Foto: DELFI
"Daudziem liekas – nu es tagad uzcirtīšu kompāniju, savākšu naudu, un tad viss būs forši. Kā man tētis teica, latviešiem patīk investēt divos "B" – betonā un "Bentlijos". Nē, visu laiku ir jāmācās," savu pieeju biznesam intervijā "Delfi TV ar Jāni Domburu" aprakstīja viens no uzņēmuma "Printify" dibinātājiem Artis Kehris. Viņš un otrs uzņēmuma dibinātājs Jānis Berdigans intervijā raksturoja gan savu pieredzi, sadarbībā ar ASV investoriem, gan Latvijas birokrātiem, gan to, ar kādiem citiem sarežģījumiem nākas saskarties veidojot tā saukto "startapu".

Tehnoloģiju uzņēmums "Printify" ir platforma, kas darbojas kā saikne starp "drukāšanas pēc pieprasījuma" ražotnēm un internetveikaliem. Interneta veikalu uzturētāji var tajā izveidot dažādus individuāla dizaina produktus kā T-kreklus, somas un citus. Šie produkti uzrādās to izveidotāju interneta veikalos, bet "Printify" nodrošina šo veikalu automātisku saikni ar apdrukas uzņēmumiem, ļaujot tiem katru veikalā nopirkto preci apdrukāt un nosūtīt pircējam.

Latvijā darbojas uzņēmums "Printify Development", kura vienīgais īpašnieks ir ASV Delavēras štatā reģistrētais "Printify Inc.", kuru 2015. gadā izveidoja Berdigans, Kehris un Gatis Dukurs. Kompānijas apgrozījums 2018. gadā bija 10,3 miljoni ASV dolāru, bet 2017.gadā - 2,2 miljoni ASV dolāru. ASV biznesa žurnāla "Inc." veidotajā 5000 straujāk augošo uzņēmumu topā, kas tika publiskots šā gada 14. augustā "Printify" ierindojās 24. vietā.

Intervijā uzņēmumu pārstāvēja tā līdzdibnātāji Jānis Berdigans un Artis Kehris. Viņi norādīja, ka šogad uzņēmums izpildīs mērķi sasniegt 30 miljonu ASV dolāru apgrozījumu un atzina, ka četros gados cer to kāpināt vēl straujāk, lai sasniegtu miljardu.

Tāpat viņi stāstīja, kādi ir populārākie produkti, kurus klienti vēlas iegādāties ar īpašu apdruku – tirgus līderi joprojām ir T-krekli, bet pēdējā laikā arvien lielāku popularitāti iekaro īpaši apdrukātas zeķes. Telefona maciņi savukārt vairs neesot īpaši pieprasīti.

Kehris un Berdigans arī atbildēja uz konkurējošā uzņēmuma "Printful" paustajām aizdomām par "Printify" nosaukuma un sākotnējā logotipa izcelsmi. Saskaņā ar viņu teikto, jebkādas līdzības esot tikai sakritība.

Pilnu raidījuma ierakstu skatieties šeit.

Kvalitātes siets atsijā desmitiem produktu


Vairākos internetā atrodamos salīdzinājumos par "printēšana pēc pieprasījuma" pakalpojuma sniedzējiem minēts, ka "Printify" savus konkurences priekšrocība ir zemā cena, nevis augsta kvalitāte. Uzņēmuma pārstāvji gan šādu secinājumu apšaubīja, norādot, ka šogad ieviesuši savu sadarbības ražotņu kvalitātes reitingus. Tie veidojas automātiski, ņemot vērā, cik daudz tiek saņemts sūdzību par konkrētā ražotāja izgatavotās preces kvalitāti, kā arī to, cik ātri tas izpilda pasūtījumus. Ar tiem ražotājiem, kuru kvalitātes reitingi ir pārāk zemi, sadarbība arī tiekot pārtraukta – šogad uzņēmums tādēļ atteicies no vairākiem desmitiem produktu, skaidroja Berdigans.

Kehris savukārt piebilda, ka uzņēmuma pārstāvji šogad vairākkārt apmeklējuši ražotnes klātienē, lai pārliecinātos par to kā organizēts ražošanas process un kādi ir darba apstākļi ražotnēs strādājošajiem.

Viltus ‘Nike’ cepuri nedrukāšot


"Printify" mājaslapā ievietots detalizēts apraksts par noteikumiem, kādiem klients piekrīt, to izmantojot. Tostarp daudz uzmanības veltīts intelektuālā īpašuma aizsardzībai, norādot, ka, gadījumā, ja lietotāji centīsies savu preču dizainos iekļaut ar autortiesībām aizsargātus materiālus, "Printify" patur tiesības šādas preces neražot un bloķēt lietotāju, tomēr galu galā vienīgais, kas atbild par autortiesību ievērošanu ir pats lietotājs, nevis "Printify".

Berdigans skaidroja, ka uzņēmums pārbaudot katra pasūtījuma dizaina atbilstību autortiesībām, bet atbildība primāri tik tiešām ir pasūtītājam. Piemēram, ja pasūtītājs centīsies izmantot tādu zīmolu kā "Nike" vai "Adidas" preču zīmes, tad "Printify" tam lūgs dokumentus, kas pierāda, ka viņam ir tiesības šīs preču zīmes izmantot. Ja šādu tiesību nav, prece netiek drukāta un veikals tiek atslēgts no "Printify" sistēmas.

Konkrētu skaitu gadījumu, cik bieži šādi autortiesību pārkāpumi tiek konstatēti, "Printify" pārstāvji gan nosaukt nevarēja. Viņi gan atzina, ka biežāk krāpties cenšas Āzijā bāzēti pasūtītāji.

Oficiālais jaunuzņēmuma statuss nav pūļu vērts

Jau kopš 2017. gada Latvijā ir spēkā īpašs Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likums – tā autori no Ekonomikas ministrijas savulaik norādīja, ka mērķis ir atbalstīt vairāk nekā 20 jaunuzņēmumus gadā. Realitāte gan ir cita – kopš likuma pieņemšanas jaunuzņēmuma statuss, kas dod tiesības, piemēram, uz darbaspēka nodokļu atvieglojumiem, ir piešķirts tikai pieciem uzņēmumiem.

Berdigans intervijā atzina, ka savulaik arī "Printify" vērtēta iespēja pieteikties oficiālam jaunuzņēmuma statusam, taču, rūpīgāk izpētot nosacījumus, nolemts, ka nav vērts.

"Es vēl vakar aprunājos ar vienu no uzņēmumiem, kas ir šajā sarakstā un viņu komentārs bija, ka, ja otrreiz būtu jāiet visam tam cauri, viņi stipri padomātu, vai tas ir to vērts," norādīja Berdigans.

Šā gada sākumā publiskotā pētījumā, kuru pasūtījusi Ekonomikas ministrija arī norādīts, ka Latvijā pastāvošais jaunuzņēmumu atbalsta mehānisms ir novecojis un neatbilstošs, bet normatīvajos aktos norādītos atbalsta programmu nosacījumus teorētiski spēj izpildīt tikai 14% jaunuzņēmumu.

Biznesa eņģeļi dod vairāk nekā tikai naudu

"Printify" ir bijušas iespējas piesaistīt kompānijas attīstībai nepieciešamos līdzekļus no investīciju fondiem, turklāt uz izdevīgākiem nosacījumiem nekā piedāvā tā dēvētie biznesa eņģeļi. Izvēle par labu privātiem investoriem ir apzināts lēmums, intervijā uzsvēra Berdigans.

Šā gada maijā "Printify" paziņoja, ka piesaistījis vairāk nekā 2,67 miljonus lielas investīcijas no kopumā trīsdesmit investoriem jeb tā dēvētajiem biznesa eņģeļiem. Vēl gadu iepriekš uzņēmumā pusmiljonu eiro ieguldīja "Google AdSense" izveidotājs Gokuls Radžarams. Viņš kopumā "Printify" ieguldījis aptuveni 1 miljonu eiro.

"Lēmums, ko mēs pieņēmām, ir, ka mēs gribam privātos "eņģeļus", kad cilvēki no savas kabatas investē naudu. Tas skaistums, ko tu dabū, ja "eņģelis" investē, ir tas, ka, pirmkārt tu dabū viņa naudu, bet papildus arī viņa pieredzi un iespēju pakonsultēties," skaidroja Berdigans.

Priekšroka dota tieši ārvalstu investoriem ar pieredzi tehnoloģiju jomā. Atšķirībā no Latvijas izcelsmes investoriem, viņi neuzstājot uz to, ka kompānijai jāgūst ātra peļņa. "Atšķirība no Latvijas investoru mentalitātes ir tā, ka nav šādu striktu noteikumu, viņu cerība ir, ka mēs ļoti strauji izaugsim un viņu viena miljona investīcija varbūt kļūs par simt miljoniem."

‘Kurvītis’ ‘Islāma valsts’ krūzīšu pasūtītājam

"Šis ir tāds ļoti sarežģīts jautājums," uzņēmuma dibinātāji teica, atbildot uz jautājumu, vai "Printify", kas darbojas kā tehnoloģiska platforma "drukāšanai pēc pieprasījuma", pieņemtu arī pasūtījumus, kuru rezultātā radītais produkts slavina nacismu vai staļinismu.

Kompānijas līdzīpašnieks Jānis Berdigans norādīja, ka "Printify" "nelaiž" cauri pasūtījumus, kuru rezultātā radītais produkts klaji aizskartu cilvēktiesības vai kādas minoritātes, taču, tā kā pasūtījumu skaits sniedzas tūkstošos, nav iespējams apgalvot, ka šādi pasūtījumi nekad "nav izgājuši cauri".

Reiz "Printify" pasūtīti produkti ar teroristiskās organizācijas "Islāma valsts" jeb ISIS simboliku un lozungiem. "Tur mēs skaidri nolēmām, ka nē, mēs tādu veikalu vispār nevēlamies apkalpot," stāstīja Berdigans.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!