā, bet cilvēks savu dzīvi ir nostrādājis, un viņam neatkarīgi, vai tas bija padomju laiks vai viņš Latvijā strādāja, bet viņam ir jāēd un tā sava dzīve jānodzīvo šodien.

Sadalām divās daļāspadomju laiks, ne-padomju laiks un vienkārši minimālā pensija. Kas ir jūsu plānotajā deklarācijas sadaļā minimālās pensijas risinājums?

Minimālās pensijas risinājums ir pārskatīt minimālo pensiju aprēķināšanu atkarībā no darba stāža. Un to mēs skatīsimies, lai...

Pagaidi, pagaidivai nu vispār ir minimālā pensija noteikta kā minimālā...

Tā gluži nebūs, jo tur arī kontekstā ir jāpārskata minimālais iztikas līmenis, kā mēs to varētu sabalansēt kopā. Bet cilvēks, kurš ir nostrādājis 10 gadus un kurš ir nostrādājis 30 gadus, nu, lai tomēr tas, kas tos 30 gadus ir nostrādājis, lai viņam tā pensija būtu ...

Tautai saprotamā valodā. "Jaunā konservatīvā partija", lai kā man nepatiktu daudzi viņu gājieni vai pat aprēķini, bet nu viņi vismaz atnāca un vēlētajiem skaidri pateicamēs uzskatām, ka tur 3x500 tā, minimālā pensija200. Šeit ir minimālā pensija ar kaut ko sasieta?

Nē, šeit..

Ne ar ko?

Nē, šeit nav ielikts, ka minimālā pensija būs 200 eiro, jo nevar solīt lietas, par kurām nevar būt pārliecināts, ka es nevaru pateikt pensionāram — jums no 1. jūlija būs 200 eiro.

Kas ir ielikts minimālas pensijas izmaiņās, kas ir tas modelis?

Minimālās pensijas izmaiņās... jo protams, mums ar deklarāciju vēl būs jāstrādā, un viņa būs jāapstipina.

Ko jūs cenšaties ielikt?

Cenšamies ielikt, lai pensijas tiem cilvēkiem, kam vismaz tas darba stāžs ir tie 25 gadi, tiktu pārrēķināts un palielināts.

Kā pārrēķināts, par cik pārrēķināts un cik tas maksās?

Ņemot vērā viņu darba stāžu, jā, protams, visam tiks izvērtēta fiskālā ietekme un uz budžetu, un jebkuram priekšlikumam, kuram ir šī ietekme, viņš būs jāapstiprina.

Tas nozīmē, mēs šeit sēžam, jums nekas tur nav aprēķināts, jums nav nekāda modeļa.

Aprēķini ir, kad ir 19 miljoni jau vajadzīgi, lai palielinātu, sāktu šo procesu. Protams, visam, pat tie, kas ir iesāktie projekti, tur jau ir 91 miljons, bet par visu būs katrai ministrijai būs savi piedāvājumi.

Es saprotu, saprotu, bet mēs runājam tikai par labklājību šobrīd. Jūs sakātmums te kaut kas ir aprēķināts par tēmu 19, kas ar to 19 varētu notikt?

Lai uzsāktu šo minimālo pensiju paaugstināšanu, bet protams, šobrīd es nevaru solīt par cipariem pirms pirms nav apstiprināts budžets, pirms mēs neesam runājuši ar Finanšu ministriju...

Bet modeli pasakiet, šobrīd ir tik un tik pensionāru, kas saņem tur 100, 150, 200, kam, cik, par cik, pēc kādas formulas rezultātā 19 miljoni?

Tā formula ir ļoti komplicēta, kā aprēķināt pensiju.

Domburs nesapratīs?

To droši vien arī skatītāji nesapratīs, jo tur ir..

Āaaa...

..par katru ciparu vai katru gadu...

A, pamēģinām, varbūt, ka mēs kopā ar skatītājiem saprotam, nu kaut kā.

Šajā formulā var likt iekšā skaitļus, no kura, cik no darba stāža, kāda mēs varētu šīs pensijas palielināt un tad skatīsimies, vērtēsim, kāds ir šis iznākums un kāda ir fiskālā ietekme uz budžetu, jo pašreiz...

Respektīvi, stingra formula nevar, es ļoti gribētu, lai gan varbūt tā atbilde bija arī uz nākošo jautājumu, bet noskatīsimies vienu video, kas bija šeit priekšvēlēšanu debatēs, kur jūs nenācāt...

Mani jau neviens neaicināja.

Jūs partija nesūtīja, būsim precīzi.

Droši vien nāca valde un pirmie numuri.

Nāca pirmais numurs Artuss Kaimiņš, lai gan partijām bija brīva iespēja, ko sūtīt. Debatēs par labklājību, sociālo aizsardzību, demogrāfiju tajā skaitā, un šeit ir viena tāda epizode, kur viņš runā, ko izdarīs "KPV LV", kritizējot labklājības ministru Reiru un viņa tajā dienā arī pārstāvošo kolēģi. Paskatāmies to fragmentu.

[Video fragmenta sākums]

Artuss Kaimiņš: Ministrija joprojām nav nodefinējusi iztikas minimumu, jūs to neesat izdarījuši. Jūs "Vienotība" ar ZZS un vēl daži, jūs arī tajā skaitā, jūs esat pie varas 10 gadus, un joprojām nav nodefinēts iztikas minimums.

"KPV LV" piedāvā?

Artuss Kaimiņš: Principā mēs saskaitīsim "Vienotības" ministra vietā šo te iztikas minimumu un piedāvāsim savu ciparu.

Vēl neesat saskaitījuši?

Kaimiņš: Nu kā, tas ir skaitīšanas rezultātā, es domāju, ka ir jāskatās pozīcijas, kas tur ir iekšā un kas tur nav iekšā, bet padomājiet paši, ka...

[Video fragmenta beigas]

Esat saskaitījuši, cik Latvijā ir iztikas minimums?

Iztikas minimums mums ir ielikts programmā. Bet tas jau vispār gan nāk tā kā pārmantojumā par minimālo ienākumu atbalsta sistēmu.

Artuss Kaimiņš tur nekādu pārmantojumu pat nemēģināja piedāvāt, kas tas tāds par pārmantojumu?

Šis iztikas minimums nav, man šķiet, jau no 2008. gada pārskatīts, bet tas ir, protams, ielikts programmā, un tas ir jāpārskata.

Kad rēķināsiet? Neesat rēķinājuši, šis solījums nav pildīts, ka pārrēķināsiet, kamēr netiksiet pie varas ministra krēslā, nerēķināsiet?

Mums vispirms, lai mēs runātu par cipariem, ir, protams, jārunā ar Finanšu ministriju, ir tas viss jāskatās kontekstā ar budžetu.

Atmetam budžetu, kā jums šķiet kā ministra kandidātei, cik ir iztikas minimums Latvijas Republikā reālā dzīvē?

Reālā dzīvē mēs, protams, varam, cik es esmu dzirdējusi, tas, kā saka — cik kurš plaši dzīvo, tāds viņam ir tas iztikas minimums. Bet tas, ko mēs esam tā kā piemetuši, piemēram, 180 eiro, tas arī nav iztikas minimums. Iztikas minimums... arī minimālā alga varētu it kā nosacīti būt, bet, ja cilvēks dzīvo viens, viņš arī droši vien, ka nevar iekļauties minimālās algas apmērā.

SIA "Monēta" darbinieki katrs otrais dzīvo zem iztikas minimuma, tā iznāk?

Ja dzīvo viens cilvēks, ja viņš dzīvo... atkarībā, vai viņš privātmājā dzīvo vai viņš dzīvoklī...

Jā, jā.

...viņam ir jānomaksā īre, viņam ir jāēd un ir visādas citas vajadzības.

Ir gan.

Tāpēc jau ir šī nevienlīdzība, un nevar neatzīt, ka ir arī nabadzība.

Nu, jā. Jautājums, ko mēs ar to darīsim, ar vienu vai citu labklājības ministru vai ministri. Ejam tālāk pa tām pozīcijām, jūs sākumā teicāt, viens liels akcents, nekustamais īpašums, tātad, nekustamā īpašuma nodokļa atlaišana pilnīga pensionāriem, tā var saprast. Kaut drusku konkrētāk, pensionāriem atkal viens, neviens, dzīvoklis, māja, divstāvu māja, būdiņakas ir tas uzstādījums? Es, pensionārs...

Ja pensionāram tas ir vienīgais īpašums.

Tad da-jebkāds, lai cik liels nebūtu.

Arī ne da-jebkāds un tāpatās arī jānoprecizē tādas saprāta robežas.

Nu cik ir saprāts?

Jā, tāpēc cipari vēl nav iekšā, cik tas būs. Jo, ja viņš dzīvo villā un pensiju saņem tūkstošus, protams, ka tad viņam nebūs šī nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojums.

Bet kā, ja jūs sakāt nav cipari iekšā, kā jūs varat deklarācijā rakstīt, ka jūs to mazināsiet, ja tas nemaz nav izrēķināts.

Tāpēc es saku, ka šis ir deklarācijas melnraksts, šīs ir pirmais melnraksts, kas ir uzrakstīts, pie kura vēl strādāsim. Šis ir melnraksts, ar kuru rīt 10.00 iešu pie Kariņa kunga, un būs arī pārējo partiju pārstāvji, un šīs ir tās vadlīnijas, pēc kurām mēs varētu tā kā strādāt.

Kas vadlīnijās jums ir attiecībā pret situāciju ar invalīdiem Latvijā, tas, kas šeit, tajā pašā raidījumā, tajās pašās debatēs bija, nu totāla vienprātība no visu partiju dalībniekiem, ka tur ir bēdu ieleja, ka mēs neesam izdarījuši elementāru pienākumu pret invalīdiem.

Par ko jūs teicāt to?

Invalīdiem.'

Jā, invalīdiem.

Es to saku par politiku attiecībā pret invalīdiem.

Jā.

Kas ir tie jūsu uzstādījumi, jo jūs jau neejat rīt tik pie Kariņa un neejat šodien pie Dombura, jūs jau ejat pie tā vēlētāja un solat viņam. Kas ir jūsu uzstādījumi par tēmuinvalīdi.

Jā, mums ir diezgan plaša, var teikt, sadaļa iekšā tieši par personām ar invaliditāti, deninstucionalizācijas procesu uzlabošanai un turpināšanai, un tur ir dažādas...

Pag, pag, kāds, tagad sadalām, ko mēs saprotam ar deinstucionalizāciju invalīdu sakarā, jo ar deinstucionalizāciju mēs saprotam arī bērnu namu sakarā, tad mazliet sadalām.

Jā, tas ir arī bērnu namu sakarā, bet tas ir var būt arī senioru, seniori ar, piemēram, garīgās veselības traucējumiem.

Un ko jūs piedāvājat?

Tad mēs piedāvājam šo sistēmu pilnveidot, uzlabot, lai viņiem maksimāli... arī šie senioriem, kam ir kaut vai šīs garīgās veselības traucējumi viņiem, lai viņi dzīvotu apstākļos, kas ir maksimāli tuvi ģimenes apstākļiem.

Vai invalīdu jomā, jūsuprāt, tieši senioru segments ir vislielākā problēma, kas ir visakūtāk ir jārisina?

Invalīdi ir ļoti liela problēma. Invalīdu šie pabalsti arī, kas ir jāpārskata un jāsakārto. Gan šeit arī cilvēki man pat raksta un jau iepriekš raksta, sūta, cik viņi saņem pabalstus, kā viņiem izdzīvot ar to, kas viņiem ir.

Un ko jūs viņiem atbildat?

Šeit ir dažādi risinājumi un, protams, ir jāmeklē tas. Ir kāda daļa, droši vien, ko mēs varētu mēģināt atgriezt darba tirgū, bet tad arī — vienmēr tiklīdz šis jautājums tiek pacelts, tad šeit saskaras divas puses, tas ir, kādā veidā mēs varētu darba devējus ieinteresēt, lai viņi gribētu ņemt invalīdu darbā, un arī viņš, lai būtu ieinteresēts šīs darba gaitas uzsākt.

Kurš no visiem invaliditātes pabalstiem, jūsuprāt, ir visaplamākais un vis-primāri pārskatāmākais?

Mums ir plānots pārskatīt gan 1., 2. gan 3. grupai šos pabalstus.

Vienu neizdalāt?

Nē.

Man te arī zvana un raksta tāpat kā jums cilvēki, viņi sakapajautājiet ministres kandidātei, viņi saka, es nevaru nepildīt. Tā ir patiesība, es to neesmu izdomājis, cik Latvijā ir cilvēki, kas ir nu tā kā kopš dzimšanas invalīdi?

Es tagad nepateikšu ciparos, cik ir kopš dzimšanas, bet invalīdi, man šķiet, mums ir 180 tūkstoši.

Jā, tas tiesa. Kopš dzimšanas ir pāri 8 tūkstoši, kuriem ar to darba tirgu un integrāciju ir stipri grūtāk. Jūs zināt, cik viņi saņem pabalstu, pēc, nu, tad, kad viņiem ir 18 gadi, maksimums invaliditātes pensija, tautā saukto?

Es pašreiz par cipariem droši vien, ka jums nenosaukšu visus ciparus...

Nezināt.

...par cik man ir bijis līdz šim brīdim 48 stundas vispār, lai iepazītos ar dokumentiem un kaut nedaudz šo situāciju, kāda ir Labklājības ministrijā.

Jūs gribat man teikt, ka jūs pie labklājības politikas tēmas strādājat 48 stundas?

Es tiku nominēta otrdienas pēcpusdienā.

Tiesa.

Un tad ķēros klāt pie deklarācijas rakstīšanas.

Pirms tam neķērāties pie šiem jautājumiem, kurš pabalsts smagāks, kurš vieglāks, cik varētu izmaksāt, kā apskatīt?

Mēs savu partijas programmu, liekot kopā, tā kā mums bija ne tikai labklājības jautājumi, bet tā kā no labklājības jautājumiem tie bija tieši šie pensionāri, kā jau es teicu, tas bija nekustamā īpašuma nodokļa atlaide un pensiju mantošana,

Tas būtībā bija programmā gandrīz vienīgais, kas tur bija tieši sociālā jomā.

Zāļu cenas samazināšana

Zāļu cenas nav īsti labklājības, bet sociāls jautājums.

Jā, bet tomēr tas ir šā vai tā šo senioru maciņu ietekmēs, un tas, protams, iet kopā ar Veselības ministriju, bet es arī ceru, ka par to arī mums būs vienošanās, un mēs varēsim šo jautājumu risināt.

Ar ko jūs bijāt sliktāka kandidāte par Krapānes kundzi, ja viņa nominēja pirmo, un jūs nenominēja?

Tas droši vien ir jājautā varbūt manas frakcijas biedriem. Es nezinu, vai es sliktāka vai kāds labāks, bet nu balsojums, kā jau es teicu, mums katram ir savs viedoklis un brīvs balsojums.

Labi. Vēl pie tiem akcentiem pabeidzam, tātad, nekustamais īpašums senioriem un bija vēl viens punkts, kam mēs pārlēcām pāri, ko jūs teicāt?

Pensiju mantošana?

Pensiju mantošana. Šobrīd tikko ir sācies kopš jaunā gada process, ka ir atraitņa...

Jā, 50%.

...pabalsts uz gadu, tad tas neder?

Es nesaku, ka šis tiks mainīts tūlīt ar rītdienu vai kā, bet, protams, visi šie jautājumi ir jāskatās kontekstā. Tā kā ir šī atraitņa pensija, kas ir uz gadu 50%, bet tas ir uz gadu.

Un tas ir par maz, jūsuprāt.

Tas ir uz gadu, jo, protams, cilvēki, kad dzīvo divi, viņiem tomēr tās izmaksas ir mazākas un tas gads ir domāts, tāds laika posms, kad varētu varbūt vai nu pielāgoties jaunajiem apstākļiem...

Un jūs piedāvājat mantot pensiju līdz bezgalībai?

Mantot pensiju ne uz gadu, bet uz atlikušo dzīves laiku.

Un arī šis, es prognozēšu jūsu atbildi, nav sarēķināts skaitļos?

Skaitļi tiks rēķināti. Es saku, es nevaru 48 stundu laikā ielikt skaitļus,l un vispār deklarācijā skaitļi pašreiz nav ielikti iekšā, jo tiešām viss ir jāskatās kontekstā ar budžetu, un šī gada budžets jau apmēram, tās vadlīnijas jau ir iezīmētas. Un tā ka viss būs atkarīgs no tā, kā mēs varēsim partijas vienoties, cik daudz mēs varēsim no finanšu ministra dabūt naudu.

Nē, tas nav uzreiz skriet pie finanšu ministra un izsist no viņa kaut ko.

Nē, tas ir, budžetu aizstāvot, kādas ir prioritātes.

Vispirms, jautājums, kas jums ir ko aizstāvēt, vai jums vispār ir tas plāns, un Kariņa kungs nedēļas sākumā teica, neaizstāvot viņu, bet viņš teica, ka tagad visi tie kandidāti tur 72 vai 48, skaitam kā gribam, stundas, varēs strādāt ar ministriju speciālistiem, ministriju lietpratējiem, lai izanalizētu un sapakotu tos savus priekšlikumus.

Jā.

Es šito klausos un man ir sajūta tādavai nu ar jums Labklājības ministrijā ierēdņi un citi strādājošie nerunā, jo viņi tur ir profesionāli cilvēki, es daudzus gana pietiekami privāti pazīstu, kuri varētu sarēķināt visas šitās lietas, šitā, šitā un šitā un visos iespējamos griezumos.

Jā, mēs arī vakar tikāmies un tieši par to arī runājām, bet vispirms mums ir jāsaliek tas deklarācijā, jo nav jau jēgas tad ņemt un visu šurpu turpu rēķināt, bet tās lietas, pie kā tad mēs, tās partijas, vienojamies un ko tad mēs rēķinām. Vakar tikos, visu dienu man bija principā tikšanās līdz pat vēlam vakaram un šodien vēl bija sēde parlamentā, un pēc sēdes tūlīt vēlreiz izgājām cauri, un iešu un tikšos vēl droši vien rītdien un pirmdien, un arī nākošnedēļ, tā ka ar šo darbs nebeidzas, kad ir deklarācijas melnraksts.

Protams. Ja nonāks tik tālu, ka darbs beigsies ar to, ka jūs būsiet ministre, kas būs otrā persona Labklājības ministrijā, parlamentārais sekretārs?

Roberts Spručs.

Respektīvi, jūsu partijas biedrs, kurš ir ārsts.

Jā, ir ārsts.

Kurš tā kā arī nav sociālā sfērā, nu, ārsts tomēr ir ārsts, sociālā sfēra ir sociālā sfēra.

Jā, bet viņam ir tomēr arī...invaliditātes kaut vai jautājumi, viss tas, kas ir tomēr vairāk tā kā ar medicīnas jomu.

Ja mēs rezumējam tagad šīs jūsu 48h un nezināma skaita stundas, dienas vai citas laika vienības uz priekšu, skatoties uz šīm piecām partijām, kas šobrīd veido to valdību, kas jums šķiet vis-nepieņemamākais, par ko jūs nevarat ar saviem potenciālajiem kolēģiem vienoties?

Man ar saviem kolēģiem ir tā kā jāvienojas par Labklājības ministrijas jautājumiem, katrs ministrs aicina no pārējām partijām un stāda deklarācijā, es nevaru komentēt, kā iet pārējiem, bet kaut vai...

Par savu, tikai par savu.

Viena no tām mūsu problēmām arī, kas ir tā lielākā, tas bija OIK likvidēšana, atcelšana.

Labklājības kontekstā?

Nē, es domāju, ka jūs par partiju to domājat.

Es, ja jūs varat komentēt partijas jomā, tad par OIK, bet ļoti interesanti arī labklājības jomā tur ir.

Labklājībā mums nebija tādu tīri izteiktu kaut kādu viedokļu pretenziju, bet ir tas, ka demogrāfijas lietas iepriekš bija, tā kā demogrāfisko lietu centrs vai platforma...

Jā.

Un šobrīd, kā zināms, ir tāds uzstādījums, lai būtu īpašo lietu ministrs.

Viņš it kā mazinājās un tagad sāk atgriezties atpakaļ.

Jā, tā tas ir. Un vakar man ar Parādnieka kungu bija apmēram divas stundas saruna vai pat ilgāka, tieši par šīm lietām, jo viņa tas redzējums ir tā kā savādāks, no Labklājības ministrijas šīs lietas pārņemt tā kā savā pārziņā.

Vēl aizvien un pat varbūt pat vairāk pārņemt?

Jā, tāda tā vēl saruna bija vakar vakarā, bet, protams, es viņam teicu, ka mēs vēl pie šīs atgriezīsimies un šodien iespējams, ka vairs nepaspēsim, bet rīt. Jā, es arī gribu dzirdēt Kariņa kunga viedokli, jo par demogrāfiskajām lietām tiek rakstīta atsevišķa deklarācija.

Šis ir virziens, kur jūs redzat vislielākās šobrīd domstarpības labklājības jomā?

Tas, jā, jo, kā zināms, arī mēs, lai turpinātu sarunas, mums šis viens uzstādījums bija ministru skaita nepalielināšana.

Jā.

Bet pašreiz iznāk tā, ka viens ministrs varētu būt klāt, bet mums tas tā kā nav pieņemams, un līdz ar to šeit ir jāmeklē risinājumi. Es arī viņam aicināju tomēr to pārdomāt un ...

Bet, ja mēs pat nerunājam par krēsliem un vai Parādnieks ir ministrs vai nav ministrs, Petraviča ir, nav ministre, ir demogrāfisko lietu centrs, sekretariāts vai sazin kā mēs viņu nosaucampēc būtības, ar ko atšķiras jūsu un Parādnieka demogrāfiskās politikas, nu, kaut kādi vadmotīvi?

Par politikas vadmotīviem, droši vien, ka neatšķiras, bet kā viņš šo darbu ir sācis, it kā viņš ir sācis, darījis un viņam liekas, tas ir tāds viņa darba lauciņš, kur viņš ielicis ir daudz darba un daudzus gadus ir to darījis.

Bet neatšķiras, jūs sakāt, ka jūsu politika no viņa politikas ne ar ko neatšķirtos vai neatšķiras.

Mums deklarācijā, protams, bija arī iedzīvotāju skaita pieaugums, palielināšana, lai gan es to nesaku, ka tas būs izdarāms tikai ar kaut kādu demogrāfisko sprādzienu. Droši vien, tāds demogrāfiskais sprādziens nebūs, ja mēs ieliksim vienu ministru, kas rūpēsies tieši par demogrāfiskajām lietām, tas jau iet kontekstā arī gan ar aizbraucēju atgriešanu, tas, protams, atkal iet ar ekonomikas celšanu, lai viņi gribētu šeit atgriezties, tas līdz ar to. Viņš pašreiz tā kā strādā nedaudz ārpus manas deklarācijas, kā tas tiks likts kopā, par to rīt 10.00 droši vien, ka mēs runāsim pie Kariņa kunga.

Labi, to mēs vērosim. Pēdējais jautājums, šis Saeimas vairākuma sastāvs ar šīm piecām partijām, šis ir labākais variants šajā sasaukumā vai tas ir vienkārši šī brīža variants un ir labāks?

Šīs piecas partijas, es par sevi varu teikt, ka es neesmu vilkusi nekādas sarkanās līnijas vai nodalījusi — ar šo partiju es iešu, neiešu, jo man galvenais ir paveicamie darbi un šeit šķirot — tas man patīk vai tas man nepatīk... katrai partijai tomēr ir savs vēlētāju loks, kas viņus ir ievēlējis, kas gaida arī risinājumu tam, ko šī partija ir solījusi.

Jūs personiski nevelkat sarkanās līnijas šajā Saeimā ne pret vienu?

Sarkanās līnijas ir gadu gadiem, sasaukums no sasaukuma vilktas ar "Saskaņu", un tagad tā tas gluži saprotami un ir noticies, ka vispār nekad netiek izskatīts tāds jautājums, vai "Saskaņai" būt valdībā vai nebūt — viņa ir opozīcijā un viņa tur turpina būt. Bet, ka šīs sešas partijas, mēs strādātu kopā, es tur nekādus šķēršļus būtiskus nesaskatu, jo es skatos uz paveicamajiem darbiem.

Tas būtu labāk labāk, nekā šis piecu partiju sastāvs?

To nevar pateikt, vai tas būtu labāk vai tas būtu sliktāk, to droši vien rādītu tas, kādi mums ir šie saskarsmes punkti un tiešām par ko mēs varam darbos vienoties.

Taisnība. To, vai jūs varat piecatā vienoties, par to mēs vēl redzēsim. Paldies jums par šo sarunu šim brīdim.

Paldies.

Paldies skatītājiem par uzmanību. Turpinājums sekos!

Source

www.DELFI.lv

Tags

Artuss Kaimiņš Iztikas minimums Labklājības ministrija Saeima Saldus Scania
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form