Foto: Shutterstock
Mēs jau esam pieraduši pie tā, ka ekonomiskās krīzes nomaina viena otru. Tās ir kļuvušas par daļu no ierastās dzīves, tāpat kā neskaitāmas iespējas ietaupīt. Katru dienu tirgotāji cenšas mūs pievilināt ar dažādām lojalitātes programmām, atlaižu kuponiem un akcijām, līdz ar to ikdienā parādījies termins "cashback" jeb naudas atlīdzināšana. Tomēr šī vārda daudznozīmība var kļūt par iemeslu juceklim.

Daži no mums (precīzāk, kredītkaršu lietotāji) ir pazīstami ar cashback servisu, tas ir, kad daļa no izlietotajiem līdzekļiem atgriežas kontā. Turklāt par cashback sauc arī skaidras naudas noņemšanu no kartes veikala kasē, šajā gadījumā bankomāta vietā jums to izdod pārdevējs.

Tai pat laikā pastāv vēl trešaiss cashback veids – naudas atmaksa no pirkumiem tiešsaistē. Šo pakalpojumu sniedz vairāki naudas atlīdzināšanas servisi. Par tiem arī parunāsim.

Kā tas strādā


Taupīt, iepērkoties internetā, ir diezgan vienkārši. Pietiek ar bezmaksas reģistrāciju kādā no naudas atlīdzināšanas platformā, un, aiziet, var iepirkties. Atšķirība ir tikai tajā, ka jūs apmeklējat veikalu mājas lapas nevis tiešā veidā, bet, izmantojot naudas atlīdzināšanas servisa īpaši izveidotu saiti. Šādi veikali seko tam, no kurienes esat nokļuvuši veikalā, un atmaksā daļu no naudas, ko jūs iztērējatj pirkumos. Cashback platforma uzkrāj atmaksāto naudu jūsu profilā un ļauj pārskaitīt to uz personīgo bankas kontu vai elektronisko maku.

Vai te slēpjas kāds āķis? Varbūt tā ir finanšu piramīda? Nē. Jūs tiešām varat iegādāties jaunas kurpes par 100 eiro un saņemt atpakaļ, piemēram, 5% no summas tā vietā, lai vienkārši tās nopirktu par 100 eiro. Shēma darbojas tādēļ, ka ieguvēji ir visas trīs iesaistītās puses. Veikali saņem jaunu pircēju plūsmu, naudas atlīdzināšanas servisi pelna ar pircēju piesaisti, bet paši pircēji saņem naudas atmaksu.

Lai jūs neaizmirstu apmeklēt interneta veikalus, izmantojot naudas atlīdzināšanas platformas pakalpojumus, tās bieži piedāvā izmantot savas mobilās lietotnes vai pārlūku iespraudnes. Attiecīgi, jūsu izvēlētais naudas atlīdzināšanas serviss kļūst par sākumpunktu iepirkšanās ceļam tiešsaistē.

Apģērbs, biļetes, tehnika, viesnīcas, barība dzīvniekiem, programmatūra, tiešsaistes kursi – visu, ko iespējams iegādāties internetā, jūs gandrīz noteikti varēsiet nopirkt caur naudas atlīdzināšanas platformu. Tipisks pasaules cashback serviss sadarbojas ar tūkstošiem veikalu, tai skaitā ar tādiem milžiem, kā "Booking.com", "eBay" un "AliExpress". Jūsu izvēle ir ierobežota būtībā tikai ar piegādes ģeogrāfiju. Jebkurā gadījumā, daudzi naudas atlīdzināšanas servisi paši piedāvās jums sarakstu ar veikaliem, kas sūta preces uz Latviju. Arī Latvijas tiešsaistes veikali sadarbojas ar šādiem servisiem, tiesa, to ir krietni mazāk nekā lielo ārzemju pārdevēju.

Kā var atgūt naudu un cik daudz


Naudas atmaksas apjoms ir atkarīgs no iegādājamās preces vai pakalpojuma veida. Parasti tas svārstās no 0,5% līdz 7%, bet, iegādājoties noteiktas produktu kategorijas, piemēram, programmatūru, tas var sasniegt pat 30%. Uzkrāto atlīdzināto naudu var pārskatīt, piemēram, uz bankas kontu, vai uz lielākajām maksājumu sistēmām, tai skaitā "PayPal".

Iespējams, galvenais naudas atlīdzināšanas servisu trūkums ir gaidīšanas laiks. Starp pirkuma veikšanu un atlīdzinātās naudas ieskaitīšanu jūsu kontā var paiet pat 3-4 mēneši. Diemžēl veikaliem ir nepieciešams laiks, lai apstiprinātu jūsu pirkumu, sasaistītu to ar jūsu atlīdzināšanas servisu un pārliecinātos par to, ka jūs neatsūtījāt preci atpakaļ. Turklāt, naudas atlīdzināšanas servisi ļauj izņemt naudu tikai tad, kad jūsu kontā sakrājas noteikta minimālā summa, kas reti pārsniedz 10 eiro.

Papildus naudas atmaksai daži cashback servisi piešķir bonusa punktus par jūsu pirkumiem. Tos var izmantot, lai iegādātos noteiktas preces ar papildu atlaidi. Tāpat kā daudzi atlaižu projekti, naudas atlīdzināšanas servisi piedāvā partnerprogrammu "Atved draugu", kas ļauj gūt ienākumus no jūsu piesaistītajiem lietotājiem.

Cashback pasaulē un Latvijā


Naudas atmaksas popularitāte aug tikpat intensīvi, kā tiešsaistes iepirkšanās. Šodien vairāk nekā ceturtā daļa no visiem pirkumiem internetā tiek veikti, izmantojot naudas atlīdzināšanas pakalpojumus. Pasaulē darbojas vairāk nekā 450 lielu uzņēmumu, kas sniedz šo pakalpojumu, bet visas nozares apgrozījums kopā veido 108 miljardus ASV dolāru.

Krievijā naudas atlīdzināšanas servisu auditorija kopā veido līdz 10 miljoniem cilvēku, un ik mēnesi lietotāju skaita pieaugums mērāms pat vairākos simtos tūkstošu. Līderi šajā tirgū ir kompānijas "ePN Cashback" un "LetyShops" – otro, starp citu, var izmantot arī Latvijas iedzīvotāji.

Latvijā savukārt strādā divas globālu naudas atlīdzināšanas servisu filiāles "Cashback World" un "Bonusway". Veikalu skaits, ar ko platformas sadarbojas, ir neliels – ap 150 veikaliem katrā platformā, toties tur atrodami daži vietējie tiešsaistes tirgotāji. Šī būs laba izvēle tiem cilvēkiem, kuri nevēlas nodarboties ar starptautisku piegādi.

Ir vērts atzīmēt, ka naudas atlīdzināšanas servisi darbojas ārpus tiešsaistes iepirkšanās rāmjiem. Piemēram, "Cashback World" piedāvā saviem klientiem speciālu kartiņu, ar kā palīdzību ir iespējams saņemt naudas atlīdzināšanu, norēķinoties par pirkumiem dažos parastos veikalos un pat kafejnīcās.

Kopsavilkums


Vai ir vērts izmantot naudas atlīdzināšanas pakalpojumus? Pircēji visā pasaulē arvien biežāk uz šo jautājumu atbild apstiprinoši. Loģiski – ja jūs plānojat iegādāties kādu preci, tad kāpēc nenopirkt to ar atlaidi rēķinā, izdarot vien pāris papildu klikšķu?

Īstais jautājums, iespējams, ir cits – kuru naudas atlīdzināšanas servisu izvēlēties. Lai gan darbības princips visur ir vienāds, platformas var atšķirties ar partnerveikalu sarakstu, naudas atlīdzības summām, kā arī ar naudas uzkrāšanas un izņemšanas noteikumiem, taču sīvā konkurence pakāpeniski samazina šīs atšķirības līdz minimumam. Jebkurā gadījumā, nekas neliedz jums izmantot vairākas naudas atlīdzināšanas platformas vienlaicīgi.

Tikmēr ir vērts atcerēties, ka, tāpat kā jebkuras mārketinga programmas, naudas atlīdzināšanas servisi tā vai citādi cenšas iekārdināt jūs uz jauniem tēriņiem. Pieredzējuši pircēji iesaka vispirms saprast un nolemt, kas tieši ir jānopērk, un tikai tad meklēt vajadzīgo preci veikalā ar naudas atmaksu.

Galvenā tehniskā problēma, ar ko saskaras pircēji, ir naudas atlīdzināšanas platformas un veikala sasaistes pārrāvums. Šis savienojums parasti tiek nodrošināts, pateicoties sīkfailiem (cookies). Ja pircējs neļauj pārlūkam operēt ar sīkfailiem un izmantot tos procesu nodrošināšanai, tad veikals nevar ieskaitīt naudas atlīdzību, jo saikne starp cashback platformu un veikalu ir pārrauta pircēja interneta pārlūkā. Lai no tā izvairītos, pietiek ievērot dažus vienkāršus noteikumus – tie ir norādīti katra naudas atlīdzināšanas servisa mājas lapā.

Svarīgi zināt, kā arī šajā jomā ik pa laikam parādās krāpnieki – to mājas lapas ir nomaskētas un izskatās, kā naudas atlīdzināšanas servisi. Tieši tādēļ ir ieteicams izmantot tikai labi pazīstamu, tirgū sevi jau pierādījušu uzņēmumu pakalpojumus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!