Esiet sveicināti "Delfi TV" skatītāji, ir klāt vēlēšanu nedēļa. Pēdējās dienas pirms 13. Saeimas vēlēšanām. Raidījumu cikls, "Par ko balsot?", turpinās. Šeit pēc starppartiju debatēm, kas ir notikušas aizvadītajās nedēļās, šajā nedēļā tiek aicinātas rezumējumiem katras partijas vai apvienības, kuras septembra aptaujās pārsniedza 2,5% reitingus. Katras partijas divi līderi – partijas vai apvienības vadītājs un premjera amata kandidāts. Lai rezumētu, jums skatoties. Tie, kas ir izvēlējušies vai nepārdomā, tie, kas vēl šaubās, lai atrastu savu izvēli... Lai rezumētu, kas ir bijis redzams un dzirdams kampaņās. Kas ir kampaņās, kas ir bijis precīzs vai pretrunīgs partiju satura piedāvājumos un debatēs, un, lai arī piefiksētu to redzējumu, kādi scenāriji varētu būt pēc vēlēšanām. Šajā raidījumā "Jaunās Vienotības" partija, nu jau apvienība. "Jaunā Vienotība" divi līderi, "Jaunās Vienotības" valdes priekšsēdētājs, viņš ir arī izvirzītais premjera amata kandidāts, bet 13. Saeimā vēlēšanās nekandidējošs, Krišjānis Kariņš.

Kariņš: Labdien.

Un partijas "Vienotība" vadītājs, bet "Jaunajā Vienotība" kā partiju apvienībā valdes loceklis, Arvils Ašeradens.

Ašeradens: Labdien.

Labdien. Sāksim ar reitingu bildīti. Cik nu sociologi dažādos reitingos var izmērīt. Pirmā bildīte, vakar publiskotā SKDS, Latvijas Televīzijā, ko parādīja – "Jaunā Vienotība" septītie no šitiem, kas virs 2,5%. "Delfi" ar "Kantar TNS" uztaisa aptauju, "Jaunā Vienotība" septītie. Nu vēl pirms tam bija arī "Norstat" – "Jaunā Vienotība" septītie. Kā jums tā neizdodas tikt augstāk?

Kariņš: Reitingi, protams, dažādi. Mēs stāstām vēlētājiem, kāds ir mūsu redzējums par valsts attīstību. Mēs arī to dažādos veidos reklamējam, mēs piedalāmies visās debatēs, mūsu kandidāti brauc, tiekas ar cilvēkiem...

Neizdodas, lai sadzirdētu tas vēlētājs jūs? Kaut ko nedzird?

Ašeradens: Nu labi, es tomēr šeit dažas lietas. Ja mēs apskatāmies, protams, "Vienotības" rezultāts iepriekšējās vēlēšanās būtiski atšķīrās un bija būtiski labāks un...

Cita "Vienotība".

Ašeradens: Cita "Vienotība", jā, tas ir viens. Nu un tad, visticamāk, mēs šobrīd varbūt neesam spējuši pietiekami skaļi runāt par to, kāda ir "Jaunā Vienotība" un kāds ir tās piedāvājums. Nu tā es to varētu izskaidrot.

Pietiekami skaļi.

Ašeradens: Nu jā.

Ar uzsvaru uz vārdu "skaļi".

Ašeradens: Nu, pietiekami pārliecinoši, varbūt tā mēs varētu teikt. Tā kā mēs jau... Kampaņot mēs kampaņojam. Skaidrs, ka mēs braucam, tiekamies ar vēlētājiem, esam sociālajos tīklos, bet, protams, tas vēsturiskais nospiedums, nu, rada pietiekami lielus...

Nepietiekami pārliecinoši. Ja paskatās tajā aptaujā, kas bija par reģioniem... Dalījums "Kantar TNS" aptaujā pa reģioniem. Maziņi tie cipariņi, jo kopējie cipariņi maziņi, bet tomēr tur parādās tendence, ka divas... Divi apgabali, kur jūs esat 5% līmenī, ir Vidzeme un Zemgale. Nu, Rīga drusku švakāka, bet ir kaut kā puslīdz, ja. Un Kurzeme, Latgale 1%. Protams, ka te kļūdas līmenis ir milzīgs...

Ašeradens: Es ar domāju, ka tas ir milzīgs.

Bet tomēr viens pret pieci. Jūs kandidējat Kurzemē ar pirmo numuru, kāpēc tik švaki?

Ašeradens: Bet mums ir arī citi rādītāji, kas parāda citu bildi, es nezinu, vai šeit...

Socioloģija melos, standarta atbilde...

Ašeradens: Nē, es nesaku, ka melo. Nē, nē, nē. Bet es... Mēs varam tajā iedziļināties, bet es nedomāju, ka tas būs produktīvi.

Labi.

Kariņš: Es vēlreiz gribu uzsvērt... Es nedomāju, ka ir jebkas slikts. Ir cilvēki, kas ir aizgājuši prom no "Vienotības", kas cenšas uzrunāt, iespējams, to pašu vēlētāju. Tas rada zināmu apmulsumu cilvēkos. Tas, ko mēs sakām, ir, ka mēs esam sapratuši arī kļūdas, mēs esam no tām mācījušies. Mēs esam izveidojuši jaunu apvienību, tieši apvienojoties ar partijām, kuras ir spēcīgas atsevišķos reģionos, un nākam ar savu piedāvājumu.

Pirms mēs nonākam pie tām partijām, par reģioniem. Ļaujiet man pie viņām nonākt. Vēl viena lieta no aptaujām... Te nav bildīte, bet tekstuāli ātrais pārskats. SKDS septembra pirmajā pusē publiskoja savu novērtējumu, kuram... Kurai partijai ir agresīvākie vai kurām partijām ir agresīvākie vēlētāji. Tas jautājums, nu, bija tomēr medijiem un tautai. Man likās patīkami šitādus te jautrus jautājumus apskatīt. Cik bieži... Vēlētājiem jautājums: "Cik bieži jums rodas doma apšaut visus tos, kuru dēļ dzīve Latvijā ir tāda, kāda tā patlaban ir?" "Jaunās Vienotības" vēlētājs... Un tā ir augusta aptauja, svaiga. "Jaunās Vienotības" vēlētājs ir otrs agresīvākais pēc "Latvijas Krievu savienības" vēlētāja, jo "Jaunās Vienotības" atbalstītāji... Par apšaušanu ir iedomājušies gandrīz puse, respektīvi, 48%. No tiem vairāk kā trešdaļa dažkārt, bet 13% bieži. Ko jūs varat teikt par šitādu savu vēlētāju?

Kariņš: Atkal – visi šie jautājumi ir interesanti, lai varētu spriedelēt par to, kas būs. Mēs vēl neviens nezinām, kas būs. Mēs paši... Sekojam arī mēs – veicam pastāvīgi savas aptaujas. Mums rādās nedaudz citi dati.

Kāds jums rādās vēlētājs? Neagresīvs? Kāds viņš jums ir?

Kariņš: Nē, mūsu vēlētājs, kā visām partijām, ir diezgan dažāds. Ja uzdod jautājumu... Jautājums, kā uzdod jautājumu. Viņš var būt jautājums, kas izraisa agresiju, viņš var būt tāds, kas neizraisa, bet pārsvarā... Mūsu vēlētājs ir cilvēks, kas saredz, ka mūsu valsts faktiski ir izdevusies valsts. Ka nav tā, ka viss ir slikti, ka viss ir radikāli jāmaina. Mēs sakām, un mūsu vēlētājs arī to sadzird, ka ir lietas evolucionārā veidā jāuzlabo. Un teikt, ka viss ir slikti, tas ir, nu... Tas tā skan labi, varbūt sarunā. Bet atceramies, pirms īsiem 28 gadiem, mēs vēl bijām Padomju Savienībā. Tas, kā dzīve ir uzlabojusies salīdzinājumā, nu, tas ir kā diena pret nakti. Protams, ir ļoti daudz netaisnības, kas joprojām sabiedrībā ir. Šīs ir tās lietas, kas ir jāuzrunā un tas ir arī tas, kas mums...

Labi, jūsu vēlētājs. Tas, kam neliekas, ka viss slikti. Ejam tālāk. Par kampaņu runājot... KNAB datos, kas ir arī salīdzinoši svaigi, pirms 10 dienām nopubliskoti pēdējie bija, "Jaunā Vienotība" trešajā vietā. Aiz "ZZS" un "Saskaņas" un par kārtu pārsniedzot tos izdevumus, kas ir virknē citu partiju. No vienas puses, pārsniedzat citus, no otras puses – līdz "ZZS" un "Saskaņai" nedavelkat.

Kariņš: Šeit arī jāatceras, ka "Jaunajai Vienotībai" pilnīgi visi līdzekļi ir saziedoti. KNAB...

Nu pagaidi, valsts finansējums arī jums ir. Kaut kāds. Jeb visu atņēma?

Ašeradens: Visu.

Visu atņēma?

Kariņš: Nē, valsts finansējumu visu atņēma.

Labi. Tad, ja būtu valsts finansējums, tad būtu turpat.

Kariņš: Tas nozīmē, ka joprojām ir ļoti daudz cilvēku, kas tic tām mūsu idejām un ir ar mieru ziedot līdzekļus, lai tā ziņa varētu nokļūt arī plašākā sabiedrībā.

Bet, respektīvi, tad tas vēstījums ir, ka, ja valsts nebūtu atņēmusi, tad tagad tiktu līdz "ZZS".

Kariņš: Es neteiktu, tikt līdz kādam vai nē. Es tikai atgādinu, ka tas, kas mums ir, nāk no pašu kabatām, viņš nenāk no citurienes.

Labi, lai kā viņš nāktu, no kabatām, vai no kā cita, nu ir kaut kādi vēstījumi. Viens vēstījums, kas ilgu laiku bija titullapā Facebook mājaslapā, bija šis. "Ar pārliecību par Latviju".

Kariņš: Jā.

Nu un tad tur tāda... Es nezinu, kā viņu tad... Kolāžiņa, ja, tur, ka visas tās būves sastumtas vienā Daugavas krastā, vai tā vismaz varētu iztēloties, tādā... Kaut kādā ainavā. Un tad kaut kādi sazīmēti tie cilvēciņi ar riteņiem divi. Un trīs iet un viens... Viena sēž. Kas ir tas vēstījums? Es uz šito bildi skatījos. Sēdēju un domāju, ko man grib pateikt tā partija.

Kariņš: Mēs... Vēlreiz, es varu tikai atkārtoties, ka mēs uzskatām, ka mūsu valsts ir izdevusies. Tas ir pateicoties ļoti daudz individuālam un kolektīvam darbam līdz šim. Ka mēs esam...

Tas ir tie pieci cilvēki Daugavas krastā? Tas liecina to izdošanos? Es gribu saprast vienkārši, kas tas tāds ir.

Ašeradens: Labi, labi. Ne jau, nē, nu...

Bet nu kā, jebkurai reklāmai ir forma un saturs.

Ašeradens: Jā, labi. Bet, ja mēs skatāmies, tad tas kopējais diskurss un lielie riski, kas mums šobrīd šajās vēlēšanās ir tādi... Vieni, ir nepārprotami "Saskaņas" diskurss, kas saka: "Šī ir neizdevusies valsts, tādā veidā arī turpinot, tur viss izjuks." Tad ir otrs absolūti... Nu, es gribētu teikt, destruktīvs ir... Šo te populistisko partiju... Populistiskās partijas uznāciens...

Cik mums ir populistiskās partijas?

Ašeradens: Nu, es teiktu viena noteikti. Mēs varētu nosaukt šo te...

Un kuru jūs varat nosaukt kā vienīgo?

Ašeradens: "KPV LV", jā.

Ā, pārējie nav. Tur jau veseli brīnumdari ir otrajā desmitā.

Ašeradens: Un tad ir arī populistiski piedāvājumi. Šinī gadījumā "Vienotība" tiešām nāk ar ļoti skaidru uznācienu, kas saka, ka šī valsts ir izdevusies, viņa darbojas. Skaidrs, ka ir lietas, kas ir jāuzlabo, ir... Par tām ir vērts diskutēt, un arī vēlēšanu debatēs... Arī šeit ir. Ļoti daudzas lietas izskanēja, kas ir jādara savādāk vai jāmaina. Mēs arī piekrītam, ka ir pietiekami daudzas lietas, kas ir jāmaina, bet Dieva dēļ mēs negribētu šajā situācijā nākt ar destruktīvu piedāvājumu, ka tā būda, tā teikt, ir jānodedzina, un tad skatīsimies, kas būs tālāk.

Nē, nē, tas viss skan pareizi. Vai vismaz loģiski, ja ne pareizi, bet es vienkārši domāju... Ja es skatos uz to bildi. Nu un tagad tā jaunā bilde ir šī. "Ir un būs izdevusies valsts".

Ašeradens: Jā.

Jā!

Ašeradens: Tā ir mūsu pārliecība.

Bet vai tad... Pat, ja jūs nosaucat divas partijas. 14 partijām ir tāda pārliecība! Vai vismaz 11. Ar ko tad jūs atšķiraties?

Kariņš: Var vēlreiz atkārtot, ka tas, ko mēs abi esam piedzīvojuši dažnedažādās debatēs, ir, ka netrūkst tādu... Un es pat teiktu, vairums no citu partiju pārstāvjiem cenšas uzsvērt to, ka visi slikti. To, ka turpina cilvēki emigrēt.

Un turpina.

Kariņš: Un tā tālāk. Pareizi, ka turpina!

Ašeradens: Jāni, un turpina arī atbraukt atpakaļ. Sāk arvien vairāk braukt atpakaļ.

Un mazāk. Un mazāk nekā braukt prom.

Kariņš: Tas, ko mēs sakām par...

Ašeradens: Pagaidi, pagaidi. Pagājušā gada migrācijas saldo ir būtiski labāks.

Labāks. Bet ne labs! Labāks pret slikto.

Kariņš: Zini, mūs... Migrācijas saldo no 1958. līdz 1989. gadam bija pozitīvs. Tas ir, katru gadu Latvijā brauc cilvēki vairāk klāt, kas tai skaitā radīja diezgan lielu spriedzi un grūtības sabiedrībā. Tagad mēs esam daļa Eiropas Savienības, ir arī tā dabīgā kustība, vienkārši, ka cilvēki grib un var. Tas, ko mēs sakām, ir, ka Latvija... Tieši tā ir ziņa, ko jūs parādījāt... Ka Latvija ir un būs izdevusies valsts. Kad ir viena lieta uzrunāt izaicinājumus, uzlabot. Otrs ir, ka teikt, ka viss ir slikti un spridzināt, jo pasaulē...

Kurš spridzina? Kurš te spridzina? Mums ir tik mierīgas priekšvēlēšanu debates. Es gaidīju, ka man te notiks vēl kaut kas daudz jestrāks! Te bija ļoti bez spridzināšanas.

Kariņš: Es esmu piedalījies debatēs, kur diezgan agresīvi viens otru...

Jā, Bordāna kungs ar Gobzema kungu paklaigāja. Jūs pa vidu tur stāvējāt, taisnība.

Kariņš: Bet tā ziņa, ko cilvēki vai ko atsevišķi politiķi cenšas iznest, ir uzsvērt, cik ir slikti. Un tas raisa cilvēkos... Tas ir tāpatās... Jūs varat no manis, es varu no jums izraisīt agresiju. Es domāju, tas nav grūti.

Jūs sakāt, ka daudziem ir labi un tai ir trešdaļai, kam ir slikti... Nu, to mēs mazāk uzsvērsim.

Kariņš: Nē. Nē! Jūs atkal... Jūs mani pārprotat. Mēs sakām, ka kopumā faktiski ir labi. Ir atsevišķas jomas, kur mums ir ļoti daudz kas vēl darāmais. Mēs sākam: "Turpinām uzsākto kursu un uzlabojam, nevis paņemam, metam visu grāvī".

Turpinām uzsākto kursu. Lai es jūs nepārprastu, ļaujiet man tagad saprast vēl pāris vēstījumus, ko jūs vēstat publikai. Viena bilde. ""Vienotība" kā partija ilgstoši jutusi pretvēju, tagad tas pagriezies un pūš burās." Nu dzejiski, bet kas bija tas pretvējš? No kurienes, kas viņu pūta un kas viņu pagrieza? Ja mēs vienkārši turpinām to kursu.

Kariņš: Es nezinu tieši no kurienes tas citāts ir ņemts.

Ā, tas nav jūsu teksts nemaz?

Kariņš: Nē, nē, es lasu... Tas ir laikam no mūsu partijas kongresa, ja es nemaldos. Vārdi, kurus es teicu. Ilgstoši bija tādas runas. Un tāpēc jau arī tās atsevišķas jaunās partijas izveidojās, kur politiķi, nu, varētu teikt, leca no jauna, no "Vienotības" prom, lai pieslietos citiem spēkiem. Jo bija doma daudzos, ka šai, šim... Šis politiskais spēks, nu, kaut ko dara nepareizi un tā. Un mēs sakām...

Tās citas partijas to pretvēju tā kā izpildīja?

Kariņš: Es tikai atgādinu, ka ir cilvēki, kas neticēja, ka mūsu idejām ir riktīgi spēks.

Arī tagad tādi cilvēki ir, bez šaubām. Kur tad viņi paliksies?

Kariņš: Jā, bet es atgādināšu, ka, nerunājot par mūsu partiju apvienību, bet par pašu "Vienotību".

Jā.

Kariņš: Ir viens gads, kopš Ašeradena kungs pārņēma mūsu partijas vadību. Šajā laikā viņa vadībā ir ārkārtīgi pozitīvas maiņas. Viņš ir patiešām...

Nē, es par to vēju gribēju saprast. Kas tas pretvējš? Un kur viņš pagriezās? Un kas bija tas pūtējs?

Kariņš: Es jums cenšos skaidrot.

Ok, skaidrs. Ašeradens kā pūtējs!

Kariņš: Viņš ir pagriezis to, ka mums iekšēji tāda demokrātiska pārvalde. Respektīvi, tā nav viena cilvēka partija. Viņi... Viņš ir komandas darbs.

Ā, tātad pretvējš... Iekšējais pretvējš bija.

Kariņš: Jūs varat saprast to, kā jūs gribat.

Ā, nē... Es vienkārši mēģinu vēlētājiem palīdzēt, lai viņš saprot, ko jūs uz tā plakāta esat uzlikuši.

Kariņš: Es jums skaidroju, kā mēs esam iekšēji mainījušies. Tad mēs esam paņēmuši "Vienotību" un apvienojušies ar citiem, izveidojuši jaunu politisko apvienību, ko es vadu un... Ir mainījusies, tas mums ir ļoti skaidrs redzējums, mums ir ļoti skaidrs plāns, kā rīkoties.

Jums ir skaidrs plāns ne tikai par sevi, bet arī redzējums par citiem. Piemēram, šitā bildīte. Arī nezinu, no kurienes un kurš to ir teicis, bet... Jaunā skola, tas jaunais skolas saturs, radīšot jaunu paaudzi, ko neuzpirks populistisku komediantu vāvuļošana. Noprecizējam. It kā mēs jau aizskārām, it kā šo virzienu, bet noprecizējam. Tad, kas ir populistiskie komedianti, kas vāvuļo. Un kā viņus uzpērk?

Ašeradens: Mēs šito vingrinājumu jau izpildījām, ja.

Bet dubults neplīst.

Ašeradens: Labi, ejam vēlreiz. Tātad ir viens... Viena... Ja mēs skatāmies par politiskām definīcijām, protams, ka Latvijā ir viena pietiekami skaidra, populistiska partija ar ļoti skaidru, populistisku uzstādījumu. Mēs salīdzinām...

Jūs uzskatāt, ka tas ir "KPV LV".

Ašeradens: Nešaubīgi, jā. Un tad ir, ja mēs skatāmies, tad kopējā vēlēšanu retorika, nu, daudzās sadaļās ir diezgan... Lai ir partijas mēs varētu skatīties ar konservatīvāku un varbūt konservatīvi centrisku virzienu. Mēs redzam diezgan daudzi uzstādījumi ir tādi, kuri, nu, tā teikt, ir skaļi pasakāmi, bet praktiski neizdarāmi.

Jūs abi šeit bijāt debatēs aizvadītajās nedēļās. Jūsu kolēģi bija debatēs. Jūs varat nosaukt kādu vienu, nu, vēlams, divus piemērus, kā "KPV LV" populistiski vāvuļoja?

Ašeradens: Nu sešas ministrijas, kaut vai.

Tā ir populistiska vāvuļošana, labi.

Ašeradens: Nu protams. Nu kā var, nu...

Kariņš: Arī, kā varētu teikt, viss tas veids. Es tepat stāvēju. Tepat gandrīz, kur es šobrīd sēžu. Nu tas bija... Neērti klausīties. Es saprotu, ja cilvēki uz ielas tur grib plēsties vai kā, bet it kā premjera amata kandidāti, kuri pilnīgi, manuprāt, neatklāti runā. Jo mums jau jārunā par to, ko mēs piedāvājam valstij, un tas ir tas, ko mēs abi esam...

Un viņi arī piedāvā. Nu, tā arī nevar teikt, tā nevar teikt. Bet labi. Tātad sešas ministrijas ir, nu, tā kā populisms. Bet Bordāns piedāvā astoņas, tas vairs nav?

Ašeradens: Nu, tas jau būtu diskusijas vērts jautājums.

Ā, bet tad par sešām nediskutē, bet pa astoņām diskutē?

Ašeradens: Nē, nu arī nē. Nu skaidrs. Ne jau problēma ir tajā ministriju skaitā. Problēma ir, tiešām, veiktspējā un problēmu uzrunāšanā.

Kariņš: Jā.

Nu labi.

Kariņš: Man šeit arī, mūsu risinājums...

Ašeradens: Es zinu, ka labi apņem... Ungārijā ir šāds te mazāks ministriju modelis un biežāk... Ļoti ātri mēs redzam... Laikam astoņas ungāriem ir vai deviņas. Nu, mēs redzam, ka ministri ļoti ātri sasniedz savu inkompetences līmeni, par cik viņi pārvalda neskaitāmas nozares. Un tad viņi ļoti maz spēj tajās pateikt. Tā kā mēs varam runāt... Zviedrijas modelis, kurā ir 21 ministrija. Toties ļoti mazas, mobilas un operatīvi risina jautājumus. Tā kā ļoti atšķirīga, tā mēs varam... Ir skaidrs, ka ar sešām ministrijām valsts nekādā veidā.

Labi, paldies. Piemērs par vāvuļošanu. Jautājums atbildēts, paldies. Vēl viena lieta par kampaņu. Un tad pāriesim pie cilvēkiem un programmām. Vairāk nav tā, ka "Jaunā Vienotība" oriģināla ir ar šo bijusi, bet tomēr nav tā, ka vairākums to darītu. Izgājiens pieiet pie vēlētājiem un pie tautas ar baloniem. Nu, šeit akurāt Kariņa kungs, bet tur bija virkne cilvēku, kas viņiem... Vēl lielākiem balonu saišķiem. Pirmām kārtām, nu, es saprotu, ja tos bukletus dalītu. Tad vismaz kaut kāds saturs. Bet, ja man iedod balonu viens, nu, tautas priekšstāvis, nu, tad pat vāvuļošana nesanāk, jo ir tikai balons! Otrkārt, nu dabai baigi nav draudzīgi. To jau viena cita partija dabūja pa ausīm. Kāda velna, piedošanu, pēc?

Kariņš: Tas ir ļoti labs iegansts, lai uzsāktu sarunu ar cilvēku.

Ā!

Kariņš: Jo mums tas galvenais ir runāt ar cilvēku.

Tad ūdens pistoles varēja, kaut ko vēl... Silts bija tajā laikā.

Kariņš: Un, jebkurā gadījumā, ir viegli uzsākt sarunu ar tādu cilvēku, nu, kas pats pienāk klāt, kas atpazīst. Tas jau visu laiku, ko es domāju, mums abiem notiek.

Jūs domājat, ka jums nāk klāt vairāk tāpēc, ka jums ir baloni rokā. Tiešām? Nopietni?

Kariņš: Nē, nē, nē, es saku... Bez tiem baloniem. Pienāk klāt tāpat, tā ir ikdienas parādība.

A priekš kam tad baloni?

Kariņš: Bet šī ir iespēja piesaistīt un uzsāk sarunu ar cilvēku, kurš varbūt neuzdrošinātos. Tas ir ļoti vieglprātīgs iegansts runāt cilvēkiem, kas ir mūsu pamatmērķis – tikties, runāt, stāstīt un uzklausīt.

Ašeradens: Es gribēju Krišjāni papildināt. Šis absolūti nav mūsu kampaņas kaut kāds centrālais elements. Ir vienu brīdi... Tas tika izmantots un... Jā, skaidrs, ko tik tur tajās teltīs nedala, ja. Skaidrs, ka galvenā, protams, saruna notiek ar vēlētāju, kurš stāsta tiešām, kā viņš redz lietas un tā ir tā...

Varētu arī bez dabai nedraudzīgiem baloniem.

Ašeradens: Jā, es neredzu, ka tā ir kāda fundamentāla, izšķiroša problēma. Un man liekas, ka tas bija pašā kampaņas sākumā. Mēs, nezinu, kaut kādus... Varbūt nedēļu tas tika izmantots un arī uz to nekoncentrējāmies.

Labi, pārejam pie cilvēkiem, tātad. Daudziem... Nu, ja tā apkopo... Daudziem, kuri internetā... Es lasu un presē. Tomēr visu laiku uzpeld, tas jautājums. Labi, apvienojās tagad sešas partijas. "Vienotība" un piecas reģionālās. Un ir liste. Maijā mēs šeit sēdējām drusku citā sastāvā, un vēl bija runa par to, kas būs tai listē un kādi būs cilvēki. Nu, tagad vēlēšanu saraksti ir sastādīti. Ja iet tam sarakstam cauri... Nu, vienkārši brauc cauri. Tad tur ir redzams, ka tur ir līdzšinējie vecie kadri no "Vienotības" kā partijas un līdzšinējie vecie kadri, nu es runāju par pirmajiem numuriem, no visām tām reģionālajām partijām. Vai es pareizi saprotu, ka "Jaunā Vienotība" ir veidojums jauns, bet jaunu tādu riktīgu līderu nav?

Kariņš: Es domāju, ka tā nav. Piemēram, mēs Vidzemes sarakstā... Es neredzu viņas fotogrāfiju. Inese Lībiņa-Egnere, kura ir zināma kā Saeimas deputāte, bet es...

Tas ir kaut kas jauns, piedošana?

Kariņš: Mēs viņu piedāvājam ne tikai kā tieslietu ministra amata kandidātu, bet arī kā vienu no mūsu jaunajiem līderiem, jo... Kas ir nomainījies "Jaunajā Vienotībā"... Tie cilvēki, kuri ir priekšā. Piemēram, es pats. Es neesmu jauns politikā.

Jūs galīgi neesat jauns politikā.

Kariņš: Bet. Es neesmu jauns politikā...

Ja Ašeradena kungs vēl pusjauns varētu būt, jūs galīgi neesat jauns.

Kariņš: Bet es šīs te apvienības ziņā esmu arī jauns, jo mana loma "Vienotībā" ir... Nav bijusi kā tas, kas ir priekšā. Un tāpat Arvils Ašeradens, ka viņš tagad pirms gada kļuva par partijas "Vienotības" vadītāju. Mēs maināmies, un, ja mēs arī paskatāmies... Inese Lībiņa-Egnere. Mēs viņu ceļam gaismā, jo mēs saredzam, ko viņa var ļoti...

Mainīties var divējādi. Ar kulināriju, kas mazāk populāri priekšvēlēšanu kampaņās, nekā agrākos gados. Bet viens, ka tu vari mainīt kaut kā tu savieto dažādas sastāvdaļas vienā ēdienā, bet otrs kaut kādas jaunas sastāvdaļas var pielikt šiem. Šeit tā mainīšanās ir esošās sastāvdaļas samainīt.

Kariņš: Nē, es...

Nav nekā jauna, kas bija pirms četriem gadiem.

Kariņš: Es piedāvāju... Es domāju, ka tā nav. Mēs izstrādājam... Un kā mēs vispār strādājam. Un tas ir fundamentāli atšķirīgi no tā, kā ir faktiski bijis pēdējos gadus. Mēs no jauna izstrādājam savu vērtību deklarāciju, visi... Jūs sakāt.

Es nesaku, ka tas nav svarīgi. Es jautāju par cilvēkiem.

Kariņš: Bet tas ir tas pats svarīgākais, kāpēc mēs kopā esam. Tad mēs no jauna izstrādājam partijas programmu, un, ja mēs paskatāmies uz tiem uzsvariem, kuri cilvēki ir priekšā... Tie nav bijuši cilvēki, kuri noteikti asociēti ar partiju apvienības... Ar pašu vadību. Piemēram, Rīgā, Edgars Rinkēvičs, kurš ir mūsu valsts, manuprāt, ļoti veiksmīgs ārlietu ministrs, tagad arī apvienībā viņš ir viens no mūsu...

Tas nav nekas jauns.

Kariņš: Viņš ir viens no mūsu lielajiem līderiem.

Jaunums ir reģionālās partijas kā... Tādas kā komplekts. Pieci plus viens komplekts. Es netirzāšu visus piecus, bet vienu tomēr... Nu, kaut kā, manuprāt, drusku izceļas. Tātad Latgale. Latgales partija saka, ka viņu primārā politiskā vēlme ir, nu, tā kā pievilkt, tādā tautas valodā runājot. Pievilkt Latgali pie Latvijas vidējā ne vidējā, bet, nu, kaut kāda līmeņa. Bet, ja jūs saliekat kopā Valmieras, Tukuma, Jēkabpils, Kuldīgas un Latgales partijas... Tad jautājums ir, vai jums Latgale ir programmā, vai jums Latgale nav nekur augstu? Vai jums Latgale ir kaut kāda lielāka prioritāte? Vai viņa izšķīst starpreģionālajā līmenī?

Ašeradens: Bet drusciņ varbūt aiziesim uz to iepriekšējo diskusiju par jaunumiem, jā. Man liekas, ka ir jāsaprot, ka "Vienotība" gadu atpakaļ bija, nu, maigi izsakoties, diezgan smagā krīzē. Tas kongress draudēja ar smagām konsekvencēm. Un tad tomēr kaut kā gada laikā izdevās nostabilizēt to organizāciju un sāka veidoties pilnīgi jauna iekšējā loģika, iekšējie procesi un iekšēja komunikācija. Un sāka veidoties pilnīgi jauni līderi.

Un tad to...

Ašeradens: Piedod. Tas ir... Es saprotu, ka vēlāk...

Es nestrīdos, bet es saprotu... Āboltiņas nav, Piebalga nav...

Ašeradens: Jā.

...Smiltēna nav.

Ašeradens: Jā, jā, jā.

Bet nav citu cilvēku vietā! Neskaitot jau sen redzētus reģionālos, pie tam, kuri ir jau arī jūsu apritē.

Ašeradens: Nu, uzmanīgi. Ir nomainījušies, nu labi, nu apskaties... Jaunais frakcijas vadītājs. Hosams abu Meri. Nu...

Nu bija! Arī pirms četriem gadiem bija.

Ašeradens: Bet viņš jau nebija frakcijas vadītājs. Viņš bija viens no...

Okei, frakcijas vadītājs.

Kariņš: Tā ir būtiska atšķirība.

Un tagad ar pēdējo numuru startē nez kāpēc.

Ašeradens: Tā ir atšķirība. Nu, tā viņš uzskatīja, ka tas ir...

Nu, kas neliecina, ka es... Ā, nē, nu...

Ašeradens: Nē, nē, nē, tā ir viņa... Tā ir viņa izvēle. Es domāju, ka būs labi.

Labi. Labi.

Ašeradens: Tā kā tas ir. Jauna frakcijas vadība. Tad ir pilnīgi jauna partijas valde, ja. Un, nu, lūdzu, tur gada laikā mēs nevaram radikāli nomainīt visu attēlu, ja.

Es jau nesaku, ka citas personas ir tikušas pie pirmajiem numuriem. Bet es saku to, ka jaunu cilvēku no ārienes nav.

Ašeradens: Nu labi, bet tad paskatāmies Kurzemes sarakstā. Ja mums tomēr valde. Nu, ja mēs apskatāmies, kaut vai partijas valde. Nu tāpat, tur ir jaunieši pietiekami, un viņi tomēr nosaka veidu un lēmumus, kā mēs pieņemam. Tā kā tas līdzsvars ir izveidojies un ir tomēr.

Labi. Pajautāju, atbildēja. Atgriežamies, Latgale un reģioni. Vai tas ir līdzvērtīgi?

Kariņš: Jā, arī kā mēs apvienībā strādājam. Manuprāt, tas ir ļoti nozīmīgi, ka Latgalē mūsu sarakstos jūs neatradīsiet nevienu vienīgu rīdzinieku.

Vai "Jaunai Vienotībai" Latgale ir augstāka prioritāte kā citi reģioni vai nav?

Kariņš: Viņi, tāpat...

Tāpat kā citi.

Kariņš: Tāpat kā citi. Protams, Latgalē ir izaicinājumi, ekonomiskie izaicinājumi. Diemžēl bezdarbs aizvien...

Bet tāpat kā citi.

Kariņš: ...ir nedaudz vairāk.

Bet tāpat kā citi.

Kariņš: Bet ļaujiet man pabeigt, ko es saku. Mēs, saprazdami, ka Latgales specifiku vislabāk zina cilvēks, kas ir tiešām no Latgales. Un šeit, salīdziniet ar citām partijām. Man liekas, jūs neatradīsiet nevienā sarakstā...

Es nejautāju par specifiku. Es jautāju par apvienības prioritātēm.

Kariņš: Apvienības prioritāti, kad Latgales sarakstā visi ir Latgales cilvēki. Latgalieši. Visi jautājumi...

Es nejautāju par Latgales sarakstu. Es jautāju par visas apvienības prioritātēm starp dažādiem reģioniem. Jūs man pateicāt! Līdzvērtīgi. Viena lieta, kas neiet kopā, skatot vēstījumus. "Jaunā Vienotība" diezgan lepni saka, un, kritizējot koalīcijas partnerus... Nu, kā "Vienotība" vēl pirms tam, saka: "Mēs par Stambulas konvencijas ratificēšanu." Un ir ilgstoši to atbalstījusi. Latgales partija saka: "Mēs esam pret Stambulas konvenciju." Tieši kā tas ir savienojams?

Kariņš: Tas ir savienojams ar to, ka mūsu apvienības iekšienē mēs zinām, ka šis viens partneris to neatbalsta un mēs vienojāmies nepiekrist viens otram. Balsojums kopējais būtu tāds, ka mēs to atbalstām, viņi paliek ārpus tā.

Viņi palika mazākumā, jo Latgale jau nav "Vienotībā". Paliek mazākumā.

Kariņš: Es atvainojos, šis ir viens jautājums. Šis ir tas jautājums, kas izšķirs mūsu valsts attīstību.

Ašeradens: Drusku ar tā speciāli... Nē, nu... Jā, skaidrs, ir... "Vienotībai" ir... Jeb "Jaunajai Vienotībai" ir ļoti skaidra pozīcija šajā konvencijas sakarā un attiecīgi mēs šo jautājumu esam virzījuši. Attiecībā uz frakciju... Jā, mums ļoti bieži ir bijušas situācijas, kad viena vai otra politiskā partija ir, kas bijusi... Frakciju dalībnieki saka visu šo vai to neatbalsta. Bet gadījumā, ja kopējais frakcijas vairākums nolēma atbalstīt vienu vai otru lietu... Balsojumos ir bijusi ļoti skaidra kārtība un kādā veidā tas ir noticis. Bet mēs respektējam šo atsevišķo viedokli, un viņš nav arī. Tā frakcija nav arī tāds gulbīšu ezers, kur visiem vienādi jādejo tur.

Frakcija nav Gulbju ezers. Tam var piekrist. Maijā, tad, kad bija saruna. Vēl top... Nu, tikko tapa "Jaunā Vienotība". Bija runa par to, ka šī apvienība būs tā kā... Nu, nesīs centriski konservatīvas, modernas vērtības. Tāds bija formulējums. Var vienkāršiem vārdiem pateikt kaut kādas pāris centriski konservatīvas, modernas vērtības, ko jūs nesat?

Kariņš: Man liekas, tie vārdi Edgara...

Jā, Rinkēviča.

Kariņš: ...Rinkēviča. Un man liekas, viņi diezgan labi cenšas apkopot to visu. Tātad, ko mēs sakām. Pats pamats...

Piecas lietas tikai. Nesakāt, ka to jau... Jeb tas... Ja tās ir...

Kariņš: Tāpēc...

Tās ir, ja?

Kariņš: Nē, nē, es tagad pārfrāzēšu. Jūs prasiet, lai es citiem vārdiem.

Taisnīgums, veselība, izglītība, drošība, algas.

Kariņš: Jā. Bet pamata pamatā, ka mēs noturamies uz vispārīgo kursu, kas ir ciešā sadarbībā... Eiropas Savienībā, mūsu partneriem. Un ciešā sadarbībā ar mūsu NATO sabiedrotajiem. Šo mēs, tas ir, mūsu, varētu teikt, mūsu...

Bet, tātad desmit partijas neapšauba šito. Viņas visas ir centriski konservatīvas un modernas?

Kariņš: Vai es drīkstu piedāvā dažus piemērus, kur varbūt jūs varētu apšaubīt?

Pāris, lūdzu.

Kariņš: Piemēram, nupat ziņās... Nedaudz satraucoši, ka no "Jaunās konservatīvās partijas" vadība tikusies un, acīmredzot, veido kaut kādu aliansi ar Kačinska partiju Polijā. Tā kā Polija kā valsts mums ir ģeopolitiski ļoti svarīgs partneris, neapšaubāmi, bet, politiski runājot, Kačinska partija ir viena no tām, kas faktiski ar saviem lēmumiem grauj demokrātijas pamatus, par to uztraucas arī ārpus Polijas. Arī mana. Man liekas, jums, jo... Ja tā iedziļinās, tur ir, kur aizieties.

Ļoti lūdzu vienkāršāk tam vēlētājam. Viņam tad jādomā par Poliju, ko tas Kariņš tur grib pateikt...

Kariņš: Es saku, ka citām partijām... Viņi saka: "Mēs par Eiropu, mēs par tām vērtībām." Bet, kad paskatās tuvāk, tad faktiski rodas jautājums. Mēs iestājamies visur par tām pašām vērtībām, kas ir visu laiku kopā bijušas.

Kurš šitā māna vēlētājus, kā jūs tagad sakāt? Ka viņi it kā par to pašu, bet patiesībā nē?

Kariņš: Es varu tikai atkārtoties. Es nupat minēju vienu piemēru, jums tas piemērs nepatīk.

Es nesaku, ka nepatīk.

Kariņš: Es varu paņemt vēl vienu piemēru.

Es saku nosauciet partiju!

Kariņš: Apvienība "Attīstībai/Par!".

Jā.

Kariņš: Kas ir tāds savienojums starp "Attīstību" un "Par!". Tādu ļoti liberālu spārnu un, teiksim, nu tāda, nu, ne tik liberālā spārna. Viņa viens no ļoti saistītām personām... Edgars Jaunups. Viņš agrāk arī ar mūsu partiju bija cieši saistīts, ka bija pie vienas valdības veidošanas, ko Dombrovskis vadīja pēc vēlēšanām. Jaunupa kungs bija cilvēks, kas ļoti skaļi un uzstājīgi aģitēja, ka mums ir jāveido valdība kopā ar "Saskaņu". Faktiski gandrīz iekšēji sašķēla partiju. Viņš tagad ir aizgājis uz citiem medību laukiem, viņš ir tas... Varētu teikt, viens no tiem, kas sēž aiz apvienības "Attīstībai/Par!". Tai skaitā, cik es saprotu, turpina nodrošināt finansējumu.

Šī apvienība... Pat varbūt tie biedri daudzi nezin, bet šis būs spiediens, ko... Ar ko viņiem būs jātiek galā, jo es domāju, ka, nu, kā saka, var mainīt kažoku, bet tikums nemainās tik ātri.

Piemērs labs, paldies.

Kariņš: Un šis ir tas, ko es jums...

Bet tas, ko es jums gribu atgādināt no savas puses... Virkne zatleristu, nu, tautas valodā sauktu zatleristu, kas arī gribēja veidot valdību ar "Saskaņu", vēl aizvien ir "Vienotībā"!

Kariņš: No tiem, kas ir mūsu partijā, es nedomāju...

Ā, tie negribēja?

Kariņš: Vjačeslavs Dombrovskis, kas tagad ir aizgājis pie "Saskaņas". Bet, ja mēs skatāmies uz Edgara Rinkēviča, piemēram, ļoti skaidru nostāju. Viņš ir viens tiem, kas to ir...

Labi, labi, labi. Viņa šeit nav klāt, mēs 2011. gadu visu neizcilāsim. Jums ir piebildes par moderno, centriski konservatīvo uzstādījumu? Vai ejam tālāk detaļās par programmu.

Ašeradens: Es domāju, ka ejam tālāk.

Ejam tālāk detaļās. Redz, es šitam lektu jautājumam pāri, ja es jums līdzīgi... Man jāsaka, līdzīgi kā "ZZS". Vai līdzīgi kā nacionāļiem ieraudzītu "Jaunās Vienotības" izvērsto garo programmu. Jūs pēc apjoma atpaliekat, nu, pa kārtu. Faktiski jums ir gandrīz tādu pašu 4000 zīmju, nu, tāds sadalījums tajos 12 slaidos, nosauksim to tā, kur varbūt tur dažas frāzes garākas. Nu, nevarējāt uzrakstīt garāku, lai var iztulkot kādas tur vērtības un tā? Nevarējāt?

Ašeradens: Nē.

Kāpēc?

Kariņš: Mums, protams, aiz visa šī te ir ļoti daudz kas rakstīts. No partijām prasa, arī no mums prasīja iekļauties zināmā raksta zīmju garumā. Mums nav tas pa vidu. Tas ir, nu, kas būtu, nu, pusotru reizi garāks. Mums katrā jomā mums ir cilvēki arī, kas ir gājuši uz debatēm, kas ir detalizēti...

Bet kāpēc jūs izvērstāk nevarējāt to salikt?

Kariņš: Jo tas no mums tika prasīts.

Ašeradens: Es mēģinātu... Jā, ir skaidri... Ir, teiksim, tādā... Skaidrs, ka melnraksta variantā viņš eksistē un partija arī ļoti daudz diskutē par programmatiskajiem uzstādījumiem, bet tas galotnē bija... Prasīta šī te īsā programma. To mēs arī salikām un publiskojām. Mūsuprāt, svarīgo.

Bet citas partijas uzraksta garo mājaslapā. Paši vainīgi!

Ašeradens: Pieņemu, ka mēs... Nē, nē, galīgi nē. Es pieņemu, ka tas varbūt ir neizdarīts mājasdarbs, jā.

Labi, ja runā par to, ko jūs esat tālāk komentējuši ārpus mājaslapas un ārpus 4000. Gan debatēs, gan dažādos medijos. Vairākām lietām paiešu cauri. Viens bija LSM portālā publicētais... Atbildot uz tiem 20 jautājumiem. Ja jānosauc dažas nozares, par kurām "Jaunā Vienotība" primāri vēlētos uzņemt politisko atbildību, tās būtu Izglītības, Ārlietu un Tieslietu ministrijas. Ekonomikas tā kā vairs nē? Labklājības tā kā vairs nē? Iekšlietu tā kā vairs nē?

Kariņš: Redziet, tas ir jautājuma veids. Ja prasa, nu, nosauciet trīs lietas, tad šīs ir tās trīs, kuras mēs esam nosaukuši. Un es domāju, mēs abi ar Ašeradena kungu un arī citiem kolēģiem piekrītu, ka, ja jānosauc trīs... Ārlietas – tas ir tas, noturēt mūsu ārpolitikas kursu, ko mēs ļoti svarīgi uzsveram. Tieslietu jomu – mēs esam pārliecināti, ka ir jāmaina pieeja tieslietu sistēmā. Un Inese Lībiņa-Egnere... Mēs tiešām redzam, ka, respektīvi, cilvēks...

Nē, bet es domāju... Tā loģika. Es saprotu izglītību, ārlietu. Mums ir esošie ministri, mēs... Viņi kaut ko dara, mēs uzskatām, ka viņi dara labi – mēs paliekam pie tā! Bet tālāk, ja mēs sakām, ekonomika nē, labklājība nē, iekšlietas nē...

Kariņš: Bet mēs nesakām nē ekonomika vai nē labklājībai. Mums tas ir...

Ašeradens: Tagad... Tur ir tas, tā kā sarindot visu... Nu, cik liela ir prioritāte. Nu skaidrs, ka šīs ir tās. Šīs ir trīs lietas, kas ir tiešām... Ko mēs esam izvirzījuši. Un tā saskan ar mūsu vērtību deklarāciju. Un pārējās, protams, ka mums ir svarīgas un mēs nevienu mirkli neatsakām... Mums ir ļoti kvalitatīvs piedāvājums gan iekšlietās, gan ekonomikā ir jātiek galā ar to pašu OIK un visām citām lietām.

Nē, es par to rindošanu...

Ašeradens: Tieši tāpat ir arī labklājībā.

Jā.

Ašeradens: Bet, ja mēs sakām, ka ir tiešām. Tās mūsu tās absolūtās, ar ko mēs iesim arī. Jautājumi, ar ko mēs iesim uz tādu nosacītu... Uz valdības veidošanas sarunām. Tās ir šīs trīs lietas.

Nu redz, un es par to rindošanu, kāpēc es to jautāju. Tāpēc, ka šajā tematisko debašu sērijā, kas notika šeit, arī bija, nu, tas, ka sākam ar premjera kandidātiem. Izejam cauri nozarēm un beigās summējam, kas tad ir budžeta prioritātes. Nu, jo valdību veidojot, budžeta prioritātes nevar būt! Kas ir jūsu budžeta prioritātes?

Ašeradens: Tātad, vispirms vēl šeit pateikt... Es domāju tā būtu, es nezinu. Ja nākamā valdība veidosies, izmantojot esošo koalīciju, kaut vai par pamatu... Atstāt visu tā, kā ir, tā būtu ļoti rupja kļūda. Vēlētāji ir diezgan... Jau šobrīd mēs redzam, ka prasa tā kā tādas būtiskas pārmaiņas.

Labi, labi, bet kas būtu jūsu? Sarindojums pie budžeta prioritātēm.

Ašeradens: Ā, tad mēs ejam pie budžeta prioritātēm.

Kariņš: Pie budžeta viņš arī izriet no šī. Tas pats svarīgākais mums būtu izglītība, īpaši augstākā izglītība.

Tālāk?

Kariņš: Tad mums ir tieslietas, tad mums ir ārlietas jāturpina. Tad mēs tūlīt arī ieliktu veselības aprūpi.

Jā. Nu redz, un jūtas baigi forši... Šis parādās šajos brīžos. Un bija jau jūsu kandidāts uz debatēm šeit. Es tagad nespēlēšu visus video, lai netērētu laiku. Un teica pretēji! Viņš teica veselība vispirms, pensijas pēc tam. Un tad izglītība. Un zinātne. Nu, bet tad kā man saprast, kas tad tas tāds ir?

Kariņš: Var vēlreiz atkārtot. Mums ir indivīdu uzskati, mums ir diskusijas, mums ir kopējā. Ja jūs man prasāt trīs, tas ir ļoti grūti izvēlēties. Tas ir tas, ko mēs piedāvājam kā trīs. Bet mums ne tikai trīs, mums jau tās piecas lietas pamatā, un mēs varam aizpildīt, ja mūsu vēlētājs dotu mandātu, arī visu valdību.

Labi, lai būtu. Par saturu.

Ašeradens: Pie tam mēs vēl varētu pielikt klāt, ka mēs, visticamāk, stāvēsim stingrās fiskālās pozīcijās arī.

Jā, to gandrīz visi pieliek īstenībā vairāk vai mazāk. Tur bija diezgan nekļūdīga. Tur "Nacionālā apvienība" faktiski palika vienīgā uz budžeta deficītu tādā jau vairāku gadu termiņā.

Ašeradens: Jā, tā kā... Bet, piedod, šis te... Mēs varam rindot uz priekšu, atpakaļ, tiešām. Mēs varam sākt ar veselību.

Labi.

Ašeradens: Tad pateikt pensijas...

Pamēģinājām parindot, ejam atsevišķās lietās. Ne tikai šajās, bet arī citās, kas ir gana skaļas. Jūsu viena no tām atbildēm bez rindošanas, kas bija arī uz tiem jautājumiem, ko kolēģi uzdeva, bija... Papildus jāpalielina minimālo pensiju apmērs līdz 100 eiro mēnesī. Jūsu tajās atbildēs, kas bija LSM nopublicēts. Un kāpēc ne līdz 120, nu līdz 130? Nu būtībā tie nav daudzi miljoni attiecībā uz tiem dažiem desmitiem tūkstošu cilvēku, kas saņem tās pensijas zem simts.

Ašeradens: Nu, vispirms jau šobrīd ir iesniegtas, man liekas, 95 vai 96. Un tā ir bijusi, nu... Valdība, nav sadūšojusies to tā kā ņemt savā tādā prioritāšu sarakstā.

Bet 150... Kā var nesolīt 150, nu?

Kariņš: Atkal paši...

Ašeradens: Nu, pagaidi, uzmanīgi, tagad skatāmies ar budžetu, ja.

Tāpēc es jautāju! Ka ir tieši 100 pamats?

Ašeradens: Jo, ja mēs izejam no fiskālās pozīcijas, tad... Protams, arī nākamais gads galīgi nebūs vienkāršs. Ir jau tās sadales lielā mērā notikušas. Un jautājums, kā mums izdosies vienoties ar Eiropas Komisiju par, teiksim, par saprātīgu fiskālo politiku. Labi, ļoti labi, ka mēs beidzam gadu, tiešām, ar pozitīvu rezultātu, nevis negatīvu, ja. Nu tā ir, tā kā...

Zem tā ir apakšā aprēķini, nosauksim tā.

Ašeradens: Ko, lūdzu?

Zem tā apakšā ir aprēķini.

Ašeradens: Nu sāksim ar to, ka tā ir piesardzīga fiskālā pozīcija.

Labi, labi, labi.

Kariņš: Jā, bet tas ir no svara. Ja jūs klausāties, ko mēs sakām arī visās debatēs, šis mūsu cilvēks... Mēs neesam tā partija, kas šobrīd, nu, lai... Solīs neizpildāmo. Un tas arī... Reizēm tā ir atšķirība. Es pats jūtu, ka dažādās debatēs to, ko Ašeradena kungs teica, tas ir svarīgi saprast. Mēs saprotam, ka parāds tiešām nav brālis, ka valstij jau ir desmit miljardu uzkrāts ārējais parāds, 40% no iekšzemes kopprodukta. Šobrīd laiki kopumā ir labi, tātad ekonomika aug, mums nevajag iet mīnusos, tas ir, aizņemties naudu. Un, ja mēs negribam iet mīnusos, tad mums jābūt piesardzīgiem, cik un kur mēs varam, nu, sniegt uzlabojumus.

Labi. Atgriežoties pie formas un satura.

Ašeradens: Bet, piedodiet, es... Vienīgais, ko es varu pateikt, ir arī vēlēšanas. Protams, ir tās, kas ļoti daudz ko māca, un tas, ko mēs esam redzējuši, ir vēlēšanu diezgan agresīvais tonis liek domāt, ka nav bijuši pietiekami pūliņi valdībā risināt sociālos jautājumus. Tā kā tas arī mainīs prioritāšu sarakstus.

Ja nu reiz par agresīvo toni.

Ašeradens: Jā?

Saturs un forma, nu, viņš roku rokā iet. Īpaši pirms vēlēšanām. Vēl viens no jūsu priekšvēlēšanu vēstījumiem par tēmu, nu, kas ir viena no visskaļākajām priekšvēlēšanu... Es sākšu ar audio.

Ašeradens: Ne bez sīvas pretestības, bet tomēr mēs likvidējam netaisnīgo OIK.

Man ir jautājums. Ka klipiņš sākās... Ar to skaņu un pēc tam parādās arī Ašeradens. Ja mēs paskatāmies tai bildē, ja, tad Ašeradens ir otrais tēls par OIK likvidāciju. Pirmais tēls ir šis... Špiciņš ir pēc sugas? Kas tas ir?

Ašeradens: Sāksim... Burtiski suns, tas ir suns

Nu suns. Tad izskatās pēc suņa, ja. Un tad attiecīgi viņš tur tā kā izdala tos agresīvos, nu, pret viņa gabarītiem agresīvos tos... Un tad jau nāk Ašeradens, kurš runā ne bez sīvas pretestības...

Ašeradens: ... Bet tomēr, mēs likvidējām...

Likvidējām to OIK.

Ašeradens: Jūsu Arvils Ašeradens, ekonomikas ministrs, "Jaunā Vienotība". Ar pārliecību par...

Es gribēju saprast, kas ir tas... Pretestība, kura izskatās pēc maza, balta suņa.

Ašeradens: Labi, skaidrs, tā ir... Labs jautājums. Tā ir, protams, ir šī te. Šis ir veidots kā metafora, bet, ja kaut vienā brīdī likās, ka tas ir vienkārši tikt uz priekšu ar šo te OIK jautājumu, tad es galīgi negribētu teikt, ka tas ir... Ir tāds vienkārši... Vienkāršs ceļš ejams, ja, un tāds rozēm kaisīts, galīgi nē, ja. Tai brīdī, kad mēs vienu brīdi... Viena lieta ir skaista retorika, politiskā retorika studijās, ja. Tai brīdī, kad sāc veidot likumdošanas aktus un reālos risinājumus, kādā veidā no šīs situācijas tikt ārā. Tad izrādās bildīte pavisam citādāka.

Bet vienalga šis...

Ašeradens: Lobiji, grupas...

Šis smukais dzīvnieciņš, dusmīgais. Kas skatās uz mani. Kas ir tā par pretestību, ja jūs sakāt metafora. Es gribu vienkārši saprast, kāpēc tur nav kaut kāds buldogs? Kāpēc tur nav krokodils? Kāpēc tur šitāds mazs, mīļš, viegli sadusmojies balts sunītis?

Kariņš: Atkal tā ziņa, ko mēs cenšamies dot. Un tur jums jārunā ar reklāmas cilvēkiem... Vai labāku bildīti varēja ielikt, ir ļoti elementāri. Pretnostatīt Arvila Ašeradena mierīgo, apdomīgo pieeju ar to, nu, kā arī citi. Un visā šajā... Šis ir viens no retorikas elementiem, kas mani visvairāk satrauc. Ir tādi politiķi, kas saka, piemēram, šo netaisnīgo OIK... Var un vajag atcelt tūlīt. Un, protams...

Un tiesāties.

Kariņš: ...viņu var atcelt.

Tas ir viedoklis!

Kariņš: Bet tas bīstamais ir, ka viņi neapzinās, vai nu viņi apzinās un melo. Ka viņi saka: "Nekādas tiesvedības nebūs." Un šī bīstamā lieta, ka... Ir viena lieta. Nu, kā saka, kaut ko teikt. Bet, ja viņi turētos pie šī solījuma momentā bez jebkā atcelt, tad mēs būsim pakļauti garai un dārgai tiesvedībai kā nodokļu maksātāji...

Jā, bet tagad par to, ko jūs sakāt. Ļaujiet noformulēt to jautājumu. Jūs aizejat skaisti viņus kritizēt, bet par ko jūs sakāt? Tātad tas, ko jūs pasakāt – ir atbilstoši līdzšinējam jau gan ziņojumam valdībā, gan uzstādījumiem... Ir vēstījums līdz 2022. gadam. OIK kā sistēmu, esošo sistēmu pārtraukt. Ir vēstījums, ka elektrības rēķini samazināsies par vismaz 10%. Lai gan, nu, tas ir ļoti slideni, tāpēc, ka ir pati elektroenerģijas cena, ne tikai obligātā iepirkuma komponente. Un uz šī fona, nu, mēģiniet īsi, bet saprotami... Lai cik tas ir malts, bet es tā īsti līdz galam neatrodu jūsu atbildi daudzās debatēs vai intervijās. Līdz šim ir maksāti nu jau pāri par divi miljardi kopumā, papildus, nu, tiem elektrības ražotājiem.

Ašeradens: Nu, labi, tuvu tam.

Pie divi miljardi. Esošās saistības rēķinot, rupji runājot, arī divi.

Ašeradens: Viens, četri, jā.

Nu jā, bet nu teiksim...

Ašeradens: Divi, komats, viens, četri, jā.

Trīs, komats, trīs ar pusi. Nu vienalga, rēķinām, kā gribam. Tātad, cik tad no tā ir bijusi adekvāta summa? Cik varētu būt adekvāta summa turpmāk, lai mēs būtu atjaunojamās enerģijas kaut kādā nu... Samērīgā situācijā? Un, kas ir mērķis, kādu jūs redzat rēķinos – 10%, samaksājamais apjoms, šie miljardi lielāki vai mazāki... Atjaunojamās enerģijas apjoms, jo energodrošības un neatkarības jautājums arī ir. Vai ir vairāki mērķi, un cik viņi ir izmērāmi?

Ašeradens: Man liekas, ka ļoti svarīga šajā ziņā bija darba grupa. Un darba grupā, tur notiek ļoti intensīvas diskusijas, un tur bija gan arī tirgus dalībnieki, respektīvi, tie, kas ir maksātāji un LTRK, LDDK rūpnieki. Un tad bija arī enerģijas ražotāji un enerģētiķi, un valdības pārstāvji. Tā svarīgā diskusija, tā katarse bija par divām lietām. Tā pirmā ir, ka mēs vēlamies aiziet no šī te garantētā mehānisma, ka te uz 20 gadiem kaut kas ir uzdāvināts un pieteikts, pāriet uz tirgus mehānismu, tas ir viens. Otrs ir šis te zaļās enerģijas slogs, kāds viņš var būt uz tautsaimniecību. Tā ir tā otra vēl svarīgā...

0,3% par IKP, tas ir nodefinēts.

Ašeradens: 0,3% no IKP, jā, tas ir nodefinēts.

Jā, bet es atkārtoju to jautājumu. Vai jūs varat pateikt...

Ašeradens: Tagad mūsu lielais uzdevums ir kādā veidā un, pie tam, arī, kas vel svarīgi... Arī mēs apskatījāmies, izanalizējām zinātnieku vērtējumu. Viņš sakrita, ja. To... Un tā ir svarīgā daļa. Tagad jautājums, kā uz to tikt.

Vai jūs varat pret šiem nepilniem diviem miljardiem līdzšinējiem... Un viens, komats, pieņemsim, pieciem. Nu, varam strīdēties. Pret dažiem simtiem ražotāju, kuri turpina ražot un saņemt. Mirklī, kad mēs šeit sēžam, saņem. Pie tam – gan par dabasgāzes koģenerāciju, gan par vēju, biomasu, šķeldu un visādām citām, būsim reāli, diezgan dabai draudzīgām un Latvijas lauksaimniecībai, piemēram, arī adekvātām lietām, kā organizēt elektrības un siltuma ražošanu, ja. Tātad, cik tad ir aplamā daļa? Cik aplamā daļa, cik tālāk atbalstīt, papildus piemaksājot, cik ne... Vai jums uz to ir definēta atbilde?

Ašeradens: Nē, nu labi. Nu skaidrs, ja mēs skatāmies vēsturisko procesu, tad tas... Obligātās komponentes sadārdzinājums ir bijis šīs te divas trešdaļas, ja. Tātad divas trešdaļas ir bijušas pārmērīgas. Nu, ja mēs skatāmies tā.

Divas trešdaļas, kur būtībā dominē dabasgāzes atbalsts.

Ašeradens: Pēc būtības, jā. Jā, tur ir gan jauns maksājums, gan...

Tad pārējais nav bijis?

Ašeradens: Tad mēs noņemam nost dabasgāzi, mums paliek, nu, mēs esam robežās 0,4-0,5%. Un tad ir jautājums, cik mēs adekvāti maksājam šīm te stacijām. Tur jautājums ir vēlreiz šīs te... Ar modeli ir jāsaprot, kas ir tā tehnoloģija...

Jūs runājat par to peļņas maržu kā...

Ašeradens: Nē, nu... Es nezinu, vai viņu var saukt par peļņas maržu. Tātad tā ir, jā, tātad, peļņas norma. Tā viņu sauc Eiropas Komisija, un, tur, respektīvi, jautājums ir... Kas ir tiešām katrā tehnoloģijā tā iespēja izdzīvot, lai tu...Viņi ir atšķirīgi. Protams, ir biogāzes stacijas un arī kas ir...

Un veco, ko noteica, to vienkārši kāds aplami noteica un tā vairs nedara.

Ašeradens: Nē, nē, nu labi, sāksim ar to, vēl svarīgāk liek tai visai klimata plāns, par ko mēs runājam, ja. Jo tam ir... Ja šodien mēs redzam, bilde ir mainījusies, mums nevajag gāzes koģenerāciju, to var nomainīt ar šķeldu un tā ir atjaunojamais resurss, ja. Ja mēs skatāmies vēju šobrīd – nu labi, tur dažādi iet, bet nu vējš... Tā teikt, iedzīvotājiem citas domas sāk veidoties. Bet vējš 2025. gadā vēlākais ir konkurētspējīgs ar ūdeni, ja. Tā kā ar ūdens radīto enerģiju, tā kā ir diezgan skaidrs, ka nākotne ir pilnīgi cita...

Noslēdzot šito, ir piebildes vēl? Jo ministram jau primāri jāatskaitās par šo, ne Eiroparlamenta deputātiem.

Kariņš: Jā, bet ir jāsaprot, ka tas atbalsts, kā viņš ir sākotnēji iecerēts, uz atjaunojamiem pārtapa par... Tur ieskaitīja koģenerāciju kā ražošanas veidu un tad gāzi, bet beigās dabū labu daļu mūsu subsīdiju naudas.

Lielāko daļu.

Kariņš: Kur jau ir tas absurds un tas netaisnīgums. Un šis ir tas, kur Ašeradena vadībā ir izstrādāts plāns. Diemžēl paies trīs gadi, bet, lai izvairītos no tiesvedības, eksperti...

Nediskutējam par plāniem, katrs izstrādāja savus. Visi strīdas! Es jautāju par jūsu "Vienotības" tālākajiem kritērijiem. Es sapratu tagad dominējoša dabasgāzes lieta, pārējie maz. Nulle, komats, četri, nulle, komats, trīs – sapratu.

Ašeradens: Mēs iesim zemāk par 0,3%.

Vai, ejot zem 0,3% un turpinot maksāt esošajiem... Vai es pareizi saprotu, ka "Jaunā Vienotība" saka: "Mēs jaunus atjaunojamos vairs neatbalstām ļoti ilgi!"?

Ašeradens: Tas ir ļoti atkarīgs, kādi ir šie te jaunie, neatjaunojamie. Tas ir tas, ko es te mēģinu pateikt. Ir gāze, aizvietot šķeldu – mums nav nekas jāsubsidē ar vēja enerģiju. Ja mēs skatāmies, mums ir izcilas... Mēs viņas saucam par vēja raktuvēm, no Kolkas līdz Pāvilostai. Tur ir brīnišķīgas iespējas ražot elektroenerģiju! Un vēlreiz, vēlākais 2025. gadā būs iespējams infrastruktūras subsidēt.

Tad jau būs citas vēlēšanā, tas ir stipri tālu.

Ašeradens: Nē, es zinu, jā, bet nu apspriest jau...

Kariņš: Šeit jāpiebilst... Ar tendencēm, kas notiek Eiropā un plašāk pasaulē. Es pats strādāju pie jaunās Eiropas elektroenerģijas tirdzniecības regulas un direktīvas. Un šeit ir skaidra virzība vispār prom no šādām subsīdijām.

Mēs ne... Ir pēdējā vēlēšanu nedēļa, mēs runājam īsos, rezumējošos kopsavilkumos.

Ašeradens: Īsumā to, ko es gribu pateikt. Es tiešām ceru, ka klimata plāns, kas ir daļa no šīs te OIK atcelšanas programmas, paredzēs to, ka Latvija, nevis izvēlas visdārgāko veidu kā ražot atjaunojamo enerģiju, ko Latvija diemžēl bija izvēlējusies, ja, bet pārvērtīs to par inovatīvu un nākotnei orientētu nozari. Nu tā.

Labi, vēl viena tēma, kas ir visām partijām tā vai citādāk starp prioritātēm, ir veselības aprūpe. Un viens fragments. Video. No jūsu pārstāvja, kas bija šeit debatēs, Putniņa kungs, kurš runāja par nesen pieņemto veselības aprūpes finansēšanas likumu un attiecīgu modeli.

(ieraksts) Putniņš: Es nepiekrītu līdz galam, kā ir izveidots tagad, jo tagad ir pielikta nauda klāt un atņemts pakalpojums nost kādam no... Konkrētam iedzīvotājam. Tas, ko es redzēju, kā šai sistēmai vajadzēja strādāt – mums ir bāze, kas ir, un tie, kas maksā vairāk nodokļus klāt, tiem liek klāt. Tā ir, respektīvi, burkāna, nevis pātagas metode.

Tas, ko pasaka jūsu pārstāvis, ir, ka viņš nepiekrīt lēmumam, ko pieņēma šī pati koalīcija, kuras pārstāvis, un jūs paši piedalījāties. Un vajag taisīt pilnīgi savādāk. Nu tas nav bišķi tā kā kaut kā amorāli?

Kariņš: Es neko tādu nesaredzu. Tas, kas šobrīd...

"Jaunā Vienotība", kurā ietilpst "Vienotība". "Vienotība" balsoja par to likumu pagājušogad, par kuru runā Putniņa kungs! Kā jūs nesaredzat?

Kariņš: Es vēlreiz atkārtošu, tas, kas sistēmā ir jādara, ir jāievieš tā saucamā obligātā veselības apdrošināšana.

Es jums jautāju, nevis kas ir jādara, bet, ka Putniņa kungs runā pret "Vienotības" pašas lēmumu!

Kariņš: Pirmkārt, tad, kad šis lēmums bija, es nevadīju šo partiju apvienību.

Ašeradena kungs atbildat par "Vienotību".

Ašeradens: Labi. Es mēģināšu. Nē, nu... Ir... Respektīvi, mēs ejam ceļā, nu tā ļoti klūpot, ejam uz priekšu ar apdrošināšanas medicīnu. Bet tas, kas šobrīd ir... Apdrošināšanas medicīna – mēs ļoti tālu no tā atrodamies, nu. Mēs esam tai ceļā. Nenoliedzami, ja. Drīz... Šobrīd mēs apdrošinām sistēmu, veselības aprūpes sistēmu, ne jau pacientu, ja. Un tā ir tā lielā atšķirība. Nu tas, ko mēs atbalstām, jā, nu, mēs ejam soli pa solim. Mēģinām tikt uz priekšu, piedod.

Kāpēc?

Ašeradens: Mēs nodokļu reformā bijām tie, kas apturēja gandrīz visu reformu, lai paredzētu finansējumu veselības aprūpei!

Bet kāpēc šo nevarēja apturēt, nevis pēc pusgada iebilst? Pret ko paši pieņēmuši!

Ašeradens: Nē, nu es saprotu, nu arī ir... Nu, tomēr ministrija un ministrs, un partija rīkojās, kā viņi uzskata to par labu. Tātad mēs redzam, ka viņš iet tajā aprūpes... Apdrošināšanas virzienā. Bet, ja vēlreiz... Joprojām es gribu teikt – ja mēs skatāmies kvalitātes kritēriju, mēs neredzam, ka viņi tur būtu. Nu, nodalījums arī ir, nu... Šobrīd, viņš kļūst arvien sarežģītāks. Nu, mēs... Tiešām tas nodalījums apdrošināšanā bija paredzēts tiem iedzīvotājiem, kas šeit dzīvo Latvijā, ir Latvijas iedzīvotājiem tā aprūpe. Nu, tagad mēs aizgājām tādā segregējošā modelī, tā kā... Es gribu teikt, ka tur ir, nu, vēl milzīgs ceļš ejams līdz tai veselības aprūpes apdrošināšanas sistēmai.

Pat tas... Tas gan tā varētu būt. Vot tur es piekrītu. Vēl viena lieta, kas maijā šai gadījumā izskanēja, runājot ar jums un Rinkēviča kungu, un Bērziņas kundzi. Mēs runājām par nodokļu reformu aizvadītā četrgadē īstenoto. Un to, vai viņa ir, nu, tā kā, saglabājama. Viss tas kurss, vai tur ir lietas, kas ir jākoriģē. Es nespēlēšu to video, bet tas, par ko mēs runājām... Vai ir labi, ka ļoti niecīga daļa, it kā pēc progresivitātes ieviešanas, runāja par iedzīvotāju ienākuma nodokli. Ļoti niecīga daļa maksā 31,4% likmi, respektīvi, maksimālo likmi. Un pēc tam kolēģe pārbaudīja, uzrakstīja rakstu par to, ka progresīvā ienākuma nodokļa likmi Latvijas Republikā pēc šīs nodokļu reformas piemēro 1138 cilvēkiem. Tikai un vienīgi par to trekno daļu virs 55000. Es... Lai gan toreiz studijā teica, ka vispār derētu par to progresivitāti strādāt tālāk un tā kā Rinkēviča kungs vairāk laikam to teica faktiski nekā jūs. Jūsu programmā nekas nav, tad jūs tā kā to, nu, tā kā progresivitāti nē?

Kariņš: Nē, nē, mēs uzskatam, ka progresivitātes ieviešana ir pareizais solis. Tā grūtība, kas mums ir, ir, kad cenšas uz kopumā ļoti mazām algām uzspiest progresivitāti.

Jūs uzskatāt, ka situācija, ka ir 1138, kas maksā 31,4%, ka tas ir pareizs solis?

Kariņš: Jūs grozāt to, ko es saku. Tas virziens iet uz progresivitāti, ir pareizi.

Vai tā vispār ir nopietna iešana? 1138 maksā? Tas...

Kariņš: Vēlreiz atkārtojot, pārsvarā algas Latvijā ir zem 1000 eiro.

Es nerunāju par pārsvaru! Es runāja par to milzīgo atšķirību starp 23%, ko maksā cilvēks, kas saņem 50000€ gadā, 54000€ gadā. Un viņš maksā vēl aizvien 23%. Un tad ir maza, maza daļiņa, kas virs 55000€ sāk saņemt, sāk atpalikt 31,4%.

Ašeradens: Jā, es varbūt... Skaidrs, ka "Vienotība" bija viena no partijām, kas ļoti strikti iestājas progresivitātē, par progresivitātes virzīšanu. Un mēs esam ļoti priecīgi, ka to ir izdevies izdarīt – sākotnējos, pirmos soļus.

Un atkal jājautā, vai par šo jūs esat priecīgi?

Ašeradens: Nē, nē, mēs neesam priecīgi. Tas nākamais, kas ir tagad Latvijai jāizdara, ir... Nu, diemžēl, mums nav izdevies vienoties, ka mums būtu atrasts resurss konkurētspējas ziņojumam, bet tas mums ir nepieciešams. Mums jāliek sevi ir reģionālā kontekstā, cik ir... Es šeit skatos investīcijas, visu pārējo attīstību, tātad, cik par attiecīgu darbu saņem skaidrā rok... Skaidrā atalgojumā noteikts darbinieks. Un tajā brīdī mums ir jāskatās, kā mēs varam strādāt ar progresivitāti tālāk. Pirmais solis...

Bet vienkāršiem vārdiem.

Ašeradens: Piedodiet, jā.

Mainām šito vai nemainām?

Ašeradens: Nu, protams, ka jāiet uz priekšu un tā sistēma ir jāattīsta tālāk.

Kas ir uz priekšu?

Ašeradens: Ko tad?

Kur ir priekša? Kas ir kritēriji, uz priekšu ejot?

Ašeradens: Nu, tātad pirmais mums ir pēc iespējas mazāk ar nodokļiem jāapliek mazās algas. Par to nav šaubu.

Par to nav šaubu, tur visi ir vienoti. Es jautāju par progresivitāti.

Ašeradens: Un tad ir jautājums... Tajā brīdī, tikko mums ir skaidrs salīdzinājums, Eiropas valstu līmenī. Mums ir reģions, mēs esam Baltija, Ziemeļvalstis, Polija. Mums jāsaprot, cik tālu mēs varam iet ar šo te progresivitāti uz priekšu, nu. Kariņa kungam ir taisnība!

Vēl neesat... Neesat vēl sapratuši, vēl jārēķina, vēl jāanalizē, vēl jādomā, bet ir jāiet. Nu tas ir īsais...

Ašeradens: Skaidrs, ka ir jāiet, bet nē. Bet vēlreiz. Mums šis salīdzinājums ir ļoti svarīgs, lai mēs nepazaudējam kādas būtiskas konkurētspējas priekšrocības! Nu, viens ir IKT sektors. Mums ir vajadzīgi cilvēki, nu. Ir jāsaprot, lai šīs te algas ir salīdzināmas, ja.

Jā, nu tur ar algām salīdzinoši pret visām...

Ašeradens: Es atvainojos... Nē, lai nodokļi ir salīdzināmi.

Jā. Labi, vēl daži jautājumi, mēs esam jau tuvu finiša taisnei. Programma un skats uz nākotni, abas lietas kopā. Tātad viens no vēl rīkiem, kā kolēģi un politikas pētnieki ir analizējuši partiju visāda veida programmatiskos piedāvājumus, bija tā "Partiju Šķirotava", Austera kunga tur vadībā. Un "Partiju Šķirotavā" bija interesants tas salīdzinājums, ka "Jaunā Vienotība" ir vistuvākā ar "Attīstībai/Par!". Neskatoties uz to, kas te izskanēja par "Attīstībai/Par!" atsevišķiem personāžiem. Tālāk tuvums ir ne ar koalīcijas partneriem, ar "Progresīvajiem", "Rīcības partija", "No sirds Latvijai", ar to garo LSDSP un pārējo, "Par alternatīvu". Tad pienāk "Saskaņa". Un tad pienāk "Jaunā konservatīvā partija" un tad tikai ir viens koalīcijas partneris esošais. Tad vēl ielaužas "KPV LV". Un tad ir "Zaļo un zemnieku savienība". Cik lielā mērā jūs piekrītat šim izvērtējumam? Jeb viņš ir aplams?

Ašeradens: Tā uz ekrāna ir grūti pateikt. Pirmoreiz, jāsaka, redzu šito te salīdzinājumu.

Ir ļoti interesants, iesaku paskatīties.

Ašeradens: Skaidrs.

Uz sitienu nevarat pateikt? Redz, jo...

Ašeradens: Nē, nu, es... Jā, nenoliedzami, nu, ir skaidrs, ka mums ir arī partneri, kuriem ir politiskas simpātijas un, teiksim... Jeb mūsu programmas būtiski neatšķiras. Es nedomāju, ka koalīcijā visām partijām arī jābūt ir vienādām.

Nē, par to nav runa. Jūs piekrītat šim vērtējumam, ka tuvākie ir "Attīstībai/Par!" un koalīcijas partneri salīdzinoši programmatiski, ideoloģiski ir diezgan patālu.

Ašeradens: Ja mēs skatām atsevišķu programmas funkciju... Jautājums, ko grib ņemt par svarīgāko, tad jā! Tas nemaz... Tas nemaz nav tālu no tā, cik es esmu arī ieskatījies.

Premjera kandidātu debatēs šeit, kur jūs bijāt, jūs teicāt, ka programmatisko tuvību jūs saskatāt ar pieminēto "Attīstībai/Par!", "Jauno konservatīvo partiju" un "Nacionālo apvienību", kur Kučinska kungs bija diezgan pārsteigts par šādu atbildi. Atgriežoties un rezumējot, jo šīs divas lietas vairāk vai mazāk sakrīt... Tad kā jūs varat nodefinēt savam vēlētājam, kāpēc jums sakrīt ar iepriekš izkritizētajiem par bļaušanu arī Bordāna partijas cilvēkiem, ar "Attīstībai/Par!" drusku pakritizētajiem, ar "Nacionālo apvienību", bet nesakrīt ar "ZZS"?

Kariņš: Es arī nezinu, cik ar "Nacionālo apvienību". Es neatceros, ka es viņus varbūt nosaucu, varbūt ne. Ir jautājums...

Tātad tie ir tā kā mazāk. "JKP" un "Attīstībai/Par!" vispirms.

Kariņš: Redz, ir jāsaprot. Vēlētājam priekšā ir ļoti sarežģīta izvēle, jo ir daudzas partijas, kas cenšas uz papīra rakstīt ļoti līdzīgi. Un tas ir fakts. Mēs sakām, ka par to pamata fundamentu, to eiropeisko virzienu. Bet tas mums nav izdomāts, tas mums nav mākslīgs, tas ir mūsu gēnos, un mēs visi tā esam arī, kas ir politikā bijuši, tā rīkojušies nešaubīgi. Tas, ka tie, kas aizgāja no mūsu partijas un veidoja jaunu... Ir pilnīgi sagaidāmi, ka viņu programma un viņu piedāvājums būtu ļoti līdzīgs, jo tas cilvēks jau nemainās tik ļoti. Nu lai viņš ir vai nav... Vai viņam var uzticēties, tas ir otrs jautājums. Bet, teiksim, tas, ko viņš domā vai kā viņš uzskata, tā arī varētu būt. Un tāpēc tas nav jau pārsteidzoši, ka tās programmatiskās līdzības visvairāk ir, iespējams, ar tiem, kas ir no cilvēkiem, kas aizgāja kaut kad no mums prom.

Un caur to jūs sakāt šobrīd, šai sarunai tuvojoties uz gala rezumējumu, ka, ja "Vienotība" pārvar 5% barjeru un ja "Vienotība" piedalās valdības veidošanas sarunās, tad, pirmkārt, jums interesētu partnerība ar "Attīstībai/Par!" un "Jauno konservatīvo partiju", nevis ar esošiem partneriem.

Kariņš: Nē, mums pirmkārt interesē programma, kas valdībai būtu jāveic. Tie galvenie darbi, un tad jāredz...

Un tad ar šiem būtu vieglāk?

Kariņš: ...un jāredz, ar kuriem politiskiem spēkiem... Kuri būs gatavi strādāt uz vienotu mērķi. Tas ir tas, kā ir jāveido jebkura valdība.

Ir piebildes par tuvāku un tālāku partnerību?

Ašeradens: Labi, mēģināsim varbūt šādā veidā to paskaidrot. Ir... Viens ir skaidrs, ka mēs esam darbojušies esošajā koalīcijā, esam darbojušies konstruktīvi un esam mēģinājuši sasniegt savus mērķus, nešaubīgi. Tajā pašā laikā, ejot uz vēlēšanām, mēs sapratām, ka demokrātiska centra demokrātiskajiem spēkiem ir jāmēģina apvienoties, un tas, ko... Droši vien, ka tas nevienam nav noslēpums, ka mēs piedāvājam šiem te diviem spēkiem arī atrast kopēju platformu, lai vienotos, ja. Tas mums neizdevās, ja, bet nekādā veidā tas nav... Nē, nekādā veidā tas mūsu pozitīvo attieksmi, simpātijas nav samazinājis. Skaidrs, mēs redzam, ka veidojas dažāda veida atšķirības viedokļos vai kā, bet mēs redzam šos kā politiski tuvākos politiskos spēkus, ja.

Paldies, noslēdzam ar vienu jautājumu. Vēl vienu citātu no maija diskusijas par to, kas ir "Jaunās Vienotības" kurss. Pavisam īss, īsa epizode no Rinkēviča kunga teiktā, nu, kam būtu jābūt turpmākajiem "Jaunās Vienotības" postulātiem. Saucam, kā gribam.

(ieraksts) Rinkēvičs: Kā es teicu, es uzskatu, ka "Vienotībai" ir jāatgriežas pie jautājumiem, lai cik tas varbūt izskan kā vārdi, pie tādām lietām kā tiesiskums, kā cīņa pret korupciju...

Cīņa pret korupciju "Jaunās Vienotības" programmā nav. Kur tā cīņa palika? Vecajā "Vienotībā" vai kaut kur citur?

Ašeradens: Pagaidi, pagaidi. Tiesiskums gan ir mūsu...

Es jau... Es precīzi, dzirdiet manu jautājumu! Cīņa pret korupciju programmā nav.

Ašeradens: Un tad ir ļoti... Labi, tad sākam to. Bet tiesiskums ir absolūta mūsu prioritāte un skaidrs, ka mēs vēl, tiesiskums...

Tiesiskums!

Ašeradens: Pie savām saknēm.

Nu, prioritāte ne tā, ka ļoti...

Ašeradens: Uj, un kā vēl, ja.

Kariņš: Es atvainojos. Jūs mums prasījāt, kas būtu mūsu galvenās sfēras starp trim, ko mums spieda izvēlēties. Viena no tām bija tieši tieslietu sfēra! Un, ja runā par cīņu pret korupciju, viņu jau var izteikt dažādi, bet ieviest valstī lielāku taisnīgumu un sakārtot tieslietu sistēmu, tas tiešām ir...

Kur ir, zem taisnīguma... Kur šeit ir cīņa pret korupciju?

Kariņš: Tad ir jautājums, kā jūs izprotiet vārdu korupcija? Ko jūs...

Es pa savam! Bet es tagad jautāju kā jūs izprotat, kur šeit ir korupcija paslēpta.

Ašeradens: Labi, nu. Nu sākam ar to, ka, manuprāt, nu, reāli ar šo te kaut vai oligarhu ierakstu. Šo te... Komisija, ko Judins novadīja spoži. Nu, ne novadīja, vadīja viņu Sudraba, protams, bet viņš bija tiešām spožs oponents, vismaz tur kaut kāds rezultāts no tā ir iznācis ārā.

Tā ir pagātne.

Ašeradens: Nē, ko pagātne? Nu, tā ir mūsu pamata DNS, nu. Tas pat liekas, ka tā ir pašsaprotama lieta, ja. Man drīzāk liekas, ka ir jāmaina... Tiešām ir būtiski uzlabojumi nepieciešami tieslietu sistēmā. Mēs varētu runāt... Tas un tas, un tas, bet, ja nebūtu... Ja šī tieslietu sistēma, nestrādās... Nu, grūti ir iedomāties, kā tas strādās. Jo apskatām... Mēs esam nonākuši pie viens ļoti bīstamas robežas, mēs skatāmies. Labi, tiesas, tā ir viena lieta, ja, bet mēs skatāmies tās pašas izmeklēšanas kapacitātes prokuratūrā vai tieslietās. Par to mēs esam ļoti daudz runājuši. Bet nu apskatāmies, mēs esam ar... Kaut vai ar to "Moneyval" ziņojumu nonākuši līdz ļoti, ļoti bīstamai robežai, ja.

Viss tas ir pareizi.

Ašeradens: Ja, tā kā mēs to uzskatām, ka tas viss ir jādara, un tur ir arī... Tas, ir, protams... Korupcija kā tāda, skaidrs... Tā ir "Vienotībai" pašsaprotama lieta!

Kariņš: Korupcija plaukst tur, kur taisnīgums un tieslietas ir vājas. Sakārtosim šo korupciju, ne plānoti.

Viss tas ir kolosāli. Kolosāla arī frāze "korupcija "Vienotībai" ir pašsaprotama lieta"! Es gribu noslēgt ar to, ko es sāku.

Ašeradens: Es gribēju teikt.

Vai jums nešķiet... Un nav jau runa par to teikumu, vai pa to vārdu lietošanu programmā. Bet vai jums nešķiet, ka situācijā, kad tas viss, ko jūs uzskaitāt – "Moneyval", tiesu darbs, tāds, kāds ir, vēl kaut kāds... Un viss tas notiek aizvadītajā desmitgadē, kad "Vienotība" ir pie varas ar diezgan lielu īpatsvaru. Ka tas rezultāts, kas šobrīd ir jūsu reitinga zemumā, nav tikai atsevišķi tur viena dāma vai daži kungi, bet, ka tas kopumā lielais stāsts ir, ka "Vienotība" to savu lielo vēstījumu, kas bija pirms desmit gadiem, ka viņa tieši korupcijas aspektā ir pazaudējusi.

Kariņš: Es to tā vismaz nesaredzu. Es domāju, ka tur ir pavisam citi iemesli, kāpēc mēs kritām, nu, grūtībās, kādu laiku. Kas nav saistīts ne ar kādu ārēju cīņu, ne ar programmatiskajiem jautājumiem. Tas, ko mēs piedāvājam, tas, ko mēs redzam, kas valstij ir lielākais izaicinājums... Nu tāda virsmicīte ir, ka jāpaceļ algas uz augšu.

To es tā kā saprotu.

Kariņš: Un viens...

Jūs to tā neuzskatāt? Jūs...

Kariņš: Viens no stūrakmeņiem ir tieslietu sistēma, pilnīgi skaidrs!

Ašeradens: Es vēlos papildināt Krišjāni. Jā, skaidrs, mēs skatāmies tām vēsturiskajām smagajām kļūdām, tad, protams, tie kompromisi... Sākot ar to, ka, labi, neievēlot partijas līderi tieši vēlēšanās viņu, mēs mēģinājām dabūt cauri. Ja viņa mēģināja dabūt atgriezties parlamentā... Man liekas, ka sabiedrība to ļoti smagi novērtē. Tāpatās kompromisi ar Zaķi. Gan viņa automašīna un... Pēc tam vēlēšanu iespējamo balsu pirkšana, ja, nu tā. Teiksim, nespējot panākt to, ka viņu izslēdz ne tikai no partijas, bet arī no frakcijas, nu, tas mums ir smagi atspēlējies, nenoliedzami. Jā, skaidrs.

Paldies. Uz to, mēs... Ar to mēs arī noslēgsim šo sarunu. Skatīsimies, kāda saruna būs pēc nedēļas. Paldies jums par sarunu, paldies skatītājiem par uzmanību. Sērija "Par ko balsot?" turpinās.

Source

www.DELFI.lv

Tags

Jaunā Vienotība 13. Saeima Arvils Ašeradens Krišjānis Kariņš
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form