Rakstu atbalsta
Sponsor Logo
Māju sajūta 2022
Kā izkrāšņot savu mājokli saskaņā ar tendencēm
Dzīve mūslaikos ir gana dinamiska, tādēļ jo svarīgāk radīt sev miera ostu, kur relaksēties, uzlādēties, baudīt nesteidzīgas maltītes un nodoties savām iemīļotākajām nodarbēm ģimenes lokā. Kas mājas padara par mājām un kā tās izkrāšņot atbilstoši vēlmēm, iespējām un arī jaunākajām tendencēm – par to sarunā ar arhitekti un dizaineri Andu Ozoliņu, vides stilisti un dekoratori Baibu Prinduli-Renci un "Instagram" konta "Mans remonts" radītāju un pārraudzītāju Egitu.
Tendences dzīves cikls
Runājot par interjera tendencēm, būtiski nodalīt sabiedriskos un individuālos jeb mājokļu interjerus. Pirmie ir krietni vien dinamiskāki un "trendīgāki", savukārt māju interjeri galvenokārt tiek radīti saskaņā ar to iemītnieku dzīvesveidu un personību. "Aktuālās tendences mājokļos mēs ienesam ar sīkām detaļām. Bāze esi tu un tava iekšējā būtība, bet tendences izpaužas krāsās un aksesuāros. Tendences ir pateicīgas, jo ar tām var paspēlēties," atklāj Anda Ozoliņa.

Nu jau vairākus gadus mājokļu interjera dizainā ir populārs tā dēvētais "organic modern" jeb dabiskums, kā arī rotaļīgums, kas izpaužas gan apjomos, gan krāsās. Dabiskumā galvenokārt dominē zemes toņi un faktūras (tas gan nebūt nenozīmē, ka viss ir brūns vai bēšs, – pasteļkrāsu noskaņas iespējamas arī moderniem toņiem), savukārt rotaļīgumā tiek savienots šķietami nesavienojamais – tās var būt gan krāsu spēles, gan rotaļas ar mēbeļu, aksesuāru un audumu faktūrām.
Gada krāsa 2022. Mierīgs un piezemējošs brūns tonis ar nedaudz sarkanu pieskaņu.
Tikkurila
L478 Kestrel

Vaicāta par interjera dizaina tendenču dzīvildzi, Ozoliņa stāsta, ka vidēji tās dzīvo četrus līdz piecus gadus. Pirmsākums ir dizaina izstādes un modes saloni Milānā, un kulminācija ir to transformācija līdz plašāka patēriņa veikalu piedāvājumam.
"Instagram" konta "Mans remonts" radītāja
Egita
Tendences rada modes industrija. Modes dizaineri ir tie, kas nes karogu pa priekšu, pēc tam pievienojas interjers, eksterjers un citas vizuālās mākslas. Tajā brīdī, kad mēs faktūras ziņā vai toņos šīs tendences sākam novērot plašāka patēriņa veikalos, nevis interjera salonos, tad tās reāli sāk arī parādīties cilvēku apziņā un mājokļos.
Kā uzskatāmu piemēru tendenču cikliskumam dizaina ekspertes min "kļošenes", bikses ar izteiktu paplatinājumu zem ceļa, kas bija aktuālas 60. un 70. gados, atgriezās 90. un nu jau atkal diezgan droši ienākušas mūsu garderobē. Savukārt interjera dizaina "kļošenes" ir septiņdesmito gadu mēbeles, kas ir aktuālas pēdējos piecus līdz septiņus gadus. Arī aksesuāru ziņā ir līdzīgi – plaša patēriņa mājas labiekārtošanas veikalos patlaban populāras ir 70. un 80. gadu vēsmas, piebilst Baiba Prindule-Rence.
Pieaug māju un mājīguma nozīme
Nenoliedzami, pēdējo divu gadu globālie notikumi un ar tiem saistītā attālinātā strādāšana ieviesusi arīdzan ļoti konkrētas izmaiņas mājokļu interjera dizainā, kā rezultātā interjera dizaineri par darba trūkumu nesūdzas. "Mājas vairs nav tikai mājas, kur gulēt un kaut ko vakarā ātri apēst, bet gan arī darba vieta un skola. Apvienot to visu, nezaudējot komfortablo māju sajūtu, nebūt nav vienkāršs uzdevums," stāsta Ozoliņa.

Tendences, kas novērojamas pēdējos pāris gados, – cilvēki krietni vairāk novērtē māju nozīmi, vēlas tās padarīt gan ērtākas, gan estētiski baudāmākas, kā arī arvien biežāk iegādājas īpašumus ārpus pilsētas.
Arhitekte un dizainere
Anda Ozoliņa
Cilvēki sev apkārt vairs nevēlas redzēt kliedzošas lietas, bet gan nomierinošas. Labāk investēt sev svarīgās lietās, piemēram, nopērkot vienu labu lampu, kārtīgu pusdienu galdu un krēslu komplektu.
"Tagad, kad piespiedu kārtā mājās ir jāpavada vairāk laika, mēs saprotam, ka mājas ir vērtība. Atklājam savā vidē lietas, kas mūs kaitina. Mēs vairs nevēlamies liekus kairinājumus. Ja pirms tam īres dzīvokļa zilās flīzes nešķita nekāds pasaules gals, tad tagad mēs tās vairs neesam gatavi pieciest," pauž "Instagram" konta "Mans remonts" pārraudzītāja Egita.

Kā uzlabot mājokli paša spēkiem? "Bāze – sākam ar krāsu, pēc tam domājam par mēbelēm un apgaismojumu, bet pabeidzam, radot noskaņu ar dekoriem," stāsta Ozoliņa. "Ja nevar nopirkt māju tuvāk pie dabas, tad dabas sajūtu var ienest pilsētas mājoklī ar materiāliem un krāsām."
Silts un mirdzošs oranži dzeltens tonis – piesātināts ar atmiņām par karsto vasaru.

Tikkurila
K396 Safari

Dabiskuma ienešanai mājās ideāli būs piemērota nule kā izsludinātā "Tikkurila" 2022. gada krāsa "L478 Kestrel" un to pavadošo dabas iedvesmoto toņu palete. "L478 Kestrel" ir reizē izteikta un nomierinoši maiga krāsa – silti brūna ar tikko jaušamu vēsi sarkanīgu toni. "L478 Kestrel" iedvesmas avots ir piekūns, kas ligzdo un ziemo dažādās pasaules malās, līdz ar to "L478 Kestrel" iemieso gan māju sajūtai nepieciešamo pamatīgumu un emocionālo drošību, gan arī jaunus un aizraujošus apvāršņus.

Visa "Tikkurila" krāsu kolekcija "Color Now 2022" ir veidota ap "L478 Kestrel" un sastāv no septiņiem unikāliem toņiem, kuros iemīlēties: zilzaļā jūras krāsa, siltumu izstarojošs tumši dzeltens, svaigumu piešķiroši gaiši dūmakaini toņi, kā arī maigs ogļu tonis izteiktiem zemes akcentiem.

Visu "Tikkurila" 2022.gada toņa kolekciju iespējams aplūkot šeit.
Neapjukt krāsās un tendencēs
Kā neapjukt plašajā krāsu un tendenču klāstā un izvēlēties tieši savam mājoklim piemērotāko? Pirmais un svarīgākais – ieraudzīt savas mājas ar svešinieka acīm.

"No malas ir daudz vieglāk ieraudzīt to, kas varbūt īsti nav lāgā, nekā tad, ja pats tur diendienā atrodies. "Izkāp ārā" un paskaties uz savu mājokli tā, it kā tikko tur būtu ienācis. Vēl viens veids, kā "ieslēgt svešinieka acis", – nofotografē konkrēto vietu, ko gribi pārveidot vai sakārtot. Nākamais līmenis – aizsūti fotogrāfiju draugam vai draudzenei. Tas var palīdzēt "ieslēgt iekšējo kritiķi"," stāsta Egita.

Prindule-Rence iesaka pieturēties pie trīs krāsu principa, proti, visu ieturēt trīs atšķirīgu krāsu kodā. Tāpat viņa rekomendē arī neaizrauties ar "visu iespējamo smuko nieciņu" iegādi: "Ļoti reti kurai lietai mēs nevaram redzēt, cik tā maksā, tādēļ pilnīgi noteikti arī aksesuāru izvēlē pa priekšu ies īstums un vērtība. Varbūt tā vietā, lai nopirktu četrus posterus, ieguldi kādā labā mākslas darbā?"
Aicinošs un mierīgs zilgani zaļš tonis.
Tikkurila
S440 Silk Roads

Mājsēde ir ideāli piemērots laiks, lai uzrotītu piedurknes un pievērstos jau nopietnāku izmaiņu ieviešanai savā mājoklī. "Cilvēkiem ir izveidojies iespaids, ka pārkrāsot sienu ir šausmīgi sarežģīti, bet patiesībā tā nemaz nav. Nereti šķiet, ka sienu pārkrāsošana nozīmē remontu un putekļus, bet krāsošanai nepieciešama vien līmlente, plēve un rullītis. Krāsošana ir viens no tīrākajiem darbiem, ko turklāt var paveikt paša spēkiem – tā neaizņem ne daudz laika, ne arī resursu," uzsver Egita.

"Izvēloties krāsu mājoklim, cilvēki nereti baidās no jauniem toņiem, tāpēc es iesaku krāsas "piemērīt" – nokrāsot vispirms atsevišķu laukumu un paskatīties, kā tas izskatās tieši tavā vidē. Kaut vai aiz skapja – metrs reiz metrs, lai ieraudzītu, kā tas tonis, no kura baidies, izskatās dzīvē – ar gaismu, ielas "trokšņiem" un interjeru tas noteikti izskatās citādi nekā veikalā," iesaka Ozoliņa.

Tātad – galvenais būt atvērtam un ļauties eksperimentiem, līdz nonāc pie īstā toņa.
Vides stiliste un dekoratore
Baiba Prindule-Rence
Un vienmēr jau var pārkrāsot! Mēs pārāk krampjaini skatāmies uz jebkādām izmaiņām mājoklī un gribam domāt – ja kaut ko dara, tad teju uz mūžu. Impulsīvi nopirktus zābakus, kas mums patiesībā nepatīk vai neder, mēs taču nevalkājam. Līdzīgi ir ar mājokli – jātver vieglāk un jāļaujas dabiskām pārmaiņām!
Projekta veidotāji: saturs – Sabīne Košeļeva, dizains – Natālija Šindikova, izstrāde – Karina Sabecka, redaktore – Kristīne Melne, projekta vadītāja – Marta Cīrule, mediju komunikācijas eksperte - Ilona Tesjule-Linmeijere.
Informējam, ka DELFI portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.