Foto: Shutterstock
No 1. marta Valsts ieņēmumu dienests (VID) no Latvijas iedzīvotājiem sāk pieņemt ienākumu deklarācijas par 2020 gadu. Lielākai daļai iedzīvotāju šī procedūra joprojām ir brīvprātīga un tie nodokļu maksātāji, kas pēc pašu iniciatīvas iesniedz deklarāciju, parasti cer atgūt pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli. Tomēr daudz ir arī cilvēku, kuriem deklarācijas iesniegšana ir obligāta.

"Finhack" sagatavoja detalizētu instrukciju, ar kuras palīdzību deklarācijas iesniegšana kļūs nedaudz vienkāršāka.

Kas jauns 2021. gadā: attālinātais darbs un izdevumi par brāļiem un māsām

Šogad ienākumu deklarēšanas jomā paradījās trīs svarīgi jaunumi. Galvenokārt tie ir saistīti ar Covid-19 pandēmijas ierobežojumiem, jo visi VID klientu apkalpošanas centri marta sākumā tika slēgti, un visas konsultācijas notiek tikai attālināti. Sazināties ar nodokļu dienestu ir iespējams, izmantojot Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (ienākt sistēmā var, izmantojot internetbanku vai e-parakstu). Sadaļā "Sarakste ar VID" var uzdot jautājumu rakstiskā formā. Iedzīvotājus konsultē arī pa tālruni 67120000, bet sarunas laikā būs nepieciešams pieslēgties EDS un nosaukt sistēmā norādīto kodu (kods telefoniskai identificēšanai).

Vienkāršākais variants, kā iesniegt deklarāciju, ir, izmantojot EDS (norādījumi zemāk), bet dokumentus var arī aizpildīt un sūtīt VID pa pastu (adrese: Valsts ieņēmumu dienests, Talejas iela 1, Rīga, LV-1978). Vārdu sakot, nav pieejams tikai variants ar personīgu dokumentu iesniegšanu VID klientu apkalpošanas centros.

Līdz 1. martam VID patstāvīgi izveido deklarācijas tiem iedzīvotājiem, kuriem ir izveidojusies nodokļu starpība par iepriekšējo gadu. Šiem iedzīvotājiem būs jāiemaksā nodokļi Valsts kasē. Deklarācija tiks izveidota automātiski, ņemot vērā informāciju, kas ir VID rīcībā. Ieņēmumu dienests atzīmē, ka daži iedzīvotāji turpina ignorēt likuma prasības, neiesniedz deklarāciju un rezultātā nemaksā visus nodokļus.

Šāds princips attiecas arī uz tiem iedzīvotājiem, kuri nav iesnieguši gada ienākumu deklarāciju par 2018. un/vai 2019. gadiem, turklāt saskaņā ar VID datiem viņiem palicis nodokļu parāds. Tiem, kuriem ir jāpiemaksā nodokļi par 2020. gadu, ir doti trīs mēneši, lai patstāvīgi iesniegtu deklarāciju. Ja tas nenotiks, tad VID nosūtīs atgādinājumu līdz 2021. gada 1. maijam. Termiņš deklarācijas iesniegšanai ir 1. jūnijs, un, ja arī tad deklarācija netiks iesniegta, VID automātiski aprēķinās nodokli. Informācija par to tiks nosūtīta, izmantojot EDS. Tie, kuri neizmanto e-sistēmu, saņems papīra vēstules.

Trešais jaunums ir saistīts ar to, ka tikušas paplašinātas iespējas pārmaksātā nodokļa saņemšanai, pateicoties attaisnotajiem izdevumiem. No 1. marta deklarāciju par 2020. gadu iedzīvotāji attaisnoto izdevumu sarakstā varēs iekļaut izdevumus par izglītību un medicīnu savām māsām un brāļiem, kas ir 1. vai 2. grupas invalīdi.

Pamatprincipi deklarācijas iesniegšanai nemainās: iesniegt brīvprātīgo ienākumu deklarāciju var trīs gadu laikā. Šogad – ne tikai par 2020. gadu, bet arī par 2019. un 2018. gadu, savukārt līdz 2021. gada 16. jūnijam – vēl arī par 2017.gadu. Līdz jūnija vidum var pieteikt izmaiņas deklarācijā (piemēram, ja esi atradis čekus par attaisnotajiem izdevumiem).

Instrukcija soli pa solim: kā iesniegt ienākumu deklarāciju

Vienkāršākais veids, kā iesniegt deklarāciju, ir, izmantojot Elektroniskās deklarēšanas sistēmu, jo ienākumi un daļa attaisnoto izdevumu dokumentā tiek aizpildīti automātiski. Deklarācijā jau būs norādīta informācija, kas ir VID rīcībā, tatād nodokļu dienesta sagatavotajā deklarācijā ir ņemti vērā ienākumi, tai skaitā ar nodokļiem neapliekamie (piemēram, stipendijas), atlaides, informācija no kredītiestādēm par veiktajām iemaksām pensiju fondos, informācija no apdrošināšanas sabiedrībām par dzīvības apdrošināšanas prēmijām, kā arī informācija par no iepriekšējiem gadiem pārnestiem attaisnotiem izdevumiem par medicīnu un izglītību, un mācību maksu Latvijas akreditētās augstskolās. Tātad, apmēram trešdaļa no visa darba apjoma jau ir izdarīta jūsu vietā.

Deklarācijas aizpildīšanas algoritms

1. Ienākt EDS. Ja jums ir parole, tad aizpildiet divus laukus "Lietotāja vārds" un "Parole). EDS var ienākt, izmantojot internetbanku. Šim nolūkam ir jāuzvēlas poga "Pieslēgties ar Latvija.lv".

2. Ir jāizvēlas pieslēgšanās veids un jāieliek ķeksītis, ka jūs piekrītat identifikācijai ar interneta banku.

3. Pieslēdzoties EDS, automātiskā sistēma var lūgt jums pārbaudīt savus datus, tas ir, precizēt tālruņa numuru un e-pasta adresi, lai vajadzības gadījumā ar jums var sazināties. Nepieciešamības gadījumā ir vērts atjaunināt informāciju un nospiest pogu "Saglabāt". Pēc tam jums e-pastā atnāks automātiska vēstule par verifikāciju, tādēļ noteikti vajadzētu e-pastā nospiest uz verifikācijas saites un apstiprināt izmaiņas EDS.

4. Jūs atrodaties EDS sākumlapā, kur jau ir izvietota visa pamatinformācija, kas ir VID rīcībā.

5. Tagad jums ir nepieciešams izvēlēties sadaļu "Gada ienākumu deklarācija", kur atrodas VID sagatavotā deklarācijas veidlapa par 2020. gadu. Sistēma lūgs precizēt, vai jūs iesniedzat brīvprātīgu vai obligātu deklarāciju, kā arī pieminēt attiecināmo izdevumu iespējas, kuras jūs vēlaties atspoguļot dokumentā. Deklarācijā jau būs norādīta informācija, kura ir nodokļu dienesta rīcībā.

6. Spiediet uz "Sagatavot".

7. Pārbaudiet automātiski ievadītos datus.

8. Ja jums ir bijuši attaisnoti izdevumi, piemēram, par medicīnu un izglītību, ir nepieciešams aizpildīt pielikumu D4. Ņemiet vērā, ka par maksātāju un katru viņa ģimenes locekli ir jāaizpilda atsevišķs pielikums D4.

9. Sistēma lūgs pievienot attaisnojošo dokumentu elektroniskas kopijas.

Dokumentus, kas apliecina attaisnotos izdevumus, ir iespējams pievienot, izmantojot VID mobilo lietotni "Attaisnotie izdevumi", kas ir pieejama bez maksas lietotņu veikalos "Google Play", "App Store" un "Microsoft Store".

Reģistrētie EDS lietotāji var izveidot savienojumu ar mobilo lietotni, izmantojot savu lietotāja vārdu un paroli no EDS. Lietotāji, kas ir reģistrējušies EDS tiešsaistē, izmantojot autentifikācijas moduli www.latvija.lv, un nav saņēmuši lietotāja vārdu un paroli, var pieslēgties mobilajai lietotnei, izmantojot QR kodu. QR kods identitātes autentifikācijai lietotnē ir pieejams EDS sadaļā "Iestatījumi" lapā "Profils".

Vispirms datora ekrānā ir jāatver profila lapa ar redzamo QR kodu, pēc tam mobilās lietotnes autentifikācijas ekrānā jāizvēlas "Autentifikācija, izmantojot QR kodu", QR koda skeneri ir nepieciešams pietuvināt datora ekrāna redzamajam QR kodam līdz brīdim, kad QR kods tiks nolasīts un skaņas signāls paziņos par veiksmīgu savienojumu.

Svarīgi! Nepieciešams saglabāt čeku oriģinālus, jo VID ir tiesības tos pieprasīt.

Kā pievienot dokumentus:

  • nofotografēt čeku vai pievienot failu no jūsu viedierīces galerijas
  • aizpildīt nepieciešamās ailes (čeka datums, numurs, čeku izsniegušās iestādes reģistrācijas numurs, pakalpojuma veids).
  • nospiest pogu "Saglabāt".

Turklāt, attaisnoto izdevumu sarakstu var izveidot patstāvīgi, ja neizmantojat mobilo lietotni "Attaisnotie izdevumi" (Android, iOS). Lai to izdarītu, jums ir nepieciešams:

  • atvērt sadaļu "Attaisnotie izdevumi" un nospiest pogu "Choose file", pēc tam izvēlēties vajadzīgo failu un noklikšķināt uz "Pievienot jaunu dokumentu".
  • pēc dokumenta pievienošanās parādīsies laukumi ar čeka atšifrējumiem, kur jānorāda pieprasītā informācija, un pēc tam jānospiež poga "Saglabāt".

10. Jums ir tiesības iesniegt dokumentus par savu radinieku attaisnotajiem izdevumiem, norādot lietotnē vārdu, uzvārdu, personas kodu un radniecības pakāpi. Pēc tam ir nepieciešams sistēmā ievadīt čeku kopijas un aizpildīt nepieciešamās ailes (sk. iepriekš).

11. Ar mobilās lietotnes palīdzību ievadītie dokumenti (čeki) automātiski parādīsies pielikuma D4 attiecīgajās ailēs. Pārbaudiet šo informāciju: varbūt mākslīgais intelekts kaut kur ir kļūdījies.

12. Pēc attaisnoto izdevumu saraksta izveides ir jānorāda savu bankas konta numuru, uz kuru tiks pārskaitīta pārmaksātā iedzīvotāju ienākuma nodokļa summa. EDS sistēma pati aprēķinās atmaksas summu.

13. Pārbaudiet un saglabājiet sagatavoto deklarāciju. Ir jāizlabo iespējamās kļūdas. Ja tādu nav, droši var iesniegt deklarāciju. Lai to izdarītu, jānospiež poga "Iesniegt".

14. EDS sistēma pati var atklāt kļūdas, par ko jums nekavējoties paziņos. Norādītās kļūdas būs jāizlabo un vēlreiz jānospiež poga "Iesniegt".

15. Ja deklarācija ir pieņemta izskatīšanai, EDS sistēma par to ziņos.

16. Trīs mēnešu laikā nodokļu dienesta darbinieki pārbaudīs jūsu deklarāciju un pieņems lēmumu par pārmaksātā nodokļa atmaksu. Atbilstoša vēstule tiks nosūtīta jums uz e-pastu un būs pieejama arī EDS sistēmā. Aprēķinātā summa tiks pārskaitīta uz jūsu norādīto bankas kontu.

17. No 2021. gada 1. marta visiem iedzīvotājiem, kas iesniedza gada ienākumu deklarāciju elektroniski, izmantojot EDS, vai arī papīra formā, informācija par atmaksāto nodokļa summu būs pieejama tikai elektroniskā formā EDS sistēmā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!